Koeler maakt veel lawaai, is geruisloos ook mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 104881

Topicstarter
Na adviezen op dit forum kocht ik onlangs de volgende configuratie:

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec Performance One P183 Zwart€ 99,95€ 99,95
1Asus EAH5970/G/2DIS/2GD5/A€ 544,28€ 544,28
1Cooler Master Hyper 212 Plus€ 22,19€ 22,19
1Corsair HX650W€ 99,95€ 99,95
1Edimax EW-7728In€ 26,05€ 26,05
1Gigabyte GA-P55A-UD4€ 150,38€ 150,38
1Intel Core i7 860€ 224,91€ 224,91
1Intel Postville SSDSA2MH080G2C1 80GB€ 189,-€ 189,-
2Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 91,-€ 182,-
1LG Flatron W3000H€ 1.019,-€ 1.019,-
1Logitech Cordless Desktop Wave Pro€ 83,79€ 83,79
1Logitech MX518 Optical Gaming Mouse€ 25,-€ 25,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 69,90€ 69,90
1Sony AD-7240S€ 18,61€ 18,61
ImporterenTotaal€ 2.755,01

Het eerste dat me opviel toen ik hem aanzette was dat de pc nogal veel lawaai maakt. Ik kan niet anders bedenken dan dat dit geluid alleen afkomstig kan zijn van de Cooler Master koeler die er in zit. Na enig zoeken op internet lees ik inderdaad hier en daar dat dit type koeler het nodige geluid maakt. Of kan het ook nog de koeler op de grafische kaart zijn of iets anders? Het is in ieder geval een typisch ventilatorgeluid.

Tijdens het spelen van spellen etc. stoort het misschien niet heel veel, maar als ik rustig wil werken op de pc dan vind ik het vreselijk storend.

Mijn vraag is of ik dit geluid op een of andere manier kan verminderen.

Zo niet, wil ik een andere koeler, die wel geruislozer is, het liefts helemaal stil. Ik had ooit een koeler op een grafische kaart zitten die volledig geruisloos was, dat beviel erg goed. Zijn er ook koelers voor processors die volledig geruisloos zijn? Uiteraard moet de performance van de koeler wel vergelijkbaar zijn als de huidige of in ieder geval goed genoeg om alles goed te koelen.

Kunnen jullie iets aanbevelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:09
Anoniem: 104881 schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 11:17:
Het eerste dat me opviel toen ik hem aanzette was dat de pc nogal veel lawaai maakt. Ik kan niet anders bedenken dan dat dit geluid alleen afkomstig kan zijn van de Cooler Master koeler die er in zit. Na enig zoeken op internet lees ik inderdaad hier en daar dat dit type koeler het nodige geluid maakt. Of kan het ook nog de koeler op de grafische kaart zijn of iets anders? Het is in ieder geval een typisch ventilatorgeluid.
Ja, het kan ook nog de koeler op de grafische kaart zijn, of iets anders. ;) Zoek dus eerst eens uit waar het geluid precies vandaan komt, hier kun je natuurlijk niets mee.
Zo niet, wil ik een andere koeler, die wel geruislozer is, het liefts helemaal stil. Ik had ooit een koeler op een grafische kaart zitten die volledig geruisloos was, dat beviel erg goed. Zijn er ook koelers voor processors die volledig geruisloos zijn? Uiteraard moet de performance van de koeler wel vergelijkbaar zijn als de huidige of in ieder geval goed genoeg om alles goed te koelen.

Kunnen jullie iets aanbevelen?
Over het algemeen zit je goed met een grote tower-model heatsink met een stille fan erop. Misschien is de fan van je Coolermaster-cooler te vervangen, of kun je hem op een lager toerental laten draaien? Anders zijn koelers als de Scythe Mugen of Prolimatech Megahalems aan te raden. Een goede site voor reviews van dit soort producten is SilentPCReview.com.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-05 19:50
Zelf heb ik een ontzettend stille pc, na jaren van uitproberen en vervanging. Mijn hardeschijven zijn nu het meest luidruchtige onderdeel...

