Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Elektriciteit opslaan bij rijden voor andere toepassingen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Iets waar ik deze morgen in de file aan dacht. Ik laad mijn gsm altijd op in de auto en bedacht mij dat het mss wel handig zou zijn om de elektriciteit die opgewekt wordt (als ik niets aan het opladen ben) op te slaan om later te gebruiken? Het concept van een hybride wagen vermoed ik alleen gaat de elektriciteit dan niet naar een hulpmotor maar naar bv een toepassing in huis?

Ik heb geen verstand van elektriciteit dus ik zie waarschijnlijk heel veel over het hoofd maar wou toch de discussie eens starten om te zien wat wel en niet mogelijk is. Als ze die elektriciteit in een hybride wagen kunnen gebruiken om die aan te drijven vermoed ik dat je er in huis (in de veronderstelling dat je die in huis krijgt) ook wel iets mee kunt doen toch?

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Wanneer er geen elektriciteit nodig is wordt die ook niet opgewekt, aangezien het opwekken de weerstand vergroot en dus meer brandstof kost.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:13

job

marcieking schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 10:20:
Wanneer er geen elektriciteit nodig is wordt die ook niet opgewekt, aangezien het opwekken de weerstand vergroot en dus meer brandstof kost.
En wanneer heb je weerstand nodig? Bij het remmen.
Ik weet niet of elektrische auto's dit principe toepassen maar heb er vaak over gelezen.

Bij het remmen genereer je electriciteit welke je weer kan gebruiken bij iets anders.

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:38
Dan ga je uit van een ouderwetsche dynamo, er zijn toch wel meer mogelijkheden om elektriciteit op te wekken tijdens het rijden?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-11 22:12
Een conventionele auto doet dit al aardig goed eigenlijk. Ok, het kan ongetwijfeld beter door je meer op energiewinning bij het remmen te richten. Maar een dynamo heeft een variabele weerstand op de motor, afhankelijk van de belasting. Dus als jij een 12 volt koelkastje in de auto hebt die aardig wat stroom vreet, dan wordt de belasting van de dynamo op de motor al groter. Dus ook het afremmen op de motor gaat beter vanwege iets meer belasting.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-11 13:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Verwijderd schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 10:18:

Ik heb geen verstand van elektriciteit dus ik zie waarschijnlijk heel veel over het hoofd maar wou toch de discussie eens starten om te zien wat wel en niet mogelijk is. Als ze die elektriciteit in een hybride wagen kunnen gebruiken om die aan te drijven vermoed ik dat je er in huis (in de veronderstelling dat je die in huis krijgt) ook wel iets mee kunt doen toch?
Elektrische energie ontstaat niet uit het niets. De energie die door de dynamo wordt opgewekt om in de accu op te slaan (of direct te verbruiken) komt niet ten goede aan het voortbewegen van de auto. Slimmere auto's zoals BMW's met EfficientDynamics laten de dynamo alleen meedraaien als dat nodig is of de auto remt. De kinetische energie die bij het remmen verloren gaat wordt dan nuttiger ingezet dan voor het opwarmen van de remschijven.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:24

DropjesLover

Dit dus ->

de nieuwere hybrides hebben zo'n systeem (nouja, regelaar) dat zodra je remt de electromotor in generatorbedrijf wordt gezet, je laad je accu's dus weer (even) op.
natuurlijk kan je in de auto ook zoiets doen, maar waar laat je de "overtollige" energie? of je moet je kofferbak vol zetten met accu's en die 's avonds uitladen (20kg/accu) en met een converter (inefficient ivm gelijkstroom accu -> wisselstroom huis) aansluiten op je huisnet, waarna één accu binnen een half uurtje leeg is (12V, 70Ah, grofweg 900W in totaal kan je trekken, excl rendement converter)

[ Voor 7% gewijzigd door DropjesLover op 05-02-2010 11:12 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• ongekend41
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-11 16:04

ongekend41

Division Brabant

Cobb schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 10:22:
Dan ga je uit van een ouderwetsche dynamo, er zijn toch wel meer mogelijkheden om elektriciteit op te wekken tijdens het rijden?
Zelfs al zou je een klein windmolentje in je grill integreren, dan nog verhoogt het de luchtweerstand waardoor de auto meer brandstof verbruikt. Je kan wel zonnecellen op het dak plaatsen, maar of dat financieel rendabel is durf ik te betwijfelen. (en dan laat ik de productie van die dingen nog even buiten beschouwing)
Je zou misschien iets kunnen bedenken (als het al niet bestaat) wat de warmte van de motor afvangt en omzet in bruikbare energie. Dat onderdeel zal dan natuurlijk ook wel weer wat wegen waardoor het moeilijk zal zijn het rendabel te maken. Ik ben bang dat met de huidige techniek auto's niet heel veel zuiniger kunnen maken, maar wie weet is het over een paar jaar wel anders.

