Disk boot failure - toch op kunnen starten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben een redelijke leek wat hardware betreft en mn post zal dan ook wel de nodige info missen maar ik zal mn best doen de situatie te omschrijven.

M'n harde schijf tikt eigenlijk al behoorlijk lang een beetje (kan al best een jaar zijn). Volgens mij niets ernstigs want alles loopt gewoon gesmeerd. Gistermiddag ben ik dan met mn pc door alle hoeken van de kamer geweest op zoek naar een draadloze verbinding (en gevonden), maar 's avonds liep alles vast tijdens het updaten van een game en daarna kreeg ik een disk boot failure. Na de computer uit te drukken en daarna weer aan te zetten startte hij gewoon op. Ik merk wel dat er af en toe haperingen zijn nu. Tijdens de windows update net verliep alles nogal moeizaam wat normaal niet het geval is.

Het probleem is dat ik in het buitenland zit en zonder windows xp cd. Wat kan ik nu het beste doen? Er zijn inmiddels 20 minuten verstreken sinds het opstarten van de pc en er is nu ook amper getik en alles runt prima.

Groeten Sumfora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een tikkende harddisk is NOOIT goed. Een harddisk hoort gewoon geen tikkend geluid te maken. Het kan een teken zijn dat je harddisk aan het afsterven is.
Ik zou je dringend adviseren zodra je de mogelijkheid hebt, een volledige backup van je harde schijf maken en die harddisk vervolgens vervangen.
Nu ben je russische roulette aan het spelen met je data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellfighter87
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:32
http://lmgtfy.com/?q=harde+schijf+tikt

Het helpt meestal om ff te google ;)
Modbreak:Als je suggesties wilt geven, doe dat even op normale wijze en niet zo wijsneuzerig/trollerig met een lmgtfy-link oid :/

[ Voor 47% gewijzigd door dion_b op 07-02-2010 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet wel dat een tikkend geluid geen goed teken is, daarom vermeld ik het ook. Maar zoals ik dus zei heb ik geen windows xp cd hier, daarom vraag ik ook wat ik kan doen zonder. Nieuwe schijf + opnieuw installeren gaat dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Tsja zolang hij draait dan draait hij, dan is er 'niks aan de hand'. Zorg wel als de sodemieter dat je een backup hebt van al je belangrijke data. Mijn harde schijf (cq schijven) doen al jaren raar, ik krijg ook af en toe disk boot failure en mijn harde schijf hangt regelmatig een paar minuten (pc lockt, hdd led brandt continu), maar geen getik. Op voorgenoemde problemen na draait de pc verder al jaren.

Heb je geen vrouw/broertje/moeder/hond thuis die even je XP cd op kan zoeken en je de code kan mailen? De CD zelf maakt weinig uit, als je maar een valide code hebt om te authenticaten naderhand. Dan download je ter plekke gewoon even een XP installatie (zorg wel dat hij betrouwbaar is en niet een of andere image waar mee gerommeld is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Koop daar een externe 2.5" harde schijf, koppel die aan via USB en clone daar je huidige HDD op.
Dan moet je gewoon je HDD uit je laptop halen, en de drive van de externe behuizing in de plaats steken.
Dan kan je gewoon opstarten en heb je geen XP-cd gebruikt ;)
Dan download je ter plekke gewoon even een XP installatie (zorg wel dat hij betrouwbaar is en niet een of andere image waar mee gerommeld is).
Sinds SP3 kan je gewoon de key leeglaten tijdens de installatie, dan heb je nog 30 dagen om hem in te vullen na de installatie :)

[ Voor 36% gewijzigd door Petervanakelyen op 07-02-2010 10:23 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja die code kan wel doorgemailed worden. Die installatie brand ik vervolgens op een cd, right?
Ik heb erg weinig belangrijke data op deze pc staan. Heb de boel 2 maand geleden opnieuw geinstalleerd en in die 2 maand amper thuis geweest.

Dat hij de ene keer wel een disk boot failure geeft en de andere keer niet heeft dat misschien iets temaken met dat er iets los zit in mn kast of met zekere instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@peter het is een desktop, maar het idee blijft hetzelfde:)
Maar is zoiets aan te raden om voor langere tijd (enkele maanden) te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 11:42

EnnaN

Toys in the attic

Tjah, dat zou natuurlijk kunnen, maar als je harddisk raar doet waarom zou er dan een tweede probleem zijn? De harddisk stuk lijkt me dan toch gewoon de waarschijnlijkste oorzaak.
btw: dat ronzeulen om de wifi te zoeken, deed je dat met de computer aan?

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee, steeds computer uitzetten, alles loskoppelen, naar andere hoek van de kamer en opnieuw aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoelde dat er iets omtrend de harddisk niet goed ingesteld of aangesloten was. Ik zag in andere topics dat mensen soms gevraagd werden om wat commands in te voeren in cmd.exe zoals 'bmcedit' etc, maar aangezien ik er dus weinig verstand van heb weet ik niet of dit relevant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Niet online
Ho wacht, we hadden het toch over een tikkende harde schijf? Tikken = fysiek = hardware failure. Geen enkel cmd command kan dat verhelpen, hooguit het probleem iets uitstellen door voorzichtiger met je schrijfkoppen om te gaan, maar zelfs dat is uitstel van executie.

