Winrar CRC errors bij zowat elke rar.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Het gebeurt niet vaak maar nu heb ik toch echt even advies nodig.

Ik heb onlangs wat dingen aangepast aan mijn setup, nu heb ik met zowat elke zip of rar die ik download crc errors. Het maakt niet uit of ik een download manager gebruik, met IE download, met FF download etc..
Het ligt niet aan de files zelf want op andere pc kan ik ze prima extracten.
Voorbeeld: ik download een file die 4 parts heeft, ik extract deze dan krijg ik een CRC error op part 1 en 4. Extract ik de zelfde files nog een keer dan kan het maar zo zijn dat ik een CRC error krijg op part 2 of 3 zonder ook maar iets veranderd te hebben aan de 4 parts. Elke keer geeft die weer crc errors op andere parts.
Soms komt het voor dat die het bestand na een paar keer proberen wel goed uitpakt.

Het vervelende is dat ik een x aantal dingen heb gedaan die dit mogelijk zou kunnen veroorzaken.

Mijn setup:
Winxp sp3 (laatste updates)
Winrar versie 3.90 (heb ook een oudere versie geprobeerd)
Q6600 @ 3.4 ghz
Gigabyte p35-ds4

Ik heb onlangs mijn pc voorzien van een 80gb Intel postville X25-M G2 SSD, een extra 1TB WD black en 8gb (4x2gb) GEIL geheugen(voor win7 die ik wil gaan draaien onder dualboot).
Het spreekt voor zich dat ik dus ook windows heb geherinstalleerd. (hiervoor heb ik het probleem nooit gehad)
Ik heb ook nog eens een lijn upgrade gedaan van ziggo naar 50mbit en hiervoor een D-link 855 router aangeschaft.

Het zijn erg veel veranderingen in 1 keer en dit zouden allemaal oorzaken kunnen zijn van de CRC errors.
Nu vraag ik me dus af wat volgens jullie de meeste kans heeft dat het de oorzaak is.

Uiteraard zijn de disks en het geheugen al getest op eventuele errors met wat tooltjes.
De pc is volgens NOD32 virus vrij dus een virus is het waarschijnlijk ook niet.
NOD32 heb ik ook al eens uitgezet tijdens het downloaden om te kijken of hij de boel niet in de war schopt maar dit bood ook geen soelaas.

Ik vermoed zelf dat mijn Nic (onboard) de oorzaak is omdat de downloads ook steeds langzamer lijkten te gaan. Op mijn iMac heb ik dit niet. (deze zit op de zelfde router aangesloten dus de router zelf is het waarschijnlijk niet.)

Enig hulp om dit te tackelen zou zeer gewaardeerd worden.

Edit: nog een kleinte toevoeging, 7-zip geeft de zelfde crc errors.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2010 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:24
Uiteraard zijn de disks en het geheugen al getest op eventuele errors met wat tooltjes.
Waar heb je precies mee getest, want geheugen lijkt toch de belangrijkste verdachte. Laat anders even een nachtje Memtest86+ lopen. Eventueel zou je je cpu ook nog kunnen testen met bv prime, of tijdelijk de overklok wat terug schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:44

Gutteguttegut

CEO of TFD

Ik denk toch dat je het beste je systeem 1 voor 1 kunt degraderen tot hoe deze was zonder dat de problemen er waren om te achter halen welke hardware dit veroorzaakt.

Heb je het probleem ook als je iets zelf inpakt en dan weer uitpakt (om je NIC uit te sluiten)?

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nielson schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 21:38:
[...]
Waar heb je precies mee getest, want geheugen lijkt toch de belangrijkste verdachte. Laat anders even een nachtje Memtest86+ lopen. Eventueel zou je je cpu ook nog kunnen testen met bv prime, of tijdelijk de overklok wat terug schroeven.
Kan je aangeven waarom het geheugen voor jou de belangrijkste verdachte is?
Memtest is precies het tooltje waarmee ik me geheugen getest heb, alleen nog niet een hele nacht lang. (3 uurtjes maar) De overklok kan zal ik ook weghalen, al had ik deze al bijna een jaar voordat deze problemen begonnen zijn. Ik heb me cpu getest met orthos die gaf geen problemen, zal het met prime ook nog eens proberen.
Gutteguttegut schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 21:49:
Heb je het probleem ook als je iets zelf inpakt en dan weer uitpakt (om je NIC uit te sluiten)?
Dat is een goeie, had ik nog niet aan gedacht. Ga het direct even testen. :P

Edit: Als ik zelf iets inpak krijg ik ook CRC errors bij het uitpakken, het is dus niet me NIC.
Bedankt voor de tip ;)

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2010 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geheugen is nu uitgebreid getest, deze geven geen foutmeldingen aan.
Toch ben ik eigenwijs geweest en heb me 2 nieuwe bankjes er uitgehaald.
Het probleem is hiermee wel opgelost.

