Passieve koeling met koudemiddel/koelvloeistof (algemeen)

Pagina: 1
Acties:

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-01 16:05
Momenteel kijk ik even naar een optie om een passief koelblok te ontwerpen met eventueel waterkoeling.
Het wordt een afgesloten systeem zonder pomp of wat dan ook.
Het idee is dat er bij de warmtebron vloeistof (koudemiddel) verdampt en naar boven gaat. Daar komt het tegen een relatief koud deel van het koelblok aan en condenseert zo weer waarbij het terug naar de warmtebron stroomt)

Zou dit in theorie kunnen werken en effectief zijn? Mijn excuses voor het gebrek aan afbeeldingen, maar zie het als een rechtopstaande koker met onderaan de warmtebron (bijv. cpu) en bovenaan wat koelvinnen)

De temperatuur zal rond de 50 C komen te liggen, moet er dan ook een vloeistof worden gekozen met verdampingstemperatuur van onder de 50 C? Uiteraard zal de druk iets stijgen...

Wat zou er gebeuren als ik vloeibaar stikstof als koelmiddel gebruik? Dezelfde vraag voor een volledig afgevulde cilinder met stikstof. (De stikstof krijgt niet de mogelijkheid om te verdampen.. wat heeft dit voor effect?)
Wat gebeurd er met de stikstof over de tijd, bij opwarming?

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-01 14:44
De techniek die je omschrijft bestaat in de vorm van "Heatpipes'.
Zie bijv http://www.heatsink-guide...p?content=heatpipes.shtml

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:50

Epsilon

warcow schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 22:59:
Momenteel kijk ik even naar een optie om een passief koelblok te ontwerpen met eventueel waterkoeling.
Het wordt een afgesloten systeem zonder pomp of wat dan ook.
Het idee is dat er bij de warmtebron vloeistof (koudemiddel) verdampt en naar boven gaat. Daar komt het tegen een relatief koud deel van het koelblok aan en condenseert zo weer waarbij het terug naar de warmtebron stroomt)

Zou dit in theorie kunnen werken en effectief zijn? Mijn excuses voor het gebrek aan afbeeldingen, maar zie het als een rechtopstaande koker met onderaan de warmtebron (bijv. cpu) en bovenaan wat koelvinnen)

De temperatuur zal rond de 50 C komen te liggen, moet er dan ook een vloeistof worden gekozen met verdampingstemperatuur van onder de 50 C? Uiteraard zal de druk iets stijgen...

Wat zou er gebeuren als ik vloeibaar stikstof als koelmiddel gebruik? Dezelfde vraag voor een volledig afgevulde cilinder met stikstof. (De stikstof krijgt niet de mogelijkheid om te verdampen.. wat heeft dit voor effect?)
Wat gebeurd er met de stikstof over de tijd, bij opwarming?
Wat je beschrijft, is het principe van een Heatpipe :). Daar verdampt, bij voorkeur water voor de grote verdampingswarmte, een vloeistof aan de warme kan. Het gas verplaatst zich naar de kant met een lagere druk (koelere kant) en daar condenseerd deze weer. De vloeistof loopt terug door zwaartekracht of door een "wick". Een wick is een soort veter van metaal waardoor de vloeistof ook tegen de zwaartekracht in gaat.

Bij water als vloeistof is er een lagere druk dan 1barA (atmosferisch), zodat het water bij een lagere temperatuur verdampt. De druk varrieerd als de temperatuur varrieerd, dat blijft in evenwicht :).

Stikstof als koelmiddel heeft geen nut. Dat is geen vloeistof bij kamertemperatuur, onder welke druk je dat ook zet. Dus het verdampt niet en verplaatst dus ook geen of nauwelijks warmte.

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-01 16:05
:+ Dat van die heatpipe had ik zelf ook moeten weten..
Bedankt voor de informatie en de link.

Als er mensen nog meer informatie hierover vinden/kennen houd ik mij aanbevolen.

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-01 09:05
Dit topic heb ik vroeger nog gevolgd maar ik heb het nooit zelf geprobeerd: Bouw je eigen heatpipe in 10 minuten. De foto's werken niet meer, niet te geloven eigenlijk dat het ook alweer 7 jaar geleden is :P
Dit topic is er dan een beetje uit voort gekomen: Heatpipe's hoe werken ze Maar ook alweer geen foto's meer. Via google zal je ongetwijfeld wel info genoeg vinden over heatpipes. Alleen is het zelf maken niet zo simpel, vooral om een beetje een performante/degelijk werkende heatpipe te maken.