Maar de grote truc voor mij was; zoveel mogelijk 12cm fans van 'stille' merken en zorg dat je hier het voltage van kunt regelen. Sommige moederborden kunnen het via een speciaal software programmatje (speedfan bijvoorbeeld) Maar Gigabyte heeft zelf ook een app. Zelf gebruik ik EasyTune6 van Gigabyte.

Mijn CPU fan wordt aangestuurd door EasyTune6 op basis van temperatuur. De twee casefans (Nexus, staat bekend om zijn stilheid net als Zalman) regel ik zelf via Zalman fanmates. Niet de meest elegante oplossing maar het werkt uitstekend! Als ik de pc zwaar belast schroef ik de fansnelheid wat op en dan heb ik dus iets meer geluid. Een passief gekoelde 8600GT voorkomt ook het nodige geluid, maar een fatsoenlijke Zalman of andere 3th party oplossing maakt ook de meeste videokaarten ontzettend stil.

Als laatste de voeding. 12cm fan is must en verder vooral veel reviews lezen om erachter te komen welke stiller is dan de rest. Voor mij was de geluidsproductie een zeer belangrijke component bij het kiezen uit verschillende opties. De meeste reviews gaan hier gelukkig wel op in :)

In jouw situatie specifiek (want ik denk niet dat je alle fans zal gaan willen vervangen :P ); probeer te achterhalen waar het meeste geluid vandaan komt en begin daar!
Kijk of je CPU fansnelheid met EasyTune6 naar beneden te krijgen is. Overweeg je casefans op de een of andere manier op een lagere snelheid te laten draaien (mogelijk eveneens via EasyTune6, anders fanmates of 7V mod). Verder staat de videokaart nog wel eens bekend om zijn luidruchtigheid; hier zijn gelukkig diverse opties beschikbaar, maar dat betekent wel wat reviews lezen om erachter te komen welke het meest geschikt is.

Succes!

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
bedankt voor de snelle reacties.

Als ik EasyTune6 wil proberen, loop ik dan niet het risico dat de fan niet hard genoeg meer koelt? Of is een programma als dit gewoon betrouwbaar en kan er eigenlijk niet veel misgaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
Anoniem: 104881 schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 11:50:
bedankt voor de snelle reacties.

Als ik EasyTune6 wil proberen, loop ik dan niet het risico dat de fan niet hard genoeg meer koelt? Of is een programma als dit gewoon betrouwbaar en kan er eigenlijk niet veel misgaan?
Test vooral zelf even. In principe kan er weinig fout gaan. In eerste instantie zal het programma niks doen en alleen aangeven hoe warm alles is en hoe snel de fans draaien. Vervolgens kun je marges aan het programma opgeven. Dus bij temperatuur > 30 graden --> fansnelheid wat verhogen. Als dat niet werkt naar max, dit werkt zeer intuitief maar kan het niet echt netjes uitleggen :P. Mocht je al die programma's niet vertrouwen zet dan eerst in je bios wat alarmen aan, dat de pc bijvoorbeeld automatisch uitgaat als de temperatuur boven een bepaalde waarde komt. Maar in Idle (standaard windows omgeving) is er over het algemeen bijna geen koeling nodig, zeker met zo een groot koelbloek die jouw cpu koeler heeft. Dus dat loopt echt wel los :) .

Edit\ Ik heb wel eens per ongeluk dat programma zo ingesteld dat mijn cpu koeler in Idle uitging (bij een opgegeven fansnelheid van 30% stopte mijn fan gewoon helemaal), temperatuur ging nauwelijks omhoog. Bij iets meer load ging hij vanzelf weer aan aangezien het programma dan meer dan 30% vermogen ging inzetten. Voor mijn ease of mind toch maar het minimum op 35% gezet of iets dergelijks zodat hij nu wel altijd draait (400rpm idle). Maar volgens mij had ik net zo goed de vorige optie kunnen doen. Dat is het grote voordeel van een grote heatsink met andere casefans...

[ Voor 21% gewijzigd door Banjy op 06-02-2010 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
top, bedankt voor de uitgebreide toelichting!

Ik zal dit morgen eens gaan proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik heb het geprobeerd met easy tune 6 en kom tot de conclusie dat de cpu cooler inderdaad enig lawaai maakt. Als ik deze op 10% zet (lager kan niet) dan is het geluid uit mijn pc duidelijk minder dan bij 100%, maar ook op 10% komt er nog erg veel geluid uit de pc.

Ik weet nu dus eigenlijk niet helemaal zeker of het geluid van die CPU fan komt of niet, ik kan het met easy tune namelijk niet voor elkaar krijgen om de cpu fan even tijdelijk uit te zetten om dit te testen.

Op 10% draait de fan altijd nog 700 rpm.

Hoe kan ik het makkelijkste de cpu fan even tijdelijk uitzetten om te kijken of dit inderdaad de hoofdoorzaak van mijn geluid is? Mijn grote voorkeur heeft een software-matige oplossing, ik ga namelijk niet graag in de kast zitten klooien, daar ben ik veel te onhandig voor met dat soort dingen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-02 01:21
stekker van je cpu fans loskoppelen anders kan het niet echt of je moet de fans met je fingers evn vast houden

als je kabel loskoppelt kan het meest waarschijnlijk zijn dat je pc aangeeft dat ie niet aangesloten is.. moet je ff op toets drukken om door te gaan

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
Als tussen optie kun je ook gewoon enkel de kast openmaken en simpelweg proberen heel goed te luisteren. Gewoon met je oor naast de CPU Fan, Videokaart en Case Fans. Even een fan uitzetten is zoals al eerder aangegeven geen enkel probleem in principe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
aha ok dank, en het loskoppelen van die stekker. Doe ik dat als de pc aanstaat?

Of beter om hem uit te zetten, los te koppelen en weer aan te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:21
Ik weet niet hoe de pc reageert als je fans gaat loskoppelen.

Op mijn P7P55D Pro moederbord van Asus heb ik niets aangesloten op de cpu fan aansluiting, omdat het regel kabeltje van m'n waterpomp te kort is, maar hij start er wel gewoon om. Krijg in Windows ook geen vage meldingen dat de cpu fan niet draait ofzo.

Ik zet altijd even m'n vinger op het midden van de fan (niet op de fan bladen zelf, denk om je vingers) en kijk bij welke fan het geluid weg valt als je die tegenhoudt. Je hebt hooguit 5 seconden nodig om een fan tegen te houden en te horen of het geluid daar vandaan komt, dus het kan voor heel even geen kwaad voor de temperatuur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
bedankt, heb het even geprobeerd, het tegenhouden in het midden werkt inderdaad prima.

Wat blijkt nu, in de kast zitten behalve de cooler master nog twee andere fans in. Die andere 2 lijken mij zo te zien bij dit type kast te horen. De cooler master blijkt niet eens zo gek veel geluid te maken, die andere 2 fans zijn véél luidruchtiger, die maken 80% van het geluid als het niet meer is.

Nu vraag ik mij af of die 2 extra fans niet gewoon veel te veel van het goede is. Zou er geen goede kans zijn dat ik die gewoon uit kan zetten (definitief) zonder dat dit gevolgen heeft? Of zitten er altijd extra fans in een PC kast afgezien van de CPU cooler ?

Er zit er 1 aan de achterkant van de kast en 1 aan de bovenkant van de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diabolofan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-05 22:55
Dat is je outtake. Die zitten er niet voor niets, die regelen namelijk je airflow in je kast, ze zuigen dus de warme lucht uit je kast. Je kunt ze natuurlijk even loshalen en dan kijken hoeveel de temperaturen stijgen (ik verwacht aardig veel) en daaruit concluderen of het slim is om ze eruit te halen of niet.

Wat je wel kunt doen is de twee ventilatoren vervangen door andere ventilatoren die wel stil zijn. Dan moet je kijken naar de hoeveelheid dB(a) die ventilatoren geven, zoals duidelijk aangegeven staat op bijvoorbeeld de website van alternate (http://www.alternate.nl/h...2=Behuizing&l3=Standaard& 4e kolom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnermo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-03 21:15

Gnermo

All about that bass!

Als ik het goed heb zitten hier aan de achterkant 2 schakelaartjes voor, L - M - H, staat hij toevallig niet op een van de bovenste standen? bij mij zijn ze onhoorbaar op L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hehe ok dat helpt een boel inderdaad ja. Waren me niet opgevallen die schuifjes, geluid wordt ineens 90% minder inderdaad.

Er komt nog steeds wel geluid uit de kast, maar op een niveau waar ik denk ik goed mee moet kunnen leven. Ik zal het in ieder geval eens even aanzien zo, en zo niet kan ik altijd nog onderdelen vervangen

bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
toch nog maar even verder gekeken, naar het geluidsniveau van de fans die in de kast zitten.

Als ik op deze pagina kijk:

http://www.silentpcreview.com/article695-page3.html

Heb ik de onderste van de drie besproken fan types met een Noise Rating 25 / 28 / 30 dBA

Als ik bij die bovenste kijk zie ik Noise Rating 18 dBA

Ik heb geen ervaring met geluidsniveaus uitgedrukt in dBA, mijn vraag is nu dus of dit verschil in de praktijk goed merkbaar is.

Hoe "stil" is 18dBA ?

En als het daadwerkelijk veel verschilt en dus zou lonen om dit andere type in te bouwen. Past dit zonder meer in mijn kast (afmetingen zijn hetzelfde) of moet ik nog ergens op letten?
En houd ik voldoende koeling over?

Misschien zijn er nog betere opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekleair
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-06-2024
18dBA is ongeveer het geluidsniveau dat in een stille kamer heerst. De geluidsniveaus zeggen overigens niet altijd iets ook de toonsoort maakt veel uit voor hoe hinderlijk het geluid is. Een indicatie van verschillende geluidsniveaus vind je hier.

[img]error.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
aha ok dank, erg handig dat overzicht

Wat ik er echter niet helemaal uit op kan maken is of ik met de in mijn vorige post voorgestelde vervanging van de fans een merkbare vermindering van het geluidsniveau zal bereiken.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AE86
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-02-2023
Ja, dat kan zeker een merkbaar verschil opleveren. Zo zet ik altijd standaard 1 Yate Loon 120mm fan in de behuizing als outtake. Deze is dan standaard al vrijwel niet meer hoorbaar.
Overigens kan de ventilator in de voeding vaak ook de boosdoener zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
aha, in mijn kast zitten dus 2 fans voor de outtake, zou ik er dan wellicht ook 1 van deze 2 helemaal uit kunnen zetten en dan die andere vervangen door een minder luidruchtige?

Of loop ik het risico dat ik te weinig luchtcirculatie in mijn kast heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:31

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Banjy schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 11:46:
Zelf heb ik een ontzettend stille pc, na jaren van uitproberen en vervanging. Mijn hardeschijven zijn nu het meest luidruchtige onderdeel...

Maar de grote truc voor mij was; zoveel mogelijk 12cm fans van 'stille' merken en zorg dat je hier het voltage van kunt regelen. Sommige moederborden kunnen het via een speciaal software programmatje (speedfan bijvoorbeeld) Maar Gigabyte heeft zelf ook een app. Zelf gebruik ik EasyTune6 van Gigabyte.

