Ubuntu server 9.10 en wireless via Ralink 2870

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer een server te bouwen met Ubuntu. Daarvoor gebruik ik Ubuntu Server 9.10.
De server moet een draadloze internetverbinding krijgen.
Ik heb hiervoor een usb dongle gebasseerd op een Ralink 2870 chipset. De dongle wordt gekenmerkt als 148f:3070.
Inmiddels ben ik zover dat de dongle wel netwerken ziet (dat vereist het blacklisten van een andere driver in Ubuntu), maar met geen van de netwerken komt een verbinding tot stand. Voorzover ik weet zijn de benodigde gegevens allemaal correct. Maar zelfs bij een onbeveiligd netwerk komt er geen verbinding tot stand. Er staan talloze verhalen op Internet hoe dit zou moeten werken, maar de meeste gaan niet over Ubuntu Server 9.10 en voorzover dat wel zo is dan werkt het weer niet.

Als ik de dongle aansluit op een computer met een Ubuntu 9.10 desktop versie (met netwerk manager, dus), dan moet je ook die andere driver blacklisten maar als dat gedaan is komt er prompt een verbinding tot stand. Dat lukt zelfs met een WPA2 beveiligd netwerk. De dongle is dus duidelijk niet stuk.

Heeft iemand er ervaring mee hoe je dit werkend krijgt onder Ubuntu 9.10 server?
En graag als het kan een gedetailleerde uitleg. De informatie op Internet is namelijk of incompleet of onduidelijk zodat er dingen te raden overblijven.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2010 04:12 . Reden: typefout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ehm, ik weet niet genoeg van ubuntu server 9.10, maar uit je post proef ik dat network manager daar niet in zit. Waarom installeer je het dan niet op je server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Wat doe je dan precies om een verbinding tot stand te laten komen? Je moet met een command de gegevens zoals SSID, soort beveiliging en wachtwoord invoeren. Dit kan je ook invoeren in /etc/network/interfaces (uiteraard in een andere syntax).

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Of je installeerd wicd, daarmee heb je een curses interface om je gegevens in te vullen e.d. Vervangt network manager, maar aangezien je Server hebt, is die al niet aanwezig. Handmatig invullen kan uiteraard ook altijd, maar wicd is wat eenvoudiger, die doet het voor je.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visitor.q
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:04
Voor wat het waard is, ik heb ook zo'n Ralink 2870 aan mijn ubuntu 9.10 machine hangen, en hij connect wel, maar vrij instabiel en zeer langzaam (<700 kB/s). Dat is voor mijn HTPC, geen heel groot probleem als inet een keer uitvalt, maar voor een server zou ik dus een goed ondersteunde chipset zoeken, en daar 25 euro aan spenderen en er verder niet meer naar om kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ja, ralink heeft wat snelheidsproblemen, maar als je via iwconfig ra0 (of wat je interface naam ook is) rate 54M zal het al een stuk sneller gaan. De ralink die ik in mijn pc heb, een rt2500, is rete instabiel, dan haal ik 400 KB/s, dan weer 2 MB/s. Zit nu lekker met een kabel aan het internet.

Wil je stabiel wifi zonder gezeur, dan moet je kijken naar Atheros en Intel chips. Er zijn nog een paar andere die goed zijn, maar weet ze zo niet uit m'n hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties zover.

JeroenE: Ubuntu Server is inderdaad een soort van uitgeklede versie van Ubuntu Desktop.
Het hele grafische gebeuren zit er niet in en je moet alles doen vanuit de command line. Omdat het grafische gebeuren er niet is kan je ook de Network Manager niet installeren want die is afhankelijk van Gnome (wat in wezen de grafische schil is).

