Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-09 16:33
Ik zit niet echt met een dilemma maar toch :)

op dit moment werk ik voor een detacheerder. Ik heb al een topic lopen dat ik graag weg wel bij de detacheerder ;)

Nu komt het. Ik heb in deze moeilijke tijden een leuke baan gevonden in Amsterdam. Ik woon nu zelf in Rotterdam. Heb een auto van de zaak, en kan me natje en droogje betalen en een leuk centje sparen.

Ik gaat samen wonen. en we hebben een gezamenlijke rekening geopend waar dadelijk onze vaste lasten van worden betaald.

Echter Ik zal NETO bij me nieuwe baan net zoveel verdienen als nu echter met het verschil dat ik geen auto van de zaak meer zal hebben. Dus eigenlijk ongeveer 300 euro in de maand achteruit zal gaan. (geraamde kosten van een auto)
ik zit er zelf over te denken om gewoon de job aan te nemen heb nog wel een poging gedaan om mijn salaris iets te verhogen. Echter zie ik dat niet zo snel gebeuren.

Wat zouden jullie doen?

Krijg wel 100% pensioen vergoeding en aanvullende onkosten vergoeding + 100% reiskosten. Dat zit dus verder wel helemaal goed.
Bruto zal ik er op achteruit gaan maar NETO zal ik op mijn rekening evenveel worden gestort.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anders
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-09 18:52
Ligt eraan hoe goed het salaris is ten opzichte van marktconform. Ligt eraan hoe leuk je de nieuwe baan vindt, hoeveel ervaring je er op doet, hoe snel je kunt doorgroeien of je netwerk er kunt uitbreiden etc. Ligt er ook aan hoe makkelijk je een andere baan kunt vinden.

Het is ook maar net hoe je je carrière voor je ziet en waar je over 3-4 jaar wilt staan. Misschien is een kleine stap terug in een leuke functie een uitstekende aanloop naar een prima salaris over 3-4 jaar.

Het is echt 100% persoonlijk. Wat m.i. het belangrijkst is, is dat je geen stap terugdoet in je carrièreplanning, m.a.w. dat je huidige baan niet betekent dat je je doelen jaren later gaat bereiken.

[ Voor 17% gewijzigd door Anders op 03-02-2010 19:16 ]

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik zou niet alleen naar het geld kijken, maar vooral ook naar de reistijd. Een aantal weken van Rotterdam (Blijdorp) naar Amsterdam (binnenring) moeten pendelen, en met de auto gemiddeld rond de 1.5 uur reistijd was ik erg snel zat. De A13 is _altijd_ druk, op de A4 staat bij Hoogmade ook altijd 2km+ aan blik. De terugweg is niet veel beter.

Met het OV is ook niet echt een snelle verbinding volgens mij, dus neem dit ook zeker mee in je afweging.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinodambini
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-09 19:51

pinodambini

Dr. Z. Vago

Pensioenvergoeding scheelt je toch ook weer over de 100 euro per maand. Reiskosten worden 100% vergoed als je via het openbaar vervoer gaat, anders zal het 19 cent per kilometer zijn.

Mocht je het werk interessant genoeg vinden, dan zou ik het zeker doen. Vooral omdat je het bij je huidige werkgever niet naar je zin hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 12:11
en misschien is een verhuisvergoeding onderhandelbaar?
Weet niet waar je gaat samenwonen.... Maar daar zou een auto van betaald kunnen worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 09:47
drfrisbee schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 21:29:
en misschien is een verhuisvergoeding onderhandelbaar?
Weet niet waar je gaat samenwonen.... Maar daar zou een auto van betaald kunnen worden..
Een verhuisvergoeding lijkt me redelijk wanneer de huidige werkgever zou vragen om van A naar B te verhuizen echter voor een overstap naar een nieuwe vraag ik me toch af waarom deze hier iets mee te maken heeft. Immers is het niet diens probleem dat je meer in de buurt wilt wonen.
Uiteindelijk hangt het er toch maar vanaf of de tijd die je overhoud het geld waard is. Een tijdelijke oplossing is misschien de huidige baan aan te houden en in de tussentijd doorzoeken naar iets financieel beters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 12:11
1. het verschil is minder groot omdat de secundaire arbeidsvoorwaarden gunstiger zijn
2. het salaris is onderhandelbaar
3. je woont nu in rotterdam, gaat werken in amsterdam, je wilt gaan samenwonen, hiervoor kan je natuurlijk meer naar amsterdam verhuizen, scheelt de baas reisvergoeding en die besparing, daar zou je deels over kunnen onderhandelen, het is namelijk wel degelijk in de baas zijn belang dat je dichtbij woont (denk aan overwerk, geen energieverlies/irritatie door lang reizen enz. enz.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flyduck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03 13:37
Ik heb hetzelfde gedaan. Ik ga nu ook met eigen auto elke dag van Haarlem naar Rotterdam.
En 300 per maand daar red ik het helaas niet mee aan kosten voor de auto. Ik zit nu na 7 maanden op gemiddeld 600 euro kosten p/m (met onderhoud, Golf 4 TDI uit 2001)

