Crt dimmen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor ons profiel werkstuk willen we een ionocraft bouwen.
Wij willen onderzoeken wat de efficiëntie is bij bepaalde voltages. Als stroom voorziening gebruiken we een crt monitor. Echter weten we niet of deze nog functioneert als je het "dimd" door middel van een dimmer in een stekkerblok.
Heeft een crt monitor 230volt nodig, of functioneert deze ook bij 110 waardoor dus de spanning uit de kanode dus minder word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

Nee dat werkt niet

Edit: Je wilt dus blijkbaar een hoogspanning hebben voor je ionocraft, ik zou zelf niet zomaar een CRT gaan 'recyclen' aangezien die dodelijk kunnen zijn.

Misschien is het slimmer eerst eens naar de eisen aan de hoogspanningsbron te kijken voordat je begint met zomaar iets te gebruiken.

2 belangrijkste vragen om je daarmee op weg te helpen:
Welke spanning heb je nodig, welke stroom hoort daar dan bij ?

[ Voor 81% gewijzigd door DaWaN op 03-02-2010 19:09 ]

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-07 07:21

dalus

Firing Sparks

Een dimmer kan je niet zomaar gebruiken op een crt. Wat wel kan is een crt open slopen om de hoogspanningstrafo eruit te halen ( zoek even een guide op hoe je het veilig moet doen (www.4hv.org)) Vervolgens moet je een schakeling maken waarmee je de trafo kan aansturen. Deze kan je wel 'dimmen' met een lab voeding.

Pas we wel mee op de hoogspannings trafo is niet bepaald dodelijk maar een opdonder is bijzonder pijnlijk. Heb je pech kan (lees zwak hart) dan kan het wel dodelijk zijn.

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 13kv DC nodig.

Ik weet hoe ik de flyback trafo uit een crt moet halen. Maar ik kan dan nergens op internet een schema vinden voor de aansturing van de flyback.
http://hvlabs.com/lifter.html nu heb ik dit wel gezien, alleen word er niet duidelijk uitgelegd hoe hij zijn stroomvoorziening heeft geregeld.

Edit:
ik heb een chema gevonden. Zou deze voldoende zijn? omdat hij erbij vermeld dat je een bepaalde flyback trafo ervoor nodig hebt.
http://tesladownunder.com/Flyback_driverAndrineri.jpg
http://members.iinet.net.au/~pterren/Other_HV_stuff.htm

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2010 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 19:04:
........., of functioneert deze ook bij 110 waardoor dus de spanning uit de kanode dus minder word.
Wat is dat, een kanode? Een kruising van een anode en een kathode? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jaja, dat komt vers uit japan ;)
De "stroom" die uit dit ding komt. Afbeeldingslocatie: http://www.afrotechmods.com/reallycheap/Jacob/suctioncup.jpg

Na wat meer speurwerk heb ik de goede schakeling gevonden.
http://www.webalice.it/saverio.filippi/royer_eng.html

Ik vroeg me alleen af, of dit schema aangepast moet worden als er een andere flyback trafo word gebruikt dan in het voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-09 17:14
Heel toevallig heb ik hier ook m'n profielwerkstuk over gemaakt. Helaas had ik enkel beschikking over een 5kV lab trafo, omdat de TOA's en docenten het anders niet meer verantwoord vonden :p

Overigens was mijn bevinding dat het veel lastiger is om dat stomme driehoekje op een fatsoenlijke manier in elkaar te krijgen, er spanning op zetten leverde heeeeeeeeeel veel vonken, geknetter en stank (lijm begon te smelten)

Kun je eens proberen een hoogspannings lab trafo te pakken te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

Heb je al met je begeleider besproken of dit uberhaupt is toegestaan? (op de Universiteit waar ik werkte mochten ervaren studenten zelfs geen spanningen boven 60V gebruiken in schakelingen
ivm veiligheidsregels...)

Afhankelijk van het type transformator dat je gebruikt zullen de resonantiefrequentie en uitgangsspanning kunnen veranderen. Om te weten of (en hoe) het schema moet worden aangepast is er meer informatie over de transformator vereist.
Als je toestemming krijg om het systeem te bouwen zou ik de schakeling voeden met een batterij, voorzien van een kleine zekering en een serieweerstand opnemen in de uitgaande lijn om de gevaren te verkleinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

@ AFR
Meestal is er wat te regelen als je kan verantwoorden hoe je veilig kan omgaan met hoge spanningen. Mijn pws hing direct aan het net en wekte al 0.5MV op @5KVA.

