Kan niet toegewezen ruimte niet gebruiken voor andere schijf

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-09 00:44
Heb een probleem.

heb de faq doorgelezen en google afgespeurd.

Heb dus 20GB die niet toegewezen is.
Die wil ik toewijzen aan een bestaande partitie, alleen krijg ik dat met geen mogelijkheid gedaan ( Windows 7, NTFS), verschillende programma's geprobeerd, ook via windows zelf, niks lukt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Mr.Joker schreef op zondag 07 februari 2010 @ 02:54:
verschillende programma's geprobeerd, ook via windows zelf, niks lukt!
Welke programma's? Hoe heb je het geprobeerd? Dit is nogal vaag.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 18:39
Ben je ook al bij Systeembeheer geweest? Als je met je rechtermuisknop op een partitie klikt, zie je volume uitbreiden, probeer dat eens.

Ook al partition magic geprobeerd?

Kan overigens soms zo zijn dat Windows de partitie niet wilt samenvoegen, dat had ik een keertje in XP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hij zou het op zijn minst met de partitie die in schijfbeheer voor de lege ruimte staat moeten kunnen mergen. Dan moet je idd Extend gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
Schijfbeheer ben ik geweest in Windows, kan ook niet uitbreiden.

Paragon heb ik gebruikt
EASUS heb ik gebruikt.
Partition magic pakt die niet. ( miss problemen met 64 bit oid )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
Trouwens, een andere partitie kan ik wel uitbreiden met de niet toegewezen ruimte, maar de partitie die ik juist wil uitbreiden kan ik niet ????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:20

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Mr. Joker zou je misschien eens een screenshot kunnen posten, zodat wij kunnen zien welke partitie je wilt uitbreiden en hoe de huidige indeling van de partities zijn. Het probleem kan overig ook zitten in standard of dynamic disks of het een system partitie is of niet. Overigens raad ik aan niet met partition magic aan de gang te gaan, de laatste tijd nog al wat vreemde dingen voorbij zien komen over deze software, het lijkt er op dat deze tool niet helemaal zo betrouwbaar meer is dan voorheen.

P.s. Het is overigens niet erg netjes om binnen 24 uur je eigen topic te kicken, graag de volgende keer even de edit knop gebruiken en je laatste reactie aanvullen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Een nieuwe partitie in die niet-toegewezen ruimte aanmaken, gaat dat wel?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:14
Mr.Joker schreef op zondag 07 februari 2010 @ 15:53:
Trouwens, een andere partitie kan ik wel uitbreiden met de niet toegewezen ruimte, maar de partitie die ik juist wil uitbreiden kan ik niet ????
Dan moet je je beter inlezen in partitioneren.
twiFight schreef op zondag 07 februari 2010 @ 03:12:
Hij zou het op zijn minst met de partitie die in schijfbeheer voor de lege ruimte staat moeten kunnen mergen. Dan moet je idd Extend gebruiken.
Hier staat wat je kan doen, je kan het allen toevoegen aan de voorafgaande partitie...
voorbeeldje:
Heb je partitie C: , D: , en dan een leeg stuk ( unallocated space), dan kan dit lege stuk niet aan C: maar wel aan D: toegevoegd worden.
Wil je C: groter maken dan moet je D: eerst legen en verwijderen...

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
Jou verhaal klopt wel, ik heb de niet toegewezen ruimte nu aan F: toegewezen.

C: is mijn OS hdd van 93GB.
D: is mijn hardeschijf waar fsx opzit, is 36GB
F: is nu 20Gb, maar wil die verwijderen, en dan de ruimte aan D toevoegen.

Verwijderen lukt niet...

D leegruimen wordt hem niet, heb net 35GB aan flight simulator spul geinstalleerd, niet de bedoeling om weer de hele dag daar aan te spenderen om goed te krijgen.

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/zwj0d3.png

[ Voor 3% gewijzigd door Mr.Joker op 07-02-2010 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:14
In je lijstje staat bij F: en system en primary
en bij C: logical

Dat klinkt alsof F: de MBR bevat en C: daarvan afhankelijk is...

Dat veranderen moet eerst. afaik
C: moet de primary en de opstart partitie worden.

en dan nog kun je hem alleen aan C: toevoegen dacht ik.

[ Voor 14% gewijzigd door beascob op 07-02-2010 20:08 ]

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Probeer eens op te starten met een GParted LiveCD. Meestal is deze zeer nauwkeurig en staat er ook altijd een duidelijke reden bij wanneer iets mislukt of niet kan gedaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Het is heel simpel F: kun je niet verwijderen, doe je dit wel dan zal de PC niet meer kunnen opstarten. F: is de system partitie en bevat de MBR en bootbestanden welke naar de bootpartitie C: verwijzen waar het OS op geinstalleerd staat. Ergens bij de installatie van het OS is iets niet helemaal goed gegaan blijkbaar. De system en boot partitie zijn niet aan het "begin" van de hardeschijf geplaatst.

Mogelijk dat je F: kunt verschuiven naar het begin van de hardeschijf, door alle ruimte voor C: aaF:toe te voegen en vervolgens weer vrije ruimte te crieeren tussen F: en C: door F: aan deze zijde weer te verkleinen. Zo kun je deze ruimte weer toevoegen aan C: etc. Overigens durf ik niet te zeggen of de system partitie zich uberhaubt op die manier laat opschuiven, maar het valt te probren.

