Pci-e bus echt gevaarlijk?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter91
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-07 20:34
Ik had altijd een hp machientje waar overklokken niet mogelijk was.
Laatst een e6600 en een p5b-vm gekocht. Overklokken wou niet zo..

Nu de pci-e bus gaan verhogen en tadaa overklokken ging weer wat hoger.
Als die op 110 stond kwam ik tot 2700Mhz
En nu met 120 zelfs tot 2925Mhz

Maar ik las dat je hdd en je videokaart het niet zo lekker vinden als je dit doet..

Als ik gewoon wat zware tests draai en ze crashen niet, is er dan nog veel risoco?

Groetjes,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Overclocken brengt natuurlijk altijd een risico met zich mee. Het is een kwestie van testen of het stabiel werkt (dus ook zonder artefacts enzo). Als dat het geval is dan kun je er redelijkerwijs vanuit gaan dat het nog wel te doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
775 platform is het volgens mij inderdaad nog dat als je sata HDD's heb en een hoge pci-e draait, de kans dat het stuk gaat groter is. ik heb er iig 1/2 HDD's mee gemold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter91
thijszor schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 12:07:
775 platform is het volgens mij inderdaad nog dat als je sata HDD's heb en een hoge pci-e draait, de kans dat het stuk gaat groter is. ik heb er iig 1/2 HDD's mee gemold
Ja dat dacht ik ook. En de voltages staan op auto. Dus ik heb niet echt het idee dat ik m'n spulletje frituur..
thijszor schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 12:07:
Ai, dat is niet zo de bedoeling..
Is er nog een manier om te testen of me sata schijfje het aan kan?

[ Voor 88% gewijzigd door Peter91 op 06-02-2010 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ja, testen op datacorruptie. Dat kun je makkelijk doen dmv winrar. Kopieer er een rar naar toe en laat vervolgens een CRCcheck uitvoeren. Als die faalt dan zit je te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter91
Dus als newsleecher me rar's nog compleet weg schrijft zal het wel goed zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Met overklokken hoef je over het algemeen zelfden je PCI en/of je PCI-e bus over te klokken. En als je dat uberhaupt al doet, is het meestal maar 1MHz (meer heb ik in die jaren nooit erbij hoeven te doen).
Natuurlijk is er altijd een uitzondering op die regel, maar als je ook in GoT terugzoekt zie je bijna nergens dat iemand een PCI(e) bus met 20Mhz omhoog gooit voor een stabiele OC.

Bijna altijd moet je het zoeken in temps, vCore, MEMcore, RAM latencies en NB cores.

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
+20MHz is wel heel veel. Zelf gebruik ik max 5-7 MHz aan.

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-08 18:30

MeltedForest

Lenny-t

Kensei schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 12:34:
Met overklokken hoef je over het algemeen zelfden je PCI en/of je PCI-e bus over te klokken. En als je dat uberhaupt al doet, is het meestal maar 1MHz (meer heb ik in die jaren nooit erbij hoeven te doen).
Natuurlijk is er altijd een uitzondering op die regel, maar als je ook in GoT terugzoekt zie je bijna nergens dat iemand een PCI(e) bus met 20Mhz omhoog gooit voor een stabiele OC.

Bijna altijd moet je het zoeken in temps, vCore, MEMcore, RAM latencies en NB cores.
Hoeveel volt kan je NB eigenlijk over het algemeen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter91

NB core kan ik niet instellen?
En ik heb verder alles al geprobeerd. Maar die pci-e bus blijkt echt een barricade..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

heb je al geprobeerd om je cpu te pinmoddel (bsel mod) voor een andere strapping/NB multiplier.. dan loopt ie 'standaard' op een hogere fsb, en hoef je de rest van de onderdelen minder ver te overclocken om tot dezelfde/hogere cpu overclock te komen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emilionl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-07-2023
ik heb benchmarks gezien van overklokresultaten met een verhoogde pci-e bus. en dan vind je gpu dat inderdaad wat minder. een aantal procenten minder uit mijn hoofd gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter91
AlexanderB schreef op maandag 08 februari 2010 @ 22:27:
heb je al geprobeerd om je cpu te pinmoddel (bsel mod) voor een andere strapping/NB multiplier.. dan loopt ie 'standaard' op een hogere fsb, en hoef je de rest van de onderdelen minder ver te overclocken om tot dezelfde/hogere cpu overclock te komen..
Me moederbord ondersteunt 1066/800/533 MHz . CPU is 1066. Als ik die 1333 maak loopt het toch weer niet fatsoenlijk =p ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

kijk, daar gaan we al, heb je zeker n bord met integrated video? :) *zoekt op* ja dus.
die borden klokken gewoon voor geen meter over. als je em naar 1333 pinmod loopt ie of net met 0 overclock ruimte, of gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter91
Hmm, misschien toch maar weer een ander bordje zoeken.
Ik gebruik de video eigenschappen van hord bord niet.
Ik heb een 9800gtx oc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik laat bij overclocken op 775 PCI-E standaard op 105 MHz lopen. Als ik het stock probeer dan wil hij niet eens booten 20 MHz meer daarentegen is best een hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pci-e op een hoge bus is geen probleem .
Je kan alleen een data corruptie krijgen op je harddisk .
Zolang je dat niet heb is het geen probleem .

