Headless laptop: geen postscreen op extern beelscherm

Pagina: 1
Acties:

• Aandekant
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-02 20:19
Hallo,

Ik heb een laptop met een kapot beeldscherm (VGN-FE41S). Er hangt nu via VGA een externe monitor aan, en dat werkt goed in windows.

Ik heb vandaag het kapotte scherm van de laptop verwijderd, want dat zat in de weg. De laptop staat nu net voor het LCD scherm zodat het laptoptoetsenbord gebruikt kan worden. Toen het scherm er nog niet af was, stonden er twee monitors in apparaatbeheer van windows, nu nog maar één.

Het probleem is dat ik pas beeld krijg op m'n scherm als windows is opgestart. Ik zie de postscreen niet, en kan dus ook niet aan het BIOS. :|

Graag had ik dus het postscreen en het BIOS gezien op het externe scherm.

Alvast bedankt

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:52

Umbrah

The Incredible MapMan

Voordat je OS (of eigenlijk de videodriver) de 'besturing' overneemt, is er meestal een hardware knop aanwezig op een laptop die hetzelfde doet (wat op een bios-level OS werkt, zoals DOS). In het geval van de Dell Inspiron 1525 is het bijvoorbeeld de combinatie Fn + F8. Vaak staat er iets op de knop in de vorm van "Crt/LCD", of een icoontje wat deze functie lijkt af te beelden.

• Aandekant
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-02 20:19
Het werkt niet. Net even opnieuw opgestart en op die knop gedrukt (fn+F7 bij mij), maar er gebeurde niks. Die knop werkt zelfs niet in windows. Er zijn namelijk geen windows7 drivers voor die knoppen.

De windowstoets+P doet hetzelfde, dus dat heb ik even geprobeerd. Met als gevolg dat windows m'n laptopscherm opnieuw detecteert. De computer stuurt dus nogaltijd een beeldsignaal door naar een scherm dat er niet is.

Het feit dat ik daarstraks maar 1 scherm in het apparaatbeheer zag, was omdat de laptop dacht dat het deksel dicht was. Terug aan nul :(

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:52

Umbrah

The Incredible MapMan

Win+P is de standaard Windows knop, maar in principe zou Fn+F7 (verwissel die knop niet met de knop "intern scherm uit"! de icoontjes lijken vaak op elkaar) dezelfde functie moeten doen als er niets geen driver/OS beschikbaar is. Puur hardware! Dat was al zo op m'n Digital HiNote VP (Pentium 120, 8MB RAM), en dat is nog zo op de laptop in mijn signature. Als je een niet-PnP OS draait, of in de BIOS Setup zit, dan werkt de knop als een pure hardware knop.

Is je laptop een afwijkend exemplaar, tsja, helaas is er geen magie in de wereld die je die POST kan regelen zonder dat je in het BIOS setup kan komen. De meeste BIOS-setuppen hebben een optie om te kiezen welke uitgang 'default' is.

Jammer dat je de LVDS/FPD-link niet zomaar kunt converteren naar DVI/HDMI/DP, anders had je makkelijk de laptopaansluiting zelf kunnen gebruiken.

[ Voor 29% gewijzigd door Umbrah op 06-02-2010 09:04 ]