Toon posts:

Wat gebeurt er met luidsprekers die lang niet gebruikt zijn?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb recent een paar 15 jaar oude luidsprekers van Synthese aangesloten nadat ze 14 maanden niet gebruikt waren. Het klonk echt nergens meer naar. Te weinig laag en een rommelig en onprettig geluidsbeeld. Wie weet hier een verklaring voor?
Nu na 1 week regelmatig draaien lijkt het weer helemaal goed te komen. Ligt dit verschijnsel aan de filters? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee dit ligt waarschijnlijk aan de drivers. ze moeten als het ware weer wat "los" komen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-10 00:53

Part

Helemaal niets.....

Ik denk dat j het niet moet zoeken bij de luidsprekers maar dat het meer met gewenning te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewenning ? leg eens uit aub , het heeft volgens mij te maken dat die speakers weer opnieuw "tot leven"
moeten komen na 14 maanden rust .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:38
Is de rubber rand niet vergaan of hard geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:19

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

En, zeker condensatoren verouderen. Even het filter checken kan geen kwaad dus.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:02

dreeke

outdated icon

Wel op dezelfde versterker aangesloten als 14 maanden eerder?

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ze net gekocht. Ken ze alleen van horen bij een vriend. Op mijn versterkers die ik erg goed ken hoor ik het gewoon elke dag beter worden. De randen zijn soepel. Het magnetisme van de magneten verandert niet door stilstand. Dan denk ik toch ook aan de condensatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

Verwijderd schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 21:03:
Ik heb ze net gekocht. Ken ze alleen van horen bij een vriend. Op mijn versterkers die ik erg goed ken hoor ik het gewoon elke dag beter worden. De randen zijn soepel. Het magnetisme van de magneten verandert niet door stilstand. Dan denk ik toch ook aan de condensatoren.
Condensatoren herstellen zich echter niet als ze weer gebruikt worden.

Kans is groot dat je went aan het geluid en daardoor het idee hebt dat het beter wordt. Een hele kleine kans is dat de luidsprekers uitgezakt zijn en zich weer centreren als ze in beweging komen, maar dat effect is na een paar minuten spelen al gebeurd.

[ Voor 21% gewijzigd door Killer op 05-02-2010 01:55 ]

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
  • Laatst online: 28-10 12:50
Wat dachten we van de verandering van de ruimte? (akoustiek, difusion, vloer veranderd? enz...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolBee
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-06 23:07

ToolBee

Audiofiel met soldeerbout

Iemand gehoord van speakers (her)inspelen?

Heb nieuwe verkocht, en veel, tijdelijk, teleurgestelde klanten teruggehad.

Er zijn zelfs speciale CD's voor, die gelijkmatig ALLE frequenties door je systeem pompen. Niet om aan te horen, maar daar zijn ze dan ook niet voor.

Na een week je favoriete CD's redelijk hard afspelen zijn je speakers meestal weer zoals ze moeten klinken.

Als dit, ook na twee weken, niet helpt moet je misschien checken of de speakers niet ergens vocht hebben opgelopen (schuur, zolder...).

En soms is het gewoon OP, en moet je losse units gaan vervangen (prijzig).

Gaat het niet zoals het moet, moet het maar zoals het gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolBee
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-06 23:07

ToolBee

Audiofiel met soldeerbout

Oh, ja

check ook je fase-aansluiting (+ en -).

Misschien overbodig, maar toch...

Gaat het niet zoals het moet, moet het maar zoals het gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:37

FeaR

In GoT we trust

ToolBee schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 03:21:
Oh, ja

check ook je fase-aansluiting (+ en -).

Oh ja,

Mocht je iets aan een vorige post toe willen voegen gebruik dan de Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/templates/tweakers/images/icons/edit.gif-knop.

:+

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:01

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Het kan best zijn dat na een jaar stilstaan, de drivers wat stugger zijn geworden. Rubber is niet chemisch super stabiel wat dat betreft. Vergelijk het met een fiets- of autoband. Die kan jaren goed blijven als de fiets of auto gebruikt worden (en de band in beweging blijft), maar ook binnen een paar maanden compleet vergaan als de auto of fiets een tijd niet gebruikt wordt. De rubber ophanging van een speaker is in dat opzicht niet anders.

Condensatoren "slijten" niet of nauwelijks als ze niet belast worden, daar zou ik persoonlijk het probleem echt niet zoeken (maar een goede revisie van een filter hoeft niet heel veel te kosten en kan natuurlijk bij oude speakers nooit kwaad).

