[LCD] philips 37pfl5604 - vraag mbt Hertz

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roodbwoy
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-10-2021

roodbwoy

Senile Developer

Topicstarter
Hi mede-tweakerts!

Ik sta op het punt om de philips 37pfl5604 LCD te kopen, nu resteert mij nog 1 vraag, de TV is 50Hz... en ik heb geen idee wat dit inhoudt. De tv wil ik gebruiken voor standaard TV gebruik, HD filmpjes kijken en HD gamen (XDoosDrieZestig), heeft er iemand zin en tijd om mij kort uit te leggen wat het precies inhoudt en wat de verschillen tussen 50Hz en 100HZ zijn bij LCD schermen en dit iets is waar ik rekening mee moet houden?

Uiteraard heb ik op wikipedia gelezen wat hertz doet bij een TV, maar zijn deze verschillen nog wel van toepassing bij LCD schermen? Uit de tekst die ik daar las kon ik niet echt opmaken wat het grote verschil in kwaliteit straks is... ik heb de TV in werking gezien bij de winkel en was onder de indruk van de kwaliteit van het beeld.

Het aantal hertz is in principe het enige nadeel aan de TV, en om spijt in de toekomst tegen te gaan wil ik goed geinformeerd worden door een derde partij die er daadwerkelijk kennis van heeft (jullie) dan geinformeerd worden door een verkoper die zijn targets moet halen :-)

thanks!

[ Voor 29% gewijzigd door roodbwoy op 04-02-2010 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nouja om het maar even kort door de bocht te vertellen: 50 hz = 50 keer per seconden beeld verversing, en 100 hz = 100 keer per seconden beeld verversing.

Dus in principe is 100 hz beter...

Maar wat ik zelf eigenlijk ook nooit snap, de xbox kan slechts 60 hz, dus wat heb je dan nog aan 100hz? Komt nou opeens in mij op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roodbwoy

roodbwoy

Senile Developer

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 22:44:
Nouja om het maar even kort door de bocht te vertellen: 50 hz = 50 keer per seconden beeld verversing, en 100 hz = 100 keer per seconden beeld verversing.

Maar wat ik zelf eigenlijk ook nooit snap, de xbox kan slechts 60 hz, dus wat heb je dan nog aan 100hz? Komt nou opeens in mij op :P
Mjuah, nog verder gespit, enige voordeel van 100HZ ten opzichte van 50HZ wat ik heb gevonden is dat het beeld rustiger oogt... ik vraag me af in hoeverre het verschil daadwerkelijk zichtbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 17:30

Sick Nick

Drop the top!

Het is niet eens zozeer rustiger, het is vloeiender bij snelle bewegingen. Denk dan aan dingen als sport, actiescenes in films maar ook simpele dingen zoals een tickertape bij RTL7 onder in beeld. Bij een 50hz zal die tekst waziger zijn, lastiger om te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:40
Je hoeft je in ieder geval geen zorgen te maken dat een 50Hz tv minder kan dan een 100Hz ;) En eerlijk gezegd vind ik 100Hz geen vooruitgang, het zorgt er vaak voor dat bewegingen heel onrealistisch gaan. M'n vader heeft een 42PFL7403 en het eerste wat ik heb gedaan is 100Hz uitzetten, want ik er werd gek van. En m'n pa zag geen verschil, dus voor hem boeit het niet :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:33
Verwijderd schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 22:44:

Bijna alle games van de xbox gaan trouwens op 50hz. De spellen die op 60hz draaien zijn op 1 hand te tellen (Gears of War, Halo).

De hdtv gaat dit 50 of 60 hz signaal omzetten naar het aantal hz wat die zelf uitstuurt, zoals bijvoorbeeld 50 of 100 hz. De tv toont het dus niet in 60hz.
(sommige oudere hdtv's of crt's accepteren geen 60hz en dan kan je de games niet spelen. Tegenwoordig kan iedere hdready of hdready1080p (full hd) dit wèl, want dat is verplicht om het logo te mogen voeren. Dit heeft niets te maken met de 50 of 60 hz wisselstroom waarop de tv's werken. Vaak zie je achterop de tv een sticker met 50hz, maar dat gaat dus over iets heel anders!).

