Vraagje over Windows 7 registratie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Onlangs is mijn Laptop MSI VR600 ingeruild voor een CR600 met Windows 7, ivm terugkerende problemen met de VR600.

Op deze laptop zit een Windows 7 home premium label met een productcode. In eerste instantie stond de MSI windows versie erop geïnstalleerd(win 7 home premium) met alle rotzooi van dien.

Nou had ik geen kopie van een retail cd liggen voor windows 7 dus heb ik deze gedownload. Bij de installatie kon ik kiezen welke versie ik wilde(dit vond ik wel een beetje vreemd). Windows geeft nu een productcode met OEM erin aan. Als ik deze wil wijzigen(omdat mijn windows nu nog niet is geregistreerd) accepteerd hij niet de code die op het label staat, welke ik aan de onderkant van mijn laptop vind.

Kan dit te maken hebben met een bepaalde installatie versie van Windows(dus niet type windows, maar cd versie o.i.d?)

Alvast bedankt!

Groeten,

Marco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pin_point
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:34
Welke versie van Windows 7 heb je gekozen bij de installatie?

Als je een andere versie dan Home Premium hebt geïnstalleerd mag je grootkans windows opnieuw installeren.
Als hij dan ook niet wil activeren heeft MSI een andere code gebruikt dan de OEM dvd's accepteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 13:19
Is het niet dat er verschil zit tussen een OEM licentie en een retail licentie? Met andere woorden, als jij een OEM licentie hebt kan je die niet gebruiken om een retail versie te intalleren volgens mij.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber-
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-09 16:38
Je kunt niet zomaar met een OEM code een normale windows 7 install doen, helaas. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaszCore
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-08 12:17
Maar dan heb je waarschijnlijk wel een recovery partitie om zo je windows opnieuw te installeren. Dit gebeurd regelmatig op laptops, erg onhandig naar mijn mening. Maar hier zul je het mee moeten doen en dan als eerste maar alle troep verwijderen van je laptop en dan lekker doen wat je zelf wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 13:19
BaszCore schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 07:54:
Maar dan heb je waarschijnlijk wel een recovery partitie om zo je windows opnieuw te installeren. Dit gebeurd regelmatig op laptops, erg onhandig naar mijn mening. Maar hier zul je het mee moeten doen en dan als eerste maar alle troep verwijderen van je laptop en dan lekker doen wat je zelf wilt.
Maar het is even de vraag of dat nog zo makkelijk kan na de installatie van de retailversie, grote kans dat de recovery partitie niet meer via de standaard sneltoetsen te benaderen is na een format van de schijf ;) Als die partitie al niet helemaal verwijdert is.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:55
Rupie schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 08:31:
[...]

Maar het is even de vraag of dat nog zo makkelijk kan na de installatie van de retailversie, grote kans dat de recovery partitie niet meer via de standaard sneltoetsen te benaderen is na een format van de schijf ;) Als die partitie al niet helemaal verwijdert is.
Dan kan je nog altijd de dvd's bij de fabrikant bestellen. Ik heb dit ooit nog eens voor iemand gedaan. Het kostte toen wel 35 euro voor die 2 recovery dvd's. Vooral de transportkosten zijn duur, maar ze werden enkel via fedex of iets degerlijks verzonden.

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat het inderdaad aan de OEM/retail variant ligt. Is dat dan veranderd bij Win 7? Met vista ging dit namelijk wel!

Volgende probleem, ik kan de recovery partitie wel benaderen met F3, hij gaat dan netjes windows files laden. Ik kom dan in het bekende MSI menu voor de msi recovery manager. Maar als ik zeg maar op recover klik, en de waarschuwingen dat alles wordt verwijderd accepteer, dan krijg ik een scherm met: please don't touch any key when recovery is running.

Na een aantal minuutjes wachten, herstart de laptop zichzelf vrolijk met de oude windows home premium versie waarin mijn code niet werkt!

