Zelf een gitaarversterker bouwen (100W+, single channel)

Pagina: 1
Acties:

• GWTommy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-08-2023
Ik ben van plan om zelf een gitaarversterker te bouwen. Ik ben van plan om een losse versterker met daaronder een speaker cabinet met 4x12". Nou is dit allemaal geen probleem. Maar hiervoor ben ik op zoek naar een schema van een simpele versterker die minimaal 100 watts naar m'n speakers stuurt. Dit moet zo simpel mogelijk en dit moet ook zo minmogelijk kosten. Ik hoop het hele schema te kunnen bouwen (exclusief eventuele koeling) voor maximaal 50 euro. Hier hoeven geen fratsen op te zitten zoals effecten, daar heb ik pedalen voor, dus daarvoor wil ik er een simpele loop in waar in mijn effecten tussen kan hangen. Ook dure IC's heb ik niet echt zin in dus die wil ik zo min mogelijk gebruiken.

Ik heb hier al gezocht, maar ik vond geen topics die exact mijn 'probleem' beschreven. Ook heb ik op Google wat gezoch, schema's bijv. de Marshall MG 100 HDFX zijn veel te gecompliceerd en daarom een al meteen te duur om na te bouwen. Andere schema's die ik zocht voldeden (net) niet aan mijn eisen. Ik zou heel erg waarderen als iemand tips heeft, of een goed schema, dan kan ik eindelijk door! Let op, het is dus wel om 4x12" mee te laten trillen, deze gaan parallel, maar toch even rekening mee houden ;)

Alvast bedankt allemaal.
Btw, ik hoop dat dit topic hier goed staat, ik dacht misschien nog bij Harde Waren, maar het is toch audio. Verplaats maar waar nodig!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-02 22:31

voodooless

Sound is no voodoo!

Hier staat vast wel wat bruikbaars: http://sound.westhost.com/projects-5.htm

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• GWTommy
Ik had alleen project 27 bekeken maar niet 27b, die is toch aardig wat simpeler. Ik ga hiermee denk ik eens aan de haal en rekenen wat het gaat kosten om twee van zulke bordjes in elkaar te knutselen.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Let wel op dat een solid-state versterker een stuk meer componenten heeft dan een buizen-apparaat.
Buizen zijn iets duurder, tenzij je goedkoop de trafo's uit een sloop-versterker weet te halen (trafo's zijn het duurste...).

Nadeel is hoogspanning, voordeel is de simpelheid en de foolproofness.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• GWTommy
Ik wil GEEN buizenversterker om de simpele reden dat buizen beter klinken als ze warmer worden en hoe hoger ik het volume zet hoe warmer ze worden. Ik wil hier thuis ook op een lager volume goed geluid hebben en als ik ergens anders speel draai ik 'm vol open.

Ik moet inderdaad op zoek naar goedkope trafo's. Heeft iemand een tip waar ik leuk 4 12" speakers die 100W aan kunnen kan halen, niet te duur. Eventueel tweedehands is geen probleem zolang ze nog 100% onbeschadigd zijn.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-02 22:31

voodooless

Sound is no voodoo!

Eh, project 27 is misschien iets lastiger (voor zover ik kan zien twee transistoren extra), maar het is een revisie van 27b, en dus wat beter (vooral degelijker, voor een guitaaramp wel belangrijk). Ik zou in ieder geval niet kijken op een paar componentjes.

Wat betreft speakers: Als het geen bassgitaar is heb je ook nog een hoorn nodig voor het hoog, of breedbanders.

Misschien 4x Eminence Beta-12LTA a 59 euro per stuk. Redelijk breedbandig, hoog belastbaar, redelijk flinke Xmax en de flinke Qts helpt ook, en het rendement is ook nog eens prima. Veel goedkoper kan eigenlijk niet.

[ Voor 46% gewijzigd door voodooless op 04-02-2010 13:21 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Pagina: 1