100hz is eigenlijk ook geen 100hz! (jawel!)
Veel hdtv's ontvangen een 50 hz signaal, waarna de tv tussenframes gaat berekenen (Samsung lcd's doen dit meestal op deze manier).
Deze optie heeft meerdere standen zoals uit/weinig/gemiddeld/hoog. Bij de laatste setting wordt er tussen ieder frame een tussenframe berekend en ertussen gezet. De tv berekent dus zelf hoe hij denkt dat het frame eruit zou kunnen zien en zo kom je aan 100hz (100 beeldjes per seconde).

Dit kan echter leiden tot artifacts/beeldfouten of een onnatuurlijk vloeiend beeld en dus zetten sommige mensen deze optie uit.

Panasonic plasma's daarentegen laten ieder 50hz beeldje gewoon 2x zien en komen zo tot 100hz. Vaak hebben ze ook nog de optie om tussenframes te berekenen.

100hz bij hdtv's heeft een veel mindere impact op het beeld dan dat dit bij CRT's gebeurde. Bij hdtv's kan 100hz zorgen voor minder ghosting in het beeld.

Je moet dit zelf gewoon gaan bekijken want vaak zie je helemaal geen verschil en soms zie je het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roodbwoy

roodbwoy

Senile Developer

Topicstarter
Ferry34 schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 01:11:
[...]

Bijna alle games van de xbox gaan trouwens op 50hz. De spellen die op 60hz draaien zijn op 1 hand te tellen (Gears of War, Halo).

De hdtv gaat dit 50 of 60 hz signaal omzetten naar het aantal hz wat die zelf uitstuurt, zoals bijvoorbeeld 50 of 100 hz. De tv toont het dus niet in 60hz.
(sommige oudere hdtv's of crt's accepteren geen 60hz en dan kan je de games niet spelen. Tegenwoordig kan iedere hdready of hdready1080p (full hd) dit wèl, want dat is verplicht om het logo te mogen voeren. Dit heeft niets te maken met de 50 of 60 hz wisselstroom waarop de tv's werken. Vaak zie je achterop de tv een sticker met 50hz, maar dat gaat dus over iets heel anders!).

100hz is eigenlijk ook geen 100hz! (jawel!)
Veel hdtv's ontvangen een 50 hz signaal, waarna de tv tussenframes gaat berekenen (Samsung lcd's doen dit meestal op deze manier).
Deze optie heeft meerdere standen zoals uit/weinig/gemiddeld/hoog. Bij de laatste setting wordt er tussen ieder frame een tussenframe berekend en ertussen gezet. De tv berekent dus zelf hoe hij denkt dat het frame eruit zou kunnen zien en zo kom je aan 100hz (100 beeldjes per seconde).

Dit kan echter leiden tot artifacts/beeldfouten of een onnatuurlijk vloeiend beeld en dus zetten sommige mensen deze optie uit.

Panasonic plasma's daarentegen laten ieder 50hz beeldje gewoon 2x zien en komen zo tot 100hz. Vaak hebben ze ook nog de optie om tussenframes te berekenen.

100hz bij hdtv's heeft een veel mindere impact op het beeld dan dat dit bij CRT's gebeurde. Bij hdtv's kan 100hz zorgen voor minder ghosting in het beeld.

Je moet dit zelf gewoon gaan bekijken want vaak zie je helemaal geen verschil en soms zie je het wel.
Bedankt voor de uitgebreide info! top!

Ik had uiteraard in de winkel de TV's al gechecked, een 107CM 100HZ en een 94CM 50HZ (beide philips), vond de 94CM rustiger ogen, en ik vond het beeld strakker, die van 107CM was heel fel en ik weet niet precies wat, maar er was iets met het beeld wat mij stoorde...

bij deze heb ik mijn keuze kunnen maken, ik ga gewoon voor de 50HZ, bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rizn
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-09 18:57
Ik heb in ieder geval geen spijt van de aankoop van deze tv!

Ik heb PS3 en ik internet ook veel op de tv en ben zeer tevreden over de prijs/kwaliteit verhouding van de 37pfl5604, maar nu ben ik geen beeldpurist die voor de allerhoogste kwaliteit gaat.

veel plezier met je aankoop

PSN: riznind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roodbwoy

roodbwoy

Senile Developer

Topicstarter
hmz, toch nog 1 kleine vraag:

hoe zit het met games die 60HZ only zijn? Slaat dit puur op beeldbuis-techniek of kan ik deze dan ook niet op mn LCD spelen (of wel maar met crappy beeld?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shameblaster
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-05 23:52

shameblaster

BB4E^Cons

Ga is naar de mediamarkt of een andere winkel, en vegelijk een 100hz scherm bijv de 7404 van philips met de 5604.
Dan kun je het verschil goed zien.

