Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-08 11:51
Hallo,

Ik heb sinds kort een HP Photosmart Premium C309g. Dit is mijn eerste all-in-one printer en best ook wel dure (kon em wel voor prijsje op de kop tikken, maar dat ter zijde)

Ik vraag me echter af hoe goed zo'n ding normaal kan scannen, want ik vind het persoonlijk nogal tegen slagen voor deze prijs...

Hier is een vbtje van een scan in de hoogste kwaliteit (was een 25MB bmp, omgezet naar een 1,9MB jpg):
http://users.pandora.be/Mastakilla/humo.JPG

ik vind vooral die witte puntjes storend als je een beetje inzoomed...

kan iemand me vertellen of dit normaal is en ik me er bij neer moet leggen?
of valt er misschien iets aan te doen?

ik heb de tutorial gebruikt door "start - control panel - scanner and cameras - HP Photosmart Premium C309g" te klikken

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spaiker
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:33
Ik denk niet dat je dit duidelijker kan krijgen, elke scanner heeft zo zijn limiet, zeker de all-in-one's.
Je zal betere kwaliteit verkrijgen door een echte aparte scanner te kopen denk ik.

Drive it like you stole it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 18:42
Verkeerde instelling :) Een scanner heeft diverse modus waarin het kan scannen, zoals; Glossy, photo etc etc. Je hebt de voorkant van een glossy magazine met de verkeerde instelling gescanned, wat je ziet is een soort verstoring van het licht door de reflectie oid... iets waarbij ik met de aanschaf van mijn scannen ook mee heb lopen kloten.

Ik zit nu even de handleiding van de scanner door te nemen, maar die is erg beknopt van de photosmart, ze gaan niet in op geavanceerde instellingen... maar ik adviseer je de instellingen is even goed onder de loep te nemen :)

Wil je overigens echt betere scans uit je scanner halen? Dan is het niet verkeerd om een paar tientjes uit te geven aan VueScan http://www.hamrick.com/ Ik gebruik het zelf ook al een tijdje en met deze software worden je scans stukken mooier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
bedankt voor de tips!

dit zijn de enige settings die ik kan doen via de tutorial:
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/Mastakilla/settings.JPG

de drop down bevat enkel color, grayscale en black/white

ik zou maw niet weten waar ik een modus zou kunnen kiezen :'(

ik zal die vuescan eens proberen, maar als ik het goed begrijp doet die alleen wat postprocessing en moet ik nog steeds ergens diepere instelling van de scanner weten te vinden voor een echt beter resultaat?

[ Voor 6% gewijzigd door Mastakilla op 09-02-2010 01:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Er staat toch 'Picture type'? Met daaronder Color picture? Het zullen niet de exacte benamingen zijn zoals ik ze noemde, dat zal per merk verschillen, maar volgens mij zit je daar goed... wat voor een soort types kan je nog meer selecteren? Heb je overigens wel de bijbehorende softwaresuite geïnstalleerd voor de scanner? Ik kan mij niet voorstellen dat een fotoscanner zo beperkt is in de kwaliteitsinstellingen...
ik zal die vuescan eens proberen, maar als ik het goed begrijp doet die alleen wat postprocessing en moet ik nog steeds ergens diepere instelling van de scanner weten te vinden voor een echt beter resultaat?
Vuescan is een complete vervanger voor de software bij de scanner geleverd... dus geen post-processing, het gebruikt een eigen driver voor de aansturing van de scanner. Het werkt ook niet bij alle scanners, je zou eerst moeten checken of dat type scanner wel wordt ondersteund.

[ Voor 39% gewijzigd door MicGlou op 09-02-2010 04:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
Mastakilla schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 01:19:
...
de drop down bevat enkel color, grayscale en black/white
...
niet veel opties maw ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Mastakilla op 09-02-2010 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Sorry niet goed gelezen... :)

Je hebt toch wel alle bijbehorende software geinstalleerd, oftewel het HP solutions center? De meest recentie versies etc? Ik zie op de website van hp dat er sowieso diverse fixes zijn voor de softwaresuite. Daarbij blijft dat ik mij niet kan voorstellen dat het venster van jouw sshot de complete instellingen voor je scanner zijn, dat zijn volgens mij alleen maar de opties van de standaard driver. Met het solutions center zou je absoluut meer kunnen instellen, je kan volgens mij ook al dingen instellen op het apparaat zelf dmv het menuutje op de display van de printer.

