Windows 7 herinstalleren na upgrade?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cashewnut
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-09-2024
Hoi,

Ik heb mijn computer ge-upgrade, van een AMD Athlon 64 3700+ naar een Intel Core i5 750, met alles wat daarbij hoort. Dus een nieuw moederbord en geheugen. Nou ben ik van Windows XP gewend dat het systeem opnieuw moet worden geinstalleerd, wil je het stabiel hebben draaien. Echter bij Linux hoeft dit bijvoorbeeld niet. Na de eerste start leek het erop dat Windows netjes alle nieuwe hardware herkende en installeerde. Is het dan nog nodig om Windows te herinstalleren? Ook ivm de veranderde hardware key (volgens mij heb ik een retail windows versie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 13:19
Het is zeker wel aan te raden om opnieuw te beginnen. Het kan best zijn dat je een tijd zonder problemen kunt draaien op deze manier hoor, heb ik ook wel eens een tijdje gedaan als ik niet direct tijd had het hele OS opnieuw te installeren. Heb het zowel met Vista HP 32 bit en Vista U 64 bit gedaan, beide keren zonder hele grote problemen.
Uiteindelijk merkte ik echter dat er na verloop van tijd bijzondere problemen op gingen treden (met name met drivers van videokaarten die regelmatig opnieuw geinstalleerd werden tijdens het opstarten) die na een herinstallatie nooit meer terug zijn gekomen. is het dus absoluut noodzakelijk? Als je gelukt hebt niet. Is het wenselijk? Ja!

Als je een retail versie hebt maakt het niet zoveel uit, die kun je gewoon opnieuw gebruiken zolang hij maar op slechts 1 machine geinstalleerd staat doe je niets verkeerd. Als je echter een OEM licentie hebt mag dat in principe niet (let op, hier staat niet dat dit niet kan, hier staat dat dit niet mag ;))

[ Voor 9% gewijzigd door Rupie op 05-02-2010 13:57 ]

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cashewnut
Dank je. Ik weet trouwens niet 100% zeker of mijn versie retail is. Ik heb hem tax-free gekocht bij Dixons op de luchthaven van Birmingham, dus ik denk het wel. Maar is er een manier om erachter te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
Staat dat niet op de sticker? anders is de prijs al een aardige richtlijn waarschijnlijk, als je er minder dan 150 euro voor betaald hebt zou ik verwachten dat de kans groot is dat het OEM is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Boeiend of het OEM is of niet. Installeren en activeren, als ie het doet ben je gewoon klaar en anders bel je MS die je rustig een nieuwe key geven of er voor zorgen dat je met je huidige key weer kan activaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
rodie83 schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 14:49:
Boeiend of het OEM is of niet. Installeren en activeren, als ie het doet ben je gewoon klaar en anders bel je MS die je rustig een nieuwe key geven of er voor zorgen dat je met je huidige key weer kan activaten.
dat is dus de reden waarom ik in mijn eerste reactie had staan:
(let op, hier staat niet dat dit niet kan, hier staat dat dit niet mag ;) )
Als je je aan de regeltjes houdt van OEM mag dat dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cashewnut
rodie83 schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 14:49:
Zojuist gaf Windows aan dat de hardware-key niet meer matchte. Ik heb idd gebeld en heb een confirmation key ingevoerd. Hij is nu weer geactiveerd. Lijkt er dus op dat ik een retail versie heb. Dat komt ook overeen met wat hier genoemd wordt; ik heb geen OEM in de product id.

En dat voor minder dan 100 pond :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
dat wijst er juist op dat het een OEM installatie product is, als het retail was geweest had je niet hoeven bellen omdat er dan niet gekeken was naar de hardware key ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cashewnut
Dat snap ik niet. Eerder zei je dat je een OEM-versie niet naar een andere computer mag verhuizen. Windows gaf zelf aan dat dat wel kon, en ik heb gewoon die instructies gevolgd. Zeg je nou dat die instructies niet conform de licentie zijn? Dat lijkt mij eerlijk gezegd heel sterk.

En nog iets: je zegt dat de retail versie niet naar de hardware key kijkt. Dat zou dus betekenen dat je een retail versie technisch gezien op meer dan 1 pc kunt installeren. Lijkt me wederom sterk, want het werkt een hoop piracy in de hand.

edit: nog iets. Ik wilde de vraag bij MS zelf neerleggen, en moest op hun support site de product id invoeren. Die werd geaccepteerd en ik heb blijkbaar support vanuit Microsoft: zowel online, telefonisch als via chat, allemaal kosteloos. Lijkt me niet erg OEM-achtig.

[ Voor 19% gewijzigd door cashewnut op 07-02-2010 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cashewnut schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 21:25:
[...]