MaximusTG: De Ralink 2870 ondersteund WPA en WPA2 zonder dat ie gebruikt hoeft te maken van wpa_supplicant volgens de berichten.
Momenteel probeer ik eerst de zaken te regelen via de command prompt na een aantal mislukkingen met /etc/network/interfaces. Wat ik gebruik is dit:

sudo ifconfig ra0 down
sudo dhclient -r ra0
sudo ifconfig ra0 10.0.0.19 netmask 255.255.255.0 up
sudo route add default gw 10.0.0.140
sudo iwconfig ra0 essid "hier mijn essid"
sudo iwpriv ra0 set AuthMode=WPAPSK
sudo iwpriv ra0 set EncrypType=TKIP
sudo iwpriv ra0 set WPAPSK="hier mijn WPA_PSK key"
sudo dhclient ra0

Dat leidt dan bij mij weer tot wat vragen:
De WPA_PSK key is dat de key zoals die ingesteld is in de router of is het datgene wat je krijgt met het commando wpa_passphrase SSID PSK en moet die key bij set WPAPSK al of niet tussen aanhalingstekens? Verder bevat de SSID wat bijzondere tekens zoals een - en een _ moeten die ge-escaped worden in bovenstaand stukje code?

Hero of Time: Ja, ik heb inderdaad gehoord en gelezen van WICD, helaas staat het niet op de installatie CD en moet ik het dus installeren van uit een repository. Maar daar heb je dus een werkende internetverbinding voor nodig en dat is nu precies het probleem. Ik zal het eens proberen te installeren op mijn wel werkende Ubuntu 9.10 desktop, misschien dat ik er dan bepaalde conclusies uit kan halen.

Update: Aha, ik zie dat WICD ook regulier valt te downloaden. Dat maakt dus een offline installatie mogelijk. Ik ben benieuwd of dit gaat werken!

Visitor.q en Hero of Time: Op de hierboven genoemde Ubuntu 9.10 desktop computer kan ik de Ralink 2870 dus wel werkend krijgen en voor zover ik kan zien is de verbinding net zo snel als anders, in elk geval zie ik geen merkbare vertraging.

Verdere reacties zijn nog steeds van harte welkom...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2010 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mopper... Nu werkt dat WICD wel op Ubuntu Desktop, maar niet op Ubuntu Server.
Er komt een hoop geklaag over dependencies naar drie Python componenten en die hebben gezamenlijk tientallen andere dependencies. Volgens mij kijkt Ubuntu Server helemaal niet naar de installatie CD.
Eerst maar weer uitzoeken waar dat nu aan ligt.
Een Ubuntu Server op zetten houd je in elk geval wel een tijdje van de straat merk ik.... :+

WICD is trouwens een prachtig programma!

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2010 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik zie inderdaad dat er een flink lijst met dependencies zijn. Het is verstandiger om die bak even uit de kast te halen en via een kabeltje op het net te hangen om wicd te installeren dan te rommelen met handmatig downloaden en via USB erheen zetten. Ik kan hier wel een hele lijst neerzetten met wat-ie nodig heeft, maar dat schiet ook niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09-2024
Het enige wat je nodig zou moeten hebben zijn de standaard netwerk-scripts van debian/ubuntu, en wpa_supplicant. Puur wpa_supplicant is een stukkie makkelijker en handiger dan met iwpriv aanklooien.
iig moet je even uitzoeken hoe je die /etc/network/interfaces automatisch wpa_supplicant laat gebruiken.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Je kan met je Ubuntu Desktop een download-script genereren voor wicd, dat runnnen en alle gedownloade dependencies op een USB-stick zwieren en met dpkg installeren. Kijk eens in je /etc/apt/sources.list of je CD daar niet is gecomment. Standaard staat hij nl. wel gecomment, hier dan toch.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je het via je interfaces bestand wilt doen met wpa_supplicant, dan krijg je zoiets als dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
iface ra0 inet static
        address        <ip adres>
        netmask        <netmask>
        gateway        <gateway>
        pre-up         iwconfig wlan essid "<ssid>" # verstandig als je SSID hidden is
        wpa-driver     wext
        wpa-ssid       <je ssid>
        wpa-bssid      <je bssid, of mac adres van de accesspoint, is optioneel>
        wpa-ap-scan    2 # is nodig voor hidden SSID, anders optioneel
        wpa-ssid-scan  1 # Weet even niet meer waarom, staat in wpa_supplicant.conf man page
        wpa-proto      RSN
        wpa-pairwise   CCMP
        wpa-group      CCMP
        wpa-key-mgmt   WPA-PSK
        wpa-psk        <code uit wpa_passphrase [ssid] [key]>