Iemand een idee wat ik hieraan kan doen? ga zowiezo een recovery disk vragen, heeft msi voor mijn vorige laptop ooit ook gratis opgestuurd, dus hoop dat hun policy daarin niet verandert is:)!

Wel balen, denk je legaal bezig te zijn, blijkt dat toch niet zo te zijn dan:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alm
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:25

alm

Bij mijn weten zit er geen verschil tussen een OEM en een Retail DVD van Windows 7, behalve dan als je een DVD bij je PC/Laptop krijgt, want daar zit vaak pre-activation in (met een fabrikant licentie sleutel en wat checks of de hardware wel de juiste is; zodat je niet meer hoeft te activeren) en wellicht nog wat branding van de fabrikant.

Met welke sleutel heb je geïnstalleerd? Of heb je geen format gedaan en jouw Windows 7 Home Premium er gewoon overheen geïnstalleerd? Dat een licentie sleutel op de laptop het niet doet is vrij normaal, daarvoor moet je meestal bellen met Microsoft (telefonische activatie). Ze doen dit omdat die sleutels vroeger vaak afgekeken werden en op andere hardware werden gebruikt, maar dat kan hierdoor niet meer.

Edit: Het verschil tussen OEM en Retail zit in de verschillen tussen het ei.cfg bestand:

Retail versie Windows 7 Ultimate:

[EditionID]
Ultimate
[Channel]
Retail
[VL]
0

OEM versie Windows 7 Ultimate:

[EditionID]
Ultimate
[Channel]
OEM
[VL]
0

Maar als je het bestand ei.cfg weghaalt (of uitschakelt; daar is een tooltje voor te vinden op Internet) dan heb je een universele versie waarbij je kunt kiezen voor de versie (Starter, Home Premium, Professional, Ultimate).

[ Voor 24% gewijzigd door alm op 06-02-2010 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik je goed begrijp, kan ik Microsoft bellen voor een sleutel en dat kost mij dan niets, als ik de code doorgeef die aan de onderkant van mijn laptop staat?

Wat heb ik eraan om het bestand 'ei.cfg' weg te halen? De retail cd installeert namelijk gewoon vista home premium als ik de code ingeef die op de onderkant van mijn laptop staat. Dus ik heb wel de correcte windows 7 versie geïnstalleerd. Echter geeft hij bij het activeren in de computer aan dat de code niet correct is voor activatie.

Ik heb overigens wel mijn hdisk geformateerd en daarna opnieuw geïnstalleerd. Ik had standaard 3 partities, c en d heb ik verwijderd omdat ik de volumegrootte iets anders wilde. Mijn recovery partitie heb ik gelaten zoals deze is, alleen werkt deze niet meer naar behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alm

alm

Verwijderd schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 21:45:
Dus als ik je goed begrijp, kan ik Microsoft bellen voor een sleutel en dat kost mij dan niets, als ik de code doorgeef die aan de onderkant van mijn laptop staat?
Niet helemaal, als activatie via Internet niet lukt dan doe je het telefonisch en dan geeft hij een code die je moet invoeren tijdens het telefoongesprek (met de computer die je aan de lijn krijgt), dat lukt dan niet en dan krijg je iemand aan de lijn die de code moet vrijgeven, daarna krijg je weer de computer aan de lijn en krijg je de activatiecode. Tenminste zo ging dat de laatste keer toen ik dat moest doen... Wel even geleden.
Wat heb ik eraan om het bestand 'ei.cfg' weg te halen? De retail cd installeert namelijk gewoon vista home premium als ik de code ingeef die op de onderkant van mijn laptop staat. Dus ik heb wel de correcte windows 7 versie geïnstalleerd. Echter geeft hij bij het activeren in de computer aan dat de code niet correct is voor activatie.
Ik vermoed dat de DVD die je daar hebt dit bestand al niet meer heeft, dan krijg je alle keuzes zoals ik eerder schreef.

