Pinnetje nog terug te buigen of DOA?

Pagina: 1
Acties:

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-02 16:10
Vandaag na lang wachten eindelijk een hoop onderdelen voor een paar pc's binnengekregen. 1 Persoon wachtte al heel lang dus besloot ik haar pc als eerste te assembleren. Helaas... bij het uitpakken van de processor (AMD Phenom II X4) zie ik een verbogen penntjes (de processor zat ook niet echt op het schuimpje). Verpakking was wel verzegeld.

Wat is nu handig om te doen... proberen om het pinnetje weer recht te buigen (breekt dit niet af?) of de processor gewoon DOA melden?

Hier een foto van het pinnetje, pinnetje zit op de eerste rij:
Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/SDC10275.jpg

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
DOA melden, en hopen dat je die spullen bij een beetje een goede shop hebt gehaald (ze zouden het zomaar als user-probleem kunnen bestempelen...). Wanneer je gaat buigen gaat dit vrijwel zeker breken vrees ik, zelfs wanneer het verwarmd is.

Je zou ook even de pinout van AM3 naast deze CPU kunnen leggen om te kijken of dit een belangrijke pin is, maar afaik is het bij AM3 (anders dan s939 bijvoorbeeld) bijna altijd een nuttige pin.

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:20
DOA melden vrees ik: terugbuigen geef ik je zo al 50% kans op breuk (ondanks de iets onscherpe foto ;)). Zat deze processor wel in een originele verpakking of was het een bulk versie? Ze hadden in ieder geval wel iets beter mogen verpakken.

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Dat gaat zeker breken. Niet zelf mee gaan klooien.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Binnetie
Daar heb je een punt. Het is een shop waar ik voor aardig wat 1000den euro's heb besteld de afgelopen jaren. Zou jammer zijn als ik naar de concurrent toe moet...

• Binnetie
base_ schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 23:29:
DOA melden vrees ik: terugbuigen geef ik je zo al 50% kans op breuk (ondanks de iets onscherpe foto ;)). Zat deze processor wel in een originele verpakking of was het een bulk versie? Ze hadden in ieder geval wel iets beter mogen verpakken.
Ja de processor zat in een origenele AMD verpakking.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Volgens mij is dat nog prima terug te buigen hoor.
ík zou het ding RMAen, maar in principe moet zo'n ding nog wel te fixen zijn. Meestal breken de pinnetjes pas af als je ze continu op en neer beweegt.

• Blueberry33
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 31-01-2023
Heb hetzelfde probleem gehad, terug gebogen en niks aan de hand maar in jou geval gewoon DOA melden.

Apple

• justin_ti
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 08:55
Sowieso terug proberen te brengen! Het werkt namelijk zo: zij moeten kunnen aantonen dat ze het zelf niet gedaan kunnen hebben. Jij bent niet degene die moet aantonen dat jij het niet gedaan hebt. Gezien ze die dingen niet zo fatsoenlijk verpakken hebben ze niet zo veel te zeggen. En anders een beetje negatieve publiciteit, dat wil niemand hoor.
Wij bogen ze altijd wel terug, ook zulke platte ging opzich nog wel. Maarja je zou maar net een zwak pinnetje hebben...

• Blorgg
  • Niet online
Of optie 3. Overleg met de shop, stuur ze evt. die foto, en buig het pinnetje met hun goedkeuring terug. Scheelt jullie beiden tijd en geld.

• Binnetie
Het lastige is dat je nooit weet of de processor goed zal functioneren (vastlopers e.d.). Zie ook dat er beetje bruinige vingers opzitten. Of dit nu van mij komt weet ik zo niet...

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

mwa als een pinnetje gewoon teruggebogen in de socket zit en je laat de CPU een paar keer goed hard werken (stresstest), dan is de kans klein dat het de zaak alsnog fout gaat.

Heb er nog nooit gedoe mee gehad... en een pin afbreken is lastiger dan je denkt.

• Binnetie
Ik heb de pin op goed geluk teruggebogen en dat ging heel gemakkelijk. Daarna de processor in de AM3 socket en dat ging ook goed. Ik moest echt zoeken welk pinnetje nu een tikje gehad had.

