• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:08
Op het gebied van FSB, DRAM, CAS latency ed. heb ik geen kaas gegeten. Dit moet veranderen! :P Heb wat gezocht op Google hierover en weet ongeveer wat het inhoud maar wat beginners hulp is gewenst.

Ik heb het programma CPU-Z gedraaid en daar kwam dit uit:
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1001841

Overal lees ik dat de mooiste FSB:DRAM ratio 1:1 is voor de beste performance. Ik wil niet overclocken maar wil wel graag de beste performance halen uit mijn PC. Echter zoals beschreven is hier mijn kennis te laag voor dus vandaar dit topic.

Wie kan mij tips geven wat ik het beste aan kan passen in de BIOS om te zorgen dat deze waardes goed staan of ieg. mijn performance omhoog gaat zonder overclocking?

Rig:
ASRock K10N78FullHD-hSLI R3.0
AMD Phenom 9750 Quad core
2x 2GB Dual channel Corsair XMS2 DDR2 (This memory has been verified to operate at
1066MHz at latencies of 5-5-5-15)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-11 22:09
Dit lijkt me meer iets voor PMG.. Daar weten ze alles over geheugen :)

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-11 11:28

_the_crow_

Rare vogel

Ik zou het qua 'geheugen en baseclock' verhouding zo laten. De verhouding naar 1:1 zetten, heeft als gevolg dat je aan het overklokken bent. En de huidige verhouding heeft niet echt een nadelige invloed op de performance. Je zou de timings van het geheugen nog naar 5-5-5-15 kunnen zetten in plaats van de 5-7-7-24 waar het nu op staat. Waarschijnlijk moet je dan wel de spanning op de modules verhogen. Maar dit staat in de specificaties van de fabrikant. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:25
Ik ben ook geen guru op dit gebied, maar bij de moderne AMD's hoeft die ratio niet 1:1 te zijn. Die cpu's & mobo's zijn erop gemaakt om asynchroon te draaien.

Bij Intel systemen en de oudere AMD Athlon XP's is het wel beter om die ratio op 1:1 te zetten.

Wat betreft de i7 en i5 serie van Intel weet ik het niet, ik heb nog nooit zo'n systeem in m'n handen gehad.

Computers zijn ideaal om problemen op te lossen die je zonder computer helemaal niet hebt...

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:08
_the_crow_ schreef op zondag 07 februari 2010 @ 11:57:
Ik zou het qua 'geheugen en baseclock' verhouding zo laten. De verhouding naar 1:1 zetten, heeft als gevolg dat je aan het overklokken bent. En de huidige verhouding heeft niet echt een nadelige invloed op de performance. Je zou de timings van het geheugen nog naar 5-5-5-15 kunnen zetten in plaats van de 5-7-7-24 waar het nu op staat. Waarschijnlijk moet je dan wel de spanning op de modules verhogen. Maar dit staat in de specificaties van de fabrikant. :)
Bedankt voor je antwoord ;) En de rest ook natuurlijk...

• JayJay
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-11 17:02
bij i7 van intel is 1:1 vereiste meer draai zelf 8-8-8-24 met 1800 mhz geheugen. wel 1.64 volt en die stond op 1.5v std in de bios (specs van fabrikant).

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Euh, FSB DRAM ratio bij Athlon64 of Core ix :?

Deze CPUs hebben helemaal geen FSB meer :o

Voor de duidelijkheid: FSB, Front Side Bus, is de bus die vroeger de CPU met de geheugencontroller verbond. Sinds 2003 (AMD) en 2008 (Intel) wordt de geheugencontroller geintegreerd op de CPU en is er dus helemaal geen sprake van een FSB.

Bij AMD heb je wel nog de HT (Hypertransport) clock, waar andere clocks van afgeleid worden, en bij Intel de QPI (Quickpath Interconnect) danwel DMI (Direct Media Interface) gebruiken.

Soms zie je nog wel "FSB" in BIOS settings opduiken, maar dat is simpelweg een onjuiste benaming van wat dan ook ze ermee willen aangeven :o

Soittakaa Paranoid!

Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee