XFX 680 LT SLI : Maximale CPU snelheid

Pagina: 1
Acties:

• dennisbest85
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-04-2025
Hallo,

ik heb al een tijd een moederbord van XFX en werkt goed met een Q6600 (quad core 2.4 Ghz)
Helaas loopt hij af en toe traag komt dit door de Multiplier die hij van 9x naar 6x schakeld soms?

Zoja is dit uit te schakelen en dat hij op 9x blijft staan?

Meer info nodig over mijn systeem dan hoor ik het graag! ;)

Groetjes Dennis ;)

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Of de multiplier van de processor wordt teruggeschakeld kun je natuurlijk prima zelf vaststellen danwel uitsluiten door even met CPU-Z te kijken.

Het antwoord op je tweede vraag is ja. Daarvoor zul je EIST uit moeten schakelen in het BIOS.
Dat had je met een beetje meer moeite zelf ook wel kunnen vinden.

[ Voor 13% gewijzigd door Rone op 04-02-2010 17:25 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:56

Umbrah

The Incredible MapMan

De multiplier verlaging is een feature die speedstep (EIST) heet, die klokt de CPU terug naar een hitte/energievriendelijker niveau als hij niet gebruikt wordt. Advies is om dit aan te laten staan, dit heeft namelijk geen invloed op je snelheid.

Als je PC af en toe traag is, zal ik de oorzaak ergens anders zoeken. Of merk je geen traagheid, maar vroeg je je dit gewoon af?

Advies: Aanlaten die EIST. Dat is net zoiets logisch als de keuze tussen: 3D screensaver die de GPU op 'max' zet (ja, die zal ook in een zuinige stand staan als je hem niet gebruikt), of gewoon je monitor uit/standby?

Denk niet alleen aan de stroomkosten!