Je kan ook direct het configuratiebestand voeren via je interfaces. Dit gaat dan met de regel "wpa-conf /path/naar/conf" geloof ik. Check iig ook even http://ubuntuforums.org/s...ighlight=wpa%2Fwpa2+howto

[ Voor 4% gewijzigd door Hero of Time op 06-02-2010 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen, reuze bedankt voor jullie tips en het meedenken. d:)b
Het is fijn te weten dat er op tweakers.net zoveel hulpvaardige mede-computerliefhebbers zijn.
Met name door de tip van Hero of Time over het artikel dat het gebruik van wpa-supplicant beschrijft ben ik er ingeslaagd mijn server verbinding te laten maken met mijn netwerk.
WPA2 gaat nog niet helemaal goed, want de verbinding wordt elke 10 tot 15 seconden verbroken. WPA lukt wel.
Er is echter nog 1 ding wat ik tamelijk vreemd vind:
Ik heb de usb adapter dusdanig geconfigureerd dat ie ipadres 10.0.0.19 zou moeten aannemen. Mijn routermodem (een Fritzbox) noteert in zijn netwerklogboek dat hij het adres 192.168.0.93 heeft toegekend. Dat is dus een totaal ander netwerk.
Ik heb de Fritzbox zo ingesteld dat de draadloze verbinding een ipadres als 10.0.0.x moet krijgen en dat een verbinding via wired LAN een ipadres krijgt als 192.168.0.x
Wel is het zo dat ik op de wired LAN momenteel een draadloze router (zonder modem) heb aangesloten voor testdoeleinden (die zit dus in het 192.168.0.x segment)
Als ik echter iwconfig uitvoer dan geeft Ubuntu wel het MAC adres van de Fritzbox terug, dus kennelijk loopt de verbinding niet via de andere router.
Heeft iemand enig idee hoe dit zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zelfde SSID? Dat is niet verstandig als je een router voor tests wilt gebruiken. Voor het telkens verliezen van de verbinding, laat 'm eens de verbinding maken en zodra je 't hebt, via wpa_cli kijken wat wpa_supplicant uitspookt. Het is wel verstandig uiteraard om dit lokaal te doen ipv op afstand ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee, de modemrouter en de aangesloten draadloze router hebben niet dezelfde SSID.

Ik weet niet wat er met wpa_cli gedaan moet worden. Ik krijg een soort van command prompt waar kennelijk iets ingevuld moet worden, maar wat precies is me niet duidelijk.
Om uit te vinden waar de server mee verbonden is heb ik de aangesloten draadloze router uitgezet. Dit leidt er niet toe dat de verbinding verbroken wordt. De server maakt dus zoals ook de bedoeling is wel verbinding met de modemrouter en niet met de testrouter.
Blijft echter nog wel het probleem waarom de USB adapter niet het ipadres neemt wat ik opgegeven heb.
Doordat het ipadres niet uit het juiste segment komt kan de server dus nog steeds niet op Internet.

Inmiddels heb ik het wel voorelkaar gekregen om een verbinding met WPA2 encryptie te maken.

Het toevoegen van het commando wpa-ssid-scan 1 is geen goed plan want dan komt er geen verbinding tot stand.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2010 03:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
In wpa_cli krijg je met help het lijstje met beschikbare commando's. Vooral status is handig. Hij heeft ook auto-completion (tab).
Je krijgt ook alle veranderingen is wpa_supplicant's toestand te zien in wpa_cli.

In /usr/share/doc/wpasupplicant/ staat de meeste zinnige documentatie.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Blijft echter nog wel het probleem waarom de USB adapter niet het ipadres neemt wat ik opgegeven heb.
Doordat het ipadres niet uit het juiste segment komt kan de server dus nog steeds niet op Internet.
Blijkbaar draai je toch nog ergens een DHCP-request op je PC. Je router gaat anders niet willekeurig adressen uitdelen.

