Onkyo versterker blind gekocht: omschrijving klank? Speakers

Pagina: 1
Acties:
  • 1.222 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eduardtee
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-06 17:16
Ik ga nu ook mijn eerste stappen in de Home Cinema wereld zetten.
Ik heb al enige tijd een leuke TV (50" HD-ready plasma, Samsung 50C7H), waar een PS3 op is aangesloten.

Een weekje geleden heb ik een versterker besteld (flagship model, Onkyo NR5007)
http://www.intl.onkyo.com...vers/tx-nr5007/index.html

Wat voor mij wel nieuw was, is dat ik deze heb gekocht puur en alleen op basis van internet-informatie. Ik heb 'm dus niet beluisterd...
Velen van jullie zullen daar je vraagtekens bij zetten, maar beschouw het even als een gegeven: een versterker met veel aansluitmogelijkheden, ondersteuning voor een groot aantal formaten en wat dat betreft een goede prijs-feature verhouding.

Omdat ik nu op zoek ga naar speakers (die ik wel wil beluisteren), wil ik graag weten wat voor soort geluid Onkyo versterkers over het algemeen produceren:
- Hoe is het te typeren? Warm?
- Wat voor andere omschrijving voor het geluid zou je kunnen geven? Welke tonen krijgen de nadruk?

Hiermee zou ik in ieder geval wat gerichter speakersets kunnen uitkiezen om te beluisteren. Wellicht dat jullie daar ook meningen over hebben. Gebruik zal met name voor games/films zijn (5.1/7.1)
- Welke speakermerken zijn over het algemeen een goede match voor Onkyo's en waarom?

Zelf heb ik (in combinatie met een andere, onbekende stereo-versterker) ooit eerder de volgende speakers beluisterd:
- Dali Ikon 6: klonk zeer goed (stereo-effect, accoustiche muziek)
- Focal Chorus 816V: klonk zeer goed, zeer vol (met R&B-muziek)
- B&W XT4: klonken vreemd, blikkerig, zacht. Wellicht rare omschrijving.

Hopelijk kunnen jullie me iets verder helpen hiermee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
eduardtee schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 23:22:
Omdat ik nu op zoek ga naar speakers (die ik wel wil beluisteren), wil ik graag weten wat voor soort geluid Onkyo versterkers over het algemeen produceren:
- Hoe is het te typeren? Warm?
Dat is nu net het probleem. Jij hebt geen idee wat 'warm' inhoudt, en als ik zeg dat hij warm klinkt, weet je nog niet waar ik het over heb. ;)

De audiowereld zit vol met wazige beschrijvingen van geluid, en niemand weet wat een ander ermee bedoeld. Enig objectieve meetmethode voor jezelf is toch echt zelf te gaan luisteren, en bepalen wat je nu lekker vind klinken, ongeacht welke term je eraan hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-06 19:36
je kunt eens kijken of ze bij audio zaken diezelfde versterker hebben staan, dan kun je waarschijnlijk wel de speakers beluisteren met die versterker. Of je wacht totdat je je versterker hebt en neemt hem mee?

[ Voor 16% gewijzigd door K0L3N op 06-02-2010 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-06 09:45
Neem je receiver mee naar een winkel en ga lekker luisteren.. ;)
Met hierboven, iedereen gebruikt weer andere termen.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eduardtee
Thanks voor de reacties guys...

Ik begrijp ook wel dat er definitieverschillen zijn en dat ik uiteindelijk ook zelf moet gaan luisteren. Ik dacht dat ik dat ook al duidelijk had beschreven.
En daarom had ik dit topic juist aangemaakt, zodat ik een aantal merken zou hebben, waarvan ik dan in ieder geval een aantal speakers kan beluisteren.
Ik ben juist op zoek naar het stukje vernauwing, zodat ik bijv. 5 speakersets zou kunnen gaan luisteren (i.c.m. de versterker) en dat ik niet meer naar 10 merken hoef te gaan luisteren en vervolgens 3 weekenden eraan kwijt ben.