Wat betreft gewenning, ja en nee. Een speaker die echt niet lekker klinkt, zal na een week nog steeds niet lekker in het gehoor liggen. Ik heb ruim een jaar lang met versleten speakers thuis gedraait en na dat jaar kon ik nog steeds horen wat er allemaal mis was.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
Dit fenomeen is heel verklaarbaar. De conussen van de midrange- en bass-luidspreker units zijn stugger na zo lang niet gebruik te zijn - ze kunnen niet zo snel en krachtig de bewegingen van de spoel volgen. Hetgeen resulteert in "onnauwkeurig" en onvoldoende gedetailleerd geluid. Als de schade niet permanent is (bijvoorbeeld door extreme uitdroging of juist aantasting door veel vocht) zal na flink inspelen de soeplesse weer terugkeren en men weer van de normale nauwkeurigheid en detaillering van het geluid kunnen genieten.

[ Voor 3% gewijzigd door arsimo op 05-02-2010 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:27

DJ Vincento

1422055

De ene zegt dat het onzin is, de andere beweert juist dat luidspreker vele honderden uren moeten spelen willen ze (weer) op hun top komen.

Den dat het gewenning is. Mijn luidsprekers die ik op mijn 16e tweedehands heb gekocht ( of 3e hands, 4e, 5e, weet ik veel) vond ik in het begin nogal kleurloos klinken. Ik was altijd de warm klinkende set van m'n vader gewend. Na een paar maanden vond/vind ik m'n eigen speakers top klinken en de set van m'n pa overdreven warm en wollig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
Realiseer wel dat dit een andere kwestie en discussie is dan inspelen van kabels, versterkers en andere puur elektronische apparatuur.

Hier gaat hier om een mechanische kwestie namelijk het (her)inspelen van een mechanisch device, niet veel anders dan een pomp of simpele motor, die heel veel en heel snel nauwkeurig trillingen moet overbrengen op de lucht.

Het is niet veel anders dan bijvoorbeeld het inrijden van een auto. Een auto die lange tijd heeft stilgestaan of bijvoorbeeld alleen licht belast is geweest heeft ook tijd en inspanning nodig weer goed op gang te komen. Om over mensen die lang stil hebben gezeten en ineens weer gaan sporten nog maar niet te hebben...

[ Voor 3% gewijzigd door arsimo op 05-02-2010 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:27

DJ Vincento

1422055

arsimo schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 12:58:
Realiseer wel dat dit een andere kwestie en discussie is dan inspelen van kabels, versterkers en andere puur elektronische apparatuur.

Hier gaat hier om een mechanische kwestie namelijk het (her)inspelen van een mechanisch device, niet veel anders dan een pomp of simpele motor, die heel veel en heel snel nauwkeurig trillingen moet overbrengen op de lucht.

Het is niet veel anders dan bijvoorbeeld het inrijden van een auto. Een auto die lange tijd heeft stilgestaan of bijvoorbeeld alleen licht belast is geweest heeft ook tijd en inspanning nodig weer goed op gang te komen. Om over mensen die lang stil hebben gezeten en ineens weer gaan sporten nog maar niet te hebben...
Maar een luidspreker is na 5 minuten op flink volume echt wel weer soepel hoor. Het enige wat stug kan worden is de foamrand....en dat is het enige bevestigingspunt van een luidspreker, voor de rest hangt tie los

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

DJ Vincento schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 13:36:
[...]

Maar een luidspreker is na 5 minuten op flink volume echt wel weer soepel hoor. Het enige wat stug kan worden is de foamrand....en dat is het enige bevestigingspunt van een luidspreker, voor de rest hangt tie los
Ga eens snel inlezen hoe een speaker in elkaar zit... Hij hangt namelijk op 2 punten:
Afbeeldingslocatie: http://www.elac.nl/pictures/meer%20over%20luidsprekers/ELAC-LLD-technologie.png
Bovenin zie je de foam- of rubberrand, onder de conus zit echter ook nog een textielplaat (gele schijft in de tekening) die de spoel op z'n plek houdt. Ook deze kan (en zal) stugger worden als een speaker niet gebruikt wordt.

5 minuten is echt niet lang genoeg om alles weer soepel te krijgen, maar je praat eerder over uren (afhankelijk van het volume, maar bij gemiddeld volume beweegt het allemaal niet zo heel veel).

Maar als de speakers te oud zijn, kunnen er een aantal dingen gebeurd zijn die niet herstelbaar zijn:
[list=1]• Het vulkanisatie-proces van de rubberrand is doorgegaan, waardoor deze te stug is geworden (vulkanisatie kan ook bij lage temperaturen gebeuren, maar veel langzamer dan bij hoge druk en temperatuur)
• De weekmakers zijn verdampt uit de rubbers/kunststoffen
• Het rubber is uitgedroogd
Deze effecten zijn overigens ook zichtbaar in de vorm van verkleuring of barsten/scheuren.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Rubber dat hard geworden is (uitdroging, UV licht etc) word niet soepel door het te bewegen de centreerring evermin.