@DropjesLover: is dat niet het KERS systeem wat ze o.a. ook in de Formule 1 gebruiken?

[ Voor 7% gewijzigd door ongekend41 op 05-02-2010 23:59 ]

nope

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-11 22:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Volgens mij is heel de reden dat in een prius geen 220 volt stopcontact zit omdat het een relatief dure manier is om stroom op te wekken. Het hele hybride concept is om energie te sparen, niet alleen om het op te wekken.

Het concept echter om stroom thuis op te wekken zit er wel aan te komen. Omdat alle restwarmte voor de verwarming kan worden gebruik is daar juist een hoog rendement mogelijk.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-11 21:03
Femme schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 10:49:
[...]

Elektrische energie ontstaat niet uit het niets. De energie die door de dynamo wordt opgewekt om in de accu op te slaan (of direct te verbruiken) komt niet ten goede aan het voortbewegen van de auto. Slimmere auto's zoals BMW's met EfficientDynamics laten de dynamo alleen meedraaien als dat nodig is of de auto remt. De kinetische energie die bij het remmen verloren gaat wordt dan nuttiger ingezet dan voor het opwarmen van de remschijven.
Dat gebeurt in sommige treinen ook, regeneratie heet dat. Maar dikwijls is de energie op dat moment niet nodig, en verdwijnt in het niets. Zal bij de BMW ook wel zo zijn, dat het grootste deel toch via de remschijven gaat, zeker als je flink remt.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:17

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

leuk_he schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 23:59:
Volgens mij is heel de reden dat in een prius geen 220 volt stopcontact zit omdat het een relatief dure manier is om stroom op te wekken.
Nee, omdat er te weinig accu's inzitten. Je kunt maar een klein stukje rijden op alleen accu's, en dat vul je makkelijk aan met je remenergie.

Er zijn ook Priussen en andere hybrides die wel op het elektriciteitsnet aangesloten worden: plugin hybrids. Het grootste verschil is dat ze gewoon meer opslagcapaciteit hebben en dat het nuttig is die van tevoren al vol te laden, omdat je met wat remmen in de stad die accu's nooit vol krijgt.

Zie ook bijvoorbeeld wikipedia.
Het concept echter om stroom thuis op te wekken zit er wel aan te komen
Dat doen wij hier al jaren hoor, het dak ligt behoorlijk vol met PV-panelen. Het is dus al iets verder dan een concept :)

[ Voor 11% gewijzigd door Gizz op 06-02-2010 00:05 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
leuk_he schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 23:59:
Het concept echter om stroom thuis op te wekken zit er wel aan te komen. Omdat alle restwarmte voor de verwarming kan worden gebruik is daar juist een hoog rendement mogelijk.
Voorbeeld is de Remeha HRe
Momenteel nog in pilot, maar ik vind het een geweldig stukje techniek. Hoewel, eigenlijk is het principe van de Stirling motor al meer dan 100 jaar oud.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Verwijderd schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 10:18:
Iets waar ik deze morgen in de file aan dacht. Ik laad mijn gsm altijd op in de auto en bedacht mij dat het mss wel handig zou zijn om de elektriciteit die opgewekt wordt (als ik niets aan het opladen ben) op te slaan om later te gebruiken? Het concept van een hybride wagen vermoed ik alleen gaat de elektriciteit dan niet naar een hulpmotor maar naar bv een toepassing in huis?

Het dikgedrukte stukje zegt alles... Als je een perpetuum mobile denkt te hebben ontwikkeld, ga je dan eerst even verdienen in hoe het werkt.
Kleine hint: 1 kWh opslaan in accu's lukt je kleinschalig niet goedkoper dan 1 kWh uit het stopcontact halen. Nog afgezien van de productie...

Verwijderd

Topicstarter
Oké maar in m'n opel kan ik perfect laden via 12v adapter ook als de motor af staat (bij vw lukt dit overigens niet). Dat is dan enkel op de batterij die dan tijdens het rijden weer geladen wordt (redeneer ik dan). Ook door te starten en koud weer verlies je sowieso... Is die dynamo dan niet altijd aan het draaien? Slaat die af als je batterij vol is of blijft die gewoon meedraaien de hele weg?

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Verwijderd schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 08:35:
Oké maar in m'n opel kan ik perfect laden via 12v adapter ook als de motor af staat (bij vw lukt dit overigens niet). Dat is dan enkel op de batterij die dan tijdens het rijden weer geladen wordt (redeneer ik dan). Ook door te starten en koud weer verlies je sowieso... Is die dynamo dan niet altijd aan het draaien? Slaat die af als je batterij vol is of blijft die gewoon meedraaien de hele weg?
Lees de allereerste reactie in je topic nog eens...

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:24

DropjesLover

Dit dus ->

dat je met je 12V adapter je accu net vol genoeg potentiaal verschil kan creeren om de accu op te laden, en dat dan met die bijgelade accu (dat zal onder de 12V zijn overigens) er net genoeg spanning is om je motor te starten is toch niet zo heel raar?

er wordt door een dynamo alleen de hoeveelheid energie ontrokken die nodig is om de dynamo te laten draaien (weerstand in de lagers ed) en voor de rest alleen de benodigde energie. of dat nu 5W is om je accu bij te laden of 60W omdat je je airco aan hebt, dat maakt niet zo uit.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:03

Exigence

dnkroz

Als je niks op een dynamo aansluit (of geen energie onttrekt, is het zelfde idee) dan is de draaiweerstand van een dynamo nihil. Hoe meer energie je vraagt van een dynamo hoe zwaarder deze draait.

Dus, ja, je dynamo is altijd aan het draaien, maar dat kost in veel gevallen geen (nauwelijks) energie omdat er geen energie aan de dynamo onttrokken wordt.

Als je fietslampjes kapot zijn trapt het toch ook een stuk lichter?

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-11 22:12
Exigence schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 00:08:
Als je fietslampjes kapot zijn trapt het toch ook een stuk lichter?
Dat is dan weer zo'n vergelijking die mank gaat omdat je fietsdynamo meestal toch wel zwaar loopt, of er nou wat aan vast zit of niet :P

Maar verder is het bovenstaande allemaal waar. Dus als jij met de auto geparkeerd en motor uit je telefoon oplaad verbruik je dus wat van de energie uit de accu, wat weer wordt bijgeladen de volgende keer dat de motor draait. Dus in die zin heb je dus al elektriciteit opslag wat je kan gebruiken voor andere dingen. Alleen valt het tegen wat je op een accu kan doen, met bepaalde toepassingen is het snel op. Je zou er dan wel 3 accu's in kunnen gooien en dan heb je even wat meer capaciteit. Maar goed, wat ga je er mee doen vraag ik me dan af?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-11 21:03
Sowieso is het dure elektriciteit in termen van efficiëntie. De auto blijkt nou niet bepaald een efficiënte stroomopwekker, je betaalt veel voor een kWh :D

Airco is een slecht voorbeeld (gebruikt niet veel extra stroom), maar zet maar eens de achterruitverwarming aan. Dat is bij mij merkbaar aan de motor, toerental daalt tijdelijk en motor verbruikt aanzienlijk meer brandstof. Ik gok dat een achteruit verwarming zo'n 200-250W aan energie trekt (doorgaans ook een goede test voor je dynamo ;) ).

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

De verbrandingsmotoren in auto's zijn nooit ontworpen om een generator aan te drijven. De motoren in een energiecentrale wel. Hoewel de meeste energiecentrales geen verbrandingsmotor hebben staan maar een hele grote stoomketel met daarachter een stoomturbine. Ook betaal je voor de brandstof in je auto een stuk meer belasting dan dat je (indirect) betaalt voor de brandstof van de energie leverancier.
Kortom goedkoper is het zeker niet op

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 05:50
Hehe, weer een lekkere denkfout in de TS.

Het enige dat al in dit topid is geweest en wel klopt is de 'regenerative braking'.

Een eenvoudige manier zou zijn om op je dynamoalternator een tweede accu te koppelen met ertussen een relais die pas inschakelt als je bvb langer dan 1 sec op je rempedaal duwt. Je dynamoalternator wordt dus enkel belast als je remt wat dus enkel energie recupereert. Of dit in de praktijk werkt, ben ik niet 100% zeker.

@gizz: bedoelde ik dus ;)

[ Voor 7% gewijzigd door jvvv op 18-02-2010 10:16 ]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:17

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Sidenote: een moderne auto heeft helemaal geen dynamo (tot 1960 wel), maar een alternator.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Pagina: 1