Forum software integratie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac-er
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-09 12:55
Hallo,

Ik zit momenteel met enkele "hoofdbrekers" met betrekking tot het gebruik van een forum ter integratie van een bestaande site, dit is overigens nog geen publieke website maar nog in ontwikkeling.

Wij hebben een redelijk grote website met nieuws, tutorials en reviews. Dit zal worden uitgebreid in de toekomst met userreacties onder nieuwsberichten, profielen en andere extra's voor geregistreerde gebruikers.

Ook willen wij graag een forum integreeren op deze site, maar... we willen wel graag vanwege technische redenen het forum gebruik laten maken van de bestaande database met gebruikersnamen, wachtwoorden en alle andere informatie. Deze tabel kan overigens ook worden aangepast naar de behoefte van het forum qua velden en naamgevingen van de velden.

Verder is het dus ook de bedoeling dat het forum geen eigen registratie en inlogblokken krijgt, maar gebruik maakt van deze blokken op onze eigen site voor dergelijke zaken af te handelen.

Nu hebben wij als eerste idee geopperd om zelf een forum te gaan bouwen, maar aangezien het vele beheer en ontwikkelwerk aan de rest van de website is dat geen optie omdat ik momenteel nog de enige developer ben en daarbij ook veel werk in het ontwikkelen en beheren van de forumcode moet worden gestoken.

Ik ben dus alternatieven gaan bekijken zoals PHPBB en MyBB. Beide vindt ik erg onduidelijk op het gebied van loginclasses e.d. en de informatie wat er over te vinden is maakt het er ook niet veel beter op.

Daarom wil ik vragen of iemand mij een systeem kan aanbevelen voor een forum dat dergelijke mogelijkheden biedt, maar ook de meeste basisfuncties zoals losse moderators en inline modding ondersteunen, en bovendien ook nog makkelijk te integreeren is zodat dit systeem onze eigen database gebruikt.

Hopelijk kan iemand mij hierbij ondersteunen zodat ik een goede keuze kan maken, en deze wensen hierop kan toepassen.

Tot nu toe heb ik wat forums betreft enkel technische ervaring met PHPBB 2, maar daar zal een dergelijk systeem helaas niet bij. Dit is ook al allemaal erg lang geleden.

*SNIP* werving is hier niet toegestaan

[ Voor 6% gewijzigd door RobIII op 03-02-2010 21:45 ]

To Apple or not to Apple? That's the banana!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-09 10:08

Haan

dotnetter

Heb je al gekeken naar deze site? ;) Dat komt qua wensen volgens mij nog wel redelijk overeen: http://www.myreact.nl/

Eigenlijk klinkt je verhaal gewoon alsof je Tweakers.net beschrijft

[ Voor 23% gewijzigd door Haan op 04-02-2010 08:28 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-09 17:10
Op dit moment zijn wij met hetzelfde bezig voor een community met circa 75-duizend leden, op basis van Simple Machines Forums. Hierin heb ik gemerkt dat de grootste aanpassingen die we moesten doen zich in de authenticatie module bevonden (duh), maar een aanpassing van twee queries eigenlijk alles deed wat nodig was. De meest simpele oplossing voor ons hierin was om een extra JOIN toe te voegen aan de wachtwoord-verificatie query, en in plaats van SMF's eigen wachtwoord-veld de gegevens van de andere tabel te gebruiken.

Het werkt, is redelijk onderhoudbaar, maar had wel een serie limitaties waardoor we hier niet mee doorgegaan zijn. Allereerst moet er bij iedere registratie een kloon-account in de forum database toegevoegd worden, ook als iemand het forum zelfs nooit zal bezoeken. Daarnaast is het niet erg flexibel, het delen van statistieken en laatste inlog-tijden werkte niet ideaal, en functies als het wachtwoord aanpassen vanuit de forum software waren niet mogelijk.

Hierdoor hebben we gekozen om de accounts te linken. Niet iedereen heeft persé een forum account nodig, dus we zien het als en los onderdeel. Bij registratie op het forum is de registrant verplicht om zijn/haar algemene account gegevens op te geven, waarna de accounts aan elkaar gekoppeld worden. Ondanks dat dit betekend dat operaties als wachtwoord wijzigen twee keer doorgevoerd moeten worden is het forum zich wel bewust van de gegevens van het algemene account, wat voor ons prima en redelijk onderhoudsvrij werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac-er
Haan schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 08:27:
Heb je al gekeken naar deze site? ;) Dat komt qua wensen volgens mij nog wel redelijk overeen: http://www.myreact.nl/

Eigenlijk klinkt je verhaal gewoon alsof je Tweakers.net beschrijft
Bedankt voor deze tip, ik zal eens gaan testen op onze server met dit systeem.