Nu komt het tweede probleem. Hoe weet je of de processor goed is? Ik kan de koeler aansluiten MAAR dan krijg ik koelpasta op mijn processor. Mocht ik hem dan retour sturen dan kunnen ze aan de rest zien dat hij wel in de socket heeft gezeten. Kan de processor heel even zonder koeler, puur om te zien of de bios hem detecteerd?

Verwijderd

@Binnetie

NEE! Echt niet doen, je gaat waarschijnlijk het bios nog niet eens halen.

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:44
Zonder koelpasta is wel te doen, zonder koeler is het snel afgelopen.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:39

Bolletje

Moderator Harde Waren
Dan doe je het toch even zonder koelpasta :)?

• Michael Knight
  • Laatst online: 21-02 21:53

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Verwijderd schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 00:00:
@Binnetie

NEE! Echt niet doen, je gaat waarschijnlijk het bios nog niet eens halen.
Zo hé, dat is een mooi onderbouwde uitspraak...

Een verbogen pin wil absoluut niet zeggen, dat de cpu op zichzelf niet functioneert.

/

[ Voor 8% gewijzigd door Michael Knight op 04-02-2010 00:08 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Verwijderd

Michael Knight schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 00:08:
[...]
Zo hé, dat is een mooi onderbouwde uitspraak...
Ik wou hem gewoon zo snel mogelijk waarschuwen, ga jij soms een processor zonder enige heatsink draaien dan? En waarom zou ik het moeten onderbouwen? Als ik zeg dat de processor de BIOS nog niet eens gaat halen kan je de rest zelf wel invullen.

Of had je soms hier over heen gelezen? :|
Binnetie schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 23:54:
Ik heb de pin op goed geluk teruggebogen en dat ging heel gemakkelijk. Daarna de processor in de AM3 socket en dat ging ook goed. Ik moest echt zoeken welk pinnetje nu een tikje gehad had.

Nu komt het tweede probleem. Hoe weet je of de processor goed is? Ik kan de koeler aansluiten MAAR dan krijg ik koelpasta op mijn processor. Mocht ik hem dan retour sturen dan kunnen ze aan de rest zien dat hij wel in de socket heeft gezeten. Kan de processor heel even zonder koeler, puur om te zien of de bios hem detecteerd?

Verwijderd

zonder koeler is je proc binnen 5 seconden overhit

natuurlijk gaat hij dan vanzelf uit, maar het werkt toch niet: waarom het risico nemen?

edit: what hapens if you remove cpu cooler?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2010 00:25 ]

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:27

lasharor

7 december 2004

Verwijderd schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 00:21:

natuurlijk gaat hij dan vanzelf uit, maar het werkt toch niet: waarom het risico nemen?

TS wil even in de bios, niet gaan gamen.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Als dat pinnetje nu gewoon goed zit zou ik de PC gewoon netjes afmaken. Als het goed zit dan zit het namelijk gewoon goed en zorgt dat er echt niet voor dat de pc niet werkt.

Wat betreft de optie zonder koelpasta kan dat wel in principe, als je de koeler gewoon goed zet is een CPU zonder koelpasta echt niet meteen oververhit als je alleen even in het bios kijkt. Compleet zonder koeler is wel af te raden overigens ;)

• Blorgg
  • Niet online
Nu het pinnetje is terug gebogen kun je de PC gewoon verder assembleren. Van een verbogen pinnetje op zichzelf zal een proc niet stuk gaan. De kans dat de proc het gewoon doet is dus redelijk. En vage klachten door een defecte proc zijn ook vrij zeldzaam. In de meeste gevallen doet ie het goed, of helemaal niet. Bij twijfel kun je een stresstest doen.

• kauko12
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-02 21:34

kauko12

No risk, No fun

Dat terug buigen heb ik meerdere malen gedaan, dat ging lang goed maar op een begeven moment brak et af.
Die van jouw is wel erg ver gebogen ik zou het niet wagen. gewoon DOA

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:53
kauko12 schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 00:44:
Die van jouw is wel erg ver gebogen ik zou het niet wagen. gewoon DOA
Ken je dat ene spreekwoord van mosterd na de maaltijd?
Binnetie schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 23:54:

[ Voor 9% gewijzigd door kwiebus op 04-02-2010 00:50 ]

• Binnetie
De boxed cooler die erbij zit bevat een laagje koelpasta, als ik deze monteer dan is te zien dat ik de cpu gebruikt heb zeg maar. Ik was voor deze pc namelijk niet van plan om er Artic Silver onder te smeren... ik waag gewoon de gok vanavond. Ik assembleer hem helemaal en vermoedelijk zal hij gewoon werken.