Dat is wel even wennen inderdaad want ik had hiervoor ook altijd een lease auto en dan was ik klaar met 250 euro p/m

*edit*

Ohja en nog iets, ik heb dagelijks wel wat file op de A4 maar als ik zie wat er de andere richting op staat word je daar echt niet vrolijk van!

[ Voor 17% gewijzigd door Flyduck op 03-02-2010 22:44 ]

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
To_Tall schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 18:47:
....ik zit er zelf over te denken om gewoon de job aan te nemen heb nog wel een poging gedaan om mijn salaris iets te verhogen. Echter zie ik dat niet zo snel gebeuren. ...
Waarom zie je dat niet gebeuren? Wat vertelden ze je toen je met jouw voorstel kwam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Je raakt dus (1) je leaseauto kwijt en (2) een stuk brutoloon, waardoor je netto gelijk uitkomt met je huidige baan.

Elke dag Rotterdam-Amsterdam (70 km enkele reis) telt al op naar 30.000 km/jaar. Tel daarbij je prive-kilometers en dan zit je waarschijnlijk op 40 a 45k. Als ik een vlugge inschatting maak o.b.v. een tweedehands Golf TDI (om een gemiddelde auto te noemen) en het genoemde aantal kilometers, dan schat ik een totale autokosten van 700 euro per maand.

Zit de reiskostenvergoeding reeds in je netto-berekening? Als die nog erbij komt, dan krijg je zo'n 480 euro per maand terug en blijft de schade beperkt tot ongeveer 220 euro per maand netto.

Nu is salaris niet voor iedereen even belangrijk. Misschien leven er drie kinderen van jouw salaris, misschien heb je een goed verdienende partner en een aanzienlijk vermogen en helemaal geen noodzaak aan een hoog inkomen. Dat kan ik niet inschatten.

Maar besef wel dat het waarschijnlijk meerdere jaren duurt voordat je weet quitte speelt met wat je nu hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door t_captain op 04-02-2010 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:39

Haan

dotnetter

Met de auto van Rotterdam naar Amsterdam zou ik ook serieus niet doen, zelfs als ik geld toe zou krijgen. Als je de mogelijkheid hebt om met de trein te gaan, zou ik dat zeker overwegen! Ik heb zelf al een tijdje niet meer op dat traject gereden, maar met de internationale trein ging altijd lekker, en nu rijdt er toch ook een soort HSL trein op dat traject (40 min reistijd?)?
@t_captain: ik ga er van uit dat de TS wel kilometervergoeding krijgt à 19ct/km, dat scheelt toch wel een hoop in de kosten.

[ Voor 3% gewijzigd door Haan op 04-02-2010 08:35 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Laatst online: 24-08 23:48

MrSleeves

You'll thank me later.

Met die fyra is het 36 minuten, maar dat is niet van deur tot desk.

Met de auto vond ik Den Haag <> omgeving Aalsmeer al niks, laat staan verder. Als het goed kan met het OV (helemaal als je 1e klas vergoeding krijgt) dan is het het overwegen waard.

