Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 241216

Topicstarter
Sinds een klein weekje heb ik -eindelijk- mn marantz binnen, de PM6003. De speakers heb ik ook nieuw, maar er waren nogal orderproblemen met de marantz versterker (geen voorraad bij marantz, dus tja... Nu heb ik het stelletje aangesloten, en eigenlijk moet ik zeggen dat het heerlijk speelt. Er is alleen één maar, en daar gaat mijn vraag dan ook over (a)

Als ik de volumeknop van de versterker op, mwah, zeg 35-40% zet, met loudness aan, dan gaan de woofers van de speakers (beide) zo onheilspellend kraken met bijv. Russian Roulette van Rihanna, dat je bijna denkt dat je naar je wekkerradio luistert die over zn nek gaat.. De midden/hoge tonen blijven wel vrij van vervorming, dus de versterker zal naar mijn idee de vervorming niet veroorzaken. Ik vermoed dat de woofers het gewoon niet aankunnen, maar de JBL's zouden een RMS-invoer van 100W mogen hebben, terwijl de Marantz met de impedantie vd speakers er maar max 2x45W uit kan persen.

De speakers zijn aangesloten met overkill-dikke speakerkabel dus daar zou het probleem niet in mogen zitten.

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? Kunnen deze speakers zo'n bass niet aan, of...?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Heb je al andere speakers uitgeprobeerd? En als je loudness uitzet, klinkt het dan nog steeds zo? Meestal als je de loudness aanzet worden alleen de hele hoge en hele lage tonen extra versterkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:34
Speakers wel rustig aan het inspelen geweest? Want meteen "vol uit" gaan is niet goed. Conussen en woofers van nieuwe speakers moeten eerst los komen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-06 00:18
Loudness inderdaad uitzetten, en welke speakers heb je? want die RMS waarden willen ook wel eens niet kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Met de loudness uit bestaat het probleem inderdaad niet, dan moet je hem een stuk harder zetten. De loudness boost inderdaad de lage tonen redelijk. Alleen, de bass-knop hoger zetten geeft een versterking van de lagere tonen, maar voor mn gevoel niet de echte lage, dus met loudness aan klinkt het veel vetter zeg maar.

Ik heb de JBL E80 Northridge, ik citeer de handleiding:
"max. aanbevolen versterker 200W**"
**=max aanbevolen vermogen bidt voldoende reserve voor een enkele piek; we raden voortdurend gebruik op dit vermogen af.

Belastbaarheid continue: 100W
Belastbaarheid piek: 400W

Gewicht per stuk 18,2KG

Euh, naja, goed, linkje: http://www.hifi.nl/gfx/pd_jbl_e80_030506.jpg

Wat betreft inspelen, ze hebben al wel wat uren aangestaan, en toen dacht ik, even proberen hoe het klinkt als ik de volumeknop wat meer richting feestniveau schroef, maar dat was dramatisch teleurstellend..

Marantz geeft op van de 6003:
RMS Power output (20 Hz – 20 kHz simultaneous drive of both channels)
........................................................................................................................ 45 W x 2 (8 Ω load)
........................................................................................................................ 60 W x 2 (4 Ω load)

De JBL's zijn 8Ω, dus tja. Ik zou verwachten dat ze het gewoon aankunnen...

Maar, als ze 'langer' gespeeld hebben, kunnen de woofers het dan wel aan?

Ik bedoel, als ze op 40% van het kunnen van de amp al zo gek gaan doen, ik heb t gevoel als ik de knop naar max draai ik geen boxen meer heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-07 22:01

boesOne

meuh

Zou dan toch niet de marantz aan zijn grens zitten..en gaan clippen?

[ Voor 13% gewijzigd door boesOne op 07-02-2010 16:43 ]

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Wat versta jij onder "wel wat uren"? Want er zijn speakers die je letterlijk tientallen uren in moet spelen voordat je echt voluit kan gaan. Plus dat je het vermogen langzaam op moet bouwen. Dus wel steeds wat harder, maar niet na een paar uur meteen voluit gaan.

