Hoi allemaal,
De afgelopen week heb ik een IAMM NTR82WT aangeschaft. Hierbij mijn eerste ervaringen.
De behuizing van de mediaspeler is van glanzend zwart plastic. Het komt wat goedkoop over in vergelijking met mijn oude Digitec HDX-1000 die een stevige zwart metalen behuizing heeft. Toch vind ik hem best mooi. Wat direct in het oog springt is de centrale kleurendisplay.
Na een backup gemaakt te hebben van de 2TB harddisk die ik had ingebouwd in mijn HDX-1000 durfde ik het aan om de switch te maken naar mijn nieuwe mediaplayer. De 2TB SATA harddisk heb ik aan een PC gehangen en helemaal geformatteerd op NTFS. Daarna ingebouwd in de NTR82WT. Dat is een klusje van niks. Klepje aan de zijkant openen, harddisk erin schuiven, vastklikken, 2 kabeltjes aansluiten en klepje weer dicht.
De firmware heb ik direct opgewaardeerd naar de laatste versie v90 (van december 2011) via een USB-stickje. In de mediaplayer zit een kleine ventilator. Dat is wel nodig want de harddisk produceert best wat warmte. Gelukkig hoor je het ventilatortje nauwelijks. Mijn oude mediaplayer werd een stuk warmer omdat die geen actieve koeling had. Dus ik vind deze oplossing beter.
Vanuit het setup menu van de mediaplayer zelf de harddisk nog een keer geformatteerd. Daarbij worden twee partities gemaakt. Je kunt zelf aangeven hoe groot ze moeten zijn. Ik heb gekozen voor één grote partitie. Er blijft dan wel nog een kleine partitie van 200MB over. Misschien nodig voor de opnamefunctie? Daarna de harddisk weer eruit gehaald, opnieuw aangesloten op de PC en alle data (muziek en video) van de backup terug gezet. Dit had niet persé gehoeven omdat de harddisk in de mediaplayer ook via het thuisnetwerk als share beschikbaar is, maar dit ging sneller.
Inmiddels heb ik de meeste functies uitgeprobeerd en alles werkt tot nog toe prima. Selecteren van wat je wilt afspelen gaat via de browser waarmee je door mappen op de harddisk, een extern USB-apparaat of een gedeelde netwerkmap bladert. Alles gaat redelijk vlot. De mediaplayer reageert goed op de afstandsbediening.
Hij speelt AVI's, MKV's, DVD's (vanuit een map of ISO-bestand) netjes en vlot af. Bij het afspelen van een DVD vanuit een map herkent hij niet zelf dat het om een DVD gaat. Dat deed mijn oude speler wel. Nu moet je in de map eerst nog het 'VIDEO_TS'-bestand selecteren. De speler kan wel goed overweg met DVD-menu's.
Het afspelen van audiobestanden gaat ook goed. Er is ook een shuffle en repeat functie aanwezig. Ik heb m.b.v. van het freewareprogramma 'Playlist Creator' playlists gemaakt en die herkent de mediaplayer feiloos.
Je kunt ook playlistfiles genereren via
www.shoutcast.com. Deze bevatten informatie over een geselecteerde internetradio zender. Als je die in een map met de naam 'Internet Radio' plaatst, dan kun je zelf een lijst met favoriete radiozenders samenstellen die de mediaplayer netjes laat horen.
Fijn is ook de ingebouwde filemanager waarmee je met je afstandsbediening bestanden kunt kopiëren, verplaatsen of verwijderen. Het is even wennen om de juiste knoppen op de afstandsbediening te vinden, maar het werkt wel. Handig als je een film bekeken hebt en hem direct wilt verwijderen zonder eerst weer de PC te moeten opstarten.
Ook de snelheid waarmee je bestanden over het netwerk naar de harddisk kopieert, valt me niet tegen. Het is geen snelle NAS maar het gaat een stuk vlotter dan met mijn oude mediaplayer.
Werken met het LCD-display gaat goed. Het is eenvoudig om de browser te gebruiken en bijvoorbeeld muziekbestanden te selecteren. Je moet wel dicht bij de mediaplayer staan om de letters te kunnen lezen, want het display is niet zo groot. Maar je hoeft in ieder geval de TV niet aan te zetten om je mediaplayer te gebruiken.
Eigenlijk niets dan lof, maar er zijn nog wel wat wensen:
- Ik vind het jammer dat het niet mogelijk is om met de afstandsbediening de helderheid van het LCD-display te regelen. De achtergrondverlichting is nogal fel. Je kunt hem alleen maar helemaal uitzetten via het setup-menu.
- ID3-tags zoals titel en artiest van het nummer dat gespeelt wordt, worden alleen weergegeven op de TV en niet op het display. Daar zie je alleen de bestandsnaam van rechts naar links schuiven. Ook de CD-cover wordt niet getoont. Ook niet op de TV.
- Omdat de bestandslijst op de TV veel ruimte inneemt, worden de ID3-tags die aan de linkerkant staan al snel afgekapt. De indeling had wat beter gemogen. Het was handiger geweest als je zou kunnen switchen tussen de bestandslijst en een weergave met informatie over het nummer dat gespeeld wordt. Dan was er meer ruimte voor alle informatie. Op het display toont de bestandslijst ook alleen bestandsnamen ipv ID3-tags. Lange bestandsnamen worden afgekapt zodat het soms lastig is om het gewenste nummer te vinden.
- Zelf zou ik het ook prettig vinden als de mediaplayer in staat zou zijn om eventueel aanwezige (gesynchroniseerde) lyrics te tonen. Ik voeg aan al mijn MP3-bestanden lyrics toe in de daarvoor beschikbare tags. Dan kun je lekker meeblêren met de muziek. Op een TV-scherm krijg je dan een soort karoake idee.
- De Shuffle functie kan alleen willekeurige nummers uit een bepaalde map afspelen. Het was beter geweest als ook nummers uit submappen meegenomen werden. Ik gebruik bijvoorbeeld hoofdmappen per genre met daarin submappen per artiest. Je zou dan kunnen shuffelen op bijvoorbeeld Rock-muziek.
- Een nadeel is ook dat de NAS-functie niet werkt als de mediaplayer in standby gezet wordt. Je kunt de harddisk via het netwerk dus alleen benaderen als de mediaplayer aan blijft staan. Mijn oude mediaplayer kon dit wel.
Ik hoop dat jullie wat hebben aan deze informatie. Mocht iemand nog vragen hebben, dan hoor ik dat graag.