Het is overigens maar de vraag of verhuizen naar Amsterdam een optie is. Je moet maar net een huis vinden waarbij de reistijd wel goed is. En dan hebben we het nog niet eens over de parkeerkosten..

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

netto gelijk, maar geen auto is in jouw situatie best een probleem.

als je uberhaupt zin hebt om elke dag naar rotterdam te rijden, dan zal je dat niet gaan doen in een fiesta van 10 jaar oud. je zult toch echt een beetje comfort willen hebben, denk golf comfortline en gezien het aantal km's een TDI, dit kost je in aanschaf al snel 10-15.000 euro.

kan je dat bedrag al ophoesten nu je net gaat samenwonen?

Het is best en grote verandering, is het niet de moeite waard om beetje door te zoeken in een baan te vinden in regio zuid holland/utrecht waarbij je wellicht wel een auto krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Kleine korectie, Ik woon bij zoetermeer in de buurt. Stuk A13 sla ik zowiezo al over. naar amsterdam is ongeveer 60 KM van deur tot desk. ik krijg OV vergoeding.

Ben bezig met motor rijlessen. kan zomers dus gebruik maken van de motor en in de winter zou auto of OV goed te doen moeten zijn. M'n schoonvader zit elke dag van Zoetermeer naar Amsterdam rond de 1,5 uur reizen.

Als ik dit 2 jaar kan vol houden zal ik iig heel veel ervaaring op hebben gedaan. en denk ook dat we dan rond die tijd richting Den Haag zullen verhuizen Voorburg of zo. Dat zal dan ook wel weer een stuk reistijd voor terug krijgen. Mn vriendin werkt nu in Den Haag en heeft een leuke en goede baan.

Het werk in Amstedam is voor mij kwa salaris misschien een stukje terug, maar ik zal er kwa kennis op vooruit gaan, wat bij een latere baan weer tot zijn recht zal komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Verwijderd schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 08:54:
netto gelijk, maar geen auto is in jouw situatie best een probleem.

als je uberhaupt zin hebt om elke dag naar rotterdam Amsterdam te rijden vanuit Rotterdam, dan zal je dat niet gaan doen in een fiesta van 10 jaar oud. je zult toch echt een beetje comfort willen hebben, denk golf comfortline en gezien het aantal km's een TDI, dit kost je in aanschaf al snel 10-15.000 euro.

kan je dat bedrag al ophoesten nu je net gaat samenwonen?

Het is best en grote verandering, is het niet de moeite waard om beetje door te zoeken in een baan te vinden in regio zuid holland/utrecht waarbij je wellicht wel een auto krijgt?
:Y)

En geen auto een probleem? De gedacht dat dat per se zo is is een groot deel van de fileproblematiek in NL: je hebt helemaal geen auto (en al helemaal niet 'van de zaak') nodig als je op 1 locatie werkt.

Als en wanneer verhuizen geen optie is, zit je toch altijd met een forse reistijd, reken niet op minder dan een uur, enkele reis.

Een auto naar Amsterdam zou ik alleen doen wanneer je niet echt de ring A10 op hoeft, anders wordt dat sowieso een drama.

Ik reed 3 jaar lang naar Amsterdam, ongeveer vanuit Rotterdam, en dat kon af en toe best in 45 min., maar dat was naar afslag Sloten, waardoor ik 80% van de files ontweek. Met het OV was ik minimaal 1½ uur onderweg.

Met de trein gaat het op zich prima, ik heb collega's gehad die de omgekeerde weg aflegden.

Maar dat is eigenlijk allemaal offtopic.

Je brutoloon is gebaseerd op werken + reizen (leasebak). Als je nu 100% OV-kosten vergoed krijgt, dan ga je er in feite niet op achteruit, maar misschien zelfs erop vooruit, want je hebt ook de fiscale bijtelling op de auto niet!

Netto gelijk, 100% OV-vergoeding, ik zou het wel weten. Nu moet je alleen zelf weten of je de reistijd voor lief neemt.
To_Tall schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 09:00:
Kleine korectie, Ik woon bij zoetermeer in de buurt. Stuk A13 sla ik zowiezo al over. naar amsterdam is ongeveer 60 KM van deur tot desk. ik krijg OV vergoeding.

