Toon posts:

Waarop letten bij harde schijf?

Pagina: 1
Acties:
  • 356 views

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een nieuwe harde schijf gaan kopen aangezien de huidige vol zit. De afweging tussen externe en interne is gemaakt, het moet een interne harde schijf worden.
Ik wil een 2 TB harde schijf aanschaffen. Ik heb eens rondgekeken op hardeware-online-winkels zoals :
Alternate.

Zoals je op die website kunt zien, lopen de prijzen heel erg uiteen. Waarom is dit?
En waarop moet ik letten bij het kiezen van de harde schijf?

Bvd.

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-02 13:13
Prijsverschil komt door het cache. 64MB t.o.v. 32MB.
En waar je op met letten ligt aan je eisen. Als je dat nog niet weet moet je dat eerst bedenken. Want zoals je je vraag nu stelt is deze veel te open en getuigd het niet van veel eigen inzet.

Addicted to silent computing

• ReZ1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:29
Het verschil zit voornamelijk in de grootte van de cache, het aantal RPM van de schijf (de snelheid) en de latency. :)
Verder zal er tegenwoordig niet zoveel verschil zitten in de verschillende fabrikanten ("vroeger" was bijvoorbeeld Maxtor niet al te best), maar ik zou adviseren om de "refurbished" harde schijven te mijden. Deze zijn namelijk defecte harde schijven die gereviseerd zijn, maar je weet nooit wat er voor mee gebeurd is...

Maar idd, wat zijn je eisen? :)

Death Knight Zaebor(80), Warlock Thortur (80) en Druid Galithor (80). Retired.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil het gewoon gebruiken voor normaal gebruik. Zoals games,movies etc.

• CoolGamer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-02 21:20

CoolGamer

What is it? Dragons?

Dan hoef je geen high-end schijf te kopen. Een gewone schijf van 32MB met 7200 RPM zal daarom wel voldoen. Verder zou je kunnen letten op de prijs.

¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸<º)))><¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸

• Blinker
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-01 12:57
Naar mijn mening is elke moderne 7200rpm harde schijf voldoende voor 99% van alle consumenten.
Alleen echte tweakfreaks merken verschil.

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:37

Jrz

––––––––––––

Gewoon een stille / zuinige halen zoals een samsung of wd green

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:10

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

ReZ1987 schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 20:43:
("vroeger" was bijvoorbeeld Maxtor niet al te best")
Dat is onzin, Maxtor hardeschijven waren toen der tijd net als de Samsung hardeschijven nu. Erg populair omdat ze goede prestaties leverden tegen een zeer aantrekkelijke prijs. Hetwas alleen een zeer populaire chipset van Nvidia, de Nforce4, die met name de Diamondmax 10 veel schade heeft gedaan. Doordat Nvidia zic niet goed aan de S-ATA specificaties heet gehouden en Maxtor nu juist wel waren er nogal wat problemen wanneer de twee gecombineerd werden. Ten onrechte werd vaak de Maxtor Diamondmax 10 als boosdoener aangewezen.

Anders kun je nu ook wel stellen dat de Samsung F1 serie ook troep is, omdat je deze hardeschijven absoluut niet in een RAID opstelling wilt gebruiken. Het zijn gewoon goede schijven kwa prijs/prestatie waarvoor ze gemaakt zijn, desktop gebruik.
Jrz schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 21:21:
Gewoon een stille / zuinige halen zoals een samsung of wd green
Beetje weinig zeggend, vind je ook niet. Je noemt twee merken waarbij je maar 1 type aanduiding geeft. Ook Samsung heeft verschillende type schijven waaronder een eco uitvoering, metname de F2 serie. Bij Western Digital worden ze Green of GP serie genoemd.

Verder klopt de reeds gegeven informatie wel, prijs is afhankelijk of je een enterprise schijf of een desktop schijf hebt, rotatie snelheid en de hoeveelheid cach geheugen. Energie zuinige schijven zijn vaak ook goedkoper dan schijven gemaakt voor high performance.

Verder denk ik dat de TS zich ook wel eens mag verdiepen in het een en ander als hij wt wil. Al deze informatie is gewoon voor handen, sterker nog dit subforum staat er vol mee. Een beetje eigen inzet wordt hier op GoT wel gewaardeerd. Dit topic gaat dan ook op slot.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.