Kraken kan soms duiden op een opgeblazen speaker, maar als je het met loudness uit niet hebt dan is dat niet het geval. Want als de speakers echt opgeblazen zou zijn dan zou het kraken blijven.

Anders eens naar een winkel waar ook JBL E80's staan en daar jouw versterker op aansluiten. Als die speakers dan hetzelfde doen (in een winkel mag je er toch van uit gaan dat de speakers al goed ingespeeld zijn) dan ligt het aan de combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:04

voodooless

Sound is no voodoo!

Als je tikken hoort, dan slaat de spreekspoel van woofer tegen de poolplaat aan, en zijn ze dus aan het einde van hun kunnen. Gebeurt dat te vaak of te hard, dan is het snel afgelopen met de pret.

Op lage frequenties zijn woofers veel minder belastbaar dan wordt aangegeven. Ik kan me best voorstellen dat ze bij minder dan 45 Watt al over hun nek gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 07-02-2010 16:51 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
boesOne schreef op zondag 07 februari 2010 @ 16:43:
Zou dan toch niet de marantz aan zijn grens zitten..en gaan clippen?
Geen verkeerde opmerking. Wattmeter ertussen om te checken?

Hoever bewegen de woofers in en uit? Kan je dat duidelijk zien of bewegen ze nauwelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:06

Shunt

Boe

ik heb dit ook gehad met mijn MS906 speakes op een Marantz SR-3001 tikken tijdens stukjes waar wat meer bas zat op een hoger volume en uit eindelijk heeft dit mijn tweeters gekost.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het klinkt een beetje als "BRRRR" een soort ratel, net alsof ie los in zn kast ligt te trillen :P alleen doen alle 4 de woofers het, en ze zitten toch écht goed vastgeschroefd ;) Ik moet wel zeggen dat als je op lager volume echt voor de speakers luistert één van de woofers uit de (in mijn geval) rechter speaker wel consequent een geluid komt waaribj je een soort van brr-rateltje hoort. Net alsof het voorpaneel los zit, maar die heb ik eraf gehaald...

Wat betreft het uitslaan, je ziet ze dan best enthousiast bewegen ja, alhoewel het niet heel erg schokkend is, vind ik. Vergeleken met de sub in mn auto (die ploft 10 keer zo ver heen en weer en die vervormt dan niet)

Overigens, ik vraag me inderdaad af of het niet, heel misschien, de versterker is. Alleen, ik kan het me niet voorstellen, want de hoge tonen blijven ook als die boxen zo 'over hun nek gaan' prima. Die zouden dan ook leuk mee moeten gaan vervormen zou ik zeggen?

@voodooless: het zou inderdaad wel kunnen dat de versterker een hoog vermogen uitstuurt op de lage frequenties, die loudness geeft volgens mij iets van +10dB voor de lage tonen, of zelfs nog meer. De bass-knop op max zetten geeft minder bass dan die loudness, en het knopje van bass is ongeveer +10dB op vol gas zeg maar.

40% van het volume en dan minstens +10dB (3dB is dubbel vermogen) geeft dan 120%? Of reken ik nu heel snel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8819

Luidspreker

Maximum Recommended Amplifier Power: 200 Watts
Power Handling (Continuous/Peak): 100 Watts/400 Watts
Impedance: 8 Ohms nominal
Sensitivity (2.83V/1m): 91dB
Frequency Response (–3dB): 38Hz – 20kHz
Crossover Frequencies: 300Hz, 4000Hz
High-Frequency Transducer: 3/4" (19mm) Titanium-laminate dome, shielded
Midrange Transducer: 4" (100mm) PolyPlas™, shielded
Low-Frequency Transducers: Dual 6" (170mm) PolyPlas™, shielded

tja 17cm cones kunnen gewoon niet veel hebben .
En ik geloof er niet in dat die cones 38hz aan kunnen .
Dit is ook de reden dat de cones zo lopen te kraken omdat ze gewoon over hun nek gaan .