Je oren zijn niet veel anders als iedere andere zintuig.

Eet je 1 keer met de helft minderzout dan is het eten te flauw. Eet je heel lang minder zout dan is eten met meer zout opeens niet meer te eten.
Kom je na de vrieskou binnen in een huis van 20 graden dan is dat lekker warm. Kom je terug van vakantie uit een land waar het 28 graden was dan is 20 graden koud.
Iets kan enorm stinken maar werk je elke dag in de stank dan ruik je het niet meer.

Met je oren is het niet veel anders ze wennen aan de akoestiek van de ruimte en aan de luidsprekers.
Zo kan een geluid in de eerste instantie enorm irriteren en na een tijd hoor je het gewoon niet meer.

[ Voor 5% gewijzigd door Part op 05-02-2010 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

@Part
Hoe moeilijk is het om een normaal fysisch-/chemische eigenschap van rubber/kunststof te accepteren?

Je hebt zeker nooit iets weer soepel gemaakt door het even flink te kneden/bewegen/buigen? Dit gaat tot op zekere hoogte, er komt een punt waarop het materiaal te oud is. Maar zolang dat niet het geval is, bestaat het effect van inspelen in mechanische zin zeer zeker wel. Dat heeft absoluut niks met gewenning te maken. Als een speaker een jaar stil heeft gestaan, kan je ervan uitgaan dat deze mechanisch opnieuw ingespeeld moet worden (mits de rubbers en kunststoffen niet uitgedroogt/vergaan zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Laat mij maar zien welke fysisch-/chemische eigenschapen van rubber dat dan zijn.
Als rubber hard is geworden dan is er iets aan het materiaal veranderd dit breng je niet terug door het te kneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

ToolBee schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 03:19:
Iemand gehoord van speakers (her)inspelen?
[...]
Ja heb ik en ik heb het afgedaan als onzin.

Zoals Part al beschrijft, veranderen de eigenschappen van het rubber niet als je het beweegt (tenzij je het heel extreem doet en het heet wordt en smelt). Wat kan is dat stof\vuil de speaker wat stugger hebben gemaakt. Ook zou het kunnen dat de koeling (ferrofluid) wat ingedroogd is van tweeters. Maar na een paar minuten spelen, zijn die effecten weg of is de luidspreker kapot.

Het enige wat ik mij voor kan stellen is dat de luidspreker iets uitzakt in het rubber. Als hij weer gaat bewegen, wordt de luidspreker door de spider weer gecentreerd en naar een paar minuten is dat effect weg. Je hebt het ook als je een autoband een tijdje half leeg laat staan. Pomp hem weer op en nog een tijdje is hij niet helemaal mooi rond, maar dat trekt snel bij.

Er zijn gewoon geen elektrotechnische of mechanische oorzaken of verklaringen te geven die verklaren dat een luidspreker door gebruik beter gaat klinken. Dus moet het iets anders zijn. En dan is gewenning een hele goede kandidaat.

Alhoewel er nu verder over nadenkend, is er misschien 1 reden en dat zijn de condensatoren. In extreme gevallen, kan de samenstelling van de condensator intern verslechterd zijn. Op het moment dat er dan weer stroom door de condensator gaat, kan deze ineens vrij hard achteruitgaan. En dat kan uiteindelijk invloed hebben op het geluid. Vreemd is alleen dat de luidspreker steeds beter gaat klinken, terwijl hij juist slechter moet gaan klinken (technisch gezien). En misschien dat dat geluid TS beter bevalt. Maar dan helpt vervangen van de condensatoren niet, omdat je het geluid dan direct en permanent weer verslechterd in de oren van TS.

Met andere woorden: De reden waarom het beter klinkt maakt geen drol uit. Suggestie, elektriek of mechanisch...Lekker knallen met die dingen en genieten ervan!

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:02

dreeke

outdated icon

Dat zijn geen extreme gevallen, condensatoren gaan vrijwel continu achteruit, en vooral wanneer ze niet in gebruik zijn.

Niet iedereen hoort het, maar ook niet iedereen luistert op dezelfde manier en heeft dezelfde luisterervaring om te weten waarin je verschil kunt horen.

Dit geldt niet alleen voor luidsprekers maar ook voor andere apparaten, zoals je versterker, cd speler etc.
En voor de tweaker, instabiele pc voeding, instabiel moederbord, ook vaak te danken aan slechte condensatoren die zijn verlopen qua waarde.

[ Voor 31% gewijzigd door dreeke op 05-02-2010 20:47 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Pagina: 1