Dusja scholen zijn hier minder strikt in :)

@Tijmen
Die schakeling die je hebt gevonden kan elke flyback trafo aansturen zolang je maar een eigen wikkeling om de kern kan aanbrengen. Ding is zelf resonant en werkt zo'n vrij redelijk op bijna alle trafo's zonder aanpassingen.

Wel kan die schakeling enorm veel vermogen door de trafo heensturen, meer dan je nodig hebt. Een 555 timer ic gebaseerde driver voldoet en is veiliger (lager vermogen) (google 555 flyback driver)

Enige wat je nu moet doen is een de monitor ontladen. En met een verf afrander fohn de trafo los solderen van de printplaat

[ Voor 57% gewijzigd door dalus op 04-02-2010 09:00 ]

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga vandaag de beeldbuis regelen.

http://www.h-i-r.net/2009...rs-and-crt-discharge.html Op deze manier ga ik hem ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:57

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

http://jnaudin.free.fr/lifters/labhvps/index.htm
Ook wel nuttig denk ik. Kijk je wel uit met de isolatiedikte van je HV kabels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben weer veder vandaag.
Bij ons op school hebben ze een lapvoeding die 10A kan leveren, echter wist de toa er niet veel van af en moet ik morgen dus bij de leraar het navragen.
Ik heb de flyback er uit gehaald. (bedankt voor de verf fohn tip)
Er staan de volgende code op:
dj12b
jg05
Afbeeldingslocatie: http://img163.imageshack.us/img163/1396/img0006kr.jpg

Quote hierboven.
Heel erg bedankt voor het schema dat is tot nu toe nog de beste. Ja, ik was van plan om dikke kabels met goede isolatie te gebruiken voor het smelt gevaar.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2010 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFR
  • Niet online

AFR

Goed om te zien dat je nu een veilig schema hebt. (theoretisch kan het aanraken van de uitgangsspanning nu slechts een verstoring in het hartritme veroorzaken).

Wellicht kun je het bovenste deel van het schema vervangen door een voeding van school waarbij je stroom en spanning kunt begrenzen. Omdat je geen volledige specs hebt van je trafo kun je op deze manier langzaam de spanning opvoeren tot het geheel werkt. De stroombegrenzing is nodig voor het geval je schakeling door dreigt te branden of wanneer je deze toch per ongeluk aanraakt. Een paar honderd mA is waarschijnlijk al voldoende om het geheel op vol vermogen te voeden.

Detail: Kabels branden door door hoge stromen (P=R*I^2) die je eerder zou verwachten bij lage spanningen. De dikke isolatie is nodig om doorslag te voorkomen, niet om smelten tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
We hebben op school een lapvoeding. Die 10a levert en je de voltage kan instellen van 0 tot 220 volt. Met deze zou ik dan het bovenste gedeelde van het schema kunnen vervangen.

Echter snap ik 1 ding niet aan het schema, het tweede gedeelte heeft namelijk 3 ingangen.
ov (ground)
+12v
0-60V
echter weer ik niet welke van de 2 positief en andere negatief is. ik vermoed dat 0-60v negatief is(zwarte stekker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFR
  • Niet online

AFR

Ground is altijd de nul volt. Op een labvoeding is dit meestal de zwarte of blauwe aansluiting.
De 0-60V ingang is een postieve spanning. Dit zie je ook terug aan de richting van de diodes D1 en transistor Q2 in je systeem.
De 12V ingang is nodig omdat IC U3 door zou branden bij een spanning van 60V. Dit IC zou je eventueel ook kunnen voeden met een blokbatterijtje van 9V.

Ofwel: Je hebt dus 2 positieve spanningen (1x regelbaar tussen 0 en 60V en 1x een spanning van maximaal 12V) en 1 nulaansluiting die door middelbare scholieren ook vaak "min" wordt genoemd.

Tip: Het gedeelte rond U3/R4/R3/C5/C4 kun je ook vervangen door een frequentiegenerator die je direct aansluit op R5. Deze is waarschijnlijk aanwezig bij de TOA.

[ Voor 21% gewijzigd door AFR op 04-02-2010 19:22 . Reden: Verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

AFR schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 18:46:
Goed om te zien dat je nu een veilig schema hebt. (theoretisch kan het aanraken van de uitgangsspanning nu slechts een verstoring in het hartritme veroorzaken).