Dan de loudnes knop die dient alleen als je de versterker zacht heb staan maar dat je toch al je tonen wilt horen .

Zelfde verhaal met car audio
Kopen ze een combo setje met 16cm cones die 200watt is en dan die ook voluit kan spelen op een versterker net de zelfde vermogen .
Dat kunnen ze alleen als je ook goed filtert .
Als je ze niet filtert dan krijg je ook de hele lage tonen van 10hz ook op de lagen tonen speakers wat ze dus ook niet aan kunnen.
Hierdoor vervormt het en gaan de cones kapot .

Als het goed is kan je maranz ook de herz instellen voor je laag/hoog stel deze even goed in zodat de boel niet vervormt .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Anoniem: 241216 schreef op zondag 07 februari 2010 @ 18:32:
Ik moet wel zeggen dat als je op lager volume echt voor de speakers luistert één van de woofers uit de (in mijn geval) rechter speaker wel consequent een geluid komt waaribj je een soort van brr-rateltje hoort. Net alsof het voorpaneel los zit, maar die heb ik eraf gehaald...
Gefeliciteerd! Je heb je speaker officieel gesloopt...
Wat betreft het uitslaan, je ziet ze dan best enthousiast bewegen ja, alhoewel het niet heel erg schokkend is, vind ik. Vergeleken met de sub in mn auto (die ploft 10 keer zo ver heen en weer en die vervormt dan niet)
Reken er maar op dat ze kapot gaan bij meer dan 8 tot 12 mm beweging.. Dat heb je met een paar Watt al heel snel bereikt.
@voodooless: het zou inderdaad wel kunnen dat de versterker een hoog vermogen uitstuurt op de lage frequenties, die loudness geeft volgens mij iets van +10dB voor de lage tonen, of zelfs nog meer. De bass-knop op max zetten geeft minder bass dan die loudness, en het knopje van bass is ongeveer +10dB op vol gas zeg maar.
20 dB meer is ongeveer factor 100 meer vermogen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Anoniem: 241216 schreef op zondag 07 februari 2010 @ 18:32:
Het klinkt een beetje als "BRRRR" een soort ratel, net alsof ie los in zn kast ligt te trillen :P alleen doen alle 4 de woofers het, en ze zitten toch écht goed vastgeschroefd ;) Ik moet wel zeggen dat als je op lager volume echt voor de speakers luistert één van de woofers uit de (in mijn geval) rechter speaker wel consequent een geluid komt waaribj je een soort van brr-rateltje hoort. Net alsof het voorpaneel los zit, maar die heb ik eraf gehaald...
Dat geluid ken ik, heb ik zo nu en dan ook met mijn 2 Akai SR-930's (160w, 8ohm) icm Pioneer SA-520*.
*32w per kanaal bij 8 ohm, aldus service manual.

Nooit oplossing voor gevonden.

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 07-02-2010 19:54 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dus euhm, als ik de laatste reacties even samenvat, ik heb nu in ieder geval 1 kapotte speaker, joy!
Enneuhm, nouja, de loudness zet ik puur aan omdat de bass dan lekker dik klinkt, anders klinkt het zo euh.. flauwtjes :P Ik kan verder niets instellen aan de marantz, maar dat lijkt me ook niet nodig.. ik mag hopen dat JBL zelf zo verstandig is om frequenties weg te filteren als ze de speakers slopen..
Ik zal dan int vervolg de loudness iig wel uitslingeren als ik m harder zet, mareuhm.. het is dus duidelijk denk ik dat het niet de schuld van de marantz is.. Toch wel naar.. Zijn er uberhaupt zuil-speakers van dit formaat van een ander merk, zoals B&W ofzo die wél zoiets kunnen hebben? Of is het altijd een issue met kleine conussen (tot een cm of 20 zeg maar)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
voodooless schreef op zondag 07 februari 2010 @ 19:26:
[...]