Mijn CPU fan wordt aangestuurd door EasyTune6 op basis van temperatuur. De twee casefans (Nexus, staat bekend om zijn stilheid net als Zalman) regel ik zelf via Zalman fanmates. Niet de meest elegante oplossing maar het werkt uitstekend! Als ik de pc zwaar belast schroef ik de fansnelheid wat op en dan heb ik dus iets meer geluid. Een passief gekoelde 8600GT voorkomt ook het nodige geluid, maar een fatsoenlijke Zalman of andere 3th party oplossing maakt ook de meeste videokaarten ontzettend stil.

Als laatste de voeding. 12cm fan is must en verder vooral veel reviews lezen om erachter te komen welke stiller is dan de rest. Voor mij was de geluidsproductie een zeer belangrijke component bij het kiezen uit verschillende opties. De meeste reviews gaan hier gelukkig wel op in :)

In jouw situatie specifiek (want ik denk niet dat je alle fans zal gaan willen vervangen :P ); probeer te achterhalen waar het meeste geluid vandaan komt en begin daar!
Kijk of je CPU fansnelheid met EasyTune6 naar beneden te krijgen is.
Ge zijt ne schat, O+
ik zoek al twee maand achter software om dit automatisch te laten regelen. Ben het lichtje beu om steeds fanspeed aan te passen als ik ga gamen. Mijn cheap sollution om hdd stiller te maken is trouwens deze,

mss ben je er iets mee: ga naar een doehetzelfwinkel koop één grote kurktegel en wat dubbelzijdige tape en kleef gewoon aan de binnenzijde van je case waar je plek hebt. kurk is isolerend zowel elektrisch als accoustisch, jammergenoeg ook wel thermisch, maar een extra low noise fan maakte daar komaf mee. Nu is het luidste bij mijn pc in idle het gezoem van mijn spaarlamp. ik zoek nog steeds een dB meter om effectief eens te weten over hoeveel het exact gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Ge zijt ne schat, O+
ik zoek al twee maand achter software om dit automatisch te laten regelen. Ben het lichtje beu om steeds fanspeed aan te passen als ik ga gamen. Mijn cheap sollution om hdd stiller te maken is trouwens deze,

mss ben je er iets mee: ga naar een doehetzelfwinkel koop één grote kurktegel en wat dubbelzijdige tape en kleef gewoon aan de binnenzijde van je case waar je plek hebt. kurk is isolerend zowel elektrisch als accoustisch, jammergenoeg ook wel thermisch, maar een extra low noise fan maakte daar komaf mee. Nu is het luidste bij mijn pc in idle het gezoem van mijn spaarlamp. ik zoek nog steeds een dB meter om effectief eens te weten over hoeveel het exact gaat.
Of mss toch niet, net ontdekt dat het enkel maar werkt voor gigabyte mobo's ik heb een msi, :'(
al wat je kan met hun meegeleverde software is instellen op bepaald percentage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spaiker
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-06-2021
joindry schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 17:06:
[...]

Ge zijt ne schat, O+

Ga ik toch ook eens proberen (heb een Antec 900)

Het is een Antec Case? dan zit er 80% kans in dat er Tricools insteken. (naar mijn ervaring toch, maarja wie ben ik :)).
Aan zo'n tricool hangt een zwart kabeltje met een blokje aan waarin een schakelaartje zit, als dit op high staat, dan maakt dat idd een hels lawaai, als tussenoplossing kan je dit mss even op 'low' zetten. Totdat je nieuwe fans aankomen. Je zou dan nog genoeg circulatie moeten hebben lijkt me.

Drive it like you stole it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Spaiker schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 20:15:
[...]

Ga ik toch ook eens proberen (heb een Antec 900)

Het is een Antec Case? dan zit er 80% kans in dat er Tricools insteken. (naar mijn ervaring toch, maarja wie ben ik :)).
Aan zo'n tricool hangt een zwart kabeltje met een blokje aan waarin een schakelaartje zit, als dit op high staat, dan maakt dat idd een hels lawaai, als tussenoplossing kan je dit mss even op 'low' zetten. Totdat je nieuwe fans aankomen. Je zou dan nog genoeg circulatie moeten hebben lijkt me.
Dank,

maar ik heb al nieuwe S-flex fans, die tricools maken me teveel lawaai, ik heb een p183 btw. en schakelaartjes zijn me ook geen optie, zeker niet als het achteraan zit...
toch bedankt, en écht alle oplossingen zijn welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
joindry schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 17:06:
[...]

