10 sec zoeken op google en ik zie ze voor 25-27 euro, zelfs bij Nederlandse webshops.
En zelfs voor net geen 20 euro bij de Amerikaanse Amazon, free shipping worldwide
[ Voor 14% gewijzigd door Tankiej op 13-12-2014 16:46 ]
10 sec zoeken op google en ik zie ze voor 25-27 euro, zelfs bij Nederlandse webshops.
[ Voor 14% gewijzigd door Tankiej op 13-12-2014 16:46 ]
Ik heb um te pakken ja.. Nederlandse webshops nog niet gevonden , wel uit Frankrijk..Tankiej schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 16:43:
[...]
Die lokale computerzaak zou ik dan niet weer heen gaan. Ik had de fan er bij mij in enkele minuten af, incl de onderkantknakker2 schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 16:47:
[...]
Ik heb um te pakken ja.. Nederlandse webshops nog niet gevonden , wel uit Frankrijk..
Ik was overigens bij een locale computerzaak, daar wilde ze dus die fan eraf halen maar dat lukte nog echt makkelijk... Ben benieuwd of dat mij dan gaat lukken.
In wezen is het alleen dus die paar schroeven en klaar, echter als een IT nerd het al lastig vindt, dan zal het dikke pret voor mij worden als ik ga bestellen en het doen
[ Voor 13% gewijzigd door Tankiej op 13-12-2014 16:55 ]
Ben nog aan het zoeken naar de juiste. Kom van alles tegen, even zeker de juiste te pakken krijgenCoehinator schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 16:48:
Installeren is een eitje met die Sony. Ik wil je evt wel een beetje helpen via DM ofzo.
En volensmij heeft iemand hier in dit forum al eens een teardown gedaan.
http://www.topmedia.nl/no...gn-cr-series-cfsy015.htmlknakker2 schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 16:59:
http://www.ebay.com/itm/O...ain_0&hash=item19e13239a8
$14
Das wat anders dan €70
Ik kom echter nergens Nederlandse webwinkels tegen. Zou graag daar een link van willen hebben, wil namelijk graag zsm m'n vaiotje weer kunnen gebruiken zonder dat er het scheren van een schaap-geluiden uit komt
[ Voor 11% gewijzigd door knakker2 op 13-12-2014 17:18 ]
Ja echt. Veel van die lui in een computerzaak denken dat ze alles weten, maar hun kennis is vaak om te janken. Ik was vorige week nog bij zo een zaak, en wat ze daar mensen wijsmaken (en ook zelf in geloven) is echt bedroevend.Tankiej schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 16:52:
[...]
Die lokale computerzaak zou ik dan niet weer heen gaan. Ik had de fan er bij mij in enkele minuten af, incl de onderkant
Geen problemen hier.cocico schreef op zondag 14 december 2014 @ 20:26:
Heeft iemand al problemen met de interne SD lezer? Steeds meer gebeurt het dat wanneer ik een kaartje wil uitlezen, de Vaio daarop vastloopt en ik het proces handmatig moet afsluiten...
Elke 6 maanden schone lei.... , elke 6 maanden even terug naar 2010Tankiej schreef op zondag 14 december 2014 @ 20:37:
[...]
Geen problemen hier.
Het enige dat ik heb is dat hij erg langzaam is. Maar misschien moet ik Windows er eens opnieuw opzetten, fris begin. Hij draait nu al weer 4,5 jaar
Dat was ook mijn voornemen, maar daar is weinig van terecht gekomenknakker2 schreef op maandag 15 december 2014 @ 01:34:
[...]
Elke 6 maanden schone lei.... , elke 6 maanden even terug naar 2010
1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro
Dat idee is leuk inderdaad, maar komt vaak weinig van terecht. De huidige installatie is ook weer brak, of mijn HDD is brak, maar het apparaat is weer eens zo sloom als stront. Als ik zin heb volgende week even een clean install doen... misschien Win8 er nu opzetten, dat gaat allemaal wat vlotter.knakker2 schreef op maandag 15 december 2014 @ 01:34:
[...]