Waarom stel je je router niet in dat het MAC adres van je wireless USB gewoon altijd een specifiek adres krijgt als hij een DHCP request doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
OK, ik ben er nu spuugzat van.
Nu werkt wpa_cli ook al niet meer. Geeft een foutmelding: "Could not connect to wpa_supplicant - retrying".
Dat retrying komt nooit een eind aan.
De DHCP server op de router staat compleet uit en nog steeds wordt er een verkeerd IPadres toegewezen (of gekozen; weet ik veel...). Een ipadres toekennen aan een MAC-adres dat kan niet in een Fritzbox voorzover ik weet.
Op Ubuntu desktop werkt het trouwens wel feilloos en in een keer goed.
De voorbeelden in /usr/share/doc/wpasupplicant/ daar heb ik niets aan want die gaan allemaal over dynamisch toegewezen ipadressen en dat is precies wat ik niet wil.

Ik zal eens kijken wat er gebeurd als ik de commando's via de prompt uitvoer.

Als het deze week niet lukt dan denk ik dat ik de heleboel maar ga formatteren en overstap naar een systeem dat wel in keer out of the box werkt zoals Windows Home Server.

Voor Ubuntu Server moet je kennelijk eerst hoogleraar netwerkbeheer zijn of zo voordat je het aan de praat krijgt.
Kijk maar naar de hoeveelheid klachten in dit forum en op internet in het algemeen. En klachten die in 2007 voor het eerst werden geuit op Internet daar loop ik nu 3 jaar later nog steeds tegen aan.

De ontwikkelaars van Ubuntu Server hebben nog heel erg veel werk te doen voordat ze kunnen tippen aan dingen als Windows Home Server.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2010 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het probleem is RaLink, die heeft gewoon een prut chip. Mijn PC had, toen ik nog met wifi werkte, ook een ruk verbinding. Traag, viel soms weg en gewoonweg instabiel.

Als wpa_cli niet kan starten, dan draait wpa_supplicant niet, en heb je dus ook geen wifi meer. Wat je nog kan doen is een wpa_supplicant.conf maken (bestandsnaam maakt niet uit) en deze handmatig starten. Als je een GUI hebt, moet je twee terminals openen (meerdere tabbladen is ook goed), en anders moet je met 2 TTY's werken. Dit is de inhoud van mijn wpa_supplicant.conf, maar ook hier, aanpassen naar wat nodig is. Zeer vergelijkbaar met je interfaces file.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
ctrl_interface=/var/run/wpa_supplicant
ap_scan=2 # alleen op 2 voor hidden SSID, anders 1 of 0, of gewoon weglaten
eapol_version=2
fast_reauth=1

network={
        ssid="[je ssid dus]"
        bssid=[mac van fritzbox]
        scan_ssid=1 # kan je achterwege laten, geeft blijkbaar problemen bij je
        proto=RSN
        key_mgmt=WPA-PSK
        pairwise=CCMP
        group=CCMP
        psk=<de key uit wpa_passphrase ssid [key]
}

Eerst geef je alle IP configuratie op en daarna start je wpa_supplicant:
# ifconfig ra0 10.0.0.19 255.255.255.0 up
# route add default gw 10.0.0.140
# wpa_supplicant -D wext -i ra0 -c /path/naar/config.file

Als je meer debugging wilt hebben, kan je de parameter -d meegeven. Met -dd krijg je nog meer informatie. Je kan door de output precies zien of hij verbonden is en wat er gebeurt alsie 't weer verliest. Kijk bij de andere TTY naar iwconfig ra0, als er een MAC adres staat bij Access Point, heb je verbinding, anders niet.

Mocht dit allemaal nou niet lukken, kijk dan eens voor een andere wifi chip. Of, maar dit is echt een laatste middel, gebruik ndiswrapper met de windows driver voor de wireless stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
De ralink 2870-driver verkeert nog in de staging-tree van de kernel. Dat heeft zo zijn redenen... En tja, wie gaat er dan ook een server via wifi draaien? Bandbreedte, latency en verbindingsstabiliteit gaan altijd problemen blijven...

Iig: wpa_supplicant doet zelf helemaal NIETS op het gebied van DHCP en ip-adressen. (daarvoor kan een automatisch gestarte wpa_cli events van wpa_supplicant naar een script sturen)

In die documentatie van wpa_supplicant staat ook (als het goed is) wat alle configuratie-opties betekenen.

