Mistlampen aansluiten op grootlicht

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etimm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-05 17:26
Ik wil mijn mistlampen samen met mijn grootlicht laten schijnen als ik mijn grootlicht aanzet. Om te voorkomen dat het andersom ook gebeurd dacht ik eraan om hiervoor een diode te gebruiken:

Afbeeldingslocatie: http://85.144.97.48/mx6/schema.png

Als diode heb ik twee 12V 6A diodes gehaald.Voor iedere kant één.

Mijn vraag is nu: wordt het niet te warm? Het laatste wat ik wil is dat mijn draden smelten en kortsluiting veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:20
B) Mag niet heh..
edit:
Nou, hier dan: http://www.blikopdeweg.nl...fo/info__mistlampen.shtml
Maar als je dit niet op de openbare weg gebruikt, dan lijkt me het niet strafbaar.

[ Voor 83% gewijzigd door Barleone op 03-02-2010 23:40 ]

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:20
Je zou in plaats van de diodes ook een relais kunnen gebruiken die je aan de grootlicht schakelaar hangt.

Dan werken je mistlampen ook nogsteeds op de oude manier :)

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 03-02-2010 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etimm
:7 Dat vroeg ik niet heh..
ThinkPadd schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 23:38:
Je zou in plaats van de diodes ook een relais kunnen gebruiken die je aan de grootlicht schakelaar hangt.

Dan werken je mistlampen ook nogsteeds op de oude manier :)
Wat is het voordeel van een relais i.p.v. een diode in mijn situatie? Ik heb de diodes tenslotte al thuis liggen.

[ Voor 55% gewijzigd door etimm op 03-02-2010 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dat het relais van je grootlicht dan niet extra belast word met je mistlampen :P

Zoek eens op Google, er word wel vaker naar gevraagd namelijk: http://www.google.nl/sear...gle+zoeken&meta=&aq=f&oq=

Volgens mij is het sowieso ongebruikelijk om met diodes te werken, word bijna altijd een extra relais voor geplaatst.

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 03-02-2010 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etimm
ThinkPadd schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 23:44:
Dat het relais van je grootlicht dan niet extra belast word met je mistlampen :P

Zoek eens op Google, er word wel vaker naar gevraagd namelijk: http://www.google.nl/sear...gle+zoeken&meta=&aq=f&oq=
Alle resultaten die ik via jouw link krijg zijn al paars in IE ;) daar ben ik al geweest.

Opzich zie ik wel wat in een relais oplossing. Zie alleen ff niet voor me hoe ik deze aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Je hangt het relais met de spoelaansluiting parallel aan je grootlicht, en het relais werkt dan als een schakelaar, je kunt het relais dan weer parallel zetten met je mistlicht schakelaar :)

Ga je voor dit effect: http://www.youtube.com/watch?v=-4P085UkA6U :+ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etimm
ThinkPadd schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 23:52:
Je hangt het relais met de spoelaansluiting parallel aan je grootlicht, en het relais werkt dan als een schakelaar, je kunt het relais dan weer parallel zetten met je mistlicht schakelaar :)

Ga je voor dit effect: http://www.youtube.com/watch?v=-4P085UkA6U :+ ?
haha da's wel een beetje overdreven. Maareuh jah :+

bedankt trouwens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-05 20:57

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Je weet dat je voor het voeren van mistlicht terwijl het zicht minder dan 50 meter is een bekeuring krijgt van 60 euro. Tevens kun je nog een extra bekeuring krijgen omdat ze niet appart geschakeld zijn of wel het voldoet niet meer aan de eisen waaronder de betreffende auto toegelaten is in Nederland.

Je doet er verstandig aan gewoon de mistverlichting op zijn eigen schakelaar te laten zitten, in plaats van stoer andere weggbruikers te hinderen door het voeren van op dat moment te velle verlichting. Overigens zo moeilijk is het toch niet een schakelaartje extra om zetten? :/

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etimm
_Dune_ schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 00:08:
Je weet dat je voor het voeren van mistlicht terwijl het zicht minder dan 50 meter is een bekeuring krijgt van 60 euro. Tevens kun je nog een extra bekeuring krijgen omdat ze niet appart geschakeld zijn of wel het voldoet niet meer aan de eisen waaronder de betreffende auto toegelaten is in Nederland.

Je doet er verstandig aan gewoon de mistverlichting op zijn eigen schakelaar te laten zitten, in plaats van stoer andere weggbruikers te hinderen door het voeren van op dat moment te velle verlichting. Overigens zo moeilijk is het toch niet een schakelaartje extra om zetten? :/
Bedankt voor de waarschuwing, maar ik gebruik mijn grootlicht nooit als ik rij. Grootlicht verblindt alleen maar en wanneer een tegenligger het voert is het ook nog eens gevaarlijk omdat de omgeving optisch wegvalt.

Het is puur en alleen voor het seinen.
ThinkPadd schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 23:52:
Als ik nu een relais gebruik dan moet ik dus wel een erg lange draad leggen. (tot achter de schakelaar).
Misschien dat de diode oplossing toch handiger is. De relais van het grootlicht moet toch wel de extra belasting van de mistlampen kunnen verwerken? of zeg ik nu iets geks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
_Dune_ schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 00:08:

Ik neem aan dat je meer dan 50 meter bedoelt, anders is het vrij lullig :+
Overigens is dat toch voor achter? Voor staat zover ik weet niet duidelijk beschreven, weet wel dat veels te veel mensen te gauw hun mistlicht inschakelen.
etimm schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 00:33:
[...]