Vwb activeren, kies voor telefonische activatie of koppel eventueel je netwerk af als je die keuze niet krijgt.
Ik heb overigens wel mijn hdisk geformateerd en daarna opnieuw geïnstalleerd. Ik had standaard 3 partities, c en d heb ik verwijderd omdat ik de volumegrootte iets anders wilde. Mijn recovery partitie heb ik gelaten zoals deze is, alleen werkt deze niet meer naar behoren.
Waarschijnlijk omdat de bootrecord (MBR) overschreven is. Als je er niks mee kan kun je wellicht beter de data er van veilig stellen (je weet maar nooit of je wat nodig hebt daarvan later...) en 'm dan verwijderen. Scheelt je weer wat schijfruimte. Dan eventueel opnieuw Windows installeren.

Hopelijk lukt het nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
alm schreef op zondag 07 februari 2010 @ 00:13:
[...]

Niet helemaal, als activatie via Internet niet lukt dan doe je het telefonisch en dan geeft hij een code die je moet invoeren tijdens het telefoongesprek (met de computer die je aan de lijn krijgt), dat lukt dan niet en dan krijg je iemand aan de lijn die de code moet vrijgeven, daarna krijg je weer de computer aan de lijn en krijg je de activatiecode. Tenminste zo ging dat de laatste keer toen ik dat moest doen... Wel even geleden.
Dus als ik je goed begrijp betaal ik WELde telefoonkosten, maar geen aanschafcode voor een reg key? dan is dit idd een oplossing om te proberen!
Ik vermoed dat de DVD die je daar hebt dit bestand al niet meer heeft, dan krijg je alle keuzes zoals ik eerder schreef.
Ik krijg geen scherm met keuzes tussen verschillende windows versies. Ik moet een code ingeven, als ik dan de key die aan de onderkant van mijn laptop ingeef, gaat hij gewoon win7 home prem. installeren. Alleen werkt deze code niet met activatie.
Waarschijnlijk omdat de bootrecord (MBR) overschreven is. Als je er niks mee kan kun je wellicht beter de data er van veilig stellen (je weet maar nooit of je wat nodig hebt daarvan later...) en 'm dan verwijderen. Scheelt je weer wat schijfruimte. Dan eventueel opnieuw Windows installeren.
Hoe moet ik de data daarvan veilig stellen?(sorry voor al deze vragen!) Ik ga denk ik sowieso een backup disk aanvragen zodat ik in geval van nood altijd kan back-uppen. Heb ik daarvoor de recovery partitie nodig of mag die helemaal weg als ik een back-up disk heb?

Alvast bedankt voor je/jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zondag 07 februari 2010 @ 13:20:

Ik krijg geen scherm met keuzes tussen verschillende windows versies. Ik moet een code ingeven, als ik dan de key die aan de onderkant van mijn laptop ingeef, gaat hij gewoon win7 home prem. installeren. Alleen werkt deze code niet met activatie.
Klopt, want die Retail DVD image controleert het type code (en dat is in jouw geval een OEM licentiecode).
En aangezien je die aanpassing in je DVD niet hebt gemaakt gaat dat mis.

Je zal voordat je uberhaupt gaat bellen eerst dus die ei.cfg aanpassing moeten maken, daarna kun je wel installeren, en vervolgens bellen om te activeren.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
alt-92 schreef op zondag 07 februari 2010 @ 13:26:
[...]

Klopt, want die Retail DVD image controleert het type code (en dat is in jouw geval een OEM licentiecode).
En aangezien je die aanpassing in je DVD niet hebt gemaakt gaat dat mis.

