[Ubuntu] OS start niet meer op na automatische update

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren wou mijn Ubuntu 9.10 (64 bit) bak een aantal updates installeren, waaronder een Kernel update. Ik heb helaas niet goed opgelet welke update dit precies was, maar na afloop wou hij rebooten.
Na het rebooten kreeg ik het volgende menu:
Afbeeldingslocatie: http://www.klaasjanhorlings.nl/img/bootscreen.jpg
Ik neem aan dat de nieuwste kernel versie gisteren geinstalleerd is. Wanneer ik deze kies (Ubuntu, Linux 2.6.31.19-generic) dan blijft de computer hangen bij een knipperende prompt. Wel zie ik de HDD led zeer regelmatig knipperen.
Wanneer ik vervolgens de recovery mode van 2.6.31.19-generic probeer krijgi k de volgende fout melding keer op keer achter elkaar:
Afbeeldingslocatie: http://www.klaasjanhorlings.nl/img/errors.jpg
Ik heb eerlijk gezegt geen idee wat het betekend. Mijn eerste gedachte is dat de schijf kapot is, maar dat leek me wel erg toevallig preciés tijdens het rebooten van een nieuwe kernel module.
Wanneer ik een oudere versie probeer te starten heb ik hetzelfde probleem, alleen bij deze komt hij na een tijdje terug in het kernel keuze menu.

Weet iemand wat er aan de hand is met mijn installatie, en hoe ik het mogelijk kan verhelpen? Ik kan zonder live-cd's in ieder geval niet meer in het systeem komen, is er iets waar ik naar kan kijken vanuit een live cd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Wat gebeurt er als je met -14 opstart?

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 23:46
Hard resets heeft net een maat van mij gehad, die kon al zijn disken retour sturen, zijn nas staat hier nu om alle data weer van mijn nas terug te kopieren ;)

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Skinkie schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 15:52:
Wat gebeurt er als je met -14 opstart?
Zo straks even geprobeerd, na het witte ubuntu logo kwam er weer een knipperende cursor die een hele tijd bleef staan. Na een minuut of 3 uitgedrukt omdat ik weg moest. Zal vanavond even kijken of hij verder komt (en wat de recovery mode zegt)
_eXistenZ_ schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 16:14:
Hard resets heeft net een maat van mij gehad, die kon al zijn disken retour sturen, zijn nas staat hier nu om alle data weer van mijn nas terug te kopieren ;)
Waren de schijven fysiek kapot? Dat klinkt wel erg :X, hoe kan software dit veroorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09-2024
Nou, Grub start nog, dus er zit nog leven in je HDD... Ik denk eerder aan een (driver)probleem met je sata-controller. Dus, wat gebeurt er als je de HHD in een andere machine hangt?

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-09 19:00
laurencevde schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 18:00:
Nou, Grub start nog, dus er zit nog leven in je HDD... Ik denk eerder aan een (driver)probleem met je sata-controller. Dus, wat gebeurt er als je de HHD in een andere machine hangt?
Niet noodzakelijk: een eerste symptoon van mijn crashende harde schijf even geleden was een oonleesbare MBR (geen Grub dus), terwijl de rest nog perfect werkte. Het omgekeerde lijkt me dus ook mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
Ik heb zo'n vermoeden dat het niks te maken heeft met Ubuntu, maar met je hardware (of een setting in je BIOS), omdat de oude kernel dezelfde problemen geeft.
  • Wat zeggen logs (in een Live omgeving)?
    Als je je harde schijf probeert te mounten
  • Wat zegt de zelfdiagnostiek (SMART) van je harddisk je?
    sudo smartctl -a /dev/sda
    als sda de schijf is waar het op misgaat (ata1)
  • Indien je schijf een SATA schijf is; in welke modus heb je je controller staan? IDE compatible = fout, RAID = fout, AHCI = goed.
Wat ook handig is in een Topic start is wat meer informatie. Bijvoorbeeld:
  • Welke hardware hebben we het over? Wat voor controller en wat voor harddisk.
  • Wat heb je al gedaan om Ubuntu ervan te verdenken? Heb je al een ander OS/kernel geprobeerd?
  • Heb je een ander systeem tot je beschikking waarmee je de controller/harddisk kan uitsluiten/aanwijzen?

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net met een Ubuntu Live cd de computer nog eens opgestart. In de Disk Utility die erbij zit is de SMART status van de disk volledig healthy. Wanneer ik echter mijn systeem partitie probeer te bekijken (in Nautilus of de Disk Utility) gebeurt er een hele tijd niks totdat ik de volgende error krijg:
Unable to mount 41 GB Filesystem
Error mounting: mount exited with exit code 32: mount:
wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/sda6
missing codepage or helper program
In some cases useful info is found in syslog - try
dmesg | tail
Wanneer ik dmesg | tail doe zie ik het volgende:
ubuntu@ubuntu:~$ dmesg | tail
[ 1215.665935] ata1: hard resetting link
[ 1216.190034] ata1: softreset failed (device not ready)
[ 1216.190041] ata1: applying SB600 PMP SRST workaround and retrying
[ 1216.370042] ata1: SATA link up 1.5 Gbps (SStatus 113 SControl 310)
[ 1216.372178] ata1.00: SB600 AHCI: limiting to 255 sectors per cmd
[ 1216.375231] ata1.00: SB600 AHCI: limiting to 255 sectors per cmd
[ 1216.375237] ata1.00: configured for UDMA/33
[ 1216.375257] ata1: EH complete
[ 1216.377512] JBD: recovery failed
[ 1216.377518] EXT4-fs (sda6): error loading journal
Ik ben bang dat mijn OS partitie verloren is (gelukkig staat de meeste belangrijke data op andere schijven). Het vreemde is dat ik prima de andere partities op de systeem schijf kan benaderen, en die lijken ook volledig in orde te zijn. Alleen mijn OS partitie lijkt een volledige meltdown gehad te hebben. Ik zou niet weten hoe ik eventuele logs kan benaderen, behalve de bovenstaande die gemaakt werd tijdens het mounten in de Live omgeving.
Ik zit er aan te denken om Ubuntu er maar gewoon opnieuw op te gooien, of zijn er nog dingen die ik kan proberen om de partitie te redden?
Pagina: 1