Wellicht is het praktisch om bij het selecteren van vergelijkbare producten ook de filters die vooraf ingesteld zijn mee te nemen. Als ik namelijk bij Monitoren alle LCD-paneel types selecteer behalve TN, wordt er bij de vergelijkbare producten bij selectie van de Samsung Syncmaster F2380 een TN paneel getoond (Syncmaster 2494 LW).
Daar kan ik me bij aansluiten. Een voorbeeld waar ik me gisteren over liep te verbazen:
Binnen de categorie "lenzen" stel ik een filter in met mount: "Four Thirds", Bereik Wide:"<12mm". Vervolgens krijg ik een stuk of acht lenzen en klik ik er eentje aan. Vervolgens verschijnen er bij de vergelijkbare producten lenzen van 150mm en 50mm. Voor mensen die op zoek zijn naar een groothoeklens is dat bepaald geen alternatief. Ik zie ook lenzen met een andere mount. (micro four/thirds in dit geval) Die zijn niet eens uitwisselbaar met four/thirds, en vormen dus, filter of niet, geen alternatief.
Zie:
http://tweakers.net/price...BSHKtDrvhU-NrZPSqkbllrrDw
en (bijvoorbeeld)
pricewatch: Olympus ZD 9-18mm f/4.0-5.6 ED
Binnen de categorie "lenzen" stel ik een filter in met mount: "Four Thirds", Bereik Wide:"<12mm". Vervolgens krijg ik een stuk of acht lenzen en klik ik er eentje aan. Vervolgens verschijnen er bij de vergelijkbare producten lenzen van 150mm en 50mm. Voor mensen die op zoek zijn naar een groothoeklens is dat bepaald geen alternatief. Ik zie ook lenzen met een andere mount. (micro four/thirds in dit geval) Die zijn niet eens uitwisselbaar met four/thirds, en vormen dus, filter of niet, geen alternatief.
Zie:
http://tweakers.net/price...BSHKtDrvhU-NrZPSqkbllrrDw
en (bijvoorbeeld)
pricewatch: Olympus ZD 9-18mm f/4.0-5.6 ED
Bij het doorklikken naar een specifiek product vanuit een gefilterde lijst heeft de productpagina geen enkele weet van de filters die je hebt gebruikt op de vorige pagina. Ik zou sterker nog durven stellen dat de gefilterde lijst feitelijk ook al de alternatieven bevat.
Technisch gezien zijn er twee non-triviale zaken nodig om het zo te maken als jullie voorstellen: in de eerste plaats moet op een of andere manier het actieve filter doorgegeven worden naar de productpagina, en daarna moet dat filter ook weer gebruikt worden bij het samenstellen van het lijstje vergelijkbare producten. Vooral dat laatste betekent feitelijk dat dat in bijna alle gevallen een custom query oplevert en cacheing ook praktisch onmogelijk maakt wat de performance ook weer niet ten goede komt.
Technisch gezien zijn er twee non-triviale zaken nodig om het zo te maken als jullie voorstellen: in de eerste plaats moet op een of andere manier het actieve filter doorgegeven worden naar de productpagina, en daarna moet dat filter ook weer gebruikt worden bij het samenstellen van het lijstje vergelijkbare producten. Vooral dat laatste betekent feitelijk dat dat in bijna alle gevallen een custom query oplevert en cacheing ook praktisch onmogelijk maakt wat de performance ook weer niet ten goede komt.
Intentionally left blank
't Wordt momenteel niet met die grove granulariteit gecached, dus dat is het probleem niet. Onthouden welk filter iemand had is wel wat lastiger en de code zo aanpassen dat ie eerst de lijst gefilterde producten ophaalt en daar dan weer dezelfde algoritmes overheen haalt is niet echt een triviale wijziging.crisp schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 22:31:
Vooral dat laatste betekent feitelijk dat dat in bijna alle gevallen een custom query oplevert en cacheing ook praktisch onmogelijk maakt wat de performance ook weer niet ten goede komt.
Als je zo specifiek aan het zoeken bent kan je inderdaad maar beter dat hele blokje negeren.doeternietoe schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 21:41:
Binnen de categorie "lenzen" stel ik een filter in met mount: "Four Thirds", Bereik Wide:"<12mm". Vervolgens krijg ik een stuk of acht lenzen en klik ik er eentje aan.
Dat is helaas een beperking aan het systeem. Het heeft geen weet van wat wel en niet uitwisselbare specificaties zijn. Sommige van die "selecteer"-specificaties zijn namelijk prima uitwisselbaar (bij TV's bijvoorbeeld de backlight, of een TV CCFL of LED heeft maakt een stuk minder uit dan de mount van een lens).Ik zie ook lenzen met een andere mount. (micro four/thirds in dit geval) Die zijn niet eens uitwisselbaar met four/thirds, en vormen dus, filter of niet, geen alternatief.
