De speaker is van de Premium 11 van Vifa, helaas kan ik niks meer meten, omdat ik de speaker gisteren heb afgemaakt, dus het zit allemaal vast
Ik zal even het stukje posten dat ik hierover geschreven heb, niet het netste, maar is uit een word document geknipt:
Experiment 2: De elektrische waardes van de speaker meten en berekenen.
We gingen ervan uit dat het elektrische deel van een speaker bestaat van een spoel, die een impedantie heeft die bestaat uit een weerstand en een reactantie. Dit houdt in dat er een waarde is voor de weerstand, waar nog eens een weerstand bovenop komt afhankelijk van de frequentie.
De testopstelling was als volgt:
Wat dus hetzelfde zou zijn als dit:
Als eerste is de weerstand gemeten van de losse speaker, dit was 5.8 ohm
Daarna zijn er verschillende frequenties ingesteld op de toongenerator, waarna we de waardes van de voltmeter en de ampèremeter hebben opgeschreven. De eerste twee metingen bleken echter niet te kloppen in verband met kapotte multimeters.
Meetwaardes meting 3
Frequentie in Hz Spanning over de speaker in volt Stroom door speaker in ampère
200 1,316 0,199
300 1,289 0,202
Hierna zijn we gaan rekenen om een waarde te vinden voor L.
De spanning van de spoel loopt voor op die van de weerstand, de reactantie van de spoel is te vinden door de spanning door de stroom te delen.
De spanning over de weerstand is I * R , de spanning over de spoel is wortel((I*R)kwadraat+(Ubron) kwadraat)
Voer je deze berekening uit, dan vind je voor meetwaarde 1: USpoel = 0,6322 V
meetwaarde 2: USpoel = 0,5375 V
de reactantie is gelijk aan de spanning gedeeld door de stroom: meetwaarde 1: Z = 3,177
meetwaarde 2: Z = 2,661
De waarde van de spoel L is nu te vinden met de formule Z=omegaL , want als je dit omschrijft krijg je L = Z / omega , en aangezien ω gelijk is aan 2 pi maal de frequentie krijg je voor L de volgende waardes: meetwaarde 1: L = 0,0025 H
meetwaarde 2: L = 0,0014 H
Zoals je kunt zien zijn deze waardes niet gelijk, en na nogmaals alles te controleren zijn we tot de conclusie gekomen dat de berekende waardes toch echt zouden moeten kloppen.