Amilo 1818 WLAN pakt 400mA op de USB poort

Pagina: 1
Acties:

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:26

St@m

@ Your Service

Topicstarter

Alvast bedankt voor het lezen van de lap tekst, heb geprobeerd het probleem zo goed mogelijk te omschrijven. Resume staat onderaan.

Ongeveer twee jaar geleden hebben kennissen een Fujitsu Siemens Amilo 1818 gekocht. Deze laptop heeft tot vorige week altijd naar volle tevredenheid gedraaid. Vorige week werd ik gebeld dat het draadloze internet het niet meer deed. De enige verandering die gedaan was was een nieuwe printer (USB) aangesloten.
Ik ben langs geweest en heb (na veel trail en error (de basis)) het schuifje van de Wlan schakelaar uit gezet, de laptop opnieuw opgestart en pas nadat Windows volledig geladen was het schuifje weer aangezet.
Direct had ik weer een draadloze internetverbinding.

Ik sta op om weer weg te gaan (problem solved), en waarempel.. de netwerkverbinding wordt automatisch verbroken. Weer alles getest waar ik op dat moment tijd voor had (energiebeheer netwerkkaart, opnieuw opstarten, schuifje aan, schuifje uit enz) en niets werkte.
Heb het advies gegeven om zodra de netwerkverbinding verbroken wordt het schuifje uit te zetten, de laptop opnieuw op te starten en het schuifje weer aan te zetten tot ik tijd had om er diep in te duiken. Dat was vanavond.

De laptop moest sowieso opnieuw geinstalleerd worden dus dat heb ik vanavond gedaan in de veronderstelling dat het euvel dan ook wel verholpen zou zijn. Verse installatie erop, laatste drivers geinstalleerd en gaan met die banaan. Helaas, na 5 minuten verbrak de verbinding weer automatisch.

Printerkabel (USB) eruit, opnieuw opstarten en ja hoor, ongeveer anderhalf uur kunnen internetten en toen ineens weer de verbinding verbroken.
Toen heb ik de energie instellingen maar eens nagekeken. Op de hoofd USB hub staat bij de eigenschappen dat de interne draadloze netwerkkaart 400mA trekt. Zodra er een muis in de laptop wordt gestoken gaan we naar de 500mA.. en dan klapt de internetverbinding eruit.. soms na 5 minuten en soms na ~1 uur.

Alle driver versies geprobeerd maar het probleem blijft bestaan. Het probleem is dus ontstaan na het aansluiten via USB van de nieuwe printer. Inmiddels is deze printer in het WLAN gehangen en kan m.i niet meer voor problemen zorgen.
Nu heb ik niet veel kaas gegeten van USB + mA, heb hier wat rondgeneusd en ik heb begrepen dat er per poort maximaal 500mA beschikbaar is.
Ik snap niet waarom de WLAN NIC 400mA van de USB poort nodig heeft :? Het lijkt me niet logisch dat dit " by design" is want dan zou je geen enkel USB apparaat meer kunnen aansluiten aangezien een simpele USB stick al 100mA trekt.
Zonder USB apparaten werkt de verbinding prima.

Is hier iets aan te doen? Op de fora van Fujitsu Siemens heeft niemand dit probleem, op Tweakers vind ik alleen een iets anders probleem wat is opgelost met het installeren van de XP driver (deze zit er overigens nu op) maar dat geeft geen verschil.
Alle links van google heb ik doorgelezen maar kan niets vinden over dit of soortgelijke problemen.

Resumerend:
De laptop heeft 2 jaar prima gedraaid.
Na aansluiting nieuwe printer via USB vorige week valt Wlan uit
Wlan verbinding is alleen te herstellen na herstart met schuifje uit en in Windows weer schuifje aan
Laptop is opnieuw geinstalleerd, probleem blijft bestaan
In de device manager is te zien dat Wlan NIC 400 mA trekt
Extra USB apparaten (Muis, USB stick, printer) zorgen ervoor dat de verbinding eruit klapt
Zonder verder USB apparaten werkt het prima

Heeft iemand enig idee?

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:26

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Kick?

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Ik heb soortgelijke problemen gehad met een Amilo..

Het WLAN kaartje bleek gaar te zijn.. Dat is een intern mini pci kaartje, die dingen kosten bijna niets op ebay..

Kaartje vervangen, probleem opgelost..

IP Rocks