Bedankt voor de waarschuwing, maar ik gebruik mijn grootlicht nooit als ik rij. Grootlicht verblindt alleen maar en wanneer een tegenligger het voert is het ook nog eens gevaarlijk omdat de omgeving optisch wegvalt.

Het is puur en alleen voor het seinen.

[...]

Als ik nu een relais gebruik dan moet ik dus wel een erg lange draad leggen. (tot achter de schakelaar).
Misschien dat de diode oplossing toch handiger is. De relais van het grootlicht moet toch wel de extra belasting van de mistlampen kunnen verwerken? of zeg ik nu iets geks?
Of je gaat relaxter rijden en wat minder aantrekken van anderen. Denk je nou echt dat dit mensen motiveert anders te gaan rijden? Laat nog liever mijn gas los...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-05 20:57

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik heb er even overheen gelezen dat je de mistverlichting wilt combineren met grootlicht i.p.v. dimlicht, maar dan nog...
Vincentio schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 00:39:
[...]
Ik neem aan dat je meer dan 50 meter bedoelt, anders is het vrij lullig :+
Overigens is dat toch voor achter? Voor staat zover ik weet niet duidelijk beschreven, weet wel dat veels te veel mensen te gauw hun mistlicht inschakelen.
Wat betreft de 50 meter heb je gelijk, het mist achterlicht mag pas ingeschakeld worden bij zicht MINDER dan 50 meter. Mistvoorlichten alleen bij "slecht" zicht, een beetje wazig dus, zoal wel vaker het geval met de Nederlandsewet het geval is. :)

Hier een linkje met de regels: http://www.blikopdeweg.nl...o/info__mistlampen.shtml#
Of je gaat relaxter rijden en wat minder aantrekken van anderen. Denk je nou echt dat dit mensen motiveert anders te gaan rijden? Laat nog liever mijn gas los...
Hier kan ik mij ook helemaal in vinden. Als jij mij achter op komt met seinende lichten dan ga ik absoluut niet voor jouw harder rijden of aan de kant. Dit zou ik alleen doen voor voorrangsverkeer welke blauwe zwaailichten al dan niet gecombineerd met een sirene voerd.

De laatste paar weken zie overigens belachelijk veel mensen met mist voor- en achterlicht rijden terwijl hier geheel geen aanleiding voor is. Wat een beetje sneeuw al niet kan doen, als het al op de grond ligt. :+

[ Voor 5% gewijzigd door _Dune_ op 04-02-2010 00:53 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etimm
Het is ook meer voor seinen als groet. Ik sein niet omdat andere mensen grootlicht aan hebben staan of wanneer hun xenon recht in mn gezicht schijnt. Hoe lang zal dat zijn? 2 seconden en dan zijn ze al langs je gereden!

Geloof me, ik ken de regels. Mistlampen/Verstralers mag niet en zoals iemand al zei: het komt heel zelden voor in NL dat we minder dan 50meter zicht hebben.

Maar ik zit niet te wachten op mensen de mij hier de les gaan lezen. Als je het niet eens bent met hetgeen dat ik wil doen, reageer dan niet.
Dit forum heet ook niet voor niets "Elekronica" dus laten we ons daarbij houden:
etimm schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 00:33:
[...]
Zou het relais overweg kunnen met de extra belasting van de mistlampen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:17

RvL

Dat ligt er aan hoe het huidige relais gedimensioneerd is.

55W bij 13,8V (boordspanning bij draaiende motor) is ongeveer 4A. Dit is dus per lamp. Het huidige relais krijgt dus 8A te verwerken bij groot licht. Let wel, dit is als de gloeidraad in de lamp warm is. Een koude lamp kan zomaar eens een inschakelstroom hebben die een factor 10-20 hoger is! Dit houd dan enkele millisec. aan, totdat de gloeidraad warm is.

Als je daar dan ook nog eens 2 mistlampen bij gaat schakelen, wordt de stroom nog eens verdubbeld.

Het hangt dus volledig af van het relais.

Vergeet overigens ook niet dat er dus ook een dubbele stroom door de bedrading van het groot licht gaat lopen. Is deze daar wel op berekend?

Ik denk dat het echt beter is om een apart relais te nemen, met aparte bedrading. Kortsluiting en smeltende/smeulende bedrading is niet iets wat je wil in je auto. Zal kijken of ik hier een voorbeeldschema van kan tekenen voor je.

Nog een toevoeging: bij moderne auto's willen boordcomputers nog wel eens roet in het eten gooien. Niet iedere boordcomputer staat het toevoegen van extra belasting op een voedingslijn toe. Je zal niet de eerste zijn die daardoor helemaal geen licht meer krijgt ;)

[ Voor 25% gewijzigd door RvL op 04-02-2010 11:46 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:19

Edd

Waarom plaats je geen extra relais naast je relais voor het grootlicht?
De aansturing kun je gewoonweg wegpakken van je grootlicht-relais.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 18:41

Part

Helemaal niets.....

etimm schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 11:11:
...
Zou het relais overweg kunnen met de extra belasting van de mistlampen?
Kans bestaat dat de contacten aan elkaar blijven kleven waardoor de lampen niet meer uitgaan.

Tevens een redelijke kans op brand en dat is dan meestal ook einde auto. De bedrading van auto's is vaak precies berekend op de normale belasting uit kosten en gewichts besparing.

Denk bij je oplossing ook aan de APK en de gevolgen indien de auto technisch onderzocht gaat worden na een ongeval .
Pagina: 1