Nieuwe switch, alles werkt behalve mn desktop!

Pagina: 1
Acties:

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:00

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik heb dus mijn oude 10/100 switch verandert in een Netgear 8 ports gigabit switch. Alles werkt, van de Airport Express tot de PS3 behalve mijn desktop. Het heeft dus ook 2 jaar gewerkt, maar ik kwam 1 port tekort op mijn 5 ports switch vandaar dat ik voor deze 8 ports Gigabit kastje ben gegaan.

Die herkent a het netwerk niet meer (kan hem in windows 7 ook niet op locatie thuis zetten) en bij probleemoplossing geeft die het volgende aan:

LAN-verbinding heeft geen geldige IP-configuratie

Huidige set-up:
-> Davolink DV-2020 Tele2 modem/router
-> 1 uitgang op de DV-2020 naar de computer van mijn moeder en 1 naar beneden (20m) naar mijn kamer
-> Die kabel gaat in port 1 van deze (nieuwe) switch: http://www.komplett.nl/k/ki.aspx?sku=319529
-> Port 2: Desktop (werkt dus niet)
-> Port 3: Apple Airport Express, daar werk ik nu ook mee via mn Macbook Pro en dat werkt allemaal prima
-> Port 4: Mijn Acer H340 Windows Home Server, wordt gewoon herkend via mijn moeder dr PC en mijn PC ziet die ineens niet meer
-> Port 5: Xbox 360: werkt perfect
-> Port 6: PS3: werkt perfect

Dus ik begrijp het niet, iemand aub tips? Zou heel fijn zijn, alvast bedankt!

Pogingen tot oplossen:
PC in een andere port stoppen: werkte niet
Inkomende kabel van Tele2 modem/router veranderd van port: werkte niet
Windows probleem oplosser: ook niet
Davolink DV-2020 naar fabrieksinstellingen: maakte niks uit
Oude switch weer aangesloten met enkelt de desktop: werkte ook niet
Nieuwe switch met alleen de desktop erop: ook niet

Wat ik denk dat fout is, dat de desktop niet meer in het netwerk wordt toegelaten. Kan me uiteraard vergissen.

Alvast bedankt!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 20:45

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Het is vast geen managed switch, dus je kan niet kijken of de MAC registreert. Probeer eens de kabel te veranderen eerst en vooral. Als dat niet werkt: probeer eens met een vast IP in de juiste range. Als dat ook niet werkt: NIC kapot. Het ligt in ieder geval niet aan de switch, anders zou het nog werken met de oude.

Edit: O ja, kijk eerst ook eens of je IP momenteel wel via DHCP verkregen wordt - dat zou ook een en ander verklaren :P

[ Voor 31% gewijzigd door YellowOnline op 06-02-2010 22:54 ]

• N1ckk

N1ckk

Topicstarter
Allereerst bedankt voor je moeite YellowOnline maar zoveel verstand van netwerken heb ik helaas (nog) niet. Je zegt verander de kabel als je bedoelt dat de kabel eventueel defect is, maar dat lijkt me onlogisch aangezien het ook altijd gewerkt heeft tot altijd.

Hoe zet ik de IP vast en die range enzo? En hoe check ik dat DHCP ?

EDIT: Andere kabel werkte niet helaas.

[ Voor 5% gewijzigd door N1ckk op 06-02-2010 23:57 ]

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Nickalicious schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 23:53:
Allereerst bedankt voor je moeite YellowOnline maar zoveel verstand van netwerken heb ik helaas (nog) niet. Je zegt verander de kabel als je bedoelt dat de kabel eventueel defect is, maar dat lijkt me onlogisch aangezien het ook altijd gewerkt heeft tot altijd.

Hoe zet ik de IP vast en die range enzo? En hoe check ik dat DHCP ?
Verander toch maar de kabel om die optie uit te sluiten.