Wat overigens wel zou schelen is als de content-beheercollega's de lensmount-specificatie wat belangrijker maken... Ik zal ze daar even op wijzen.
[edit]
Zelf even aangepast, ik zie bij jouw voorbeeld gelijk geen micro-4/3-lenzen meer staan?
Uiteraard bevat de lijst met gefilterde producten ook een bruikbare lijst met alternatieven. Het gebruik daarvan is alleen wel iets omslachtiger: Je moet of telkens op vorige klikken en weer het volgende product kiezen of alle producten in een tabblad laden. Als het filter toegepast zou kunnen worden op de lijst met gerelateerde producten zou dat weer een klein beetje gebruikersgemak opleveren. Het huidige systeem is zeker niet gebruiksonvriendelijk (integendeel) maar het kan natuurlijk altijd beter.
Het was mezelf inderdaad ook al opgevallen dat het filter niet in de URL stond. Nu zou het doorgeven van het filter me niet zo'n moeilijke wijziging lijken, maar het filter toepassen op de resultaten van jullie algoritme (of andersom: het algoritme toepassen op de filterresultaten) is iets heel anders. Daarvan kunnen jullie slechts beoordelen of een wijziging triviaal is of niet en ik twijfel er ook niet aan dat jullie oordeel daarover kloppend is.
Het probleem van uitwisselbare specificaties en niet-uitwisselbare specificaties is natuurlijk vrij complex. In dit geval is het duidelijk dat micro-4/3 nooit een alternatief is voor 4/3. Bij andere lenzen is het al wat moeilijker, op een Canon 450D passen alle lenzen die op een Canon Mark 5D passen, maar andersom is dat niet het geval (vanwege de crop-factor). Hetzelfde bij moederborden. Afhankelijk van je processor is een AM3 moederbord wel of niet een alternatief voor een AM2+ moederbord. Als het belangrijker maken van bepaalde specificaties per productgroep ook helpt, is dat waarschijnlijk een goede oplossing. Bij lenzen lijkt me persoonlijk de mount de belangrijkste specificatie. Belangrijker dan het merk in ieder geval.
In mijn voorbeeld staat er inderdaad geen micro-3/4 lens meer bij de 3/4 lenzen. Er staat nu echter af en toe wel weer een verdwaalde groothoekconverter voor sony handycam camera's.
Zie bijvoorbeeld: pricewatch: Panasonic Lumix G Vario H-F Micro 4/3rds 7-14mm Wide angle Lens
Jullie moeten verder maar zien wat er mee gebeurt. Zoals gezegd kan ik in dit geval ook prima de filterlijst gebruiken, dus als het hier verder bij blijft heb ik daar geen grote problemen mee.
Het was mezelf inderdaad ook al opgevallen dat het filter niet in de URL stond. Nu zou het doorgeven van het filter me niet zo'n moeilijke wijziging lijken, maar het filter toepassen op de resultaten van jullie algoritme (of andersom: het algoritme toepassen op de filterresultaten) is iets heel anders. Daarvan kunnen jullie slechts beoordelen of een wijziging triviaal is of niet en ik twijfel er ook niet aan dat jullie oordeel daarover kloppend is.
Het probleem van uitwisselbare specificaties en niet-uitwisselbare specificaties is natuurlijk vrij complex. In dit geval is het duidelijk dat micro-4/3 nooit een alternatief is voor 4/3. Bij andere lenzen is het al wat moeilijker, op een Canon 450D passen alle lenzen die op een Canon Mark 5D passen, maar andersom is dat niet het geval (vanwege de crop-factor). Hetzelfde bij moederborden. Afhankelijk van je processor is een AM3 moederbord wel of niet een alternatief voor een AM2+ moederbord. Als het belangrijker maken van bepaalde specificaties per productgroep ook helpt, is dat waarschijnlijk een goede oplossing. Bij lenzen lijkt me persoonlijk de mount de belangrijkste specificatie. Belangrijker dan het merk in ieder geval.
In mijn voorbeeld staat er inderdaad geen micro-3/4 lens meer bij de 3/4 lenzen. Er staat nu echter af en toe wel weer een verdwaalde groothoekconverter voor sony handycam camera's.
Zie bijvoorbeeld: pricewatch: Panasonic Lumix G Vario H-F Micro 4/3rds 7-14mm Wide angle Lens
Jullie moeten verder maar zien wat er mee gebeurt. Zoals gezegd kan ik in dit geval ook prima de filterlijst gebruiken, dus als het hier verder bij blijft heb ik daar geen grote problemen mee.