Tja, zonder linux-kennis is Ubuntu Server niet echt de handigste keus. Daarvoor zijn er betere distro's voorhanden. Die doen meestal de configuratie via een web-interface. Heb je echter nog steeds geen wifi...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Met alle respect voor jullie hulp, maar die weg met een wpa_supplicant.conf ga ik niet meer uitgebreid op. Dat heb ik in eerste instantie geprobeerd en dan krijg je hoe dan ook geen werkende verbinding. Ik heb het nu nog eens geprobeerd met een andere router die totaal geen encryptie heeft en alles wat je dan krijgt is een twee schermen lange lijst met louter foutmeldingen die beweren dat:
- het ipadres al in gebruik is (dat is onjuist)
- dat het bestand /var/run/wpa_supplicant al aanwezig is (dat is onjuist)
- dat de driver dormant is (lijkt me ook onjuist).

Sorry, dit is helemaal een uitzichtloze toestand.

Bovendien hoeft het volgens mij ook niet, want ik krijg wel een verbinding met de router en zelfs een WPA2 encrypted verbinding lukt, alleen het IPadres is niet dat wat ik opgegeven heb. Dat moet toch oplosbaar zijn?

En dat de ralink 2870 nog staging is dat klopt niet helemaal volgens mij. Hij zit tegenwoordig gewoon in de kernel, alleen je moet een concurrerende driver blacklisten zoals ik al eerder opmerkte.
Volgens de theorie zou de ralink 2870 zelfs zonder WPA supplicant moeten kunnen werken.

En ja: ik weet dat Ubuntu server niet de handigste keus is, zoals ik zelf ook al suggereerde.
Van Ubuntu desktop weet ik echter wel het een en ander, dus server moet ik ook op een of andere manier wel aan de praat krijgen. Het is geen betaald project, maar een hobby project dus ik kan er zolang over doen als ik wil. Overigens duurt dit nu al weken en sinds ik deze thread gestart ben op het forum heb ik aardig vooruitgang geboekt met jullie hulp. Die laatste horde nemen lukt vast ook nog wel.

Vragen die bij mij op komen:
- Ubuntu heeft een DHCP client. Hoe zet je dit uit? Dit om alle toevalligheden te vermijden.
- Waar slaat WICD in Ubuntu desktop zijn configuratie op? Want dat is namelijk een werkende configuratie. Er zal vast niet veel verschil zijn tussen Ubuntu desktop en Ubuntu server op dit punt.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2010 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vragen die bij mij op komen:
- Ubuntu heeft een DHCP client. Hoe zet je dit uit? Dit om alle toevalligheden te vermijden.
Je kan dhclient verwijderen, via 'ps ax | grep dhclient' kijken of-ie draait en killen, maar als je geen interface hebt met het 'dhcp' statement voor configuratie, zal hij nooit draaien. En als je een interface hebt met dhcp als instelling (bijvoorbeeld je lan), dan draait die alleen op die interface.
- Waar slaat WICD in Ubuntu desktop zijn configuratie op? Want dat is namelijk een werkende configuratie. Er zal vast niet veel verschil zijn tussen Ubuntu desktop en Ubuntu server op dit punt.
Deze kan je vinden in /etc/wicd. De bestanden zijn alleen door root te lezen (logisch). Er is geen verschil met Desktop en Server in dit geval. Je krijgt met de wicd-curses (CLI) interface hetzelfde als met wicd-client (GUI). WICD gebruikt ook wpa_supplicant, dus daar zou het ook niet aan moeten liggen.
Nu kan ik mij maar 1 reden bedenken waarom het niet zo lekker werkt op je server installatie, maar wel werkt op de Desktop en dat is de kernel. De server kernel gebruikt uiteraard een andere configuratie, mogelijk dat de wifi, en dan vooral de ralink modules, hierdoor niet goed functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Verwijderd schreef op maandag 08 februari 2010 @ 17:28:
De ontwikkelaars van Ubuntu Server hebben nog heel erg veel werk te doen voordat ze kunnen tippen aan dingen als Windows Home Server.
Tja maar Windows Server heeft een grafische ui.
Als je op Ubuntu Server bijvoorbeeld lxde installeer kun je alles ook eenvoudiger doen.
De vraag is of je dit op je server wilt.
Als je server een werkende netwerkverbinding heb werkt webmin en usermin ook leuk

Misschien is dit boek ook interessant voor je: http://www.computerboek.n...u_server_book_kyle_rankin

Verwijderd

Topicstarter
gimpy: hmm ja, je hebt gelijk. Dat was appels en peren vergelijken.
En ik wil ook webmin en usermin, maar de verbinding komt niet tot stand, althans hij kiest een verkeerd IPadres.