[ Voor 4% gewijzigd door MicGlou op 09-02-2010 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
ik had al de meest recent software van hun website geïnstalleerd ja...

maar toch heb je intussen wel de oplossing gegeven :)

ik dacht nl dat "solution center" was om problemen op te lossen (connectie problemen bv), maar blijkbaar is dit programma ook voor taken uit te voeren met de printer... (daar hadden ze toch iets duidelijker in mogen zijn)

als ik nl via solution center scan, heb ik idd veeeeel meer opties

ik heb nog geen opties gevonden om te kiezen tussen glossy en mat, maar de scan is al wel een stuk beter:
http://users.pandora.be/Mastakilla/stukjehumo.JPG
dit is 1200dpi ipv 300dpi en met alle imagecorrectie functies aangezet (vervaagde kleuren herstellen, adaptive lightning toepassen, verscherpen, stof en krassen verwijderen)
is nadien ook nog met paint geresized en als jpg opgeslagen (anders was ie te groot)

het resultaat lijkt me nu wel aanvaardbaar, alleen is er een horizontale streep door de scan. Ik denk dat dit een allignment probleem is (ben nu aan het checken of dit iedere keer op dezelfde plaats komt)

[ Voor 4% gewijzigd door Mastakilla op 09-02-2010 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Dat ziet er idd al een stuk beter uit. Die streep lijkt niet in je eerste scan te zitten, dus dat kan best wel eens allignment zijn idd, alhoewel op een hoger dpi de scanner ook langzamer loopt en gevoeliger is voor vuiligheid in het mechanisme en stoten e.d. Als ik bijvoorbeeld met mijn scanner op 1600dpi probeer te scannen, dan kan ik zelfs de deur van de kamer niet te hard dicht doen of het is te zien op de scan in een licht verstoring. Heb ook wel eens een 'zigzag' in mijn scans gehad en toen bleek er een miniscuul snippertje papier in het loopwerk te zitten. Dat kan dus echt van alles zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
in de herscan is er idd geen alignment probleem meer

nu nog ff uitvissen wat goeie EN bruikbare settings zijn (een kwart A4 scan duurt met deze hoge settings nl 30 min en levert een 25MB JPG op :p)

bedankt om me in de goeie richting te wijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Graag gedaan, we zijn er om elkaar te helpen...

Dan kan hier volgens mij een slotje op, toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
tenzij er nog iemand specifieke settings wil adviseren in solution center denk ik wel ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Specifieke setting verschilt met wat je scanned, dat verschilt per scannen en ieder oppervlak wat je wil scannen heeft zo zijn specifieke eigenschappen. Zo kan een scan uit een boek er prachtig uitzien en met dezelfde instellingen bij een scan van een glossy magazine ziet het er weer niet uit. Meestal komen de presets van de software aardig in de buurt voor een goed resultaat, finetunen moet je echt zelf ervaren.

Begin eerst eens met scans op een lagere DPI setting, dan gaat het testen sowieso een stuk sneller, dan kom je vanzelf snel in de buurt van een goed resultaat. Je kan overigens ook proberen de image helemaal raw te scannen, als dat kan met de software van de scanner, en dan photoshop de correcties laten doen (als je daar ervaring mee hebt).

Dat is overigens ook waarom ik VueScan aanraad, ik gebruik het thuis en op mijn 'aandringen' wordt het nu ook binnen het bedrijf waar ik voor werk gebruikt... iedereen is echt super tevreden. Zelfde scanner, maar de scans lijken van een hoger niveau te zijn. Het grote verschil zit em voornamelijk in hoe VueScan lichtval interpreteert, waardoor veel minder schaduw-vorming en betere kleur-interpretatie.

(nee, ik verkoop geen vuescan :P Maar iedereen heeft wel zo'n stukje software waarover niemand je iets slechts kan vertellen, het kan niet stuk bij mij :))

[ Voor 6% gewijzigd door MicGlou op 09-02-2010 18:09 ]

Pagina: 1