Toon posts:

Verschillende modusen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste, zou iemand mij het vershil kunnen uitleggentussen hardware modus/ open gl modus / softwrae modus. Naar wat ik er concreet uit versta is dat uiteraard bij hardware modus hij uiteraard gewoon de gpu gebruikt om grafisch alles te berekenen. Dan bij open gl modus snap ik niet ditect maar na wat zoekwerk blijkt dit iets gelijkaardig aan directx te zijn ofzo. Bij software modus heb ik echt geen idee maar ik vermoed dat er dan virtueel een gpu gesimuleerd word en dat hij in feite gewoon de cpu gebruikt voor alle grafische berekeningen.

Dit alles is eigenljik gewoon omdat we op hoge school een probleem hebben met inventor professional 2010. Gezien de grafische kaarten in de op school gebruikte pc's onboard kaarten hebben en dus niet krachtig genoeg zijn om hardeware modus te gebruiken. Is het dan best om open gl modus te gebruiken of software modus? Momenteel gebruiken we software modus en hoewel dit eigenlijk goed werkt hebben we soms het probleem dat het tekenvenster gewoon zwart word. Hierbij werkt alles wel nog maar je kunt gewoon niets zien. (met alles werkt nog bedoel ik dat je wel nog kunt maximaliseren door te gokken waar de knoppen staan, enz)

mvg

• Lourini
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-05 19:13
Heb je dit al eens op google of wikipedia opgezocht?

i7-7700K / 32GB DRAM / 3x GTX 1070 8GB / 2x500GB SSD + 3x3TB HDD / 2x Dell Ultrasharp U2515H

Verwijderd

Topicstarter
op google wel maar wikipedia heb ik niet aan gedacht bedankt voor de snelle reply en de tip ik ga nu eens wiki afzoeken...

Verwijderd

Topicstarter
Vanuit wiki (Wikipedia: Comparison of OpenGL and Direct3D) versta ik eruit dat het beter zou zijn om opengl modus te gebruiken. Maar ik vind nergens iets terug over software modus. Maar zal wel nog wat zoeken.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:32

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 13:14:
Vanuit wiki (Wikipedia: Comparison of OpenGL and Direct3D) versta ik eruit dat het beter zou zijn om opengl modus te gebruiken. Maar ik vind nergens iets terug over software modus. Maar zal wel nog wat zoeken.
softwaremodus is in de meeste gevallen een enorm langzame modus, omdat de CPU alles voor zijn rekening moet nemen, terwijl die daar niet voor bedoeld is. Een cpu kan snel, complexe berekeningen sequentieel uitvoeren, een GPU kan veel sneller, simpele berekeningen in parallel uitvoeren. Als je dat basic onderscheid (niet helemaal 100% correct) op grafisch werk loslaat, kom je tot de conclusie dat het renderen van een beeld op je scherm een proces is waar een videokaart veel aandeel in kan hebben, terwijl een CPU het nakijken heeft.

Dus onderscheid maken tussen softwarematige rendering en hardwarematige rendering. Softwarematig gaat alles via de processor, meeste compatabiliteit (aangezien elke pc een cpu heeft, maar niet altijd een degelijke videochip) en hardwarematig, waar er ondersteuning moet zijn vanuit de drivers en videochip.

En in het hardwarematige segment is dan in dit geval onderscheid te maken tussen OPENGL (een open source grafische interface) en het iets meer gesloten direct-x van microsoft (iets minder open source...).

Ten opzichte van de softwarematige versnelling heb je met de juiste hardware natuurlijk een dikke performance boost als je overstapt op de hardwarematige versnelling, maar het verschil tussen openGL versnelling en directX versnelling is niet zo duidelijk aanwezig.

-_-