Ja heb ik en ik heb het afgedaan als onzin.
Zoals Part al beschrijft, veranderen de eigenschappen van het rubber niet als je het beweegt (tenzij je het heel extreem doet en het heet wordt en smelt). Wat kan is dat stof\vuil de speaker wat stugger hebben gemaakt. Ook zou het kunnen dat de koeling (ferrofluid) wat ingedroogd is van tweeters. Maar na een paar minuten spelen, zijn die effecten weg of is de luidspreker kapot.
Het enige wat ik mij voor kan stellen is dat de luidspreker iets uitzakt in het rubber. Als hij weer gaat bewegen, wordt de luidspreker door de spider weer gecentreerd en naar een paar minuten is dat effect weg. Je hebt het ook als je een autoband een tijdje half leeg laat staan. Pomp hem weer op en nog een tijdje is hij niet helemaal mooi rond, maar dat trekt snel bij.
Er zijn gewoon geen elektrotechnische of mechanische oorzaken of verklaringen te geven die verklaren dat een luidspreker door gebruik beter gaat klinken. Dus moet het iets anders zijn. En dan is gewenning een hele goede kandidaat.
Alhoewel er nu verder over nadenkend, is er misschien 1 reden en dat zijn de condensatoren. In extreme gevallen, kan de samenstelling van de condensator intern verslechterd zijn. Op het moment dat er dan weer stroom door de condensator gaat, kan deze ineens vrij hard achteruitgaan. En dat kan uiteindelijk invloed hebben op het geluid. Vreemd is alleen dat de luidspreker steeds beter gaat klinken, terwijl hij juist slechter moet gaan klinken (technisch gezien). En misschien dat dat geluid TS beter bevalt. Maar dan helpt vervangen van de condensatoren niet, omdat je het geluid dan direct en permanent weer verslechterd in de oren van TS.
Met andere woorden: De reden waarom het beter klinkt maakt geen drol uit. Suggestie, elektriek of mechanisch...Lekker knallen met die dingen en genieten ervan!