Een hoge pci-e bus op de videokaart is ook geen probleem zolang je de vga kaart niet overklokt .

Vroeger met de intel bx chip op 133mhz was de agp bus ook op 86 in plaats vaan 66 .
Alleen de ouwe kaarten hadden er last van de nieuwe hadden geen problemen omdat de hoger data kunnen verwerken .

Ik zelf heb de pci-e bus op 130mhz gehad om en amd 939 socket .
Dit gedaan om de sli performence lager was met 2x8 .dan een bord die 2x16 pci-e was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 18:25:
Pci-e op een hoge bus is geen probleem .
Je kan alleen een data corruptie krijgen op je harddisk .
Zolang je dat niet heb is het geen probleem .
Probleem is wel dat je daar soms pas achter komt als het te laat is en je met een hoop kapotte data zit. Niet fijn als het belangrijke bestanden zijn.

Ik begreep trouwens dat de oude IDE interface daar wat beter tegen bestand is dat SATA, maar pin me daar niet op vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe groot is de kans op data corruptie in %en dan als je je pcie bus hoger zet? En wat gebeurt er dan als je je videokaart dan ook nog eens overklokt? En wat is dan beter je pciebus hoger zetten of alleen je videokaart overklokken?

//Vragenregen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

alleen je vidkaart overclocken. pci-e bus is alleen leuk als je niets geeft om stabiliteit en de laatste % dr uit wilt persen voor een benchmark. pci-e overclocken werkt ook echt niet positief bij alle videokaarten, wisselend resultaat dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-02 23:46
Verwijderd schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 11:25:En wat is dan beter je pciebus hoger zetten of alleen je videokaart overklokken?
De doelen zijn anders.
Bij het overklokken van je PCIe-bus heb je als doel de bandbreedte tussen de 'overige componenten' en de PCIe-apparaten te verhogen zodat je data sneller heen en weer kan.

Bij het overklokken van je videokaart wil je de verwerkingssnelheid van de videokaart verhogen zodat je uiteindelijk meer frames per seconde te zien krijgt.

An sich is de bandbreedte bij PCIe (zeker 2.0) al toereikend voor de meeste videokaarten en zul je ook nauwelijks winst behalen met het overklokken. De meeste winst ligt bij het overklokken van je videokaart zelf.

Ik geloof dat, bijvoorbeeld, Terw_Dan :w in één(?) van z'n reviews ook verschillende PCIe-snelheden en de invloed op de fps heeft getest.

Edit: productreview: MSI R4350-MD1GH review door TERW_DAN

[ Voor 6% gewijzigd door SH4D3H op 16-02-2010 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtrafris
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-08 12:43
Dit (oude) artikel van Tom's Hardware laat ook goed zien hoe weinig invloed de bandbreedt van de PCIe bus heeft:
http://www.tomshardware.c...caling-analysis,1572.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xtrafris schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 13:38:
Dit (oude) artikel van Tom's Hardware laat ook goed zien hoe weinig invloed de bandbreedt van de PCIe bus heeft:
http://www.tomshardware.c...caling-analysis,1572.html
Tja en dat geld weer niet als je meerderen vga kaarten heb
Veel oudere crossfire setups met pci-e 16 met pci-e4 x was er zeker meer winst op de pci-e4x slot .
Ook met nieuwe kaarten in een ouwe pci-e 8x versie 1,0 in cross of sli setup is er profijt van een hogere pci-e bus .

Helaas je pci-e bus testen met lowbudget kaarten zoals de ati 4350 die bij pci-e 4x al genoeg aan heeft .
En welke versie pci-e bussen worden gebruikt?

De pci-e versie 1,0/ 1,1 leveren de helft kwa gb per sec van de nieuwe pci-e versie 2,0 die nu standaart is

Conclusie is
Ligt er aan welke pci-e bus je heb met welke vga kaart of het overklokken wel of geen zin heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-09 14:11
Peter91 schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 12:08:
[...]

Ja dat dacht ik ook. En de voltages staan op auto. Dus ik heb niet echt het idee dat ik m'n spulletje frituur..
autovoltages zijn júist hoger dan nodig en frituren de boel dus juist eerder.
Pagina: 1