[CSS] Mac/windows specifiek css?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asitis
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-08 13:11
Ik heb een 'probleempje'. Het is zo dat elke browser fonts anders rendered, op Windows betekent het zoveel dat in sommige browsers de tekst gewoon mooi leesbaar is, en in andere dat het pixelig is. Geen probleem, dat kennen we.
Maar ik heb met CSS3 een custom font embed, dat op Windows overal goed uit de bus komt, maar op Mac computers lijkt de tekst dubbel zo dik.
Als ik de tekst dan geen font-weight meegeef, klopt het op de Mac maar niet op de Windows en andersom.
Daarom vroeg ik me af of het mogelijk was om machine-specifiek de css te bepalen?

Ik heb al heel wat gegoogled en heel veel gevonden over browserspecifiek en alleen IE-for-mac hacks. Weet iemand hier iets voor? Van mijn part met Javascript of php in de header kijken welke machine/OS het is en op basis daarvan andere stylesheets te pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ligt 't er niet gewoon aan dat je mac dat font niet heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:45

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Ondersteuning voor custom fonts middels CSS 3 is nog lang niet in alle browsers even goed geregeld. Daarbij kunnen ook sommige OS features de rendering hiervan beinvloeden. Je bent volgens mij aan het proberen water naar de zee te dragen.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 08:45

Bosmonster

*zucht*

De Mac heeft een eigen rendering-methode en over het algemeen worden fonts inderdaad iets 'dikker' gerendered dan onder Windows.

De vraag is inderdaad of het verstandig is hier iets aan te doen, want ook Safari onder Windows gebruikt deze methode.

Maar als je het perse wilt, dan kun je via JS natuurlijk wel een custom CSS injecten voor Mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asitis
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-08 13:11
Het font word wel gewoon goed weergeven, alleen iets te dik. Maargoed, dat ligt dus aan de rendering methode van de Mac. Jullie zeggen dat het zinloos zou zijn daar wat aan te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:45

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Inderdaad. Als ik hier Firefox, IE, Chrome en Safari naast elkaar zet (allen Windows versies), heb ik vier verschillend ogende fonts. Dat is deels browserimplementatie, deels OS en een stukje nattevingerrommel.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-09 08:16

OkkE

CSS influencer :+

Zoals al gezegd geeft elke browsers/OS fonts weer net iets anders weer, het is de vraag of je voor zoiets experimenteels als @font-face hacks wil toevoegen.

Je zegt dat het met een aanpassing aan font-weight wel klopt; is dat door bold/normal of via een numerieke waarde? In bepaalde gevallen geeft een getal (font-weight: 500;) meer eenduidige resultaten.

Werkt dat niet en/of wil je toch voor de Mac een andere CSS toepassen, dan zou je het via Javascript kunnen doen. Schijnbaar werkt ook deze CSS only hack (zelf nooit getest):

code:
1
2
3
@media screen and (-webkit-min-device-pixel-ratio:0){
/* CSS voor Mac */
}
Asitis schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 11:06:
Het font word wel gewoon goed weergeven, alleen iets te dik. Maargoed, dat ligt dus aan de rendering methode van de Mac. Jullie zeggen dat het zinloos zou zijn daar wat aan te doen?
Ik wil het niet zinloos noemen, maar ik vraag me wel af of het de extra hacks/javascript waard is. Elke browser is anders, zeker op het gebied van @font-face - wat nog in de kinderschoenen staat. Hangt er natuurlijk ook vanaf hoe groot het verschil is, en of het naast een verschil ook duidelijk minder leesbaar is.

[ Voor 32% gewijzigd door OkkE op 04-02-2010 15:14 ]

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Pagina: 1