Elke 6 maanden schone lei.... , elke 6 maanden even terug naar 2010
Ik zal het zelf mbv je walkthrough gaan proberen als dat onderdeeltje binnen is. Ik zal me dan wel melden, eventueel fototjes plaatsen mocht het een probleem vormeN (niet los te krijgen, of dat dat koper gebeuren problemen oplevert etc). Als alles faalt kan ik altijd hulp van anderen inschakelen wat ik dan ook zeker ga doenTommieW schreef op maandag 15 december 2014 @ 08:19:
Leuk om te zien dat er nog wordt verwezen naar mijn post.
Knakker2, als je er zelf niet veel vertrouwen in hebt, kan ik, afhankelijk van waar je woont, tegen een geringe vergoeding het ook doen. ☺
CCleaner en elke keer beetje bij beetje eraf. Staat echt een hele hoop onzin tussen. Zo een opfrisbeurt is dan ook aan te raden, de reden waarom ik het zo lang kan uithouden met een budget plastic fantastic - E serie Vaio.Tankiej schreef op maandag 15 december 2014 @ 07:57:
[...]
Laat jij trouwens die standaard Sony software er op staan? VAIO updater en wat er allemaal nog meer mee komt?
Windows 10 zou ik toch niet op een productiesysteem zetten.cocico schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 22:43:
Ik heb 'm nog niet zo ver uitgeblazen, moet ik ook 'ns doen!
Ik vind het met SSD (en Windows 10!) nog steeds een snelle fijne laptop! Ik heb nog niks anders nodig at the moment!
Zou ik inderdaad doen als ik jou was, een wereld van verschil!cocico schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 22:43:
Ik heb 'm nog niet zo ver uitgeblazen, moet ik ook 'ns doen!
Ik vind het met SSD (en Windows 10!) nog steeds een snelle fijne laptop! Ik heb nog niks anders nodig at the moment!
Voor huis tuin en keuken gebruik zal het niet zon probleem zijn, lijkt mij.TommieW schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 22:49:
[...]
Windows 10 zou ik toch niet op een productiesysteem zetten.
Hoe heb je dit uitgeblazen/uitgezogen? Moet je perslucht hebben om het krachtig genoeg te laten zijn?michiel_hc schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 18:12:
Vandaag m'n vaio ook weer stofvrij gemaakt, de laptop werd met een beetje internetten al 70 graden ondanks dat het net een half jaar geleden is dat ik het nog gedaan heb. Nu is die weer een stuk stiller (nu 45 graden terwijl ik deze post typ met de laptop op schoot, 72 max met), maar niet als nieuw.De behuizing begint het ook te begeven, gebarste hoekjes en een loslatende scherm rand, afgebroken scharnier bescherm, daarnaast werkt het touchpad als jaren niet meer. Maar voor een plastic ding is het niet slecht aangezien de laptop al 4 jaar lang iedere dag mee naar school gaat. Met een SSD is die ook nog steeds snel genoeg. Komend half jaar gaat de laptop het een stukje rustiger krijgen aangezien ik op stage mn laptop niet nodig heb, dan nog een half jaar vlammen op mn minor en dan mag die met pensioen.
![]()
[afbeelding]
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Ik had de mijne schoongemaakt door een stofzuiger met smal opzetsuk te gebruiken, dat haalde 95% wel weg. Maar je kan ook een busje perslucht kopen, of voorzichtig met een compressor als je die hebt.!null schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 21:50:
[...]
Hoe heb je dit uitgeblazen/uitgezogen? Moet je perslucht hebben om het krachtig genoeg te laten zijn?
Fannetje binnengekomen en heb gisteravond met bovenstaande info de poging gewaagd en met vreugde kan ik melden dat de meer dan 4 jaar oude Vaio weer zonder gekraag en gerommel werkt.Coehinator schreef op zondag 14 december 2014 @ 11:17:
Kijk eens aan wat ik heb gevonden, gewoon even zoeken kom je een heel eind.