En wat je zegt over tweakers.net, het idee lijkt er idd wel een klein beetje op, wij zijn immers ook een ICT site, alleen dan specifiek op Apple gericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac-er
Bedankt, ik zie net dat er nog voor mijn bericht een reactie was geweest...

Ik ben met MyReact aan de slag gegaan, en ik ben er op de een of andere manier niet erg tevreden over... ook omdat er vanalles in php.ini moet worden gewijzigd, en andere software aanwezig moet zijn.

Ik heb heb wel op onze eigen server gezet als test, maar ik ben niet van plan met MyReact door te gaan, ook mede door restricties (100 user limit gelijktijdig online en licentie).

Ik ga nu eens met de andere reactie aan de slag m.b.t. SMF. Hopelijk levert dat meer succes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac-er
Peter schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 09:08:
Op dit moment zijn wij met hetzelfde bezig voor een community met circa 75-duizend leden, op basis van Simple Machines Forums. Hierin heb ik gemerkt dat de grootste aanpassingen die we moesten doen zich in de authenticatie module bevonden (duh), maar een aanpassing van twee queries eigenlijk alles deed wat nodig was. De meest simpele oplossing voor ons hierin was om een extra JOIN toe te voegen aan de wachtwoord-verificatie query, en in plaats van SMF's eigen wachtwoord-veld de gegevens van de andere tabel te gebruiken.

Het werkt, is redelijk onderhoudbaar, maar had wel een serie limitaties waardoor we hier niet mee doorgegaan zijn. Allereerst moet er bij iedere registratie een kloon-account in de forum database toegevoegd worden, ook als iemand het forum zelfs nooit zal bezoeken. Daarnaast is het niet erg flexibel, het delen van statistieken en laatste inlog-tijden werkte niet ideaal, en functies als het wachtwoord aanpassen vanuit de forum software waren niet mogelijk.

Hierdoor hebben we gekozen om de accounts te linken. Niet iedereen heeft persé een forum account nodig, dus we zien het als en los onderdeel. Bij registratie op het forum is de registrant verplicht om zijn/haar algemene account gegevens op te geven, waarna de accounts aan elkaar gekoppeld worden. Ondanks dat dit betekend dat operaties als wachtwoord wijzigen twee keer doorgevoerd moeten worden is het forum zich wel bewust van de gegevens van het algemene account, wat voor ons prima en redelijk onderhoudsvrij werkt :)
Hoe heb jij dit dan precies aangepakt met SMF? Ik heb nu iig. een testinstallatie gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
karstenmeijers schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 12:59:
[...]

Hoe heb jij dit dan precies aangepakt met SMF? Ik heb nu iig. een testinstallatie gemaakt.
Gebruik de edit knop ( Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/edit.gif ) als je iets toe te voegen hebt; je topic herhaaldelijk omhoogschoppen is niet nodig. Quote a.u.b. ook niet enorme lappen tekst om er dan met 1 zin op te reageren; quote bij voorkeur alleen het relevante deel ;)
/einde servicemededeling :Y)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

karstenmeijers schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 21:44:

...

Ik ben dus alternatieven gaan bekijken zoals PHPBB en MyBB. Beide vindt ik erg onduidelijk op het gebied van loginclasses e.d. en de informatie wat er over te vinden is maakt het er ook niet veel beter op.

..
Ik heb ook eens te maken gehad met de integratie van een forum in een bestaande ASP.NET site. Ik heb toen besloten PHPBB te gaan gebruiken (aangezien de hosting zowel het .NET framework als PHP ondersteunt).

Via www.website.nl/forum verwees ik gewoon naar de index.php van het PHPBB. Als uitgangspunt voor de authenticatie in de ASP.NET webapplicatie gebruikte ik gewoon de tabellen van PHPBB.

Ik weet niet met welke techniek je website gebouwd is, maar mbv ASP.NET zou je authenticatie obv de web.config kunnen plaatsvinden en kun je inloggegevens beheren in PHPBB.