Ge zijt ne schat, O+

Kan speedfan dat niet? Het programma heeft mij nog nooit echt verder geholpen (maakte niet uit wat ik deed, het had geen invloed op fansnelheid), maar het schijnt goed te werken... Anders toch een hardware matige oplossing, al lijken die niet echt automatisch te werken. Maar dan zitten de controls in ieder geval aan de voorkant van de pc en dan zijn ze zo omhoog te schroeven. Ik regel mijn twee case fans nu ook met twee Zalman Fanmates, werkt prima. Maar ik vind het wel fijn dat mijn cpu-fan automatisch gaat indd, dan zit dat stuk wel goed (voor mijn gevoel). Goede tip btw voor die hdd's. Heb er echter een SSD bij gehangen in midden van de 3,5" bay en het is een stuk minder nu! Het was namelijk vooral resonantie geluid, het lijkt nu wat meer in evenwicht allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Banjy schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 23:33:
[...]

Kan speedfan dat niet? Het programma heeft mij nog nooit echt verder geholpen (maakte niet uit wat ik deed, het had geen invloed op fansnelheid), maar het schijnt goed te werken... Anders toch een hardware matige oplossing, al lijken die niet echt automatisch te werken. Maar dan zitten de controls in ieder geval aan de voorkant van de pc en dan zijn ze zo omhoog te schroeven. Ik regel mijn twee case fans nu ook met twee Zalman Fanmates, werkt prima. Maar ik vind het wel fijn dat mijn cpu-fan automatisch gaat indd, dan zit dat stuk wel goed (voor mijn gevoel). Goede tip btw voor die hdd's. Heb er echter een SSD bij gehangen in midden van de 3,5" bay en het is een stuk minder nu! Het was namelijk vooral resonantie geluid, het lijkt nu wat meer in evenwicht allemaal.
Resonantie had ik initieel ook (je moet maar mijn review eens lezen over mijn case) ik heb dat opgelost door fysiek één harde schijf 180° te draaien, in mijn p183 staan ze verticaal dus eentje met de onderkant naar links een eentje naar rechts. Want mij hele drive cage resoneerde soms en dat was best irritant, zeker als je speciaal 40euro meer geeft voor een case om een stiller te maken :D
met speedfan is een tabblad voorzien om dit automatisch te doen, maar op dit tabblad kan ik niks nul veranderen, het werkt dus niet. Momenteel red ik mezelf wel nog met speedfan, manueel werkt ie goed (maar vertrouw nooit de waardes die hij geeft bij het aflezen van spanningen over je inderdelen, heb er ooit 2.09 gelezen op mijn lv RAMS, was dat effe paniek)
En fancontroller is geen optie, ik heb deur vooraan op mijn case en dat neemt teveel weg van mijn strakke desgin.

Dus effe ontopic, geruisloos kan, maar niet met je 5970 under load. Mss beter dan met 2X5850 cross makkelijkere koeling... minder geluid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
joindry schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 08:20:
[...]
En fancontroller is geen optie, ik heb deur vooraan op mijn case en dat neemt teveel weg van mijn strakke desgin.
Ik heb zelf ook een kast met deur en voor mij was het ook geen optie, om die reden inderdaad. Ik heb zelf een panel van de plek waar normaal een floppy zit weggehaald en hier in die bay mijn zalman fanmates neergelegd. Ik kan er nu in 1x bij maar het deurtje kan nog dicht. Dat is ook noodzakelijk want met het deurtje open ziet het er uiteraard niet uit ;) Ook bijzonder hoe zo een deurtje van invloed is op resonantie, soms even wat meer open of dicht zetten maakt het verschil :P

Pagina: 1