Gefeliciteerd! Je heb je speaker officieel gesloopt...

[...]

Reken er maar op dat ze kapot gaan bij meer dan 8 tot 12 mm beweging.. Dat heb je met een paar Watt al heel snel bereikt.
Op youtube is er iemand die zijn E(S)80's tering hard heeft gehad daarbij is de uitzwaai van de woofers aardig goed te zien. Ik ga er vanuit dat hij de boel niet gesloopt heeft gezien het om meerdere video's gaat.
Het lijkt mij dus niet per definitie afgelopen voor die speakers.

Wat ik niet snap is dat loudness gedoe. E80's zijn voor zover ik weet (hier staan ze ook) sowieso al erg bass-ig.
1. Misschien is er iets verkeerd ingesteld op je receiver?
2. Ben je zo iemand die vind dat er nooit genoeg bass is? Dan moet je een subwoofer kopen.

[ Voor 3% gewijzigd door Saturnus op 07-02-2010 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Loudness is bedoeld om een "vol" geluid te hebben bij laag volume. In praktijk betekend dit dat je loudness zelden aanzet. Ik wil de TS aanraden om gewoon een stel PA-luidsprekers te kopen.

(dat youtube filmpje is trouwens ook niet echt extreem)

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 07-02-2010 23:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-06 00:18
inderdaad, PA speakers of een subwoofer. en blijf van die loudnessknop af :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Anoniem: 159816 schreef op zondag 07 februari 2010 @ 23:30:
Loudness is bedoeld om een "vol" geluid te hebben bij laag volume. In praktijk betekend dit dat je loudness zelden aanzet. Ik wil de TS aanraden om gewoon een stel PA-luidsprekers te kopen.

(dat youtube filmpje is trouwens ook niet echt extreem)
Ligt er maar net aan wat je gewend bent haha. Ik heb ze bijna nooit extreem hard aan maar de keren dat ik dat wel had kan ik mij niet zo'n grote uitzwaai herrineren. Met dat in het achterhoofd en de TS die ook niet aangeeft dat de drivers een grote uitzwaai hadden denk ik niet dat de speakers beschadigt zijn eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hahahah, ow, mja, in alle reviews las ik juist dat de speakers n btje tegenvallen qua bass. Op zich, ik ben niet iemand die extreme bass eist, het moet gewoon lekker vol klinken, dus een subwoofer vond ik ook niet echt nodig, en idem voor een set van die PA-speakers, mwah, neuh.

Ik heb mijn speakers nog nooit zo bijzonder heen en weer zien gaan als in dat filmpje... Ik heb er daaraantegen ook niet echt heel erg op gelet toen. Ik ga morgen nog even (die ene is toch al stuk?) even proberen :P kijken hoe ver ze euh, willen :P ze zijn nu iets van 20 uur ingespeeld...

@Saturnus: de PM6003 is gewoon een semi-high-end stereoversterker, dus ik kan niets instellen. Ik heb een bronkeuze, bass&treble knop en de beruchte loundess, owja, en balance ;) en de magische volumeknop...

@ de mensen die me PA's adviseren: waarom? als je loudness fijn vindt klinken ben je toch niet meteen zo'n speakermisbruiker dat je PA's moet kopen :S?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Anoniem: 241216 schreef op maandag 08 februari 2010 @ 00:37:

@ de mensen die me PA's adviseren: waarom? als je loudness fijn vindt klinken ben je toch niet meteen zo'n speakermisbruiker dat je PA's moet kopen :S?
Jawel. Jij wilt hard draaien met veel bass. Daar koop je geen hifi speakers voor. Je zou gewoon naar PA moeten kijken. En als je toch graag veel bass wil, kijk dan eens naar 12"+ subwoofers. Het is geen vraag of jij vindt dat een subwoofer niet nodig is, maar het is gewoon een voorstel omdat ik vermoed dat je niet helemaal begrijpt dat voor veel laag je gewoon veel vermogen en conusoppervlak nodig hebt. Hifi is niet gemaakt om constant 95dB+ te draaien. Overigens zou ik een PM6003 niet semi-high-end willen noemen.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 08-02-2010 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@ Koeitje: Hahah, sure. Noem de 6003 zoals je wilt, ik ben er blij mee (a) Een iets vriendelijkere toon mag wel van mij overigens. Ik begrijp het allemaal heel goed, ik studeer zelf techniek, alleen wat ik niet begrijp is dat iemand die echt Hi-Fi wil, genoegen neemt met een flets geluid. Al luister je klassiek, als er tromgeroffel is en je wilt dat zo weergeven als het klinkt 'in de concertzaal', dan krijg je als je het mij vraagt de conussen om je oren. Overigens, de meneer in de Hi-Fi zaak gaf aan dat Hi-Fi niet alleen is voor mooi, maar dat het, gezien de kwaliteit, ook hard moet kunnen. En nee, ik draai het nooit echt hard, dan staat er meteen een moeder aan de trap te schreeuwen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Anoniem: 241216 schreef op maandag 08 februari 2010 @ 08:55:
wat ik niet begrijp is dat iemand die echt Hi-Fi wil, genoegen neemt met een flets geluid.
Klaag bij de platenproducenten, die maken het geluid plat, flets en saai, en zorgen ervoor dat men aan de bassknoppen gaat draaien en de loudness aan wil zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185410

voodooless schreef op maandag 08 februari 2010 @ 09:04:
[...]
Klaag bij de platenproducenten, die maken het geluid plat, flets en saai, en zorgen ervoor dat men aan de bassknoppen gaat draaien en de loudness aan wil zitten.
Ik denk dat jullie opvatting wat betreft flets verschilt. De TS bedoelt wss dat de EQ niet in een V vorm staat (waardoor het "lekker vet" klinkt) terwijl jij wss de dynamiek bedoelt. Dat heeft volgens mij weinig met de klank te maken, maar eerder met het verloop van de muziek. (dallen en uitschieters in volume)
wat ik niet begrijp is dat iemand die echt Hi-Fi wil, genoegen neemt met een flets geluid. Al luister je klassiek, als er tromgeroffel is en je wilt dat zo weergeven als het klinkt 'in de concertzaal', dan krijg je als je het mij vraagt de conussen om je oren.
Het hele idee van Hi-Fi is toch echt dat de weergave van de artiesten wordt getracht te reproduceren in je woonkamer. (een 1:1 kopie is natuurlijk het ultieme doel) Dat jij van een wat vervormde weergave houdt is overigens prima hoor.
Wat betreft je luidsprekers kun je die even mee naar je winkel nemen. Die schroeven de conussen wel even los en zien in een opslag of je ze hebt misbruikt of dat het een productiefout is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Anoniem: 185410 schreef op maandag 08 februari 2010 @ 11:38:
Ik denk dat jullie opvatting wat betreft flets verschilt. De TS bedoelt wss dat de EQ niet in een V vorm staat (waardoor het "lekker vet" klinkt) terwijl jij wss de dynamiek bedoelt. Dat heeft volgens mij weinig met de klank te maken, maar eerder met het verloop van de muziek. (dallen en uitschieters in volume)
Dat heeft heel veel met elkaar te maken. Weinig dynamiek heeft al heel snel tot gevol dat het geheel flets en plat gaat klinken. Een EQ met V vorm kan hier best wat aan veranderen (niet dat het daar echt beter van wordt... maar toch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@ Saturnus: Ik heb even dat Youtube filmpje (het MP3tje gedownload), en ik moet zeggen, voordat het volume van mijn Marantz op de helft staat gaan de woofers harder tekeer dan in het filmpje... Laat staan als ik de bass-knop nog even op ga schroeven... Moet wel zeggen dat die bass wel zuiver blijft!