En ja, elk oor is anders. Als echter 5 man aangeeft dat (ik noem maar wat) Onkyo + KEF schel klinkt, dan is de kans toch wel aanwezig dat dat bij mij ook zo zou kunnen klinken.
Dus ik ben nog steeds benieuwd naar inhoudelijke reacties (met een zo min mogelijk dubbelzinnige omschrijving :) )

[ Voor 3% gewijzigd door eduardtee op 07-02-2010 01:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:09

FeaR

In GoT we trust

eduardtee schreef op zondag 07 februari 2010 @ 01:27:
Als echter 5 man aangeeft dat (ik noem maar wat) Onkyo + KEF schel klinkt, dan is de kans toch wel aanwezig dat dat bij mij ook zo zou kunnen klinken.
Als vijf man aangeven dat Onkyo plus KEF kut klinkt dan moet jij er nog steeds niet blind van uit gaan dat jij dat ook vindt. Je zegt zelf dat elk oor anders is, dus je moet nog steeds zelf gaan luisteren en eigenlijk gewoon vanaf het begin beginnen. Dus elke speaker luisteren die in je budget valt. Want nogmaals: aan meningen van anderen moet je zeker in de audio gewoon niets van aantrekken.

Persoonlijk twijfel ik ook zeer over de TOK van dit topic, want het komt er toch op neer dat je zelf moet gaan luisteren en niet blind op meningen af moet gaan. Maar goed, zo serieus neem je dat niet want zoals aangegeven heb je de receiver ook maar op specificaties gekocht...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eduardtee
FeaR1986 schreef op zondag 07 februari 2010 @ 01:42:
[...]
Als vijf man aangeven dat Onkyo plus KEF kut klinkt dan moet jij er nog steeds niet blind van uit gaan dat jij dat ook vindt. Je zegt zelf dat elk oor anders is, dus je moet nog steeds zelf gaan luisteren en eigenlijk gewoon vanaf het begin beginnen. Dus elke speaker luisteren die in je budget valt. Want nogmaals: aan meningen van anderen moet je zeker in de audio gewoon niets van aantrekken.

Persoonlijk twijfel ik ook zeer over de TOC van dit topic, want het komt er toch op neer dat je zelf moet gaan luisteren en niet blind op meningen af moet gaan. Maar goed, zo serieus neem je dat niet want zoals aangegeven heb je de receiver ook maar op specificaties gekocht...
Op zich heb je gelijk, maar deze logica is nogal moeilijk te hanteren als je (in principe) een heel ruim budget hebt.
Soms is het dan handiger om bepaalde variabelen vast te zetten, waarbij ik heb gekozen om dat voor de versterker te doen, nogmaals o.b.v. feature-set/prijs, zodat ik hier niet nog meer tijd voor hoef vrij te maken.

En misschien begrijp je het beter op basis van het volgende voorbeeld, aangaande 'smaak' (als in voedsel).

Stel, je hebt nog nooit eerder Koreaans gegeten en je komt in een restaurant waar je ook niet meer terug gaat komen.
Je hebt slechts de tijd voor 1 hoofdgerecht, terwijl er 10 op de kaart staan. Je kan nog wel een sampler van max. 5 hoofdgerechten samenstellen! Hoera!.
Het enige wat je echter als hulpmiddelen hebt, zijn de omschrijvingen op het menu en de meningen van een aantal kritische mensen (want daar staat GoT over het algemeen toch bekend om) die gedegen onderzoek doen.
En die meningen zeggen in dit geval bijvoorbeeld allemaal dat je nummer 4, 7 en 15 niet moet nemen omdat die in hun optiek niet lekker zijn (enigszins onderbouwd).
Sla je hun advies in de wind, of pak je het gewoon aan om uit die andere 7 een keuze te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Punt is gewoon dat deze vraagstelling in strijd is met AUD beleid. En dat je toch alleen antwoorden zal krijgen dat je zelf moet gaan luisteren (wat overigens dus het enige juiste antwoord is).

Plus dat als jij al komt met termen als "een heel ruim budget" dat het dan gewoon helemaal beter zou zijn om naar een winkel te gaan om daar te luisteren. Want door een ruim budget wordt de keuze nog groter en het aantal mogelijke speakers om op de Onkyo aan te sluiten dus ook. En (wederom zoals gezegd:) heb jij aan termen als warm, koud, kil, wollig of wat dan ook niets omdat je niet eens weet hoe je eigen receiver klinkt. Dus over "adviezen in de wind slaan", dat heb je al gedaan door je receiver te kopen zonder te luisteren en nu ga je deels hetzelfde doen met de speakers. Dus of je neemt het hele audio niet serieus, je denkt er gewoon te makkelijk over of hebt geen zin om zelf wat te zoeken.