Iemand enig idee hoe ik er nu achter kom of me geheugen defect is of dat het gewoon aan me Windows ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Verwijderd schreef op maandag 08 februari 2010 @ 12:12:
Geheugen is nu uitgebreid getest, deze geven geen foutmeldingen aan.
Toch ben ik eigenwijs geweest en heb me 2 nieuwe bankjes er uitgehaald.
Het probleem is hiermee wel opgelost.

Iemand enig idee hoe ik er nu achter kom of me geheugen defect is of dat het gewoon aan me Windows ligt.
Geheugen is ook het eerste waar ik aan dacht...

Waarom? CRC errors geven een fout in de data, ten opzichte an de checksom die over de data berekent was bij het aanmaken van de file. Aangezien de files op een andere pc wel goed uitpakken zijn de bestanden (en daarmee je schijf) gewoon op orde. Dan lijkt het erop dat er ergens op je PC wat mis gaat bij het inlezen van die data en het berekenen van de huidige CRC.

Apart dat memtest geen problemen geeft... welke versie heb je gebruike? 3.5 support geloof ik max 4 Gb, misschien dat die de defecte reepjes niet raakt? Wat als je enkel die 2 nieuwe reepjes erin doet en test, wat krijg je dan? Of test voor de zekerheid ieder reepje apart.

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

Verwijderd

Topicstarter
Geen van de bankjes is kapot, ik heb ze nu allemaal behoorlijk getest.

Als ik 2x2gb in me pc doe dan is er niets aan de hand, (maakt niet uit in welk slot)
Doe ik 4x2gb in de pc dan krijg ik weer crc errors.

Kan dit een bug in windows xp zijn omdat die maar 3.5gb max ondersteund oid?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:18
PC lager klokken, overklokken zorgt voor deze problemen.

Verwijderd

Dus je hebt het alleen als je 4x2 GB erin hebt zitten? Dan heb je zoals ThinkPad hierboven zegt best kans dat het zonder overklok wel werkt. Het kan ook zijn dat je iets meer voltage nodig hebt ergens, dat hij het met 2 reepjes trekt met het huidige voltage maar met 4 reepjes niet.
Nou ben ik bepaald niet de beste overclocker dus ik durf zo gauw niet met zekerheid te roepen waar dat zou moeten zijn, maar ik zou proberen je RAM iets meer te geven en het onderdeel waar je mem controller in zit (northbridge bij de Q6600 met P35?)

Verwijderd

Topicstarter
ThinkPadd schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 22:09:
PC lager klokken, overklokken zorgt voor deze problemen.
De overklok is er af, de bios staat nu op default waardes.
Ik zal nu nogmaals testen of de problemen over zijn.

Ik vind het wel vreemd, ik kan orthos of prime dagen laten draaien zonder enige problemen.

Edit: wat ik nog wel tegenkwam is dat me geheugen niet meer 1:1 liep maar 2:3 geloof ik uit mijn hoofd.

Hoe zorg ik dat het wel weer 1:1 loopt? misschien is dat de boosdoener wel. Dan kan ik mijn overklok misschien ook behouden.

Geheugen is Geil PC2-6400, DDR2-800, CL = 4-4-4-12, 2.0v

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2010 22:55 ]

Verwijderd

Orthos & Prima zijn CPU gericht. Je zou echt met memtest86 moeten testen of je geheugen ook soepel meedraait.

Ook kan je Nic/Bus een optater krijgen door een hogere FSB. Dat kan je niet testen met beide tools.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 22:52:
Orthos & Prima zijn CPU gericht. Je zou echt met memtest86 moeten testen of je geheugen ook soepel meedraait.

Ook kan je Nic/Bus een optater krijgen door een hogere FSB. Dat kan je niet testen met beide tools.
Memtest geeft geen problemen aan met het geheugen, ze zijn meerdere nachten getest.

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-02 23:46
Verwijderd schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 22:56:
[...]
Memtest geeft geen problemen aan met het geheugen, ze zijn meerdere nachten getest.
Ik las dat je een paar keer 2 bankjes hebt geprobeerd, maar heb je ook, zoals voorgesteld, elk reepje apart getest voor een paar uurtjes?