Net even naar de winkel gegaan, volgens die man kon het onmogelijk dat ik met deze versterker de boxen 'om zeep help', dus het moet volgens hem een productiefout zijn dat die ene loopt te ratelen en tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Anoniem: 241216 schreef op maandag 08 februari 2010 @ 17:15:
Net even naar de winkel gegaan, volgens die man kon het onmogelijk dat ik met deze versterker de boxen 'om zeep help', dus het moet volgens hem een productiefout zijn dat die ene loopt te ratelen en tikken.
Ondanks dat de beste man uit zijn nek staat te lullen en geen idee heeft waar hij het over heeft zou ik zeggen: Misbruik van maken, bek houden, ding omruilen en gelukkig zijn met een nieuw exemplaar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8819

Je kan zeker je woofers van je pilaren verzieken door dat de versterker te weinig vermogen te leveren.

Speakers werken met gelijk stroom
Als de versterker gaat klippen word het geen gelijk stroom maar wissel spanning.
Hier kunnen de filters en speakers niet tegen .

Je kan beter een zware versterker hebben met lichte speakers dan andersom .
Dan je speakers ook nog maximaal te belasten ben je helemaal fout bezig .
rms houd niks anders in dan de speaker voor een bepaalde tijd met bepaalde hz dat aan kunnen .
Welke hz en welke vermogen dat weet alleen jbl

Bij mij thuis heb ik 2x speakers set staan .
Allebij zijn het 120watt speakers rms .

Speaker 1 heeft alleen 2x13cm cones voor de bass (philips)
Speaker 2 heeft alleen 2x 20cm cones voor de bass .(dali)

Alle bij op een maranz 5004 versterker gezet,
Kan je vertellen dat de dali niet alleen meer bass heeft maar dat de cones minder ver uitslaat dan de philips.

Dus opties voor jouw.
Koop een sub er bij en stel de speakers gewoon normaal af zonder vervorming .
En laat de sub de lage tonen voor de rekening nemen (tot 60hz )
En anders verkopen de speakers en koop een stel speakers met groter cones en gaan met die dingen .

Mijn mening is altijd
Een goed combo is een versterker met de juiste speakers die je niet bij hoef te stellen kwa bass of hoge tonen .
Bij stellen van hoge en lage tonen is alleen om licht bij te stellen .

Ik moet ook zeggen dat de cd muziek ook slecht ge-mix zijn
Op een ouwe speakers set gaan de speakers gelijk over hun nek met de laag .
Pak een cd van 1 jaar terug met de zelfde nummer klink de boel 20x beter zonder vervorming.
Maar goed dat is een anderen discussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:24
Dat gelijk en wisselstroomverhaal is net andersom. Door de wisselspanning beweegt je conus heen en weer. Echter als je gaat clippen gaat je versterker de pieken afvlakken waardoor er steeds een moment van gelijke spanning is, dus gelijkstroom. Hierdoor blijft je conus op dezelfde plek vast staan en krijgt geen koeling door beweging. Dit kan tot een doorgebrande speaker leiden.

http://en.wikipedia.org/wiki/Clipping_(audio)

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

't is inderdaad precies andersom :+ . Echter gaat door het clippen meestal niet de woofer kapot (die hebben meestal voldoende thermisch belastbaarheid), maar de tweeters. Die krijgen namelijk door de condensator in het filter weliswaar geen gelijkspanning voor hun kiezen, maar kortstondig wel gigantische energiestoten van meerdere malen meer vermogen dan de versterker kan leveren. Thermisch kan een tweeter dat gewoon niet aan, of de excursie is zo groot dat er er zelfde gebeurt als bij de woofer van timvdl. Een tweeter is echter veel gevoeliger, en zal dat zeer zeker niet lang volhouden.