Als laatste tip zorg ervoor, voodat je hieraan begint, een goede backup te hebben van de belangrijkste data. Je gaat namelijk een behoorlijk "aanslag" op het file system doen, welke niet zonder risico's is.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Kan je F: niet gewoon verwijderen en met een "fixboot" en "fixmbr" de MBR herschrijven op C: ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Petervanakelyen schreef op zondag 07 februari 2010 @ 20:18:
Kan je F: niet gewoon verwijderen en met een "fixboot" en "fixmbr" de MBR herschrijven op C: ?
Je kunt niet zomaar je system partitie verwijderen, er staan nog meer system bestanden op dan alleen de MBR (de MBR staat ook niet zozeer op een partitie, het gaat voornamelijk om systeem bestanden). Om het echt weer netjes op orde te krijgen kun mijn laatste reply proberen of een herinstallatie van het OS. (correct me if I am wrong)

[ Voor 8% gewijzigd door _Dune_ op 08-02-2010 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
Als ik je reply goed heb gelezen.

C: verkleinen voor niet toegewezen ruimte, zodat D groter kan. GEDAAN.
F Verkleinen zodat je niet toegewezen ruimte krijgt, gedaan, maar ik kan C daar niet groter mee maken? ( of ik heb je post verkeerd begrepen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Nee, je hebt mij goed begrepen. :) Ik denk dat we dit topic, maar eens gaan verplaatsen naar een subforum waar meer mensen komen die meer met o.a. Windows bezig zijn. Dit alles heeft ook niet direct met de opslagmedia of een IO controller te maken, maar meer met de gebruikte software/OS.

Kleine verhuizing naar Software Goederen > Windows Clients.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
Wat is de volgende stap :P ? ( Wil zoiezo een grotere schijf doen, maar dan mag ik weer alles herinstalleren, windows herinstalleren is zo gedaan, maar dat flight simulator met al die addons etc ben je jaren mee bezig :D )

[ Voor 77% gewijzigd door Mr.Joker op 08-02-2010 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nu heb ik redelijk wat onzin voorbij zien komen, maar zo erg als dit en ook nog eens op Tweakers is wel heel erg. Sinds wanneer staat het MBR op een partitie en niet meer in de eerst 512 bytes van de harde schijf? Ja, de boot bestanden staan wel op een partitie.
Het hele partitioneren lijkt hier ook met weinig kennis te worden besproken. Vergroten, verkleinen, wat een nergens voor nodig. Als je ergens ruimte hebt op je schijf die je wilt toekennen aan een partitie die er niet direct naast staat, hoef je echt niet zoveel werk te doen. Bij elk losstaand partitioneerprogramma (alles wat dus niet van Windows zelf is zoals die van Vista en 7) kan je bestaande partitie opschuiven en zo de ruimte aan de gewenste partitie toekennen. Het zou voor het opstarten geen invloed moeten hebben omdat het geen specifieke verwijzing had. De eerste partitie is datgene waar data op gezet kan worden, niet wat mogelijk als partitie gemaakt kan worden.

Selecteer de f: partitie, klik op resize/move en sleep het blokje naar het begin. Doe hetzelfde voor de C: partitie en daarna kan je D: vergroten. Als je tevreden bent met hoe het er uit zou komen te zien, klik je op Apply en wacht je een lange tijd. Zet 'm aan als je naar school/werk gaat, of gaat slapen. Als je terugkomt zal het vast klaar zijn.

Succes, en zoals gebruikelijk, eerst even een backup maken voor de zekerheid.

[ Voor 3% gewijzigd door Hero of Time op 08-02-2010 10:45 . Reden: iPhone typo's fixed :P ]

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

@Hero of Time, je hebt helemaal gelijk de MBR staat niet op een partitie, wel de systeembestanden. Verder als je goed gelezen hebt, laat de F: partitie zich niet verplaatsen. De TS heeft reeds andere tools gebruikt dan de standaard in Windows zelf.

[ Voor 32% gewijzigd door _Dune_ op 08-02-2010 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dan kun je beter het Nuke & Pave scenario inzetten, en voortaan van tevoren opletten wat je partitie indeling is.

In bijna alle gevallen wordt deze verhaspeling van driveletters veroorzaakt door onhandig/ondeskundig gebruik van (vaak verouderde) partitioneringstools.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

_Dune_ schreef op maandag 08 februari 2010 @ 14:20:
@Hero of Time, je hebt helemaal gelijk de MBR staat niet op een partitie, wel de systeembestanden. Verder als je goed gelezen hebt, laat de F: partitie zich niet verplaatsen. De TS heeft reeds andere tools gebruikt dan de standaard in Windows zelf.
Daarom dus dat ik aangeef om tools te gebruiken die het beste buiten Windows werken, zoals Partition Magic vroeger kon, maar tegenwoordig ook makkelijk met GParted, Paragon Partition Manager en anderen. Als het tevens een goede tool is, kan het zelfs de partities verplaatsten voordat Windows gaat booten, of iig helemaal gaat laden (denk aan checkdisk fase van de boot). Als de tool klaar is, zal het systeem opnieuw opstarten en heb je de schijf zoals je wilt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1