Gewoon nieuwe harde schijf halen, dat moet je vroeger of later toch wel, dus doe het gewoon nu je data nog toegankelijk is, zoek op internet eens naar software om je harde schijf te klonen, gebruik dat, en zet je image terug op de nieuwe HDD. Van bovenstaand tooltje is volgens mij freeware beschikbaar, maar ik heb geen namen voor je. Acronis schijnt goed te zijn, maar moet je volgens mij voor betalen.

Dus:
1. Maak backup van je data, ook al is het niet veel (usb stickje? cdtje?)
2. Bestel vast een nieuwe HDD
3. Zoek naar een HDD kloon tooltje naar wens
4. Zodra HDD binnen is kloon je je HDD, zet je de nieuwe HDD er in en zet je de image terug.

Wederom kan ik je verder niet helpen met wat de beste tool er voor is, hier heb ik geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

twiFight schreef op zondag 07 februari 2010 @ 12:38:
Ho wacht, we hadden het toch over een tikkende harde schijf? Tikken = fysiek = hardware failure. Geen enkel cmd command kan dat verhelpen, hooguit het probleem iets uitstellen door voorzichtiger met je schrijfkoppen om te gaan, maar zelfs dat is uitstel van executie.

Gewoon nieuwe harde schijf halen, dat moet je vroeger of later toch wel, dus doe het gewoon nu je data nog toegankelijk is, zoek op internet eens naar software om je harde schijf te klonen, gebruik dat, en zet je image terug op de nieuwe HDD. Van bovenstaand tooltje is volgens mij freeware beschikbaar, maar ik heb geen namen voor je. Acronis schijnt goed te zijn, maar moet je volgens mij voor betalen.

Dus:
1. Maak backup van je data, ook al is het niet veel (usb stickje? cdtje?)
2. Bestel vast een nieuwe HDD
3. Zoek naar een HDD kloon tooltje naar wens
4. Zodra HDD binnen is kloon je je HDD, zet je de nieuwe HDD er in en zet je de image terug.

Wederom kan ik je verder niet helpen met wat de beste tool er voor is, hier heb ik geen ervaring mee.
Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en inderdaad ongeveer deze stappen doorlopen. En wacht niet te lang, want de kans dat de HD het een dezer dagen definitief begeeft is aanwezig.

Stap 1 had je al uit moeten voeren. Belangrijke data kan gewoon niet zonder backup. Een hele verzameling ISO-files is meestal niet zo belangrijk, maar administratie + werk/school wel.

Stap 2 zou ik iets voortvarender uitvoeren: loop een computerwinkel binnen en koop een harddisk die minstens even groot is als degene die je nu hebt. Zet deze HD naast je huidige HD in je PC.

Stap 3 regel software om een kloon van je huidige harddisk te maken op je nieuwe harddisk. Voorbeelden zijn: Symantec Ghost of Arconis True Image. Je hoeft niet het hele programma te hebben, een bootable rescue-CD (of in het geval van Ghost eventueel een diskette) is voldoende. Ghost werkt al vanaf een standaard-opstartdiskette met daarop alleen ghost.exe. Je zou eventueel ook een Linux live-CD kunnen gebruiken, maar als je geen Linux-ervaring hebt zou ik het bij Ghost o.i.d. houden.

Stap 4 haal de oude HD uit je PC en stel het BIOS zo in, dat je PC gaat booten vanaf je nieuwe HD.

Stap 5 oude HD (vernietigen en) afvoeren.

Als de winkels vandaag open zijn, ben je voor het avondeten klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazmaniankoala
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:37
Ik heb ooit, lang geleden ook een probleem gehad met een tikkende harddisk in een desktop. Computer kon slechts met veel tot zeer veel moeite opstarten. Daarna, eenmaal opgestart liep de computer als een zonnetje.
Bleek alleen dat de datakabel van de HDD los was gaan zitten door het vele sjouwen met de computer. Goed aangedrukt, en nu (4 jaar later) werkt de computer nog steeds met de zelfde HDD.

Nokia XR20 / smart BRABUS. Een mens kan met weinig ook tevreden zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Niet online
tazmaniankoala schreef op zondag 07 februari 2010 @ 13:13:
Ik heb ooit, lang geleden ook een probleem gehad met een tikkende harddisk in een desktop. Computer kon slechts met veel tot zeer veel moeite opstarten. Daarna, eenmaal opgestart liep de computer als een zonnetje.
Bleek alleen dat de datakabel van de HDD los was gaan zitten door het vele sjouwen met de computer. Goed aangedrukt, en nu (4 jaar later) werkt de computer nog steeds met de zelfde HDD.
Uiteraard, maar als we het over tikkende harde schijven hebben is het toch een different ballgame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Ik zal er werk van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• topaj
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-09 22:47
Ik heb ook eens last gehad van een eng ratelend geluid, en wilde toen het liefst geen risico nemen.
Ik heb toen een nieuwe schijf gekocht, en gekloond, toen 'ie net een minuut klaar was brande de schijf door ;)

Gewoon geen risico nemen met je data, en meteen backuppen ;)

Je zou het evt. kunnen doen met een Ubuntu live CD, of andere tools, als je niet meer in staat bent bij windows te komen.

[ Voor 18% gewijzigd door topaj op 07-02-2010 15:51 ]

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vragen over harde schijven horen toch echt in Opslagmedia & I/O Controllers, niet in PMG

Move PMG->OM

Verder is het op GoT niet de bedoeling om meermaals achter elkaar te posten. Heb je iets toe te voegen voordat een ander gereplyed heeft? Gebruik de edit-knop.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1