Cons:::BB4E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ferry34 schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 01:11:
[...]

Volgens mij was het juist andersom, :/ Maar in elk geval als je nog een heeel oude tv hebt die geen 60 hz ondersteunt heb je dus een behoorlijk grote kans dat je je favoriete game niet kan spelen :P
roodbwoy schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 11:16:

hoe zit het met games die 60HZ only zijn? Slaat dit puur op beeldbuis-techniek of kan ik deze dan ook niet op mn LCD spelen (of wel maar met crappy beeld?)
Nou voor een 60 hz only game moet je een tv hebben die gewoon 50 hz is en daarnaast nog 60 hz ondersteunt. Dit doen echt zowat alle tv's gemaakt in de laatste 10 jaar ofzo. Zelfs mijn heel oude Sony kon dit.
Je kunt er gewoon vanuit gaan dat alle gangbare lcd's dat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sick Nick schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 23:26:
Het is niet eens zozeer rustiger, het is vloeiender bij snelle bewegingen. Denk dan aan dingen als sport, actiescenes in films maar ook simpele dingen zoals een tickertape bij RTL7 onder in beeld. Bij een 50hz zal die tekst waziger zijn, lastiger om te lezen.
Hmh... dat klinkt juist als het antwoord van de gemiddelde televisieverkoper :P
Het is veel simpeler dan je denkt, 50hz is gewoon 50 beeldjes per seconde weergave en 100 natuurlijk 100. Beeldverwerkingstechnieken kunnen idd beelden interpoleren, bij Philips heet dat Natural Motion waardoor bewegingen vloeiender lijken. Hoe vaker een beeld ververst, hoe vloeiender en rustiger het beeld, zij het niet dat de meeste beeldverwerkingstechnieken niet perfect zijn en voor artefacts kunnen zorgen.
In praktijk maakt 50 of 100 hz niet zo gek veel uit bij LCD-tv's, het is zichbaar, maar het is niet zo dat het beeld staat te 'knipperen' waar dat verschil bij de ouderwetse beeldbuizen een stuk duidelijker was. Kijk gewoon wat je er aan uit wilt geven en zet ze even naast elkaar, het verschil is vaak zichtbaar maar voor veel mensen niet storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 17:30

Sick Nick

Drop the top!

Ik ben van een philips 42" 50hz (42PFL5703 dacht ik, is al weer een tijd terug) naar een philips 47" 100hz (47PFL9703) gegaan, bij de 50hz was de tickertape onderin slecht leesbaar (alleen als ik de boel op pauze zette met de dvr box was het scherp). Nu met de 100hz is dat geen probleem meer, gewoon in beweging goed leesbaar. Bij snelle acties scheelt het ook, een pan-beweging over een scene ziet er beter/schokvrijer uit. Zal er ook mee te maken hebben dat het scherm zelf sneller is (8ms om 2ms) dus minder ghosting. Het knipperen en rustiger voor je ogen heb ik nooit gezegd en da's bij LCD ook gewoon dikke onzin inderdaad.

Dus niet zozeer het antwoord van een televisieverkoper maar gewoon puur ervaring met eigen tv's :P Ik zou in ieder geval geen 50hz meer kopen. Gelukkig maakt philips geen ambilight3 modellen met 50hz :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:33
roodbwoy schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 11:16:

Iedere (!) huidige hdready en hdready1080p (full hd) tv kan zowel de 50 alsook de 60hz only games spelen. Dit is sinds een jaar of 1-2 verplicht, anders mogen ze dat logo niet voeren.

Sommige hdtv's van een paar jaar terug kunnen dit niet en dan start de game gewoon niet op/geen beeld.
Dat alleen heeele oude tv's geen 60hz games kunnen spelen is absoluut onzin. Er zijn genoeg toestellen van 4-5 jaar oud die t niet kunnen, terwijl veel crt's dit gewoon wèl kunnen.

[ Voor 13% gewijzigd door Ferry34 op 09-02-2010 14:58 ]

Pagina: 1