Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 11:28
Hi,

Omdat de eerste schijf in mijn Zyxel NSA-220 vol zat, heb ik gister een tweede schijf bijgeplaatst en deze in JBOD mode geinstalleerd. Als ik echter in de web interface kijk zie ik welliswaar Disk 1 en 2 correct weergegeven, maar de maximale opslag capaciteit is maar 931 GB in plaats van 2.5 TB.

Nu heb ik met google en de forum search gezocht, en het meest waarschijnlijke is dat het komt omdat ik Disk 2 dezelfde volume name heb gegeven als disk 1. Ik heb toen geprobeerd om met disk alleen disk 1 op te starten, maar dan krijg ik een foutmelding en blijft de schijf onbenaderbaar. Hoe kan ik dit oplossen?

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernst
Toink.

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-03 18:35
Kan je de 2e schijf nog benaderen via een ander systeem (windows of linux pc) ?
Zo ja, probeer dan eens op die manier de volume naam te wijzigen.

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernst
Chemist schreef op maandag 15 februari 2010 @ 21:25:
Kan je de 2e schijf nog benaderen via een ander systeem (windows of linux pc) ?
Zo ja, probeer dan eens op die manier de volume naam te wijzigen.
Heb vandaag geprobeerd om de schijf via USB te benaderen, met een programma dat ReizerFS zou moeten ondersteuenen, maar kon de schijf niet uitlezen.
Verder ben ik bang dat ik de naam van disk2 wijzig, ik alsnog mijn bestandssysteem kwijt ben aangezien de NAS nu bij 1 schijf er in ook denkt dat de data corrupted is.
Als iemand nog een idee heeft? :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:45
De schijf er uit halen ?
Werkt je NAS dan nog dan de schijf in een pc stoppen en naam veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 17:26
Voordeel van JBOD is dat je hoogstens de file kwijt ben die zich overlapt over beide disks. Verder word gewoon de ene NA de andere schijf vol geschreven. Hoe er mee om wordt gegaan als de file te klein is voor de ene disk en wel voldoende ruimte op de andere weet ik niet.
Dus mits mogelijk zou ik de hdd ontkoppelen via de interface. En daarna los aan een andere pc zetten om bestanden te backuppen. Verder kan het ook nog zijn dat het nu wel een JBOD is maar deze nog niet geformateerd is binnen je NAS en daarom de extra ruimte nog niet zichtbaar is.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernst
Als ik disk2 ontkoppel kan ik de bestanden op disk1 niet meer benaderen via de NAS.

Ik denk eerlijk gezegd dat ik schijf 1 via de computer duidelijk moet maken dat ie ook in z'n eentje in JBOD kan draaien in de NAS, aangezien de interface van de NAS mij geen mogelijkheden geeft om dit te herstellen, anders dan via een format. Ik heb alleen geen idee of dat mogelijk is en hoe dat eventueel moet. Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
ernst schreef op zondag 21 februari 2010 @ 11:23:
Als ik disk2 ontkoppel kan ik de bestanden op disk1 niet meer benaderen via de NAS.

Ik denk eerlijk gezegd dat ik schijf 1 via de computer duidelijk moet maken dat ie ook in z'n eentje in JBOD kan draaien in de NAS, aangezien de interface van de NAS mij geen mogelijkheden geeft om dit te herstellen, anders dan via een format. Ik heb alleen geen idee of dat mogelijk is en hoe dat eventueel moet. Iemand?
Mogelijk. Je kunt dit op een Linux PC doen, of direct op de NAS zelf via een FFP-stick of de telnet backdoor. (Het admin account voor de telnet backdoor werkt niet meer in nieuwere firmwares, maar als je me je MAC adres laat weten kan ik je wel de NsaRescueAngel password laten weten)

Of deze truuk ook werkt met JBOD weet ik niet, hij werkt wel met RAID1. Eerst moet je de array geforceerd assembleren:
code:
1
mdadm --assemble /dev/md0 /dev/sda2 --force
Vervolgens maak je dit de default:
code:
1
mdadm --grow -n1 --force /dev/md0
Daarna rebooten en hopen dat de firmware niet nog ergens in flash heeft staan dat je 2 schijven zou moeten hebben.

Wanneer het op deze manier niet lukt, kun je nog proberen de RAID header te overschrijven. De eerste paar blokken (64kB?) van de partitie bevatten de RAID header, hierin staat wat voor soort array het is, wat de plaats van deze schijf erin is, een GUID van de array, ...
Het is mogelijk om deze te overschrijven zonder de inhoud van de partitie aan te passen. Als je dit wilt doen zou ik het zeker op de NAS zelf doen, dan weet je zeker dat het dezelfde versie van mdadm is die de header schijft. Ik weet niet zeker of alle versies dezelfde headergrootte zullen schrijven. Ik heb deze truuk nooit 'in het echt' toegepast, alleen op loopmounted files, maar het werkte wel.
Anyway, het commando is:
code:
1
mdadm --create --verbose /dev/md0 --level=linear --raid-devices=1 /dev/sda2 --force
Hierna heb je dus een *nieuwe* 1 schijfs JBOD array. Reboot en het zou moeten werken.
Pagina: 1