Wellicht kun je het bovenste deel van het schema vervangen door een voeding van school waarbij je stroom en spanning kunt begrenzen. Omdat je geen volledige specs hebt van je trafo kun je op deze manier langzaam de spanning opvoeren tot het geheel werkt. De stroombegrenzing is nodig voor het geval je schakeling door dreigt te branden of wanneer je deze toch per ongeluk aanraakt. Een paar honderd mA is waarschijnlijk al voldoende om het geheel op vol vermogen te voeden.

Detail: Kabels branden door door hoge stromen (P=R*I^2) die je eerder zou verwachten bij lage spanningen. De dikke isolatie is nodig om doorslag te voorkomen, niet om smelten tegen te gaan.
het lijkt me ook een goed idee om het eerste stuk voeding te vervangen door een labvoeding. Het enige wat je dan in principe moet maken is een 555 timer circuit (dat chipje) dat een stevige geheatsinkte mosfet aanstuurt. Deze mosfet wordt de aan/uit schakelaar voor de primaire spoel. In die link die ik je gaf staan tips om de primaire spoel de identificeren btw. Ga met je frequentie ergens rond de 20KHz zitten, werkt prima.

Over de 555 zijn genoeg datasheets te vinden.

Een CRT flyback genereert trouwens bij een 12V input al heel wat kilovolts onderschat dat niet.
Als je trouwens even een foto maakt van de onderkant van de flyback kan ik je denk ik wel een pinout geven. Heb denk ik dezelfde

[ Voor 7% gewijzigd door AtomicShockwave op 04-02-2010 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een bestellijst gemaakt voor deze schakeling (de onderste) http://jnaudin.free.fr/lifters/labhvps/index.htm
Alleen zijn er een paar dingen die niet kloppen.
zo is weerstand R5 3 watts in plaats van de 2.
c4 hebben ze geen 15nf, alleen de 22nf of 10nf. (ook niet bij conrad)
Is dit een probleem? en ziet iemand nog meer fouten?
benodigdheden voor 2e deel zijn: (r4,r3,c4,c5,u3,r5,c6,d2,r6,q2)

Afbeeldingslocatie: http://img199.imageshack.us/img199/1194/bestellijst.jpg

Foto, van de flyback maak ik vanavond.
De foto van de achterkant.
Afbeeldingslocatie: http://img237.imageshack.us/img237/3694/img0029gr.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2010 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFR
  • Niet online

AFR

Het vermogen van de weerstand geeft aan welk vermogen het weerstand maximaal kan hebben. Een 3W weerstand gebruiken ipv een 2W weerstand is prima.

De vraag over de 10nF en 20nF weerstand beantwoord ik niet. Het lijkt me een goede oefening om de datasheet van de NE555 eerst eens zelf te bekijken zodat je begrijpt wat dat deel van de schakeling doet. Als je het gedrag van de originele schakeling wilt benaderen kun je alvast een 20nF condensator bestellen + evt een extra weerstandje van 820 Ohm.
Waarom gebruik je een 500V condensator in het laagspanningsgedeelte?

PS. Krijg je hulp bij het bouwen van de schakeling? Eerdere opmerkingen en vragen geven me niet echt de indruk dat je bekend bent met (basis) electronica?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Ik heb even naar mijn flyback gekeken, hij wijkt toch een beetje af dus let op.

Van de pinnetjes die in een boogvorm staan: (de drie die daar los van staan doen niet mee!)

Rechts onder: primair GND
de pin daarboven: Primair +
De pin daar weer boven: HV-

En ja de HV + had je al, das die dikke van de zuignap.

Overigens ben ik het eens met bovenstaande poster. Ik vind echt dat hier een docent of iemand met meer vaardigheden bij moet zijn. Je hebt duidelijk geen grondige basis van elektronica, en het is wel zeker gevaarlijk. Iemand hoort je te helpen bij het veilig maken van de complete opstelling. Dit soort spanningen gaan dwars door dun plastic en een vonk van 5 cm door de lucht is ook zeker mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 11:37
In je bestelling staan geen weerstanden van 470K. En voor de veiligheid zou ik voor een paar speciale HV weerstanden in serie gaan.

