Verwijderd

Topicstarter
Kijkhoek
Wat mag je nu eigenlijk verwachten wanneer een horizontale kijkhoek van 173° wordt aangegeven? Mag het beeld dan bij een hoek van bijvoorbeeld 100 graden al dusdanig slecht worden, dat kleuren van gezichten verdwijnen?

Ik heb zelf de 40PFL9704H, een geweldig tv, zolang je hier maar recht voor zit. Bij een kleine afwijking, van bijvoorbeeld 90 graden is verkleuring van de gezichten al waar te nemen. De kleuren worden bijzonder flets.

Heb deze vraag ook al bij de Philips de 9000 en de Essence serie 2009-2010 geplaatst, maar daar wordt geen antwoord gegeven. Dus vandaar deze nieuwe topic, wellicht kunnen hier ook andere specificaties behandeld worden en wat je hiervan mag verwachten.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:25
Punt is dat daar niet echt standaarden voor zijn. Als je grote bedragen gaat uitgeven, is het het beste om even in het echt te gaan kijken.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:15
Ik weet niet of het voor dit specifieke model opgaat, maar Philips levert een aantal modellen de laatste tijd met Sharp-panels in plaats van met LG-panels. Ik heb meer klachten gezien over die Sharp-panels, wat betreft de kijkhoek...
418O2 schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 22:08:
Punt is dat daar niet echt standaarden voor zijn. Als je grote bedragen gaat uitgeven, is het het beste om even in het echt te gaan kijken.
Mocht wat ik hierboven schijf opgaan, dan kun je wel eens meemaken dat je in de winkel een versie met LG-panel ziet en uiteindelijk een versie met Sharp-panel meekrijgt. :/

@TS: Als je wilt weten met wat voor een panel jouw scherm is uitgerust, dan kun je dat terugvinden in het servicemenu. Toets dan 062596i(info) in op de afstandsbediening en kijk bij Options > Display > Screen.

Let op: Officieel zou je helemaal niet in dat menu mogen zitten, dus ga niet perongelijk dingen aanpassen ofzo. Volgens mij krijg je zelfs een disclaimervenster dat je garantie vervalt als een onbevoegd iemand in het servicemenu gaat zitten rotzooien...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-02 15:50

mr.paaJ

generatie cmd+z

Bij 90 graden bekijk je je tv vanaf opzij :)

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:00
Je was me voor! ;)

Als je 90 graden naar links gaat zitten, zit je letterlijk naast de tv. (90 graden naar rechts en je zit aan de andere kant. Opgegeven waardes van 179 graden kijkhoek zijn bij een lcd komplete onzinspecs. Bij een plasma kan dit dus wel.

Over het probleem: ik heb het al duizenden keren gezegd en ik blijf mezelf maar herhalen. Je moet een hdtv testen (!) in de winkel door zelf apparatuur (xbox/ps3) mee te nemen en vooral de beeldinstellingen te veranderen.

Het checken van de kijkhoek is ook een onderdeel van het testen. Dit had je natuurlijk wel heel simpel kunnen testen hè? ;)

Met de armen overelkaar naar een langzame HD demo te gaan kijken, heeft totaal geen zin.

[ Voor 19% gewijzigd door Ferry34 op 04-02-2010 00:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
mr.paaJ schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 22:22:
Bij 90 graden bekijk je je tv vanaf opzij :)
volgens mij hebben jullie het niet helemaal goed... omdat een plaatje meer zegt dan duizend woorden, zie onderstaande illustratie (van Tweakers).

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/1209897539.jpg

http://tweakers.net/revie...icaties-zin-en-onzin.html

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ja, maar wat jij nu laat zien is de totale kijkhoek van de televisie, dus links + rechts. Als jij onder een hoek van 90 graden op je tv kijkt, sta je naast je tv. Wat jij bedoelt is 45 graden, pak er maar 's een geodriehoek bij. Die kijkhoek die jij hierboven laat zien (is mijn artikeltje toevallig :P) is de hoek die de persoon uiterst links maakt t.o.v. de persoon uiterst rechts.

