Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-08-2024
En daar is het nieuws wat onze keuzes nog moeilijker maakt: HDMI 1.4
binnenkort in je Onkyo Receiver

Afbeeldingslocatie: http://www.avblog.nl/wp-content/uploads/2010/02/hdmi-14-kabel.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.eu.onkyo.com/ir_img/21483378_e1dea2d49e.jpg

Wat kun je verwachten van HDMI 1.4

# Netwerk - integratie van HD video, HD audio met Ethernet in dezelfde kabel.
# Audio Return Channel - televisie kan straks audio-signalen terug sturen naar een av-receiver
# Snelheid - Opkomende technieken als 4Kx2K en 3D tv hebben meer bandbreedte nodig
# Kleinere connector - er komt een nieuwe, kleinere 19 pins connector naast de huidige connectoren.

Bepaalde functies - zoals 3D video - zijn voor een receiver niet erg interessant, omdat deze alleen maar doorgevoerd hoeft te worden zonder bewerking. Het audio-return kanaal (waarbij een televisie het audio-signaal tegen de stroom in richting de receiver verstuurt) is voor receivers interessant: dat scheelt een kabel tussen tv en receivers, en verhoogt de flexibiliteit van installaties aanzienlijk.
De eerste Onkyo AV-receivers met HDMI 1.4 zijn over een paar maanden te verwachten.

Achtergrond informatie

Tweakers: nieuwsberichten op tweakers (met leuke discussie)
Wikipedia: geschiedenis en ontwikkeling, definitie HDMI

Discussie

ga je wachten hierop, of koop je nu de TX -NR807 met HDMI 1.3 waarbij dje het risico loopt dat kort daarop iets geïntroduceerd wordt dat een zeer hoog "auch haben" gehalte heeft :?
Dit is eigenlijk een combi topic omdat ik eigenlijk de TX-NR807 wilde kopen, maar vanwege de 1.4 ontwikkeling ben gaan twijfelen. Jullie meningen zijn meer dan gewenst!

Uitgangspunten
  1. een TX-NR807 (met Ethernet), voor mij de best-buy
  2. Humax Idhr 5050c, Xtreamer en LG 32" LCD

fuzzy logic, niets is waar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Zolang niet iedereen een BR-speler heeft zoals men DVD-spelers heeft zie ik het nut er absoluut niet van in. Als ik me niet vergis hebben sommige (high end) merken nu pas ondersteuning voor hdmi1.3.

Nee, HDMI 1.4 is niet belangrijk voor de komende tijd. De toestellen die daar gebruik van moeten maken zijn nog te jong en te duur om gemeengoed te worden.

[ Voor 18% gewijzigd door Chevy454 op 05-02-2010 12:01 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Laatst online: 14-09 05:02
Audio return verhaal is totaal niet interessant wanneer je een HDMI processing receiver hebt (deze haalt zelf het geluid UIT de stream). En omdat je receiver dan bijna zeker wel een HDMI 1.3a versie is ondersteund deze ook gelijk lip sync dmv communicatie met je tv (automatisch).
Tja ethernet voor het geld wat je nu extra gebruikt is een switch net zo makkelijk om aan te schaffen en hou je de keuze welke receiver een stuk groter.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04:20
klaasbram schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 21:54:
Audio return verhaal is totaal niet interessant wanneer je een HDMI processing receiver hebt (deze haalt zelf het geluid UIT de stream).
Enige waar het handig voor is is dat je nu echt maar een enkele kabel naar je tv hoeft te hebben. Dus van de HDMI Out van de receiver naar de In van de tv. Aangezien HDMI 1.4 dan beide kanten op kan communiceren zou je dan geen S/PDIF vanaf de tv naar de receiver moeten hebben om geluid zo door te sturen. Moet natuurlijk zowel de tv als de receiver HDMI 1.4 ondersteunen om twee kanten op te kunnen communiceren.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimescene
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-01 19:40
Ik heb nu ook toch echt maar een enkele kabel(hdmi) naar tv lopen hoor. En natuurlijk de 220V voedingskabel.
Alle apparaten lopen via de hk avr-255.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
crimescene schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 13:03:
Ik heb nu ook toch echt maar een enkele kabel(hdmi) naar tv lopen hoor. En natuurlijk de 220V voedingskabel.
Alle apparaten lopen via de hk avr-255.
Maar dan heb je geen geluid als je op de tv naar programma's zou kijken die via de analoge kabel binnen zouden komen. Dit gaat natuurlijk niet op als je via een (Digitale) Decoder kijkt en deze hebt aangesloten op de receiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
FeaR1986 schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 15:35:
Maar dan heb je geen geluid als je op de tv naar programma's zou kijken die via de analoge kabel binnen zouden komen.
Ja maar
Dit gaat natuurlijk niet op als je via een (Digitale) Decoder kijkt en deze hebt aangesloten op de receiver.
Als je een dergelijke receiver koopt dan kijk je ook niet naar een 55cm crt scherm. Daarom dat ik het ook onzin vind.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:27