Oke, dit is niet het exacte type, maar die sony's zitten allemaal hetzelfde in elkaar. (misschien wat kleine veranderingetjes. zoals een dubbele heat pipe, ipv een enkele ofzo.
TommieW in "[Ervaringen] Sony Vaio VPC-E Series"
Dus wel even voor de zekerheid koelpasta bestellen. Want het kan zijn dat de heatsink er dus helemaal af moet.
[ Voor 5% gewijzigd door knakker2 op 29-01-2015 13:26 ]
Ja, dat zorgt voor veel betere geleiding van de warmte tussen processor en heatsink. Dat zou ik er toch zeker wel even tussen doen!knakker2 schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 13:25:
[...]
Fannetje binnengekomen en heb gisteravond met bovenstaande info de poging gewaagd en met vreugde kan ik melden dat de meer dan 4 jaar oude Vaio weer zonder gekraag en gerommel werkt.
Missie geslaagd, en hierdoor is de noodzaak een nieuwe laptop aan te schaffen weg
dank
Even een additioneel vraagje; heb geen koelpasta gebruikt. Is dit iets wat toch sterk aan te raden is??
Dat aangekoekte spul kan je weghalen met (pure) alcohol, ether, aceton (bijv. nagellakremover), of iets dergelijks.knakker2 schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 15:18:
Er zat nog wel wat aangekoekt spul tussen, wellicht niet voldoende.
Is het niet zo dat de computer afslaat als het te erg/heet wordt, en ik dit signaal kan gebruiken om over te gaan tot ertussen smeren van die pasta?
Ik zal dit morgen gaan kopenTankiej schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 16:15:
[...]
Dat aangekoekte spul kan je weghalen met (pure) alcohol, ether, aceton (bijv. nagellakremover), of iets dergelijks.
Ik zou niet wachten totdat hij afslaat door oververhitting, het is natuurlijk wel een beveiling maar helemaal gezond voor de CPU is het ook niet. Koelpasta is niet zo duur, ik zou het er gewoon tussen doen.
Ik zou de oude restanten weghalenknakker2 schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 17:27:
[...]
Ik zal dit morgen gaan kopenDe restanten moeten wel weggehaald worden? of kan die pasta er gewoon overheen? Dit omdat ik liever zo min mogelijk klooi met de processor.
Er zit links van de processor nog een andere chip met zo een koperen warmtegeleider welke ik dan ook maar voorzie van pasta daar ik daar ook restanten zie
MaltaSoron schreef op donderdag 16 april 2015 @ 14:29:
Ik heb vergelijkbare problematiek op mijn E-serie. Ik noem het bakbeest sindsdien liefkozend de concorde. Maar de realiteit is dat ik de laptop het liefst zoveel mogelijk uit laat staan vanwege het geblaas.
Die van mij is van de eerste generatie met een i5-520m en een ATI 5750. Ik heb geregeld de laptop schoongemaakt en stof verwijderd (voor zover dat er überhaupt was). Ondertussen ben ik ervan overtuigd dat het probleem softwarematig is.
Veel verstand heb ik er trouwens niet van. Maar de generieke drivers voor de videokaart (van AMD) weten de videokaart niet op de juiste wijze aan te sturen. De combinatie van de cpu en gpu lopen te snel al te hard van stapel. De laptop wordt warm en begint als een gek te loeien.
Het probleem begon toen ik Windows 8 installeerde en ik niet meer de originele videokaart drivers van Sony kon gebruiken. Tot dat moment was er nooit iets aan de hand. Windows 8.1 en nu Windows 10 maken geen verschil.
Heb nog geprobeerd via een clocking tool de frequentie van de gpu terug te schroeven, maar de programma’s herkennen de videokaart niet meer en dus bleek dat onmogelijk. Ook de laptop in energiebesparingsstand (en de bijbehorende instellingen aanpassen) bieden geen oplossing.
Enige oplossing is naar mijn idee dat Sony de originele gpu drivers aanpast een geschikt maakt voor Windows 8.1/10.
