Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wegvallende woorden bij printen HTML mail

Pagina: 1
Acties:

• garage
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-04-2023
Wij hebben het volgende merkwaardige fenomeen. Bij het printen van een HTML mail vallen er aan de rechterkant van het blad woorden weg. Of worden er aan de linkerkant woorden dubbel geprint.

Ik heb het probleem kunnen reproduceren met onderstaand code voorbeeld:
HTML:
1
2
3
4
5
6
<FONT face="Futura Std Light">
The quick brown fox jumps over the lazy dog. &nbsp;The quick brown fox jumps over the lazy dog. &nbsp;&nbsp;The quick brown fox jumps over the lazy dog.
</FONT>
<FONT>
The quick brown fox jumps over the lazy dog. &nbsp;The quick brown fox jumps over the lazy dog. &nbsp;&nbsp;The quick brown fox jumps over the lazy dog.
</FONT>

Wat extra details. We maken gebruik van Outlook 2003, default is HTML mail ingesteld. De default browser is IE7. Door intensief te zoeken heb ik al wat tips gevonden die zouden moeten helpen. Zorg dat de margins in Outlook en IE hetzelfde zijn, bekijk in Outlook je afdrukvoorbeeld. Verschuif in je afdrukvoorbeeld de margins en bekijk of het niet meer voorkomt. Waarbij het laatste natuurlijk een workaround is, en geen structurele oplossing.

Als ik het hele eenvoudige codevoorbeeld opsla als html bestand en met IE7 open, dan ziet het er op het scherm goed uit, maar in de afdruk ontbreken er van beide fonts woorden aan de rechterkant. Hoewel het met name optreed bij de Futura fonts is het dus ook in andere fonts aanwezig.

Bij het gebruik van een andere standaardbrowser (Chrome of firefox) gaat het afdrukken wel goed. Het probleem lijkt te zitten in de printer renderengine van IE, onafhankelijk van welke printerdriver je gebruikt. Zelfs afdrukken naar de Office writer van Microsoft geeft hetzelfde probleem.

Ik kan met bovenstaande code en de volgende margins het probleem in IE reproduceren: alle margins op 19.05 milimeter.

Iemand een idee hoe dit op te lossen is, zonder dat we van HTML mails of Outlook2003 en IE7 afstappen?

Koop een taart en ga het vieren!

• bindsa
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
De <font> tag is deprecated, evenals het face attribuut. Vermijd die tag zoveel mogelijk. Probeer het eens met <span>.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
L0calh0st schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 14:06:
De <font> tag is deprecated, evenals het face attribuut. Vermijd die tag zoveel mogelijk. Probeer het eens met <span>.
In reguliere HTML wel ja, maar in mail-clients geldt doorgaans: hou ouder en "meuker" de HTML hoe beter ;) En AFAIK gebruikt Outlook (en Word) 2003 z'n eigen render-engine en niet die van IE7

Ik zou hier eigenlijk maar weinig tijd in steken; dit ga je nooit helemaal goed krijgen gezien de enorme variatie in mailclients etc.

[ Voor 24% gewijzigd door RobIII op 04-02-2010 14:14 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• garage
Dank voor de antwoorden!

De <FONT> tag komt vanuit juist vanuit Outlook/Word etc. De render-engine doet het wel goed, het gaat juist met printen verkeerd. Inmiddels ook een test met IE8 gedaan, zelfde probleem.

Het gaat volgens mij helemaal niet om de enorme variatie van mailclients, dat is er slechts 1 Outlook 2003, die voor het printen gebruik maakt van de print-engine van IE. De keuze is dus juist heel beperkt ipv heel uitgebreid.

Dit probleem is ook met Word 2003 te reproduceren, mits je opslaat als HTML.

Wat ik eigenlijk gedaan heb om e.e.a. uit te zoeken is het volgende. Ik heb een Word 2003 document gemaakt met daarin een random tekst. Deze tekst heb ik als html opgeslagen. Dit opgeslagen document heb ik vervolgens weer in Word 2003 bewerkt, totdat ik een tekst had waarmee het probleem zich duidelijk voordeed.

Daarna de broncode van dit document geopend en zoveel mogelijk meuk weggehaald tot uiteindelijk bovenstaande broncode overbleef waarmee het probleem nog steeds aanwezig is.

Hoewel er wel al discussie is of er een 2e browser wordt geinstalleerd, is dat nog ver weg, en voor de korte termijn geen oplossing.

• garage
Mmm, het probleem is dat ik geen invloed op de html heb, dit wordt volledig door Outlook 2003 en/of Word 2003 gegenereerd. Daarom is het misschien verstandiger dat mijn topic in Officesuites en -software staat. Het gaat eigenlijk meer om een probleem met het softwarepakket dan een probleem met de html.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
garage schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 11:29:
Het gaat eigenlijk meer om een probleem met het softwarepakket dan een probleem met de html.
Ik denk dat 't probleem meer in de wens zit ;)
Maar op verzoek: WEB >> OFF

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Roady81
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-09-2018
Heb je je print instelling in Internet Explorer al gecontrolleerd? Met name de marges zijn belangrijk en ook de optie "Enable Shrink-to-Fit".

[ Voor 0% gewijzigd door Roady81 op 05-02-2010 13:06 . Reden: spelfoutje :$ ]

HowTo-Outlook | MSOutlook.info

• garage
Ja, heb ik gecontroleerd. Zoals aangeven heb ik die nu op 19.05 mm staan, Shrink to fit kan ik alleen in het afdrukvoorbeeld vinden, maar maakt geen verschil.

Ik heb bovenstaand codevoorbeeld (In de TS) in een .htm geplakt en die geopend met IE7 en IE8. Vervolgens een afdrukvoorbeeld, en in beide versies heb ik hetzelfde probleem.

Echt een optie voor 'Enable shrink to fit' kan ik niet vinden in IE7, zoals gezegd, alleen in het afdrukvoorbeeld kan ik dat aangeven. In IE8 zit de optie onder page-setup, maar maakt het geen verschil of die in of uitgeschakeld is.

Edit:
Ik heb net de .htm als text in een nieuwe HTML-mail toegevoegd, en afgedrukt, marges staan ook in outlook 2003 19.05 mm, afdrukvoorbeeld van html mails kan niet. Op de print exact hetzelfde probleem....

[ Voor 15% gewijzigd door garage op 05-02-2010 14:30 ]

Pagina: 1