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-02 23:08

Ja leuk, een cpu uit het jaar 0 fikt echt op. Tegenwoordig zijn alle cpu's allang beschermd tegen oververhitting.
Ik zou gewoon de koeler er los opgooien zonder koel pasta, hij zal wel warm worden maar dat is geen ramp.

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 23:46
spNk schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 11:28:
[...]

Ja leuk, een cpu uit het jaar 0 fikt echt op. Tegenwoordig zijn alle cpu's allang beschermd tegen oververhitting.
Ik zou gewoon de koeler er los opgooien zonder koel pasta, hij zal wel warm worden maar dat is geen ramp.
Vanaf de pentium 4 en athlon 64 kan je zonder koeler starten, oke echt rap gaat het niet.
Heb zelf wel de nodige coolers vervangen tijdens het draaien wat je noemt hotswappen :)

Dus volgens de thoerie moet het kunnen volgens de praktijk ook, maar zou het niet aanraden tenzij je zoals ik dus wel eens wat coolers moet swappen zonder te rebooten :)

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Ik heb het wel eens met m'n E2140 geprobeerd. Hij sloeg vrij snel af dus als je er lang mee wilt werken, dan zou ik er toch een koelertje opgooien maar de pasta kan je dan achterwege laten.

Maar wat je daarna aanhaalt is echt de meest ranzige onzin, weet je hoe oud de hardware is? Meer dan acht jaar. Welkom in 2010, waar we zoiets hebben als thermische beveiliging |:(

[ Voor 9% gewijzigd door Jejking op 04-02-2010 11:54 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Een p4 (prescott?) zonder koeler draaien lijkt me geen goed plan trouwens.
Huidige CPUs zul je er niet mee slopen... die zijn inderdaad beveiligd.

Het valt ook op dat er de laatste jaren geen "ik-draai-mijn-cpu-zonder-koeler-en-nu-is-ie-stuk-filmpjes" meer verschijnen ;).

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:30

MsG

Forumzwerver

Je kan hem nu toch gewoon gebruiken? Mocht hij alsnog raar doen dan kan hij alsnog onder garantie weg met dat probleem. Je hebt nu de shop in eerste instantie al bevoordeeld door geen DOA procedure te starten.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Binnetie schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 11:09:
De boxed cooler die erbij zit bevat een laagje koelpasta, als ik deze monteer dan is te zien dat ik de cpu gebruikt heb zeg maar. Ik was voor deze pc namelijk niet van plan om er Artic Silver onder te smeren... ik waag gewoon de gok vanavond. Ik assembleer hem helemaal en vermoedelijk zal hij gewoon werken.
Je moet toch kunnen testen of het werkt? Werkt de proc. vervolgens niet dat is het alsnog een DOA, ondanks je reanimatie.

• base_
spNk schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 11:28:
[...]

WTF: beveiligd tegen oververhitting: tegen de tijd dat die temp. sensor(=diode) op de CPU DIE doorheeft dat de chip geen koeling heeft is rest al deels gesmolten met een beetje pech... Waarom in godsnaam zonder koelpasta: je garantie vervalt echt niet door een beetje pasta hoor! Ook als je bij de eerste dag na ontvangst na montage MET koelpasta constateert dat de CPU niet werkt is het nog steeds een DOA. Doe je dit echter zonder de vereiste koeling en gaat de CPU daardoor dood door overvehitting dan is het niet eens garantie meer. Hetzelfde geldt voor het verbogen pinnetje: stuur je de CPU terug met verbogen pin dan is dit garantie, buig je de pin terug en breekt deze af dan is dit in principe geen garantie meer!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

De koelpasta vult alleen maar de oneffenheden op het oppervlak op. Als het blok zelf maar goed contact maakt. Temps vallen sowieso hoger uit, een graadje of 25 heb ik wel eens gezien. Maar alsof je CPU smelt doordat hij even een paar minuten draait zonder pasta, kom op... totaal onnodig.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
base_ schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 12:30:
[...]

