HD capture met Sony HVR ( en HD editing ) welke kaart o.a ?

Pagina: 1
Acties:

• martinez76
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-04-2021
Ik heb me rot gezocht op t web en op tweakers in de topics, maar kon tot mijn verbazing geen duidelijk antwoord krijgen.

Ben er iig al achter dat ik moet capturen via mijn HDMI aansluiting en niet via Firewire.

Ik werk momenteel op een laptop ( daar heb je t al denk ik ) met de volgende specs :

Acer
Intel core 2 duo t7500 2.2 GHz
1280 MB NVIDIA Geforce 8600M GT
2 GB DDR2

Ik heb zomaar t idee dat t hier lastig mee gaat worden, maar totdat ik een nieuw systeem ga aanschaffen
vraag ik me af of t hiermee gaat lukken, in combinatie met Premiere pro 2.0
De templates voor HD die ik in t startscherm kan kiezen werken zowieso alleen maar met een Aja Xena kaart.
Die zit hier uiteraard niet in en zijn bovendien behoorlijk prijzig. http://www.linesbroadcast.nl/xena_boards.html
Alhoewel ik er in de toekomst best € 300.- voor over heb.

Nou zijn concreet mijn vragen :

gaat dit op deze laptop nog lukken ( misschien met andere software ) ?
als ik een nieuw systeem ga samenstellen, wat is voor mij dan o.a de beste kaart tegen een redelijke prijs( ook voor editing lossles ) ?

Alvast bedankt voor de reacties.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:32

M2M

medicijnman

je bent je er wel van bewust dat je het nu over een laptop hebt, die niet zomaar met add-in kaarten uitgebreid kan worden, en het vervangen van een videochip eigenlijk een zeer prijzige zaak gaat worden? (omdat die niet vervangbaar is in veel gevallen, en als dat wel zo is betaal je je een ongeluk)? Tevens is het nog maar de vraag of hardwareversnelling van videobewerkingssoftware ondersteund wordt door het pakket in kwestie, en of je niet meer hebt aan wat meer IO throughput dan de laptop harde schijf die je nu waarschijnlijk in je apparaat hebt zitten.

Trouwens, waarom moet je een HDMI capture hebben? Nagenoeg elke moderne camcorder met digitale opslag kun je of via USB, of firewire, netwerk of soms zelfs draadloos aan een computer hangen en de filmbestanden direct van de opslag van de camera halen.

-_-

• martinez76
Vergeet niet dat ik het hier over losless HD heb he..
Ik denk dat ik t met mn laptop zowieso uit mn hoofd kan zetten.

• Dymse
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-10-2023
geef eens het type camera .... die sony hvr hebben een hdmi output maar dat is om die aan te sluiten aan je tv, niet aan je capture device

Hij neemt op HDV cassettjes en dat is nog steeds firewire/Ilink (hetzelfde maar Sony noemt het Ilink) om te capturen.

Dus gewoon via firewire aansluiten,capture via je programma ( in real time ) en dan wordt de HD DV stream opgeslaan op je HD. Wel zorgen dat er niet teveel draait in de achtergrond ( anders worden er frames gedropt). Hdv heeft een gemiddeld bitrate van 20 Mbps ( op 1080p)

En het is niet lossless hoor =) de meeste hdv camera's comprimeren met mpeg 2. De camera's die op flash geheugen opslaan slaan het meestal in h264 op ( daar sluit je je camera gewoon aan via firewire/usb of steek je de kaart in je pc en kan je elk filmpje individueel afhalen als een file )

[ Voor 52% gewijzigd door Dymse op 04-02-2010 14:37 ]

• martinez76
Ja je hebt gelijk over dat HDMI gedeelte, dacht echt dat ik dat gisteren ergens las pfff
Het is de HVR V1

Iemand wel eens van een sdi kaart gehoord ?
Volgens mij kan je daar wel via HDMI mee capturen

[ Voor 32% gewijzigd door martinez76 op 04-02-2010 14:54 ]

• Dymse
Normaal moet je kunnen capturen zonder enige problemen, zeker met premiere pro, gewoon zorgen dat er niet teveel programma's op de achtergrond draaien die je HD zouden aanspreken.

Dus je hebt geen hdmi capture card nodig :)

Mooie camera btw :)

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:32

M2M

medicijnman

No_Name_Needed schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 14:46:
Normaal moet je kunnen capturen zonder enige problemen, zeker met premiere pro, gewoon zorgen dat er niet teveel programma's op de achtergrond draaien die je HD zouden aanspreken.

Dus je hebt geen hdmi capture card nodig :)

Mooie camera btw :)
maargoed, dan nog, voor het editen van video's heb je gewoon veel processor power (en soms ook een bergje IO) nodig. (IO = harde schijf snelheid, in simpele vorm gezegd). Die laptop van jouw kan dan uitstekend video's editen, maar verwacht niet dat het lekker soepel snel en gemakkelijk gaat. Zeker niet op hoge (HD) resoluties.

Dus mocht je overgaan op de aanschaf van een systeem, let dan op voldoende processorkracht, en een degelijke harde schijf. Bij voorkeur twee, waar je eentje gebruikt voor de bronbestanden op te lezen en een andere gebruikt als werkdisk / schrijfdisk.

-_-

• Dymse
true,

een degelijke harde schijf als werkdisk is zeker nodig.
Genoeg ram geheugen ( minstens 4), 6 mss als het dd3 tripe channel is. meer mag altijd
Goede cpu ( zeker quad core)
een videokaart gaat minder uitmaken, de videokaart wordt niet aangesproken door premiere 2.0

De nieuwe premiere ( cs4) zou ook een pak sneller op een 64 bit systeem ( het programma is ook native 64 bit) . Wel weet ik niet ofdat premiere zoveel gebruik maakt van de videokaart ( in photoshop kan de gpu worden aangesproken worden om berekeningen vlotter te doen gaan). Maar het is absoluut niet nodig natuurlijk .
Pagina: 1