Verder meer 555's, een zooi 100nF 1uF ontkoppel Ctjes kopen. Daarbij nog wat verschillende waarde weerstanden en condensatoren zodat je een beetje met de frequentie kan spelen.

En een goede behuizing zoeken zodat alles een beetje weg te werken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Even een kleine waarschuwing. Deze schakeling kan enorm veel storing opwekken op je voedingspanning. Zorg voor een goede filter op je lab voeding of een snubber schakeling bij je flyback trafo. Doe je dit niet dan heb je een grote kans je lab psu de vernieling in te helpen.

En zoek aub iemand die er verstand van heeft voordat je er mee gaat werken. Hoog frequent hoogspanning gaat door bijna alles heen. Een stuk glas of plastic is geen isolator meer . . .

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor deze schakeling schakel ik natuurlijk iemand van buiten af in die mij hierbij helpt.
Dit is meer een leermoment voor mij, alleen wil ik het natuurlijk zelf eerst goed uitzoeken zodat ik er zelf wat van leer.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem toch maar zelf gebouwd. En natuurlijk zonder problemen.
Nu had ik hem gisteren getest het probleem is dat ik bij 30V input maar een spanning van 7KV uit de flyback transformator krijg wat natuurlijk veels te weinig is. Zou het aan de transformator zelf kunnen liggen dat de uitgaande spanning zo "laag" is? Want om er nou 100 v als input te gebruiken vind een beetje teveel.

• AFR
  • Niet online

AFR

Verwijderd schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 11:04:
Ik heb hem toch maar zelf gebouwd. En natuurlijk zonder problemen.
Nu had ik hem gisteren getest het probleem is dat ik bij 30V input maar een spanning van 7KV uit de flyback transformator krijg wat natuurlijk veels te weinig is. Zou het aan de transformator zelf kunnen liggen dat de uitgaande spanning zo "laag" is? Want om er nou 100 v als input te gebruiken vind een beetje teveel.
Hoe heb je de spanning gemeten?
Indien 7kV de RMS spanning is, zal de top-waarde een heel stuk hoger liggen. De uitgangsspanning is immers gepulseerd en niet constant.

Heb je de vorm van het signaal aan de basis van Q2 al gecontroleerd? (ordegrootte van 15Khz en 50% pulsbreedteverhouding).

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het signaal aan de basis nog niet gemeten. Echter denk ik dat die wel goed is. omdat als ik de frequentie met de potmeter instel er duidelijk een optimum is.
De uitgang heb ik gemeten met een analoge voltmeter. Ik heb daarnaast ook gekeken hoe groot "ark" is tussen 2 stroom draden deze is ook maar 0,5cm dus dat klopt ongeveer wel.

Hij verbruikte ook maar in totaal 0,05 A. wat wel erg weinig is als die van een lage naar een hoge spanning wil converteren.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2010 21:44 . Reden: Kaas ]

• dalus

dalus

Firing Sparks

psst wat is de impedantie van je analoge meter . .

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Ik heb ook eerder een soortgelijke schakeling gemaakt en ik had problemen met de transistor. Het leek alsof de 555 de transistor niet goed open wilde sturen. Toen heb ik deze vervangen door een FET en dat ging stukken beter.
Het proberen waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt
Ik ga nu 2 dingen proberen. Ik had vandaag geen ideaal punt meer bij het instellen, maar gaf bij de potmeter voluit te draaien de hoogste spanning dus deze ga ik vervangen voor een 10k potmeter. Me transistor is denk ik ook weer kapot (voor de 2e keer). Ik had gezien op internet dat de mosfet van de BU508d de IRFPC50 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Verwijderd schreef op maandag 01 maart 2010 @ 17:10:
Me transistor is denk ik ook weer kapot (voor de 2e keer).
Heb je dat ding ge-heatsinked?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
AtomicShockwave schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 21:56:
[...]

Heb je dat ding ge-heatsinked?
Ja er zit een redelijk groot koelblok, en er zit ook koelpasta bij. Ik weet niet hoe het komt. maar het is wel heel irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Hmmm.... een scope is ook geen overbodige luxe denk ik. Dan weet je ten minste wat je 555 circuitje aan het doen is. Ik heb daar bij wat slordig uitgevoerde projectjes ook wel eens problemen mee gehad. Je werkt natuurlijk met erg kleine capaciteiten in je condensators. Als je daar met regelbare weerstanden mee gaat werken is het niet altijd meer een exacte wetenschap.
Pagina: 1