Disk Boot Error (HDD stuk aan het gaan?)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik had een dag geleden een Disk Boot Error bij het opstarten van de pc. Toen de pc werd opgestart kreeg ik een blauw scherm, hierna een reset gedaan en kreeg toen de mededeling Disk Boot Error. Een aantal keer een reset geprobeerd en de stroom eraf gehaald, het hielp niets. Toen heb ik een andere hardeschijf als Master gezet en deze als Slave. Ik kon de schijf benaderen en data overschrijven naar externe schijven. Dit heb ik gedaan om data veilig te stellen.

Flink wat uren later werd ik flink chagrijnig van de lage overschrijf snelheid, want vermoedelijk werkt USB 2.0 niet correct op de oude schijf die ik als Master had gezet. Ik denk eens proberen of ik mijn echte schijf aan de praat krijg en sluit deze dus weer aan als Master. En hij deed het nog ook, wel kreeg ik een aantal foutmeldingen en de mededeling dat ik CHKDSK moest draaien. Dit heb ik gedaan, een aantal fouten zijn hersteld, en ik draai nu weer met mijn eigen hardeschijf.

Het lijkt me niet dat er fouten zijn in de bootsector, maar wat is er nu wel fout? Of is het zo dat deze schijf op zijn laatste benen loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stel eerst je bestanden veilig en draai daarna een seen complete oppervlaktescan op de schijf. Het kan vanalles zijn maar een schijf die op het punt staat de geest te geven is zeker een mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:08

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Aangezien je over master en slave spreekt zul je gebruik maken van P-ATA hardeschijfen, over bekabeling hoef jij je dan geen zorgen te maken, bij P-ATA is deze zo robuust dat er weinig fout kan gaan. Dan blijft de hardeschijf zelf over. Fabrikanten hebben diagnostische tools om de hardeschijfen te testen. De beste manier is het downloade van de ISO uitvoering deze op CD te branden en hiervan op te starten om de hardeschijf te testen. (dus niet direct vanuit het OS (Windows)).

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb toch meegemaakt dat een IDE-kabel defect was. Het kan. Het is niet waarschijnlijk, maar het kan. Dus als je een andere kabel hebt liggen is uitsluiten wel zo prettig. Overigens moet je dan niet een 40-aderige kabel gebruiken als er voorheen een 80-aderige kabel aan hing :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:08

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op zondag 07 februari 2010 @ 15:10:
Ik heb toch meegemaakt dat een IDE-kabel defect was. Het kan. Het is niet waarschijnlijk, maar het kan. Dus als je een andere kabel hebt liggen is uitsluiten wel zo prettig. Overigens moet je dan niet een 40-aderige kabel gebruiken als er voorheen een 80-aderige kabel aan hing :+
Ja, heb je inderdaad gelijk in :), alleen de kans dat er met S-ATA bekabeling iets mis gaat is een stuk groter dan bij een P-ATA kabel. Persoonlijk vindt ik dit zeker een achteruitgang voor een nieuwe standaard.

Voor de TS, in de FAQ zijn de diagnostic tools terug te vinden of in iedergeval verwijzingen er naar.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja. Ik heb er ook regelmatig gelazer mee. Het zit gewoon te los. De kabel zelf is wel goed maar de stekkers .. pff wat een losse bende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
_Dune_ schreef op zondag 07 februari 2010 @ 15:05:
Aangezien je over master en slave spreekt zul je gebruik maken van P-ATA hardeschijfen, over bekabeling hoef jij je dan geen zorgen te maken, bij P-ATA is deze zo robuust dat er weinig fout kan gaan. Dan blijft de hardeschijf zelf over. Fabrikanten hebben diagnostische tools om de hardeschijfen te testen. De beste manier is het downloade van de ISO uitvoering deze op CD te branden en hiervan op te starten om de hardeschijf te testen. (dus niet direct vanuit het OS (Windows)).
Bedankt voor de snelle reacties :). Ik ben nu de geavanceerde analyse van de IBM/Hitachi tool aan het uitvoeren. Het klopt inderdaad dat ik een IDE schijf heb. Het zou misschien kunnen dat de kabel zich wat heeft losgewerkt, maar we zullen meer weten als het diagnostische tooltje klaar is met analyseren.
Verwijderd schreef op zondag 07 februari 2010 @ 06:48:
Stel eerst je bestanden veilig en draai daarna een seen complete oppervlaktescan op de schijf. Het kan vanalles zijn maar een schijf die op het punt staat de geest te geven is zeker een mogelijkheid.
HlpDsK wat bedoel jij met complete oppervlaktescan? Bedoel je CHKDSK of net als _Dune_ de diagnostische tool van de HDD fabrikant of nog iets anders?

Resultaten Drive Fitness Test:
Advanced test code 0x00. Dit betekent 'No Error'.
S.M.A.R.T. Operations: Good

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2010 20:32 . Reden: DFT resultaten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:03

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Wat je wilt is een scan op bad sectors. Ik vertrouw deze drive nog niet zo. Je beschrijving van wat er is gebeurd kan op bad sectors duiden.

Smart = meestal dom. Mijn ervaring met smart is dat alles in orde wordt gerapporteerd, maar opeens pats boem is een disk dood. Maar misschien heb ik pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een oppervlaktescan is fysiek met een programma elke sector op de schijf scannen. Leestest en als het even kan ook een schrijftest. Met een beetje schijf duurt dat wel een paar uur.

HDTune Pro kan bv. een oppervlaktescan doen. En dan niet quick, maar full.

Je weet dat iig of leesfouten en corruptie voortkomen, of mogelijk zijn veroorzaakt, door fysiek kapotte stukken op de platters. Blijkt dat niet het geval te zijn, dan kun je dat redelijk zeker uitsluiten. Dan kun je gaan kijken naar de elektronica van de schijf, of de controller en de bekabeling. De voeding. Enz.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2010 01:02 ]

Pagina: 1