Je zal voordat je uberhaupt gaat bellen eerst dus die ei.cfg aanpassing moeten maken, daarna kun je wel installeren, en vervolgens bellen om te activeren.
Maar installeren doet die wel, dat is het probleem niet. Probleem is dat ik bij 'rechtermuisknop deze computer/eigenschappen/Windows activeren zie dat hij over x aantal dagen automatisch gaat activeren(nu 2 dagen). Als ik dan op handmatig activeren klik('klik hier als u Windows nu wilt activeren' dan zegt die 'De opgegeven productcode voor Windows 7 Home Premium is ongeldig voor activeren'.
installeren doet hij dus wel met de code..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alm

alm

Verwijderd schreef op zondag 07 februari 2010 @ 13:20:
[...]
Dus als ik je goed begrijp betaal ik WELde telefoonkosten, maar geen aanschafcode voor een reg key? dan is dit idd een oplossing om te proberen!
Nee, je krijgt niet gratis een code. Je hebt al een licentie, alleen die kan je niet automatisch activeren en dus moet dat telefonisch.
Hoe moet ik de data daarvan veilig stellen?(sorry voor al deze vragen!) Ik ga denk ik sowieso een backup disk aanvragen zodat ik in geval van nood altijd kan back-uppen. Heb ik daarvoor de recovery partitie nodig of mag die helemaal weg als ik een back-up disk heb?
Bijvoorbeeld met Acronis of een andere imaging tool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alm

alm

Verwijderd schreef op zondag 07 februari 2010 @ 15:04:
Maar installeren doet die wel, dat is het probleem niet. Probleem is dat ik bij 'rechtermuisknop deze computer/eigenschappen/Windows activeren zie dat hij over x aantal dagen automatisch gaat activeren(nu 2 dagen). Als ik dan op handmatig activeren klik('klik hier als u Windows nu wilt activeren' dan zegt die 'De opgegeven productcode voor Windows 7 Home Premium is ongeldig voor activeren'.
installeren doet hij dus wel met de code..
En wat als je de netwerkkabel loshaalt of het wireless uitzet en daarna op activeren drukt? Komt hij dan niet met telefonische activatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu telefonische activatie gedaan, mijn windows is geactiveerd=)! dat is in iedergeval een opluchting om een gewoon zo te kunnen werken.

Wat kan ik nu doen om te zorgen dat, wanneer ik mijn pc weer opnieuw installeer(dit doe ik toch al gauw om de paar maanden) dat ik niet weer telefonisch hoef te activeren, maar dat hij gewoon geactiveerd wordt?

Is daar een mogelijkheid toe?

Alvast bedankt voor jullie hulp!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:55
Verwijderd schreef op zondag 07 februari 2010 @ 15:19:
Ik heb nu telefonische activatie gedaan, mijn windows is geactiveerd=)! dat is in iedergeval een opluchting om een gewoon zo te kunnen werken.

Wat kan ik nu doen om te zorgen dat, wanneer ik mijn pc weer opnieuw installeer(dit doe ik toch al gauw om de paar maanden) dat ik niet weer telefonisch hoef te activeren, maar dat hij gewoon geactiveerd wordt?

Is daar een mogelijkheid toe?

Alvast bedankt voor jullie hulp!)
Ik zou even een ghost image maken en dit ergens op een disk opslagen. Dan kan je deze altijd terugzetten. Je kan dit met symantec ghost of acronis true image. Ik denk niet dat deze software gratis is.

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alm

alm

FragileM64 schreef op zondag 07 februari 2010 @ 17:10:
[...]

Ik zou even een ghost image maken en dit ergens op een disk opslagen. Dan kan je deze altijd terugzetten. Je kan dit met symantec ghost of acronis true image. Ik denk niet dat deze software gratis is.
Soms zit er wel eens een gratis versie van Acronis Home Edition bij een tijdschrift kan ik me herinneren. Maar een image gemaakt met Acronis is geen Ghost image hoor. Ghost images kun je maken met Ghost en terugzetten met Ghost. Acronis images kun je maken met Acronis en terugzetten met Acronis. Zijn niet uitwisselbaar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
zelf gebruik ik altijd een WinPE disk met ImageX.

http://mattoid.com/data/computing/winpe_and_imagex.htm

gratis en je kan er prima machines mee 'imagen' :)

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke iedereen!

Bedankt voor jullie hulp en tips!

Hier mag verder een slotje op.
Pagina: 1