Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:58

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Beste Tweakers,

Sinds kort heb ik een nieuw moederbord; een X48-DS4 van Gigabyte. Deze ben ik nu helemaal aan het testen zodat ik zeker weet dat er niet iets mis mee is.

Ik zit nu alleen met een 'probleem' dat betrekking heeft tot de Power Phase LEDs.

Deze zien er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: http://images.techtree.com/ttimages/story/102830_light-load-led.jpg

Bij branden ze echter anders. Als ik het systeem opstart dan branden ze allemaal, dus ook de rode. Dit schijnt normaal te zijn. Echter als ik in Windows ben brandt er geen één meer (ook als ik POST screen voorbij ben). Volgens mij moeten ze dan de Light-load situatie aangeven.

Wat ik al heb gedaan:
-Ik heb de BIOS al geflasht van F1 naar F3B. Dit omdat ik een E5200 gebruik die pas bij die BIOS ondersteund wordt. (waarna het toetsenbord niet meer werkte en ik met een oud PS2 toetsenbord weer de BIOS in moest USB apparaten op enabled zetten :/ )
-Ik heb ook al de BIOS gereset. (Zelfs de CMOS batterij eruit).
-Ik heb het systeem al gestresst met Prime95.

Eventuele relevante gegevens:

Moederbord; X48-DS4
Processor: E5200
RAM: 2 * 1GB G.Skill (F2-6400CL4D-2GBPK)
PSU: Corsair CX400

En de boxed koeler.

Weet iemand wat het misschien is? Zie ik iets heel simpels over het hoofd?

Bij voorbaat dank.

Edit
Hmm, ik heb dit nog gevonden:
The LEDs are meant to go out as they are software controlled and not done by hardware. The DES software has a switch to light the LEDs in windows. But that is the only time they light after the Bios finishes posting.
Nu weet ik niet of dit waar is, maarja...

[ Voor 20% gewijzigd door Bolletje op 05-02-2010 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-08 13:37

Murk

Is this thing on?

En verder functioneert je computer wel volledig? Ik zie op diverse fora ene "reddwarf" bij wie in windows vanalles foutgaat en ook bij hem branden de phase leds volledig bij de startup maar gaan ze daarna uit. (hier en hier). Wat heb je nog meer in je systeem zitten?

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Ja, hij doet het wel gewoon. In a matter fact, ik zit dit bericht er nu mee te typen. Ik zal nu eens een milde overclock doen en hem dan stresstesten.

Verder zit er nog een HD4670 in het systeem (van de contest, speciaal dit moederbord er eigenlijk een beetje voor gekocht :p) en er zit een simpel 20GB IDE schijfje aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ze blijven gewoon uit?
Dan staan ze waarschijnlijk gewoon uitgeschakeld, DES is wel actief maar de LED weergave staat uit. Op mijn EP45-DS3P kon ik ze iig aan/uit zetten, en mijn huidige MSI P55-GD65 kan het ook vziw.
Volgens mij is het een setting die je kunt terugvinden in de Dynamic Energy Saver software :)

[ Voor 9% gewijzigd door Ultraman op 05-02-2010 20:18 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Ja, ze blijven uit in Windows.

Ik dacht alleen dat het een BIOS iets was, Ik zal de software eens installeren.

Bedankt voor de hulp tot nu toe :)

[ Voor 14% gewijzigd door Bolletje op 05-02-2010 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

In het BIOS is DES idd aan en uit te zetten en het werkt ook onafhankelijk van het OS op die manier.
Alleen kun je in de software naast het monitoren er van ook dit soort kleine settings volgens mij terugvinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fstieger99
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-07 19:51

fstieger99

www.Isaia.it

Ik heb dit moederbord ook, maar bij mij zijn die leds ook standaard uit. Als ik in windows zit.

The Sartorialist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Hmm, ze blijken nu wel goed te werken :D

Ik heb de DES software (opnieuw) geïnstalleerd.

Het werkt nu wel, maar ik had net al wel een vastloper van Windows. Ook heb ik het idee dat dat programma je systeem onwijs vertraagd. En omdat de E5200 niet echt zo energieverslindend is gaan de fases ook niet allemaal in werking. Alleen de eerste 4, zelfs onder Prime95 :P

Zo heel veel zin heeft het dus ook niet, maar nu weet ik wel zeker dat het werkt en het moederbord niet kapot is/was. Voor de energiebesparing hoef ik het ook niet te doen; het programma geeft ~0.1W besparing aan per 10 minuten. 8)7

Nogmaals bedankt. :>

[ Voor 13% gewijzigd door Bolletje op 05-02-2010 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Heb het programma hier zelf ook weer verwijderd destijds omdat ik het een draak vond. Zonder werkt je DES ook prima idd. Geen probleem :)
Ik had trouwens wel een andere CPU verwacht op een X48 plank :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Ultraman schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 21:45:
Ik had trouwens wel een andere CPU verwacht op een X48 plank :P
offtopic:
Hehe, tjah. Voor hetzelfde geld was het een Celeron 430, maar die is een tijdje geleden weg gegaan. Ik heb deze plank gekocht omdat ik G31 een beetje zat was met z'n beperkte OC-opties. Dus ik dacht: "Dan pak ik het gelijk goed aan". En zo'n E5200 is leuk door de hoge MP :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Bolletje92 schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 22:25:
[...]

offtopic:
Hehe, tjah. Voor hetzelfde geld was het een Celeron 430, maar die is een tijdje geleden weg gegaan. Ik heb deze plank gekocht omdat ik G31 een beetje zat was met z'n beperkte OC-opties. Dus ik dacht: "Dan pak ik het gelijk goed aan". En zo'n E5200 is leuk door de hoge MP :P
offtopic:
Hier ongeveer hetzelfde gedaan, iets eerder, met een E2160 en EP45-DS3P ;)

Pagina: 1