Met de koeling van een woofer valt het wel mee. 't is niet zo dat je woofer steeds maar op een plek blijft staan. Hij gaat echt wel op en neer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-07 11:00
En als je het telang doet zoals onderstaande, dan gaan ze kapot

http://www.youtube.com/wa...tlzghroJA&feature=related

(ik spreek uit ervaring :') das mijn auto, alleen hbe ik na dat filmpje nog bijna 9 maand zonder problemen zo kunnen spelen, met name tijdens meetings en tijdens een dB wedstrijd (3e plaats :D )

Topicstarter
Even een update!

Toenet ben ik met de kapotte speaker naar de winkel geweest, men heeft geluisterd, en hij is niet opgeblazen maar aldus de jongen klinkt het als een productiefout.

Ik krijg dus een nieuwe :D!

• Saturnus
  • Niet online
Anoniem: 241216 schreef op maandag 08 februari 2010 @ 17:15:
@ Saturnus: Ik heb even dat Youtube filmpje (het MP3tje gedownload), en ik moet zeggen, voordat het volume van mijn Marantz op de helft staat gaan de woofers harder tekeer dan in het filmpje... Laat staan als ik de bass-knop nog even op ga schroeven... Moet wel zeggen dat die bass wel zuiver blijft!
En nee, ik draai het nooit echt hard, dan staat er meteen een moeder aan de trap te schreeuwen ;)
Hoe gaan die 2 samen?

Anoniem: 185410

Er wordt heel wat 20Hz en her en der wat 10Hz door dat mp3'tje gegooid. De conussen bewegen dan zichtbaar op en neer, ook bij lage volumes, terwijl ze nauwelijks laagweergave lijken te prouceren.
Stukken Eminem en Opgezwolle klinken veel "zwaarder" zonder dergelijke conus uitslagen.

• Saturnus
  • Niet online
De E80 gaat maar tot 38Hz.

[ Voor 3% gewijzigd door Saturnus op 11-02-2010 13:09 ]

• Masterlans
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:35
@timvdl: ik ben wel benieuwd hoe je geluid gaat klinken met de vervangende speaker... Hopelijk is het nu wel naar wens!

Ik ben het met je eens dat wat meer laag niet per sé iets voor PA-mensen is. Als ik als voorbeeld Mozarts Requiem (of het Zwanenmeer bijvoorbeeld) mag noemen. Dit zijn stukken muziek die in mijn optiek een stuk erop vooruit zijn gegaan toen ik een subwoofer aan mijn set toevoegde (op dat moment Marantz SR-5001, met als speakers 2x B&W 603 en 2x 602.5 en LCR600 center). Een slag van bijvoorbeeld een pauk hier en daar heeft dan toch echt meer de impact die het in een concertzaal heeft. Datzelfde geldt overigens voor symfonische metal ;)

• FeaR
Volgens de opgegeven specificaties inderdaad. Persoonlijk geloof ik er helemaal niets van. Zijn speakers van meerdere malen het bedrag van een JBL E80 die zulke waardes niets eens halen. Want 38Hz is flink laag...

• -j-k-
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-07 13:53
Ze halen het vast wel, maar niet ±3 dB :)

Vimeo, YouTube

• Saturnus
  • Niet online
Zal best kloppen. Het enige wat ik er mee aan wilde geven is dat voor zover ik weet <38Hz sowieso niet ter sprake hoeft te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hahah, nog even @ Saturnus: mn moeder is er niet altijd ;) hahah :D en soms dan doe ik het gewoon even en dan mag ze even roepen hahah!

@ Masterlans: Het geluid is nu stukken beter met de nieuwe speaker. Dus ik ben erg blij met het geheel! Zeker nu ze wat meer gespeeld hebben komen ze steeds meer los. Nog n X-Fi-tje in mn pc gezet, en tis nu echt helemaal top!
Pagina: 1