Apoca

Array Technology Industry

De TX-NR807 is best netjes voor de prijs, al zou ik voor dat geld ook eens naar bijvoorbeeld een Denon kijken maar dat is je eigen keuze natuurlijk. HDMI 1.4 is de komende tijd echt niet nodig. Dat gaat nog zeker een paar jaar duren voor dat het geheel mainstream is op alle apparaten.

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Apoca schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 15:48:
De TX-NR807 is best netjes voor de prijs, al zou ik voor dat geld ook eens naar bijvoorbeeld een Denon kijken maar dat is je eigen keuze natuurlijk. HDMI 1.4 is de komende tijd echt niet nodig. Dat gaat nog zeker een paar jaar duren voor dat het geheel mainstream is op alle apparaten.
Plus dat als de receivers (en dan met name Onkyo) door gaan qua kwaliteit zoals het nu is ga ik over een paar jaar echt geen receiver kopen voor alleen HDMI 1.4. Als de trend zich door zet heb je dan straks een receiver die wel 12 Watt levert bij meerkanaals gebruik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimescene
Chevy454 schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 15:46:
[...]

Ja maar

[...]

Als je een dergelijke receiver koopt dan kijk je ook niet naar een 55cm crt scherm. Daarom dat ik het ook onzin vind.
Dat klopt ja, er hangt een 50'' Samsung plasma scherm aan de muur waar die ene hdmi kabel ingaat vanaf de receiver. Enige nadeel hiervan is, dat wanneer ik even snel nieuws ofzo wil kijken, dat ook de receiver aan moet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimescene
FeaR1986 schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 15:35:
[...]

Maar dan heb je geen geluid als je op de tv naar programma's zou kijken die via de analoge kabel binnen zouden komen. Dit gaat natuurlijk niet op als je via een (Digitale) Decoder kijkt en deze hebt aangesloten op de receiver.
Wie kijkt er tegenwoordig nog analoge tv? En luisterd naar geluid wat uit de tv-speaker komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
crimescene schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 16:53:
[...]Wie kijkt er tegenwoordig nog analoge tv? En luisterd naar geluid wat uit de tv-speaker komt?
Ik kijk nog analoge tv. Puur omdat digitale tv hier nauwelijks nog niet beschikbaar is en wat er is is Digitenne. En met een goede versterker ertussen is mijn SD-beeld scherper dan dat Digitenne gedoe.

En ik doelde op dat je een kabel (S/PDIF of analoog) moet trekken voor geluid uit de tv naar de receiver om zo geluid over de surround te krijgen. Iets wat met HDMI 1.4 dus niet zou hoeven.