Het lijkt me sowieso geen software/driver probleem, gezien je aangeeft dat de temperatuur ook op 65-70 graden zit. Dan is het niet zo vreemd dat hij loopt te blazen.brusuro schreef op donderdag 16 april 2015 @ 14:36:
Ik denk dat het ongerelateerd is aan het besturingssysteem want ik draai op Windows 7 Ultimate.
[...]
[ Voor 20% gewijzigd door Tankiej op 16-04-2015 15:12 ]
Tankiej schreef op donderdag 16 april 2015 @ 15:09:
[...]
Het lijkt me sowieso geen software/driver probleem, gezien je aangeeft dat de temperatuur ook op 65-70 graden zit. Dan is het niet zo vreemd dat hij loopt te blazen.
Of een software/driver probleem moet er voor zorgen dat hij de CPU/GPU zwaar belast waardoor deze warm wordt, maar de aansturing van de koeling zal het niet zijn imo.
Heb je naast de ventilator ook de heatstink/rooster (hoe heet dat ding?) schoongemaakt? Bij mij is de ventilator elke keer redelijk goed schoon als ik hem openmaak, maar zit er een laag stof tegen het rooster aangeplakt waardoor hij de lucht naar buiten wil blazen. Dan kan hij z'n warme lucht niet goed kwijt en loopt de temperatuur op waardoor hij nog harder gaat blazen.
De laptop kan wel koele lucht van onder aanzuigen, dit is niet geblokkeerd (bijv. als je hem op bed gebruikt, of iets anders zachts gebruikt waar de pootjes in weg kunnen zakken)?
Al eens geprobeerd om hem een tijdje te laten draaien op een laptop/notebook stand met koeler die extra koele lucht de laptop 'in blaast', om te zien wat hij dan doet?
Ik heb mijne zelf op een laptop stand met koeler staan van Cooler Master. Tijdens regulier gebruik blijft de temperatuur rond de 35-40 graden.
Ik heb de Cooler Master Ergostand (pricewatch: Cooler Master Cavalier Ergostand). Die is op dit moment nergens meer op voorraad volgens mij, de opvolger nog wel: pricewatch: Cooler Master Notepal Ergostand IIbrusuro schreef op donderdag 16 april 2015 @ 15:52:
Ik heb meegekeken toen de reparateur mijn laptop onder handen nam. Hij heeft ook de heatsink compleet schoongemaakt en schoongeblazen. Gewoon precies zoals het moet. Hij heeft zelfs de bovenkant afgeplakt zodat de warmte niet naar binnen kan blazen maar uitsluitend naar buiten. Volgens mij is daarmee alles gedaan wat betreft heatsink en ventilator en koelpasta. Resultaat is dat de laptop nog steeds dezelfde temperatuur heeft.
Ik heb nog geen koelstand met extra cooler uitgeprobeerd aangezien dit mij niet handig lijkt tijdens giggs om mee te nemen. Zoals eerder aangegeven die hitteproblemen hebben zich niet altijd voorgedaan, dus ik heb dat niet echt overwogen. Maar nu ben ik toch benieuwd welke spullen je hebt. Kun je mij een linkje geven van de koeler en de standaard die je gebruikt.
[...]
Ik heb hetzelfde!!The Inquisitor schreef op donderdag 16 april 2015 @ 15:32:
Ik kwam gisteren tot de conclusie dat mijn E serie half uit elkaar flikkert. Lijkt wel alsof er een schroef uit is, want er is gerust een gat van 2cm bij de rechterachterhoek.
Schroef zit er gewoon.
Meestal is de kans dat het de oplader is klein. Als de connector aan de kant van de oplader stuk is, zie je dat wel aan de buitenkant.MaltaSoron schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 12:45:
Hmm..okay thanks, hoe kom ik er achter of het de adapter of de laptop is? (heb maar 1 adapter)
Ik kan hem gewoon op de Sony site vinden en de download werkt ook?Ludo Van Looy schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 16:24:
Aan The Inquisitor:
Omstandige zoektocht naar Ethernet-driver botst uiteindelijk steeds op "no access"-melding op de Sony Support site. Enige redding schijnt dus een kopie van de Driver-map van een gelijkaardig VPCEA2S1E-systeem te zijn ...