Hero of Time (of iemand anders): wpa_cli werkt weer. Het is altijd wel een goed idee om er sudo voor te zetten (ahum...) x-(
Als ik status geef dan volgt er een lijstje met de juiste bssid, ssid, wat andere voorgeconfigureerde info over de encryptie en tenslotte de regel wpa_state=completed.
Dat ziet er dus wel goed uit, niettemin nog steeds het verkeerde IPadres.

Ik ga Ubuntu Server deinstalleren, en daarna opnieuw installeren, want ik kan niets anders meer bedenken dan dat tijdens de installatie de dhcp is gezet.

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je dan opnieuw gaat installeren, moet je zodra hij wil gaan DHCP-en het annuleren of de kabel er nog even uit laten, dan kan je handmatig de boel configureren. Misschien dat je die vraag al direct krijgt als je via Expert mode (F6 bij het 'boot menu') gaat installeren, maar het is wel een stuk meer handmatig door enteren.

Wat je ook kan doen, en dat heb ik op mijn PC gedaan omdat ik er toch geen DHCP heb, is de dhcp-client verwijderen. Er zijn geen extra dependencies die je nodig hebt, hooguit dat een of andere Ubuntu meta package gaat zeuren om ook verwijdert te worden, dat is niet erg.
Ehm, oeps, WICD heeft een dhcp client nodig. Damn, dat is irritant :(. Naja, je kan met de huidige installatie altijd nog smokkelen door je installed_packages file aan te passen, maar echt netjes is dat niet om dependencies te omzeilen.

[ Voor 16% gewijzigd door Hero of Time op 11-02-2010 09:42 ]

• laurencevde
wpa_cli's status laat, als je een ip-adres hebt, ook dat ip-adres zien.
Maar daar gebruik je meestal ifconfig voor. En route om te kijken of je routes goed staan. En een geldige dns-server in /etc/resolv.conf is ook wel handig.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, inderdaad. Na een herinstallatie laat wpa_cli zien dat er een verbinding is met de juiste bssid, dat de verbinding WPA2 encrypted is, dat de wpa_state completed is en dat het ip adres 10.0.0.19 is.
Inderdaad allemaal keurig zoals ik dat opgegeven heb.
En ook ifconfig geeft aan dat het ipadres 10.0.0.19 is.

De modemrouter geeft echter aan in zijn log dat de server verbonden is via 192.168.0.93.
Ergo: Verkeerde subnet; geen internetverbinding.

Wie is hier nou gek dan? Toch duidelijk de modemrouter zou ik denken. Alle DHCP staat uit (volgens de instellingen tenminste) en toch blijft ie foute ipadressen uitdelen...

Met deze ellende daar valt toch niet mee te werken, zeg??!!
En dat ligt duidelijk niet aan Ubuntu Server of de USB adapter, maar ik kan hier verder gewoon niets tegen doen, denk ik.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2010 16:47 ]

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als laatste optie kan je altijd nog je router z'n zin geven en dat adres toekennen aan het systeem. Het is misschien onlogisch met hoe je het hebt opgezet, maar als dat internet geeft op die bak, lekker laten. Je fritzbox is gewoon gaar gekookt. Heb je die al een reset gegeven en opnieuw ingesteld? Dat is je andere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels heb ik een verbinding met het lokale netwerk.
Aan de Fritzbox heb ik een draadloze router (zoals ik al zei) en die zit in het zelfde segment als de Ubuntu Server. Ik kan nu keurig de draadloze router pingen en dat is ook gelijk het einde van het verhaal.
Een verbinding met het Internet komt nog steeds niet tot stand.
Als ik ifconfig doe krijg ik een lading info te zien die er op duidt dat er een verbinding is met het juiste IPadres, met de juiste mask en een broadcast address die ook wel lijkt te kloppen.
Verder is er een alsmaar toenemend aantal RX en TX packets (dat lijkt me goed), en er worden geen errors genoteerd en ook geen drops en geen overruns.
Als ik netstat -r doe krijg ik info die ik niet zo goed op waarde kan beoordelen n.l. dit:

Destination-----Gateway------------Genmask----------Flags---MSS---Window----irtt---Iface
192.168.0.0---- *-----------------------255.255.255.0---U---------0---------0-------------0-----ra0
default----------- 192.168.0.140----0.0.0.0--------------UG------0---------0-------------0-----ra0
(ik heb de spaties vervangen door -,anders krijg ik een rare layout)

Verder herkent de Fritzbox dat aan het IPadres 192.168.0.19 de router is aangesloten, terwijl dit de server behoort te zijn (vreemd...).
Pingen naar het internet lukt zowel naar hostname, als naar ipadres niet.
O.b.v. info op een andere website heb ik inmiddels het bestand /etc/resolv.conf aangemaakt en die ziet er zo uit:

nameserver 208.67.222.222
nameserver 208.67.220.220

Is er misschien een routing probleem tussen Fritzbox en de router of zo?

(Een kwartier later...)
Er is nu een update van dit verhaal nodig:

Na wat verder gesleutel kan ik zowaar pingen naar Internet op zowel hostname als ipadres.

Reden: het blijkt dodelijk te zijn voor de verbinding als je de regel met dns-nameservers opneemt in je /etc/network/interfaces bestand. Waarom dit zo is weet ik niet, maar het blijkt proefondervindelijk zo te zijn.
Waarom ik dat er in heb gezet weet ik eigenlijk niet meer. Ik zie die regel ook niet staan in jullie voorbeelden in deze thread...

Is het nu nog veilig om WICD te installeren? Of haalt dat programma dan mijn instellingen misschien weer omver?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2010 03:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je kan 'dns-nameservers <ip>' wel gebruiken in je interfaces configuratie, maar je moet wel het programma resolvconf hebben, anders werkt het niet (resolvconf vult dan /etc/resolv.conf in voor je). Ik heb het even gebruikt, maar is uiteindelijk alleen maar onhandig als je handmatig van DNS wilt wisselen, het programma gooit het namelijk na een tijdje weer terug.

Waarom zou je wicd installeren nu je internet hebt? Het gaat toch via wifi nu of zit je nog met een kabel? Enige reden die ik kan bedenken om wicd erop te zetten is voor het geval je wifi onderuit gaat en een reconnect nodig heeft. Let alleen wel op, je wifi hoeft niet permanent te blijven werken terwijl je wicd hebt.

Ik had deze week met m'n laptop (die telkens naar hibernate gaat) dat m'n wifi er spontaan mee ophield tijdens het werken. Kon geen verbinding maken, niet zoeken naar APs, helemaal dood. Bij een iwlist wlan scan kreeg ik de error 'resource or device busy'. Heb de modules moeten verwijderen uit 't geheugen (rmmod) en weer moeten laden (modprobe) om 't terug te krijgen. Ik heb nu een 'uptime' van 2 weken, na 11 of 12 dagen viel m'n wifi dus weg.

Bedenk dus even goed of je met een server die 24/7 draait en bereikbaar moet zijn ook echt via wifi wilt, want het is niet de stabielste verbindingstype.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
wpa_supplicant doet zelf ook al reassociate indien nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hero Of Time:
Nee, ik wilde wicd gebruiken om de server nu daadwerkelijk met de Fritzbox te laten verbinden i.p.v. met de extra router. Maar intussen weet ik dat dit al niet meer nodig is. De server verbindt nu probleemloos met de Fritzbox en gebruikt nu ook het ipadres wat ik toewijs.
Inmiddels heb ik ook Webmin geinstalleerd en ben ik de server aan het configureren.
Verbazend dat 1 verkeerde instelling zoveel invloed heeft...

Maar goed, mijn probleem is opgelost, dus ik ben hier blij mee. *O*

Ik wil je bedanken voor je tips en je hulp en hierbij ook alle andere deelnemers aan deze discussie bedankt voor jullie hulp. d:)b d:)b
Pagina: 1