En gebruik voortaan de Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/templates/tweakers/images/icons/edit.gif-knop als je iets toe wilt voegen aan een andere post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:27

Apoca

Array Technology Industry

Ik werk ook nog steeds met S/PDIF vanaf de LCD, werkt perfect en zie geen noodzaak aanpassingen te doen. Vergeet niet dat steeds meer mensen ook een CI module in hun tv hebben, en dus wel via S/PDIF moeten werken ;)

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Apoca schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 17:28:
Vergeet niet dat steeds meer mensen ook een CI module in hun tv hebben, en dus wel via S/PDIF moeten werken ;)
Daar doelde ik dus op met dat je met HDMI 1.4 dan dus die kabel niet meer nodig hebt. Maar goed, denk het meer een leuke feature is dan een optie waarom je een dergelijke receiver (en tv) zou moeten kopen. Zo dik/opzichelijk is zo'n S/PDIF kabel ook weer niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Laatst online: 14-09 05:02
En als toevoeging, straks heb je een receiver met hdmi 1.4 zit je met een tv met hdmi 1.3 :P
De techniek is in mijn ogen pas interessant wanneer er in beide markten voldoende aanbod is.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 13:33
HDMI 1.4, dat terwijl de mogelijkheden van HDMI 1.3 nog geen eens benut kunnen worden(!) Laat je niet gek maken door dat HDMI circus en haal de NR807.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzy
Apoca schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 15:48:
Ik heb ook naar Denon gekeken en Marantz bv. echter ik ben altijd geneigd om naast geluid op de specs af te gaan. Als ik dan bv een Denon AVR 2310 vergelijk dan valt mij op dat de TX NR807 meer heeft:

- THX select2 plus
- 1 extra HDMI in
- 45W
- ethernet aansluiting
- 1 subwoofer aansluiting

Wat heeft het minder:

- € 81,- 8)

Nu is het natuurlijk zo: heb je het nodig/ga je het gebruiken? Ik denk nee misschien niet, maarja je hebt het dan maar wel alvast..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Ten eerste:
fuzzman schreef op maandag 08 februari 2010 @ 13:05:
[...]Ik heb ook naar Denon gekeken en Marantz bv. echter ik ben altijd geneigd om naast geluid op de specs af te gaan. Als ik dan bv een Denon AVR 2310 vergelijk dan valt mij op dat de TX NR807 meer heeft:

- THX select2 plus
En dat zegt nog steeds niets, zowel bij de lagere Onkyo modellen is dit puur alleen marketing en ook bij de TX-SR807. Want hoewel de TX-SR807 niet inkakt bij het gebruik van vijf kanalen zoals de Onkyo's onder de 800 serie dat wel doen doet de TX-SR807 dat wél bij zeven kanalen. En ja dan heb je nog steeds meer dan genoeg vermogen en dat soort dingen, maar geeft wel aan dat een dergelijk THX-logo niets zegt. Idem met dat de Logitech Z-5500 ook zo'n badge heeft.

Ten tweede:
Mocht je in het vervolg iets toe willen voegen aan een voorgaande post gebruik dan de Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/templates/tweakers/images/icons/edit.gif-knop. Want op deze manier is het een topic kicken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzy
FeaR1986 schreef op maandag 08 februari 2010 @ 16:05:
Ten eerste:

[...]

En dat zegt nog steeds niets, zowel bij de lagere Onkyo modellen is dit puur alleen marketing en ook bij de TX-SR807. Want hoewel de TX-SR807 niet inkakt bij het gebruik van vijf kanalen zoals de Onkyo's onder de 800 serie dat wel doen doet de TX-SR807 dat wél bij zeven kanalen. En ja dan heb je nog steeds meer dan genoeg vermogen en dat soort dingen, maar geeft wel aan dat een dergelijk THX-logo niets zegt. Idem met dat de Logitech Z-5500 ook zo'n badge heeft.

Ten tweede:

[...]