[ Voor 9% gewijzigd door Luvalo op 06-06-2015 16:58 ]
Dat klopt, dat is het ook niet. En dat zeg ik ook niet, al is de zin wellicht wat ongelukkig geformuleerd. Dat over de Sony site staat tussen haakjesThe Inquisitor schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 18:14:
Aangezien hij zegt dat hij verwijst naar de map met (uitgepakte) drivers is het geen .exe op de Sony site.
Heb het nu goed gelezenTankiej schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 19:11:
[...]
Dat klopt, dat is het ook niet. En dat zeg ik ook niet, al is de zin wellicht wat ongelukkig geformuleerd. Dat over de Sony site staat tussen haakjes
[ Voor 54% gewijzigd door Luvalo op 09-06-2015 00:22 . Reden: Probleem opgelost ]
[ Voor 14% gewijzigd door Steephh op 14-09-2015 16:01 ]
_@/'

Hier ook een tevreden gebruiker, ook reeds 5,5 jaar.Tankiej schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 22:33:
Ik heb m'n E-serie ook nog in gebruik! Nu ruim 5,5 jaar en still going strong
Laatst even gezocht naar drivers voor als ik naar W10 over wil. Maar ik vond redelijk wat gebruikers die problemen hebben met de ATI 5650 kaart icm W10. Werkt dat bij jou wel goed, of heb je een andere grafische kaart?
Ik heb een VPC-EA3S1E/B met de HD5470. Drivers installeerde windows zelf (ati gedoe programma). Geen probleem gehad nog tot nu toe. Naast de drivers voor FN toetsen alleen drivers van SDHC kaartlezer zelf moeten installeren door via apparaatbeheer naar mapje met backup drivers van win7 te wijzen. Trouwens wel touchpaddrivers van synaptic voor W10 zelf geinstalleerd, drivers die W10 zelf installeren kan ik scrollen via touchpad niet inschakelen.Tankiej schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 22:33:
Maar ik vond redelijk wat gebruikers die problemen hebben met de ATI 5650 kaart icm W10. Werkt dat bij jou wel goed, of heb je een andere grafische kaart?
Welk type geheugen gebruikt u dan als ik vragen mag?cocico schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 08:49:
Ik heb er twee latjes van 4GB inzitten, een SSD 120GB en Windows 10. Draait als een zonnetje. Al 5,5 jaar mijn dagelijkse laptop
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
[ Voor 11% gewijzigd door DJustin op 04-03-2016 19:40 ]
Is het nog gelukt om alle problemen op te lossen?DJustin schreef op maandag 08 februari 2016 @ 16:42:
Mijn Laptop is 5,5 jaar oud en still going, al loop ik wel tegen enkele probleempjes aan dit ik binnenkort wil gaan fixen.
In deze 5,5 jaar heb ik al een SSD geplaatst, 8gb ram geplaatst, de wifi kaart geupgrade naar een Intel Centrino N6300 Wireless card, inclusief extra antenne.Tevens een traditionele 1tb hdd geplaatst voor opslag.
- Laptop krijgt BSOD bij zware taken, fan draait overuren. Laptop blijft prima werken op zuinige modes en voldoende koeling. Daarom maar binnekort is koelpasta smeren.
- Audiojack is stuk. Kan geen koptelefoon meer gebruiken. Gebruik op dit moment voor audio een bluetooth aansluiting, wat een prima tijdelijke fix it.
- Aan/uit knop is beetje (erg) gaar. Gebruik daarom de assist knop op de laptop op te starten.
Ik heb gekeken naar een audio jack om te kopen. Deze zijn een beetje prijzig.
Als iemand nog een VPC-EB2 te koop heeft (die kapot is) houd ik mij aanbevolen.
Nog een vraagje;
Zijn onderdelen van de EB1 EB2 en EB3 ondeling uitwisselbaar?