Wat me wel opviel was dat de MD5 hash (die ik toen nog gebruikte) in .NET een iets ander formaat gebruikte dan die van PHP, waardoor de strings niet te vergelijken waren.

code:
1
2
3
4
5
6
7
.NET

aa-bb-cc-dd

PHP

aabbccdd

Maar dit is vast op te lossen. In mijn geval was een snelle oplossing nodig voor onze vereniging van max. 20 leden. Dus niet echt spannend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanL
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 22:08
Als je gebruikt maakt van SMF kan je gebruiken maken van SSI in je php scripts. Wordt er bijgeleverd en super simpel in gebruik en aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac-er
StephanL schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 15:03:
Als je gebruikt maakt van SMF kan je gebruiken maken van SSI in je php scripts. Wordt er bijgeleverd en super simpel in gebruik en aan te passen.
Ik heb eens wat op het internet gezocht over SSI, en ik moet zeggen dat dat zeker niet verkeerd uitziet.
Ik ben me alleen aan het bedenken of ik daar ook designs en weergaves van kan aanpassen.

Ander alternatief waar ik serieus op het moment naar ben aan het kijken is toch terug PHPBB, daar kun je kiezen tussen DB, LDAP en Apache authenticatie in het beheerderspanel. Maar heeft ook iemand een pluging om wel DB te doen, maar een andere DB dan aangegeven, met ook een andere manier van opslaan van het wachtwoord?

Ik spreek nu dus eigenlijk over 2 verschillende systemen, maar dat komt omdat ik er nog niet helemaal uit ben waar de keuze op gaat vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ssander
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-06-2023
Wat ik in de eerste instantie zou overwegen is om alle huidige registratie gegevens in het forum die je gaat gebruiken te stoppen. Vervolgens kun je vrij makkelijk de inlog/uitlog functies van het forum gebruiken. Ik heb dit eens met PHPBB gedaan; boven elke pagina van de site kon iets in de richting van de volgende code gebruiken om te kijken of mensen ingelogd waren;

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
session_start();
require 'forum/core.php';
$user = getUserInfo();
if($user->is_logged) {
  echo 'Welcome, ' . $user->name;
} else {
  echo 'Welcome, Guest!';
}

Alle authenticatie doet het forum dan voor je wat lekker makkelijk is. Aangenomen dat dit met vrijwel elke fora wel kan (ga ik wel van uit), moet je alleen beslissen welk forum je wilt gebruiken.

Wanneer je bv. blogs op je site wilt toevoegen, kun je dit koppelen aan de users tabel van het forum.

In de eerste instantie zul je dus wel wat merk moeten doen om de al bestaande userinfo in het forum te stoppen, maar vervolgens heb je wel een goede base waarop je verder kunt werken.

Om mensen in te loggen kijk je gewoon naar de inlog pagina van het forum en wat de action van het formulier is. Vervolgens kun je je eigen formulier maken met dezelfde action en dezelfde input fields.

[ Voor 8% gewijzigd door Ssander op 05-02-2010 10:27 . Reden: nog wat extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac-er
Allemaal in ieder geval hartstikke bedankt tot nu toe voor alle informatie!

Ik had eerst een hele lijst aan mogelijke forum's, die tevens ook nog is uitgebreid aan de hand van jullie adviezen en informatie.

Nu zit ik nog te twijfelen tussen SMF en PHPBB. Persoonlijk denk ik dat het de eerste gaat worden, omdat die naar mijn idee wat handiger in elkaar zit.

Persoonlijk denk ik dat ik voor SMF ga vanwege de SSI ondersteuning.

Enige wat ik me wel afvraag is of ik ook het design, teksten en indelingen kan aanpassen op een handige manier, of dat ik het dan beter zelf kan programmeren.

Om maar eens een voorbeeld te geven, de onderstaande code:
PHP:
1
<?php ssi_login(); ?>

Daarmee krijg ik een inlogblokje, maar kan ik ook die indelingen b.v. velden naast elkaar ipv. onder elkaar, en teksten erbij aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
karstenmeijers schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 14:27:
Enige wat ik me wel afvraag is of ik ook het design, teksten en indelingen kan aanpassen op een handige manier, of dat ik het dan beter zelf kan programmeren.

Om maar eens een voorbeeld te geven, de onderstaande code:
PHP:
1
<?php ssi_login(); ?>

Daarmee krijg ik een inlogblokje, maar kan ik ook die indelingen b.v. velden naast elkaar ipv. onder elkaar, en teksten erbij aanpassen?
Heeft SMF geen documentatie of een (support)forum? Anders kun je met CSS ook vast wel wat bereiken wat de indeling betreft. Als je geen moeite wilt doen om zelf zo'n inlogblokje te maken, zul je toch even moeite moeten doen om uit te zoeken wat voor mogelijkheden die SSI-interface biedt.

[ Voor 11% gewijzigd door Raynman op 05-02-2010 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac-er
Ok, allemaal harstikke bedankt voor de informatie!

De keuze is nu gevallen op SMF.

Pagina: 1