Dus net wat ik zeg: de TOK is gewoon zeer laag op dit vlak, hoe goed jouw bedoelingen ook zijn. Maar we kijken het even aan en als het op niets uit loopt dan val ik definitief terug op AUD beleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eduardtee
Okay, helder.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het AUD beleid nog niet goedd had doorgenomen. Nu wel, dus...
Het topic was idd bedoeld als richtinggevend/start-v.e.-zoektochttopic, maar dat is dus blijkbaar niet toegestaan.

Wel jammer, omdat ik denk dat de mening v.e. GoT individu misschien niet alleszeggend is, maar de som wel degelijk waardevol kan zijn.
Maar goed, het is dan ook niet mijn forum ;)

Ik denk juist dat GoT kan bijdragen bij die eerste paar stappen.
Als het aankomt of het A of B wordt, lijkt mij juist dat iemand voldoende info moet hebben verzameld om de keus zelf te maken.

Maar goed, dat is slechts mijn mening ;)
Ik merk wel wat er met het topic verder gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:30
Onkyo cassettedeck gehad in de jaren 90, en die was warm , zelfs wollig. Maar weet niet of dat nog iets zegt over wat jij hebt gekocht.

mocht dat nog zo zijn, dan zou ik speakers kopen die het een beetje open gooien, Monitor Audio ofzo, weet ik veel. Aan jou de taak (want ja het is een opdracht), om passende te zoeken.

[ Voor 41% gewijzigd door Sjah op 07-02-2010 02:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318162

Ga zelf luisteren in een audiozaak en oordeel zelf uit de minimaal 5 verschillenden speakers-soorten die ze daar hebben opgesteld, dan gaat er een wereld voor je open.

Maar wat jij doet is wel een beetje raar ;( je koopt toch ook geen auto voordat je er in gereden hebt.)

en ga luisteren met je eigen cd's /films

oeps!! zoiets is al vaker gezegd.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 318162 op 07-02-2010 02:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-06 14:31
De speakers moeten allereerst met je oren matchen. Ik zou me niet druk maken of ze qua geluid wel met de Onkyo 'matchen' (dat doen ze nml. allemaal).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Ga gewoon luisteren, ook bij mensen die 2e hands speakers te koop zetten, daar leer je ook van, hoe meer je hebt gehoord hoe beter. Ik was jaar geleden met een makker speakers voor hem kopen, hij heeft een Harman Kardon versterker, en die hebben ze bij RAF wel, dus dat was mooi. Hij vond B&W instapspeakers het mooist, die gooiden alles eruit zeg maar, ik vond Mission speakers die er ook stonden veel mooier, maar ik heb mijn mond erover gehouden, het gaat om zijn plezier.

Overigens denk ik dat je een motor van een versterker hebt gekocht, daar kan je wel wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-06 19:36
De merken die ik de laatste tijd voorbij zien komen zijn monitor audio, focal chorus, kef en B&W, ik zou daar eens mee beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aem kei
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-06 10:30
Begrijp me niet verkeerd. Je moet inderdaad gaan luisteren, daar heeft iedereen gelijk in.
Maar om de topicstarter daarvoor niet verder te helpen omdat hij dit nu niet heeft gedaan, dit vind ik verkeerd.
Anoniem: 318162 schreef op zondag 07 februari 2010 @ 02:42:

Maar wat jij doet is wel een beetje raar ;( je koopt toch ook geen auto voordat je er in gereden hebt.)
Doe ik wel. Ik weet dat mijn BMW 3 een super wagen is. En als ik een nieuwe wagen nodig heb dan ga ik resoluut naar de BMW garage en bestel ik mij een nieuwe. Dit zonder een testrit te maken etc. Gewoon omdat ik weet dat het een zeer goede wagen is, zal blijven (omdat de firma die hem maakt veel werk steekt in R&D etc). Heb ik al 3 keer gedaan dus dit mag dan wel als wetenschap aanzien worden ;)

Dit heb ik dan ook gedaan met mijn receiver. Ik gebruik al jaren Onkyo receivers. Waarvan er eentje zelfs al staat te draaien van 1988 en waar nog steeds een bandopnemer op aangesloten is.