WTF: beveiligd tegen oververhitting: tegen de tijd dat die temp. sensor(=diode) op de CPU DIE doorheeft dat de chip geen koeling heeft is rest al deels gesmolten met een beetje pech... Waarom in godsnaam zonder koelpasta: je garantie vervalt echt niet door een beetje pasta hoor! Ook als je bij de eerste dag na ontvangst na montage MET koelpasta constateert dat de CPU niet werkt is het nog steeds een DOA. Doe je dit echter zonder de vereiste koeling en gaat de CPU daardoor dood door overvehitting dan is het niet eens garantie meer. Hetzelfde geldt voor het verbogen pinnetje: stuur je de CPU terug met verbogen pin dan is dit garantie, buig je de pin terug en breekt deze af dan is dit in principe geen garantie meer!
Dat is onzin, zoals meerdere mensen hierboven al aangeven zijn moderne CPU's prima tegen oververhitting beveiligd en schakelen ze uit voordat dat er schade aan de CPU kan komen. Wat wel klopt is dat je het bios compleet zonder koeler niet zal halen waarschijnlijk., de pc zal hoogstwaarschijnlijk eerder uitschakelen.

Zonder koelpasta daarentegen kun je een computer in principe zelfs prima gebruiken onder Windows. Je zult dan wel wat hogere temperaturen hebben die als je dat echt jaren doet misschien op termijn kunnen zorgen voor een kortere levensduur. Maar voor even te testen kan dat dus echt prima.

• base_
Ik heb ook wel CPU's meegemaakt die al jaren draaiden met slechts 1 van de 2 clips op de koeling, Heeft altijd scheef gezeten, ik zie alleen het nut niet om zonder pasta te testen. Overtollige pasta kan je achteraf zeer eenvoudig met wat wasbezine of spiritus verwijderen.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-02 15:34
Ik zou er wel pasta tussendoen, het is niet nodig, maar als je hem ooit terug wil sturen is het makkelijker koelpasta (met wasbenzine) weg te poetsen, dan krassen uit de heatspreader te moeten polijsten die door je koelblok veroorzaakt zijn.

• Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-02 21:58
succes jongens!!!

ff pinsetje pakken dan komt het goed als je veel geduld en een vaste hand hebt!

DPC Chef-kok :)

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
woozyzpk schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 15:18:
succes jongens!!!

ff pinsetje pakken dan komt het goed als je veel geduld en een vaste hand hebt!
Ehm.. lees je ook reacties? Het bewuste pinnetje is al sinds gisteravond 23.54 recht. (iets eerder zelfs)

• TRAXION
Boudewijn schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 12:20:
Een p4 (prescott?) zonder koeler draaien lijkt me geen goed plan trouwens.
Huidige CPUs zul je er niet mee slopen... die zijn inderdaad beveiligd.

Het valt ook op dat er de laatste jaren geen "ik-draai-mijn-cpu-zonder-koeler-en-nu-is-ie-stuk-filmpjes" meer verschijnen ;).
Vanaf de p4 northwood is het geen probleem, prescott dus ook niet.
Verbruik van een cpu heeft niets te maken met overheat en throttle down.

Wilhelmina core zou ik niet aandurfen dit omdat het een andere socket is (423?) en daarnaast het volgens mij nog niet inzit.

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

TRAXION schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 15:34:
[...]

Vanaf de p4 northwood is het geen probleem, prescott dus ook niet.
Verbruik van een cpu heeft niets te maken met overheat en throttle down.

Wilhelmina core zou ik niet aandurfen dit omdat het een andere socket is (423?) en daarnaast het volgens mij nog niet inzit.
Pentium 3 heeft zelfs al een ingebouwde thermische beveiliging... als dat het 'bekende' filmpje is, zit er ook een P3 tussen. De P3 gaat echter vrij snel naar een 'halt' mode, terwijl de P4 (Williamette, Northwood, Pescott en latere modellen) zichzelf dynamisch terugclocken om vervolgens ook op 'halt' te gaan :)

Bij AMD duur het nog tot na de AthlonXP voor zo`n beveiliging erin zat :)

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:37
En al zou het pinnetje afbreken - bij dit soort sockets is ruim de helft van de pinnen wel een voedings- of aardepin, eentje minder kan bij normaal gebruik absoluut geen kwaad.