Om een statisch IP in te geven: kijk wat het IP van de andere PCs is. Ga daarvoor naar Start->Uitvoeren (of Run) en geef dan 'cmd' in (zonder de aanhalingstekens). In het scherm dat opent typ je 'ipconfig' (alweer zonder de aanhalingstekens. Dan krijg je een output zoals dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Windows IP Configuration

Ethernet adapter YellowNet:

Connection-specific DNS Suffix  . : 
   Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::b1e5:d2ff:44a1:9843%11
   IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.0.10
   Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
   Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.0.1

Je zal misschien verschillende adapters zien, naargelang je zowel een bekabeld als een draadloos netwerk gebruikt, virtuele machines, VPNs, ... . Ik heb het hier wat vereenvoudigd omdat jij sowieso de adapter moet hebben die bevindt in 192.168.x.x. Kijk op alle machines naar het gedeelte dat ze gelijk hebben. Bijvoorbeeld

PC1: 192.168.0.5
PC2: 192.168.0.10
PC3: 192.168.0.12

In principe weet je genoeg als je het op één werkende PC ziet, maar het heeft voordelen als je ze allemaal weet (kom ik zo meteen op terug). Hier is te onthouden dat je gewenste IP adres een getal is type 192.168.0.x, waarbij x theoretisch een getal kan zijn van 0 tot 255 (in werkelijkheid kunnen ze niet allemaal, maar dat maakt het nodeloos ingewikkeld.)

Je gaat naar Start-> Configuratiescherm (Control Panel) -> Netwerkcentrum (Netwerk and Sharing Center) -> Wijzigen Netwerkadapters (Change Adapter Settings)

2 kleine opmerkingen: 1) ik ga er van uit dat je configuratiescherm op 'kleine iconen' ingesteld is; 2) ik ben geen Nederland gewoon dus mijn vertaling vanuit het Engels kan verkeerd zijn

Op het laatste scherm zie je al je netwerkkaarten. Kies diegene die problemen geeft. Als het een bekabelde verbinding is heet die standaard "Lokaal netwerk" of zo. Doe er een rechterklik op en kies Eigenschappen (Properties). Klik hier op Internet Protocol Version 4 en kies opnieuw Eigenschappen (Properties).

Vul daar volgende gegevens in:

IP: 192.168.X.Y (waarbij X hetzelfde nummer is als bij de andere PCs en Y een zelf gekozen nummer dat niet in gebruik is door één van de anderen - vandaar dat het handig is om alle IP adressen te kennen die je gebruikt - maar kies niet 1, 254 of 255
Subnet: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.X.1 (waarbij X net zoals hierboven is).

Het gedeelte daaronder ivm. DNSen mag je in principe negeren, maar als je zeker wil zijn, noem er eentje 208.67.220.200 en eentje 208.67.222.222 (OpenDNS, voor de geïnteresseerden).

En probeer eens of het nu gaat. Als dit niet lukt is er iets mis met je netwerkkaart. Als je zelf een DHCP zijn er nog mogelijkheden (reservatie issue), maar dat lijkt me niet het geval gezien je - zo zeg je zelf - beprkte kennis over networking.

Edit: Waar ik aan denk plots: zit er een router tussen de modem en de switch of hang je rechtstreeks met een switch aan een modem (die geen modem/router is wel te verstaan)? In dat geval kan het probleem zijn dat je ISP maar een beperkt aantal IP adressen least en dat je laatste toestel gewoon geen krijgt wegens een abonnementsbeperking. Maar dat zal je snel zien: als je IP-adres niet begint met 192., 174. of 10. dan is dit waarschijnlijk de reden (probleem al gezien bij Telenet).

[ Voor 9% gewijzigd door YellowOnline op 07-02-2010 00:16 ]

• N1ckk

N1ckk

Topicstarter
Ik heb het nog geprobeerd hoor, maar mijn netwerk kaart is niet kapot dat durf ik met enige zekerheid te zeggen. Dat zal te veel toeval zijn naar mijn mening. En het IP begint met 192 dus dat kan het ook niet zijn.

Ik ga het wel nu proberen wat je had gepost

• N1ckk

N1ckk

Topicstarter
Werkt niet, kheb alle IP adressen zo wel nu. Ingesteld zoals je zei maar veranderd niks.

Ik heb wel mn MBP via ethernet aangesloten en die deed t direct. Dus t probleem zit echt puur in mn desktop. Zal het dan toch de netwerk kaart zijn?? Jaren gedaan, vervolgens nieuwe switch ingeprikt en t werkt niet meer :S

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Nickalicious schreef op zondag 07 februari 2010 @ 00:57:
Werkt niet, kheb alle IP adressen zo wel nu. Ingesteld zoals je zei maar veranderd niks.