Voor €50 een VPC-EB2 op de kop getikt, met adapter, maar zonder HDD en kapotte back-light.
Maakt allemaal niet uit, want dat waren de onderdelen die ik niet nodig had
Werkt nog prima!Tankiej schreef op maandag 18 juli 2016 @ 10:23:
Het is hier al even stil, wie heeft er allemaal nog een E-serie in gebruik?
Ik heb die van mij afgelopen weekend geupgrade naar Windows 10, nu het nog gratis kan. Duurde erg lang, vrijdagavond (+/- 19.00) gestart en zaterdagmiddag was het pas klaar. Maar uiteindelijk is alles goed gegaan. De fn functietoetsen werken allemaal, drivers etc allemaal prima. Ik verwachtte problemen, dus het viel heel erg mee!
Binnenkort ga ik een desktop kopen, nog even kijken wat ik dan met deze laptop ga doen. Ik heb namelijk ook al 2 laptops van werk, waarvan ik eentje ook privé mag gebruiken.
Misschien een SSD erin, compleet schone W10 erop zetten en dan aan m'n moeder geven o.i.d.
_@/'
Dat is toch normaal bij een hoog cpu verbruik? Of zie ik dat verkeerd?Steephh schreef op maandag 18 juli 2016 @ 10:33:
[...]
Werkt nog prima!Wat periodes niet gebruikt (wel uitgeleend), maar nu weer dagelijks in gebruik.
Zit nu linux op, maar begint bij een hoog cpu verbruik wel enorm veel FAN-lawaai te produceren.
Dat klinkt wel als een erg vaag probleem..DJustin schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 01:24:
Ja, ik heb hem nog steeds in gebruik. Wel ben ik zoekende naar een nieuwe laptop.
Onder Windows 7 had ik BSOD's, Nieuwe installatie op Windows 10 gedaan. Geen BSOD's meer, maar complete freezes. Na een paar maanden doorgebruiken, zijn de freezes weg, maar werkt de laptop met een snelheid van een "386", ondanks SSD en 8gig ram.
Ga het probleem nu ook niet meer uitzoeken.
Ja klopt, maar dit gebeurt dus tegenwoordig al tijdens een hangouts sessie of het kijken van netflix of wat dan ook..Tankiej schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 08:44:
[...]
Dat is toch normaal bij een hoog cpu verbruik? Of zie ik dat verkeerd?
_@/'
Dat is wel wat snel, als hij dan al gaat blazen. Heb je de koeler al eens schoon gemaakt en koelpasta vernieuwd?Steephh schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 09:21:
[...]
Ja klopt, maar dit gebeurt dus tegenwoordig al tijdens een hangouts sessie of het kijken van netflix of wat dan ook..En het geluid bij de Vaio E vond ik altijd al irritant, er zijn laptops waarbij dit minder erg is.
Dat niet, ziet er naar uit dat ie binnenkort een keer opengeschroefd moet gaan worden.Tankiej schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 09:56:
[...]
Dat is wel wat snel, als hij dan al gaat blazen. Heb je de koeler al eens schoon gemaakt en koelpasta vernieuwd?
Ik heb mijn Vaio trouwens op een notebookstand met koeler staan, dat helpt wel wat. Hij blijft koeler en gaat dus ook minder hard blazen als hij iets te doen heeft.
_@/'
Haha herkenbaar. Met office werk hoor ik dat ding al aan de andere kant van de woonkamer... met radio aan.Steephh schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 09:21:
[...]
Ja klopt, maar dit gebeurt dus tegenwoordig al tijdens een hangouts sessie of het kijken van netflix of wat dan ook..En het geluid bij de Vaio E vond ik altijd al irritant, er zijn laptops waarbij dit minder erg is.
_@/'
Verwijderd
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2017 00:16 . Reden: Antwoorden ]
Die SSD schijf gaat wel een belangrijk verschil maken. Deze vervangen is peanuts, je hebt dan echter wel een schroevendraaier nodig..
[ Voor 21% gewijzigd door Steephh op 02-08-2016 17:27 ]
_@/'