Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gusev
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-06 21:02
OK, na vier dagen bootable USB sticks maken, CD's branden, ubuntu, xubuntu en moblin installeren, ga ik toch maar eens mijn vraag hier stellen.

Hardware:
HP Compaq Mini 311c (Nvidia ION chipset)

Software:
Xubuntu 10.04 build 4-2-2010 (echter Xubuntu 9.10 final, Ubuntu 9.10 final en Mobline 2.1 final ook geprobeerd)

Situatie:
Mijn HP Compaq 311c (netbook) is met een Win XP fabrieksimage binnen gekomen. Anno 2010 niet erg geschikt meer (mening! ;) )

Ik heb tevergeefs geprobeerd om te booten vanaf een USB stick om ubuntu, xubuntu en moblin te installeren. Dat probleem heb ik 'opgelost' door een externe usb DVD drive aan te sluiten. Waarschijnlijk is mijn USB niet bootable o.i.d., maar naar dat probleem kijk ik later wel.

Mijn uiteindelijke keus is gevallen op Xubuntu, omdat ik een minimale resource-vretende OS wil draaien.

Xubuntu op CD gebrand, geboot, even 'spelen' in de live omgeving. Allemaal prima. Kreeg zelfs meldingen dat ik mijn Broadcom WiFi kaart moest updaten, evenals de driver voor de Nvidia ION chipset.

OK, allemaal leuk en aardig. Ik dacht laten we Xubuntu eens installeren om de HDD. Installatie liep perfect. Na een restart echter.....

Probleem:
.....zowel bij Ubuntu als bij Xubuntu krijg ik bij het opstarten de melding GRUB loading..., daarna een zwart scherm en vervolgens het o zo (laten we het netjes houden) vervelende knipperende underscore.

Zelf ondernomen:
- Google, Google en nog eens Google.
- Op GoT een topic gevonden over iemand die een USB tijdens de installatie eraan had hangen, ik dacht hey, der zit een nano receiver van mijn Logitech muis in, echter na het verwijderen en tig keer herstarten, nog steeds hetzelfde probleem.

(Volgens mij heb ik tijdens die keren herstarten ook eens een melding in de trant van Operating System load/loading error voorbij zien komen. Volgens mij is dit meer een Windows foutmelding. Heb op Google ook iets gevonden over een gare partitietabel o.i.d. Ten slotte zijn er heel wat OS'en geinstalleerd in vier dagen tijd ;) )

[ Voor 10% gewijzigd door Gusev op 05-02-2010 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uchy
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-06 10:08
Heb ik ook gehad bij de pc van m'n schoonouders met een P4B-mobo. Heel vreemd, alsof GRUB2 niet goed samenwerkt daarmee ofzo. Ben er nooit achter gekomen waar dat door komt. Wel eea gevonden en geprobeerd, zonder succes.

Zonder je te willen ontmoedigen trouwens! Ik hoop dat hier idd een oplossing voor bestaat!

One small Uch for a man, one giant Uch for mankind | specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-06 16:00
Het klinkt een beetje alsof de timeout van grub op 0 seconden staat (of in elk geval heel kort) en dat er dus geen menuutje komt maar dat het OS bijna meteen begint te laden. In dat geval zou grub je probleem niet zijn. Als je op ESC begint te rammelen voordat 'grub loading' in beeld komt, krijg je dan wel een grub menu? Zo ja, dan zou je de grub regels eens kunnen controleren.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gusev
Antaresje schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 13:12:
Het klinkt een beetje alsof de timeout van grub op 0 seconden staat (of in elk geval heel kort) en dat er dus geen menuutje komt maar dat het OS bijna meteen begint te laden. In dat geval zou grub je probleem niet zijn. Als je op ESC begint te rammelen voordat 'grub loading' in beeld komt, krijg je dan wel een grub menu? Zo ja, dan zou je de grub regels eens kunnen controleren.
Ga ik zometeen proberen, thanks! Die regels zal ik hier dan wel even neerzetten, heb geen idee wat ik daar mee moet. Maar goed, natuurlijk ook even Googlen.

edit:
OK, na een keer of vier op ESC te hebben geramt, kreeg ik het volgende te zien...
...heel veel lijntjes en artifacts :P , iets wat op een laadbalk leek en nog wat bewegende dingetjes. M.a.w. iets met de ION chip welke niet wordt ondersteund :?

[ Voor 16% gewijzigd door Gusev op 05-02-2010 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-06 16:00
Wat je nog zou kunnen proberen is om vanaf je live-cd te booten, van daaruit de partitie(s) op je interne had te mounten, daar vervolgens naar toe te chrooten en dan je grub configuratie aanpassen (bij grub2 moet je daar /etc/default/grub voor hebben). Als je dan de default time-out omhoog gooit en de hidden menu optie uitzet, kun je in elk geval gaan experimenteren met verschillende kernel opties. Kijk eventueel welke kernel opties er mee gegeven worden met die live-cd, aangezien die het wel doet.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gusev
Update:

Ik kwam het volgende topic tegen na wat googlen:

http://ubuntuforums.org/s...e12824e&t=1287896&page=10
Hey guys, just tossing in my experience:

I was able to install 9.10 off a USB stick. BUT I had to make the usb stick from another ubuntu machine (generate usb boot disk). Unetbootin did not work for me.

I had to boot the installer with the "noapic nolapic" options, and I had to remove the "quiet" and "splash" options.

Then, on my first boot, I had to do those options again (add noapic nolapic, remove quiet splash).

Then, I updated via ethernet. When I rebooted to the new kernel, I could use the standard boot options.

Next, I installed dkms and then nvidia's 195 beta drivers direct from their site. DKMS will keep it up to date with my kernel (thanks dell!).

Next, I opened the hardware drivers and activated the broadcom STA driver. Then I had to add "wl" to the end of /etc/modules so it would probe the wireless at boot.

Then I grabbed flash 10.1 beta from adobe's site and popped it into my ~/.mozilla/plugins directory. But it seems that GPU accel is not available for linux yet.

Webcam works with "cheese" out of the box. I don't use skype so I dunno. Haven't tested various video-outs.
Met reacties eronder met: heey, mijn blinking underscore is verdwenen 8)

Ik ga het van t weekend proberen en zal hier het resultaat neer zetten, ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeri369
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-06 12:11
Is het gelukt?
Pagina: 1