Een eerste kennismaking met Waterkoeling

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:18
Hallo GoT'ers,

Ik ben van plan om binnenkort een eerste kennismaking te maken met waterkoeling. Nu heb ik mij een klein beetje verdiept in het waterkoel gebeuren en heb ik mij een beetje laten informeren door een vriend.

Ik zal beginnen met de specs van mijn PC te posten:

- Case: Silverstone Raven RV01
- CPU: AMD Phenom II 945 ~ 3.4 Ghz
- Mobo: Gigabyte MA780G-UD3H
- RAM: GeiL 4GB DDR2-800 RAM (4x1GB)
- GPU: Sapphire Radeon HD4890
- PSU: Zalman 500W voeding
- HDD: 2x Samsung Spinpoint 1TB in RAID 0
- Randapp: Dvd speler, beeldschermen, etc.

Aangezien de airflow in mijn huidige setup zeker niet slecht is, heb ik op dit moment geen problemen met koeling oid. Mijn CPU is idle 40 graden.

Nu is het zo dat ik geen extreme overclocker ben. Ik heb mijn CPU een klein beetje opgeschroefd, maar dingen als meer stroom door de North- of Southbridge zie je mij niet snel doen (hetzelfde geld voor RAM).
Hierdoor wil ik mij (in ieder geval voorlopig) qua waterkoeling beperken tot de CPU en de GPU.

Ik heb vervolgens mijn verstand redelijk op nul gezet en mijn fantasie eens de vrije loop laten nemen, en heb de volgende onderdelen in een winkelwagen gedaan:

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads2/4b6a0ae59af8f/4b6a0ae58ffcd-waterkoeling_shit.thumb.jpg
Samengesteld op http://www.aquatuning.nl

Hier moeten uiteraard dus nog slangetjes bij, maar bij verloopstukjes of iets dergelijks loop ik al vast.
Kan iemand mij een indicatie geven of ik een beetje op het goede pad ben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YannickH
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 02-03 16:27
Het ziet er prima uit, maar ik zou nog even een kijkje nemen in de videokaart waterkoeling. Naast zo'n gpu blok heb je namelijk ook nog koeling voor het geheugen en andere chipjes op de kaart nodig. Ik zou zelf kijken naar een extra (vram)blokje daarvoor, die heb je meestal wel voor dit soort highend kaarten. Als je dat allemaal te veel gezeur vind kan je ook een fullcover blok pakken, maar die kan je dan weer niet meenemen naar je volgende kaart.

Ik vind het wel gaaf dat jij in de stand 'fantasie op de vrije loop' nog aan zo'n klein bedragje zit, toen ik hetzelfde deed op Highflow.nl kwam ik uit op +- 650 euro :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

check ff of de MCW60-4870 op jouw 4890 pcb past.. :)
http://www.swiftnets.com/...MCW60-4870/MCW60-4870.jpg
sommige 4890's hebben gewoon dezelfde pcb als de 4870 (is ook dezelfde gpu core, alleen hogere snelheden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AlexanderB schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 11:10:
sommige 4890's hebben gewoon dezelfde pcb als de 4870 (is ook dezelfde gpu core, alleen hogere snelheden)
De 4890 heeft een rv790 gpu, de 4870 een rv770, de rv790 is getweaked zodat hij hogere snelheden aankan, fysiek is de core echter even groot en zie je ook geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
Bedankt voor de reacties!

Wat ik uit de reactie opmaak, is dat de videokaart koeler iets anders moet (hij moet ook de chipjes koelen). Moet ik dan voor een complete nieuwe GPU-blok kiezen, of zijn er aparte kleine blokjes beschikbaar? Is er een manier om te checken of dat allemaal wel compatibel is met mijn GPU?

Los van het GPU gedeelte, zijn de rest van de onderdelen OK? Ik heb weinig verstand van waterkoeling, maar dat pompje moet toch wel krachtig genoeg zijn om het water op een redelijk tempo door de buisjes heen te transporteren?

Over buisjes gesproken, moet ik los van deze onderdelen ook nog buisjes of eventuele verloopstukjes aanschaffen, en zo ja welke dan?

(Alvast/nogmaals) enorm bedankt voor de reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
bump

Los van het GPU gedeelte, zijn de rest van de onderdelen OK? Ik heb weinig verstand van waterkoeling, maar dat pompje moet toch wel krachtig genoeg zijn om het water op een redelijk tempo door de buisjes heen te transporteren?

Over buisjes gesproken, moet ik los van deze onderdelen ook nog buisjes of eventuele verloopstukjes aanschaffen, en zo ja welke dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
je moet goed kijken naar de binnekant (en buitenkant) maten van je pomp,res,rad etc etc als die allemaal hetzelfde zijn zit je goed , anders moet je weer verloopjes etc halen

ja, daag.

Pagina: 1