supported CPU nodig voor BIOS upgrade?

Pagina: 1
Acties:

• willemb2
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:32
Beste tweakers, ik krijg een moederbord niet aan de praat met een CPU die wel supported is, maar pas vanaf een bepaalde BIOS revisie. Voor dit bord zijn drie BIOS revisies verschenen: F1, F2 en F3. Voor mijn CPU is F2 nodig. Wat ik me afvraag: kan het zijn dat er F1 in zit en dat hij daardoor niet opstart?

Het gaat om deze combinatie:
mobo: Gigabyte GA-M68SM-S2 (rev. 1.0)
CPU: AMD Athlon 64 X2 BE-2350 = 2100 Mhz Brisbane, stepping G1
geheugen Kingston KVR800D2N5K2/4G 2x2 GB DDR2-800
Antec 380 W PSU

Symptomen: komt niet door POST, wel het korte piepje en cpu-fan draait, maar geen video, niet op de on-board en niet met een PCI-e kaart. Hij probeert ook niet te booten van DVD of floppy. Die komen na een BIOS reset altijd vóór de HDD.
Hij probeert wel te POSTen: als ik hem aanzet zonder DIMM's geeft hij continu long beep's (wat overigens volgens het boekje betekent Graphics card not inserted properly, maar ik maak wel vaker mee dat die beep codes in het manual niet kloppen)

Het bord is nieuw, maar uit de "koopjeshoek". Aan de neutrale doos te zien een retour van RMA. CPU en geheugen zijn OK, doen het prima in een ander bord. PSU is ook OK, trekt zonder problemen een combinatie die veel meer verbruikt.

In het verleden (socket A tijdperk) heb ik wel eens eerder een PC gebouwd met een CPU waarvoor een BIOS update nodig was, maar dan startte hij met de af-fabriek BIOS wel op, alleen met verkeerde parameters. Heb ik toen mazzel gehad of moet dit altijd kunnen en heb ik nu een DOA bord te pakken?

groet, Willem

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-02 21:38

3DDude

I void warranty's

Het bord is nieuw, maar uit de "koopjeshoek". Aan de neutrale doos te zien een retour van RMA. CPU en geheugen zijn OK, doen het prima in een ander bord. PSU is ook OK, trekt zonder problemen een combinatie die veel meer verbruikt.

Ik denk dat je een brak moederbord hebt gekregen, maar dat durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen, ik weet nog wel dat iemand ook eerst zijn mobo naar een nieuwe versie moest flashen door een oude CPU in het moederbord te doen en dat zijn processor na het flashen van het moederbord pas werd ondersteund, en hij kwam ook niet in de bios met zijn 'nieuwe CPU." Heb je de mogelijkheid om een alternatieve CPU te 'lenen?'

Be nice, You Assholes :)

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:57
Zelfde probleem in het verleden ook gehad (met een gloednieuw moederbord en toen gloednieuwe processor van een nieuwe lijn processors). Wat ik toen gedaan heb is, de nieuwe BIOS met de ondersteunende processors op een USB stick gezet. PC en stick meegenomen naar de Paradigit daar € 20,00 geboden om me moederbord te flashen met de BIOS van de USB stick onder mijn verantwoording. Ik had destijds ook geen oude CPU voorhanden, en om nu vrienden kennissen hun CPU van het moederbord te laten halen, leek me ook wat teveel gevraagd.

[ Voor 7% gewijzigd door Jumpman op 06-02-2010 16:09 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• willemb2
3DDude schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 16:01:
(..) Heb je de mogelijkheid om een alternatieve CPU te 'lenen?'
Nee, helaas. Ik heb wel een 5200+ in een andere PC, maar daar is dezelfde BIOS revisie voor nodig.

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Mainbord heeft al een aantal jaren in de winkel gelegen volgens mij als het niet de juiste bios heeft. F1 en F2 biosversies komen uit 2007.

Ben je niet toevallig de 4-pins ATX 12V stekker vergeten in te pluggen? ;)
Dan boot het systeem ook niet en geeft korte biepjes.

• willemb2
barber schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 16:51:
(...) Ben je niet toevallig de 4-pins ATX 12V stekker vergeten in te pluggen? ;)
Dan boot het systeem ook niet en geeft korte biepjes.
Nee, dat soort zaken heb ik uitgebreid nagelopen, ook met de troubleshooter checklist op deze site.

@Jumpman: bedankt, ik zal eens proberen of de leverancier (Komplett.nl) zoiets wil doen en ondertussen kijken of op Marktplaats een goedkope CPU te vinden is die al met F1 moet werken.

• willemb2
Hoe het afliep: ik heb het bord opgestuurd naar de leverancier Komplett.nl . Daar wa de conclusie dat het defect is ("DOA"). Omdat het niet meer leverbaar is en ze geen alternatief hadden in die prijsklasse heb ik mijn geld terug gekregen. Inmiddels staat hier een vergelijkbaar bord van Asrock tevreden te snorren.

Conclusie: het kan voorkomen dat je een supported CPU moet hebben moet hebben om een BIOS te upgraden, maar hier was dat niet het probleem. Iedereen bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1