Ik heb wel mn MBP via ethernet aangesloten en die deed t direct. Dus t probleem zit echt puur in mn desktop. Zal het dan toch de netwerk kaart zijn?? Jaren gedaan, vervolgens nieuwe switch ingeprikt en t werkt niet meer :S
Mjah, zoveel andere mogelijkheden zie ik eerlijk gezegd niet.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:49

mace

Sapere Aude

Schakel het netwerkapparaat eens uit, en dan weer in. (rechtermuis op de netwerkkaart klikken en dan uitschakelen klikken)

[ Voor 39% gewijzigd door mace op 07-02-2010 01:05 ]

• N1ckk

N1ckk

Topicstarter
mace schreef op zondag 07 februari 2010 @ 01:04:
Schakel het netwerkapparaat eens uit, en dan weer in. (rechtermuis op de netwerkkaart klikken en dan uitschakelen klikken)
Dit had ik al geprobeerd en helaas werkt(e) het niet. Probeer het toch nog maar eens en wederom werkt dit niet.

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01-2025

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Staat auto negotiation op je netwerkkaart wel aan? Als de switch 1000Mbit is en je netwerkkaart maar 100Mbit dan moet de snelheid op auto staan anders werkt het niet.

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:49

mace

Sapere Aude

Hmm, toch maar even een ander kaartje proberen dan.

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01-2025

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

kijk eens bij de eigenschappen van je netwerkadaper en dan configureren en dan bij advanced.
bij speed of duplex moet je eens kijken of er Auto Negotiation staat.

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

• N1ckk

N1ckk

Topicstarter
Kain_niaK schreef op zondag 07 februari 2010 @ 01:42:
kijk eens bij de eigenschappen van je netwerkadaper en dan configureren en dan bij advanced.
bij speed of duplex moet je eens kijken of er Auto Negotiation staat.
Ja die staat op automatisch, maar als de switch geen gigabit kan sturen doet die 100. Dan is het lampje oranje, is het gigabit is het lampje groen.

• Blinker
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-02 19:38
Probeer eens de laatste drivers te downloaden van de fabrikant?
Het is een longshot, maar het proberen waard.

• N1ckk

N1ckk

Topicstarter
Mocht ook niet baten helaas

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:06
Firewall ?

Doe anders eens Start--> Uitvoeren --> cmd

ipconfig /all

en laat hier even zien wat er dan staat

je kunt ook ipconfig /renew doen en dan even kijken wat er gebeurt

je hebt niet per ongeluk de dhcp op het modem en op de router aan staan?

[ Voor 39% gewijzigd door jbhc op 07-02-2010 20:46 ]

• Blinker
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-02 19:38
Of je start een Ubuntu livecd en kijkt of je internet dan wel werkt.
Op die manier kan je weer uitsluiten of het een hardware of een softwarefout is.

• N1ckk

N1ckk

Topicstarter
Ik zal eens testen op mijn 2e OS, (Vista). Alleen dan moet ik even wat kabeltjes vanuit mijn cable management aanpassen :X

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Nickalicious schreef op maandag 08 februari 2010 @ 22:37:
Ik zal eens testen op mijn 2e OS, (Vista). Alleen dan moet ik even wat kabeltjes vanuit mijn cable management aanpassen :X
Dat je dat zelf nog niet geprobeerd had 8)7 Maar goed, als dat niet werkt zal je je er bij moeten neerleggen dat er toch iets mis is met de netwerkkaart.

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:26
Zet hier neer welke ip adressen alle dingen krijgen die in je netwerk hangen.
En of het DHCP is of statisch.
Daar beginnen we altijd mee met Davolinks.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:03
Heb je al eens een ander gigabit apparaat aan dezelfde kabel gehangen? Als die het ook niet doet is de kabel niet goed. Voor gigabit moeten alle 8 aderen het namelijk doen, voor 10 en 100 mbit heb je genoeg aan anderen 1, 2, 3 en 6 in het snoertje. Verder moeten de aderen volgens de officiele volgorde in de stekker ziiten (zie de FAQ).

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-03 19:19

arie_papa

Running on Ubuntu

Is 1 van de poorten op je switch niet bedoeld als uplink ?? Dus bedoelt voor router > switch verbinding?
Heb je al een andere poort gebruikt op de switch?

Als het dan nog niet werkt, is eigenlijk de enige optie die overblijft dat je kabel niet gigabit ready is.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Pagina: 1