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:40

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Als je nu nog 32-bit Windows hebt draaien, zet dan memory remapping in je BIOS uit, dat kan problemen geven. Probeer daarnaast eens een 64-bit Windowsversie te draaien (dit was je toch al van plan begreep ik) en kijk of je problemen daar ook optreden.

Tesla Model Y RWD (2024)

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:34

Illusion

(the art of)

Als geheugen en CPU getest zijn en goed bevonden, dan zou ik me richten op de SATA controller. Is deze wel compatible met de nieuw toegevoegde schijven, en zit overal de nieuwste driver/firmware op? Kan je de SMART data uitlezen, staan daar foutmeldingen in? Geeft de windows event-viewer verder ook nog foutmeldingen?

[ Voor 24% gewijzigd door Illusion op 11-02-2010 23:06 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• SimplyMe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-06 11:22

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

Ik weet het niet zeker aangezien je al aangeeft dat Memtest geen fouten geeft maar
de supported memory list van gigabyte geeft aan dat GEIL 2GB niet gesupport wordt.

http://www.gigabyte.com.t...ard_memory_ga-p35-ds4.pdf

Misschien dat je bij "normale" taken dit niet merk, maar bij een taak zoals CRC checksum bereking, wat dus waarschijnlijk meer geheugen intensief is dat wel op gaat vallen.

Verwijderd

Topicstarter
SH4D3H schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 22:57:
[...]

Ik las dat je een paar keer 2 bankjes hebt geprobeerd, maar heb je ook, zoals voorgesteld, elk reepje apart getest voor een paar uurtjes?
Ja heb ik gedaan, zelfde resultaat.
Ik begin te denken dat het aan me bios settings liggen. Alles staat nu op default waardes ik zal zo weer eens alle 8 gb er in doen en dan eens aanzien.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Je zou ook een 64-bits OS kunnen nemen, want dit heeft weinig nut natuurlijk

• Dickster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-09 22:21
Probeer je dit op de oude windows installatie (voor upgrade)?

Heb recentelijk ook een dergelijk probleem gehad.

Na vervangen CPU en geheugen (oudere pc socket 939 en ddr1) eerst bsod als gevolg van onjuist voltage op geheugen. Na verandere van voltage waren bsod opgelost maar kreeg ik checksum errors (quickpar).

Memtest gaf ook bij mij geen fouten.

Van alles geprobeerd tot ik het helemaal zat was en me af ging vragen of het geen software probleem was. Na nieuwe installatie windows was probleem opgelost.

Misschien een poging waard om een backup te maken en te kijken of het probleem zich onder een nieuwe windows installatie ook voordoet?

Verwijderd

Topicstarter
Illusion schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 23:04:
Als geheugen en CPU getest zijn en goed bevonden, dan zou ik me richten op de SATA controller. Is deze wel compatible met de nieuw toegevoegde schijven, en zit overal de nieuwste driver/firmware op? Kan je de SMART data uitlezen, staan daar foutmeldingen in? Geeft de windows event-viewer verder ook nog foutmeldingen?
Ik denk niet dat het aan de HD ligt, maar om je vragen te beantwoorden de SSD heeft de nieuwste firmware ivm Trim gekregen.

Verder geven met verschillende tools, WD diag, seagate diag etc de disken geen foutmeldingen.
Ik heb nog geen lange HD tests gedaan omdat het probleem niet bestaat met 4gb geheugen en dus waarschijnlijk niet met de HD te maken heeft.

Verwijderd

Topicstarter
418O2 schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 23:14:
Je zou ook een 64-bits OS kunnen nemen, want dit heeft weinig nut natuurlijk
Je moet wel even het topic lezen he :P
Dat ga ik ook doen (dualboot), ik kan alleen me vertrouwde xp nog niet helemaal verlaten.
Dickster schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 23:15:
Probeer je dit op de oude windows installatie (voor upgrade)?

Heb recentelijk ook een dergelijk probleem gehad.

Na vervangen CPU en geheugen (oudere pc socket 939 en ddr1) eerst bsod als gevolg van onjuist voltage op geheugen. Na verandere van voltage waren bsod opgelost maar kreeg ik checksum errors (quickpar).

Memtest gaf ook bij mij geen fouten.

Van alles geprobeerd tot ik het helemaal zat was en me af ging vragen of het geen software probleem was. Na nieuwe installatie windows was probleem opgelost.

Misschien een poging waard om een backup te maken en te kijken of het probleem zich onder een nieuwe windows installatie ook voordoet?
Dit is een nieuwe installatie, op de oude installatie heb ik het probleem nooit gehad, maar daar had ik ook geen 8gb in dus ik weet niet of het aan de installatie ligt.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2010 23:18 ]

Pagina: 1