Om de topicstarter te helpen met zijn verhaal en to the point te komen...

Ook ik heb een Onkyo 5007 gekocht zonder te luisteren (maar dan wel om bovenstaande reden, en niet zomaar onbekend en blind). en deze gebruik ik met volgende luidsprekers:

B&W LCR7 voor link en rechts
B&W LCR8 center
B&W CDS6 achter rechts en links
B&W PV1 subwoofer

Ben hier ZEER tevreden over. Maar hoe het klinkt ga ik niet antwoorden, simpelweg omdat ik dit niet voor jou kan. Ik kan je enkel mijn ervaring geven.

Maar ik kan wel zeggen dat ik er tevreden van ben omwille van het volgende:

Ik had al een Onkyo Receiver. En ik had al de luisprekers.
Ik hoop dat dit je een beetje verder helpt.

[ Voor 6% gewijzigd door FeaR op 07-02-2010 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
aem kei schreef op zondag 07 februari 2010 @ 16:13:

Doe ik wel. Ik weet dat mijn BMW 3 een super wagen is. En als ik een nieuwe wagen nodig heb dan ga ik resoluut naar de BMW garage en bestel ik mij een nieuwe. Dit zonder een testrit te maken etc. Gewoon omdat ik weet dat het een zeer goede wagen is, zal blijven (omdat de firma die hem maakt veel werk steekt in R&D etc). Heb ik al 3 keer gedaan dus dit mag dan wel als wetenschap aanzien worden ;)
Ja, alleen in dat ene geval, dat je een merk super bij jezelf vindt passen, dan zou ik (wel een duurder model dan ik al heb), van dat merk op de blind (kunnen) kopen. En dat alleen als ik het voor mooie prijs op eBay kan krijgen. Als ik de volle mep moet lappen, ga ik uiteraard luisteren, mag ook wel voor dat geld.
Heb een keer een versterker van een merk gekocht dat ik niet kende zonder te luisteren (omdat de prijs zo mooi was), en dat ging fout, alhoewel het ook wel een bepaald merk was (Carver), dat zal me niet meer overkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318162

aem kei schreef op zondag 07 februari 2010 @ 16:13:
Begrijp me niet verkeerd. Je moet inderdaad gaan luisteren, daar heeft iedereen gelijk in.
Maar om de topicstarter daarvoor niet verder te helpen omdat hij dit nu niet heeft gedaan, dit vind ik verkeerd.

[...]

doe je niet !! want je weet dat BMW lekker rijdt omdat je er ervaring mee hebt . deze topicstarter heeft geen ervaring met Onkyo en vraagt ons hoe het klinkt en daarbij passende luidsprekers. Jij weet hoe deze auto rijdt hij niet .....

dus om zo antwoord te geven kan dus niet. magoed daar gaat deze discussie nou net over en het gaat niet of we hem nou wel of niet willen helpen. hij zou zich zelf alleen makkelijker kunnen maken want wij hoeven geen luidsprekers te kopen en het is zijn geld.

hij kan beter ff op internet kijken welke zaken er in de buurt zitten en ff bellen welke speakers ze hebben staan dan kan hij een keus maken welke hij gaat beluisteren.

B&W, Focal,Klipsch,Kef,Monitor audio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Anoniem: 318162 schreef op zondag 07 februari 2010 @ 18:52:
[...]
B&W, Focal, Klipsch, Kef, Monitor audio.
En ik ga deze op slot doen...

Want het wordt nu of een lijst aan merken speakers die er aan een Onkyo geknoopt kunnen worden. Die lijst is (zoals hier gezegd wordt) "oneindig". Komt dus bij dat audio nog steeds persoonlijk is en dat TS niet eens zal begrijpen wat er onder dingen als "warm" valt aangezien hij de receiver nog nooit heeft gehoord.

Aa de andere kant van het verhaal is dat je dus discussies krijgt betreffende of het wel of niet slim is iets te kopen alvorens je het gehoord hebt en het product puur van specificaties af te kopen.

Wat TS moet doen staat meerdere malen in dit topic gemeld en dat is gewoon gaan luisteren en vanaf daar een keuze maken. Maar op deze manier loopt het nergens op uit...

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.