Heb helaas geen pinout van een AM3 socket gevonden, dus kan niet controleren of het bewuste pinnetje inderdaad een voedingspin is, maar de kans is bovengemiddeld.

Anyway, hij is rechtgebogen en zal het de komende jaren nog wel gewoon goed doen.

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 18:37
Ik zou hem zeker terugsturen. Dit breekt af en dan kun je hem niet meer terugsturen... waarom niet? Omdat een pinnetje niet afbreekt wanneer hij recht is, alleen krom en je hebt m recht gebogen

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:25
ooit heb ik eens zo pinnetje terug gebogen met hulp van een pinset en believe it or not

Afbeeldingslocatie: http://gezondheid.paginablog.nl/gezondheid/spuit.JPG
werkt perfect, met holle naald

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik gebruik daar een pinpas voor, heb je ze meteen recht staan.

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:34
Michael Knight schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 15:48:
Bij AMD duur het nog tot na de AthlonXP voor zo`n beveiliging erin zat :)
Waarom zette mijn XP2500M zichzelf dan steeds uit als ik hem testte met alleen een koelblok er los opgelegen?

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
FireAge schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 20:44:
[...]

Waarom zette mijn XP2500M zichzelf dan steeds uit als ik hem testte met alleen een koelblok er los opgelegen?
Wat is daar raar aan? Thermische beveiliging zorgt er alleen voor dat de temperatuur niet te hoog wordt - niet /hoe/ daar voor gezorgd wordt. Stroom uitschakelen is een bijzonder effectieve methode, terugklokken is een mooiere (maar duurdere).

• Binnetie
Ik heb de pc geassembleerd en hij werkt prima. Het pinnentje staat misschien nog een heeel klein beetje krom maar zal wel recht geworden zijn toen hij in de socket kwam en ik het hendeltje naar beneden drukte om hem vast te zetten.

• FireAge
ValHallASW schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 20:52:
[...]

Wat is daar raar aan? Thermische beveiliging zorgt er alleen voor dat de temperatuur niet te hoog wordt - niet /hoe/ daar voor gezorgd wordt. Stroom uitschakelen is een bijzonder effectieve methode, terugklokken is een mooiere (maar duurdere).
Ik refereerde er meer naar dat de Athlon XP dus wel thermal protection had ;)

• TRAXION
FireAge schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 22:11:
[...]

Ik refereerde er meer naar dat de Athlon XP dus wel thermal protection had ;)
Die jammerlijk genoeg te vaak vaalde ;) zie filmpje van 10 jaar terug, tomshardware heeft die test toen gedaan ;)

• topaj
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:43
Gewoon niet de gok wagen, stuur alles gewoon terug.
Zo'n processor moet gewoon goed werken, en je kunt hem NU nog terugsturen, later kan eht niet meer ;)

Groeten

• Haan
  • Laatst online: 21-02 15:55

Haan

dotnetter

Ik snap al de ophef niet zo, als het pinnetje is teruggebogen, gaat ie er echt niet nu zomaar opeens vanaf vallen. Ik heb toen ik bij een PC winkel werkte zat pc's in elkaar gezet met 1, tot hele rijen, verbogen pinnetjes (sommige klanten waren niet zo handig, maar wilden toch zelf een pc bouwen ;) ).
Hell, het hoofd TD heb ik meerdere malen pinnen terug op een processor zien solderen, of vervangen door koper uit kabeltjes en dat werkte daarna altijd weer.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

FireAge schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 20:44:
[...]

Uhm... je hebt het nu over de mobile serie...da`s een aparte serie cpu`s. Heb er zelf ook een in mijn oude laptop zitten :)

• FireAge
Michael Knight schreef op maandag 08 februari 2010 @ 01:24:
[...]

Uhm... je hebt het nu over de mobile serie...da`s een aparte serie cpu`s. Heb er zelf ook een in mijn oude laptop zitten :)
Voor zover ik weet is het dezelfde proc, maar hebben ze gewoon de top vna elke batch een M gegeven omdat die op 1.45V ipv 1.65V konden draaien. Daarom waren ze ook zo goed over te clocken, maar goed, is even terug, kan me vergissen :)
Pagina: 1