Zojuist gaf Windows aan dat de hardware-key niet meer matchte. Ik heb idd gebeld en heb een confirmation key ingevoerd. Hij is nu weer geactiveerd. Lijkt er dus op dat ik een retail versie heb. Dat komt ook overeen met wat hier genoemd wordt; ik heb geen OEM in de product id.

En dat voor minder dan 100 pond :).
Even een Offtopic bericht:
Ik koop Windows 7 NL legaal (OEM) bij slim.nl voor 57 euro !
En er zijn nog andere goedkope alternatieven, dan voor bijna 100pond (100 pond=ongeveer 114 euro !)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cashewnut
Verwijderd schreef op zondag 07 februari 2010 @ 23:48:
[...]

En er zijn nog andere goedkope alternatieven, dan voor bijna 100pond (100 pond=ongeveer 114 euro !)
Het kan vast goedkoper. Ga ik me niet druk om maken. Bovendien staat het wat mij betreft niet vast of ik een OEM danwel een retail versie heb.

[ Voor 10% gewijzigd door cashewnut op 07-02-2010 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
cashewnut schreef op zondag 07 februari 2010 @ 23:43:
Dat snap ik niet. Eerder zei je dat je een OEM-versie niet naar een andere computer mag verhuizen. Windows gaf zelf aan dat dat wel kon, en ik heb gewoon die instructies gevolgd. Zeg je nou dat die instructies niet conform de licentie zijn? Dat lijkt mij eerlijk gezegd heel sterk.
Ik zie niet dat het niet kon, ik zei dat het niet mocht. Op het moment dat je moet gaan bellen omdat de hardware key niet klopt duidt dat m.i. toch echt op een OEM versie.
En nog iets: je zegt dat de retail versie niet naar de hardware key kijkt. Dat zou dus betekenen dat je een retail versie technisch gezien op meer dan 1 pc kunt installeren. Lijkt me wederom sterk, want het werkt een hoop piracy in de hand.
Volgens mij kan je een retailversie ook op meerdere pc's installeren als je dat graag zou willen, het is alleen wederom iets wat niet mag. Als je 1 retaillicentie van office koopt kun je die ook op meerdere pc's installeren. De OEM licentie is na installatie gekoppeld aan de pc waarop je hebt geinstalleerd. De retail versie mag je meenemen naar een andere pc op voorwaarde dat hij maar op één pc tegelijkertijd is geinstalleerd.
edit: nog iets. Ik wilde de vraag bij MS zelf neerleggen, en moest op hun support site de product id invoeren. Die werd geaccepteerd en ik heb blijkbaar support vanuit Microsoft: zowel online, telefonisch als via chat, allemaal kosteloos. Lijkt me niet erg OEM-achtig.
Dat ben ik met je eens, dat is niet echt OEM-achtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Nou de drivers die windows aanboordt heb is voldoende. Maar het is altijd beter om software gewoon te installaren zodat je hardware optimaal blijft draaien.

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySee89
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-09 11:23
Verwijderd schreef op zondag 07 februari 2010 @ 23:48:
[...]

Ja vast maar je moet het dan via een onderwijsinstelling doen dan.
Dat is voor de normale gebruiker dan toch ook geen optie of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cashewnut
Rupie schreef op maandag 08 februari 2010 @ 10:25:
[...]

Ik zie niet dat het niet kon, ik zei dat het niet mocht. Op het moment dat je moet gaan bellen omdat de hardware key niet klopt duidt dat m.i. toch echt op een OEM versie.
Je zei inderdaad dat het niet mocht. Als dat zo is dan geeft Windows mij dus instructies die niet mogen, en daar zie ik de logica niet van in. Jij wel?

De reinstall en activatie zijn overigens probleemloos uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
dat zeg ik, het kan wel al mag het niet ;) ik heb zelf al een aantal keer flinke hardware wijzigingen doorgevoerd aan mijn HTPC met een OEM vista HP. na de hw switch de melding dat de licentie opnieuw geactiveerd moet worden. maar dat mag niet, want OEM. krijg je de vraag wat je dan wil doen. 1 van de opties is 'andere licentiecode invoeren'. ik voor die gekozen en de oude licentiecode ingevoerd. en wat denk je? werkt als een zonnetje. later op dezelfde manier nogmaals gedaan. mag dit volgens de OEM voorwaarden? nope, maar kan dus wel ;)

om antwoord te geven op je vraag: nee, ik zie de logica er niet van in, totaal niet zelfs! maar het werkt dus wel ;) maar belangrijkste is dat alles bij jou goed werkt natuurlijk, succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cashewnut
Heeeel vreemd, maar idd werkt alles nu goed. Bedankt voor de hulp.
Pagina: 1