Wel apart trouwens dat je wel dat plaatje hebt gevonden, maar niet het stukje tekst dat erbij hoort:
* Kijkhoek
De kijkhoek is de grootte van de hoek tussen de uiterste posities waaronder je nog op het scherm kunt kijken. Theoretisch is de maximale kijkhoek 180 graden. De horizontale en verticale hoek hoeven niet noodzakelijk hetzelfde te zijn en daarom geven fabrikanten beide aan. Toch is de kijkhoek een nietszeggend cijfer geworden. Producenten van lcd-panelen geven bijna allemaal een hoek van 176 of 178 graden aan, wat zou betekenen dat de kijkhoek zo goed als maximaal is.

In de praktijk zijn er grote verschillen tussen de schermen onderling, terwijl de specificaties gelijk zijn. Blijkbaar is voor het meten van de kijkhoek ook geen universele methode gedefinieerd. Fabrikanten definiëren de kijkhoek als de kijkhoek waaronder de maximale contrastverhouding nog 5:1 of 10:1 is. Deze waarde wordt gezien als het minimaal benodigde om nog enigszins acceptabel televisie te kunnen kijken. Het zegt echter niks over de kleurverschillen loodrecht op het scherm en onder een grote hoek. Daarom is de kijkhoek ook een nietszeggende specificatie en moet je in de winkel kijken hoe de schermen zich verhouden.
Dat beantwoordt je vraag toch? Kijken in de winkel is de enige manier om er iets van te zeggen (of reviews lezen, maar da's subjectief).

[ Voor 64% gewijzigd door Grrrrrene op 05-02-2010 13:57 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• GFoAP
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-12-2024
wat een loze discussie, als je voor de tv zit valt je blik loodrecht op het beeld, 90graden dus. maar de kijkhoek is natuurlijk het totale bereik, zoals de afbeelding ook laat zien. dan is 90 graden dus een afwijking van 90/2=45 tov de loodlijn. De enige relevante vraag is op welke basis de kijkhoek door de fabrikant bepaald wordt.

Verwijderd

173 graden is marketing. Misschien zie je wel wat, maar dat is zeker niet optimaal. Ik heb het Philips topic een beetje gevolgd, maar volgens mij heeft die 40PFL9704H sowieso kijkhoek problemen.
Voor mijn Panasonic staat er maximale kijkhoek. Dat is ook grote lulkoek (lange vinger). Als ik er naast sta dan zie ik het beeld dubbel omdat er een glasplaat voor zit.Maar dan kijk ik echt heel schuin. Bij maximaal denk ik aan 360 graden, maar de achterkant is toch echt zwart.

Zoiets moet je in de winkel allemaal testen

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:57
Xander schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 22:21:
Ik weet niet of het voor dit specifieke model opgaat, maar Philips levert een aantal modellen de laatste tijd met Sharp-panels in plaats van met LG-panels. Ik heb meer klachten gezien over die Sharp-panels, wat betreft de kijkhoek...
[...]
Als het goed is zijn de 9000-series van 2009/2010 allemaal met Sharp-panels geleverd en de 7664/8664 LED tv's ook, de Sharp panels schijnen beter te zijn als LG als het om pure beeldkwaliteit gaat maar inderdaad wat tegen te vallen als het op de kijkhoek aankomt. Het enige puntje wat er op dit moment speelt is dat de 8404 gedurende zijn levenscyclus plotseling verandert is van LG naar Sharp panels waardoor het voor kan komen dat in de winkel een LG panel hangt en je met een Sharp panel thuiskomt waardoor bepaalde zaken iets anders ogen.

Ik heb zelf een 40PFL8664 met een Sharp panel sinds een maandje ofzo, geen problemen met de kijkhoek, maar sinds gisteren wel een hele irritante lichtvlek midden op het scherm waarvan ik geen idee heb waar het vandaan komt. Inmiddels contact over opgenomen met Philips, ben benieuwd...(zeker aangezien dit een toestel was wat als vervanging moest dienen van een oud Philips toestel wat na 5 keer repareren nog steeds kapot was)
Pagina: 1