Mocht je in het vervolg iets toe willen voegen aan een voorgaande post gebruik dan de [afbeelding]-knop. Want op deze manier is het een topic kicken.
Ik denk dat je TX-NR807 ipv TX-SR807bedoeld?
Anyway je hebt gelijk qua THX, alhoewel ik het label wel graag in de bios zie..
Verder zal het toch een 5.1 setup worden, dus vermogen genoeg.
Maar 't mooie is, ook zonder dus THX etc. blijft het een goede koop.
Ik heb ook nog maar weinig nadelen kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
fuzzman schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 10:08:
[...]Anyway je hebt gelijk qua THX, alhoewel ik het label wel graag in de bios zie..
Verder zal het toch een 5.1 setup worden, dus vermogen genoeg.
Maar 't mooie is, ook zonder dus THX etc. blijft het een goede koop.
Ik heb ook nog maar weinig nadelen kunnen vinden.
In een bioscoop is de geluidsinstallatie over het algemeen wel wat beter dan wat een gemiddeld persoon in de huiskamer heeft hangen. Dus dan maakt een THX-badge nog wel eens wat uit en zegt het wat meer. Behalve in de bioscoop Metro in Tiel, want tering een Logitech Z-5500 setje is nog beter dan wat daar hangt... Maar goed, punt is dus dat een Suzuki Alto met Ferrari-badge niet meteen dezelfde kwaliteiten haalt als die auto. Maar daar waren we het wel over eens.

Nadeel van Onkyo is en blijft trouwens de warmte-productie. En verder is mijn vertrouwen in Onkyo sowieso gedaald. In het algemeen doordat ze dus meer en meer de instapmarkt betreden en mensen letterlijk voor de gek houden met stickers met daarop "140 Watt per kanaal". Al heeft de 800-serie daar dus minder last van. En ten tweede gewoon omdat de TX-SR806 die ik gehad heb meer dan brak was: artifacts over 1080p beelden en meer van die dingen. Laatste kan natuurlijk aan de serie gelegen hebben, maar het doet wel af aan Onkyo wat het ooit geweest is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzy
O.k. op basis van de reacties, en veel naslagwerk is de keus nu vereenvoudigd tot de Onkyo en een Marantz SR6004 Helaas is de marantz ruim 150E duurder, maar de 2e HDMI uit is toch wel echt een pluspunt. Ik wil later een beamer erop aansluiten waarvoor ik niet uit mijn stoel moet, onder de kast voor stekkertje over te pluggen. In het vergelijk is het verder jammer dat er geen ethernetkabel op zit. Maar de Marantz is wmb een zeer degelijk merk en heeft mij nooit teleurgesteld. Ik heb op dit Forum verder nog niet veel kunnen lezen over deze receiver, maar als er ergens nog goede informatie is kun je dat altijd posten waarvoor ik je dan erg dankbaar ben.

Conclusie so-far

HDMI 1.4a, of bcd laat ik nog even aan mij voorbij gaan. Evenals THX in mijn kleine huidkamer. Ethernet is niet onmisbaar (streamen via Mediabox of HD recorder is ook mogelijk) Dan is de 2e HDMI ineens belangrijk.
Over Onkyo hoor je toch best veel mindere gluiden (hitte, vermogensverlies, etc.) en ik vind 'em minder mooi :)

Cheers
@moderator, topic wijzigen in Receivers rond de 800E, "Onkyo TX-NR807vs Marantz SR6004 vs Pioneer VX-LX52 vs Denon AVR2310. Dekt misschien meer de lading.

[ Voor 7% gewijzigd door Fuzzy op 09-02-2010 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
fuzzman schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 21:04:
Maar de Marantz is wmb een zeer degelijk merk en heeft mij nooit teleurgesteld. Ik heb op dit Forum verder nog niet veel kunnen lezen over deze receiver, maar als er ergens nog goede informatie is kun je dat altijd posten waarvoor ik je dan erg dankbaar ben.
Al gehoord van de zogenaamde Pop Of Death?

Zie onder andere hier en hier. Het komt niet bij elke Marantz uit deze serie voor, maar het is toch wel iets wat het lezen waard is :)

Pagina: 1