Ben bezig met motor rijlessen. kan zomers dus gebruik maken van de motor en in de winter zou auto of OV goed te doen moeten zijn. M'n schoonvader zit elke dag van Zoetermeer naar Amsterdam rond de 1,5 uur reizen.

Als ik dit 2 jaar kan vol houden zal ik iig heel veel ervaaring op hebben gedaan. en denk ook dat we dan rond die tijd richting Den Haag zullen verhuizen Voorburg of zo. Dat zal dan ook wel weer een stuk reistijd voor terug krijgen. Mn vriendin werkt nu in Den Haag en heeft een leuke en goede baan.

Het werk in Amstedam is voor mij kwa salaris misschien een stukje terug, maar ik zal er kwa kennis op vooruit gaan, wat bij een latere baan weer tot zijn recht zal komen!
Dan heb je ongeveer de situetie die ik had, ik kwam ook via de A12 bij Zoetermeer of de N206 de A4 op, vanuit Berkel en Rodenrijs. :P

[ Voor 26% gewijzigd door Ramzzz op 04-02-2010 09:08 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

To_Tall schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 09:00:
Tja, zoals ik al schreef, ik heb het korter gedaan en vond het niks. Nou ben ik verpest voor het leven omdat het bij mij van deur tot desk in 10 minuten is (met de fiets +5 minuten).

Krijg je alleen OV vergoeding of ook 19 cent/km?
Van Zoetermeer naar Amsterdam of van Den Haag naar Amsterdam maakt niet heel veel uit of je moet echt direct aan de snelweg wonen (in Den Haag). Den Haag is niet lekker om door te komen (mijn collega deed er van Den Haag naar Zoetermeer vanochtend weer 45 minuten over, en dat is de "goede" kant op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peregrine
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 20:02
Het is (volgens mij) algemeen bekend dat een detacheerder meer betaalt dan een 'normale' werkgever. Dat je nu netto er niet op achteruit gaat is dan ook netjes denk ik.

En het bruto verschil? Een 'eigen' auto kan meestal goedkoper dan een leaseauto. Geen bijtelling meer, maar wel benzinekosten, maar die krijg je terug uit je reiskostenvergoeding. Tenzij je normaal veel privé reed met de auto, denk ik dat het niet veel zal uitmaken.

Daarnaast meer(?) pensioenvergoeding + onkosten vergoeding? Ik denk dat je erop vooruit gaat... Ik zou het iig niet zien als een 'verslechtering' van de situatie.

Nee, ik ben GEEN hobbit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Peregrine schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 12:05:

En het bruto verschil? Een 'eigen' auto kan meestal goedkoper dan een leaseauto. Geen bijtelling meer, maar wel benzinekosten, maar die krijg je terug uit je reiskostenvergoeding. Tenzij je normaal veel privé reed met de auto, denk ik dat het niet veel zal uitmaken.
Dezelfde auto prive rijden is volgens mij toch echt duurder dan een leaseauto met bijtelling.
Een andere auto kan ook, maar dat geld wat je daar aan uitgeeft, stond anders op een spaarrekening. Plus dat die 19 cent wel ruim je benzinekosten dekken, maar niet je onderhoudskosten (okee, ik rijd een Peugeot, maar ook met andere auto's heb je toch wel onderhoudskosten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Over de vraag of 19 cent / km wel of niet dekkend is: dat hangt nogal af van je auto. Met een diesel blijf je vrij makkelijk onder de 19 ct/km. Met een benzine is het wat moeilijker.

Ik heb wel eens een BMW 320d berekend (tweedehands van 3 of 4 jaar oud). De variabele kosten kwamen op zo'n 15 cent/km. Inclusief: brandstof (7 cent), banden (1.2 cent), extra onderhoudskosten (1.2 cent), extra afschrijving (6 cent).

Met een gelijkwaardige benzine wordt het lastiger: dan is namelijk de brandstof al zo'n 12 cent/km. Maar als je 40.000 km/jaar rijdt doe je dat toch beter met een benzine.

Als je de totale kosten bekijkt (werkgever+werknemer), is zelf rijden vrijwel altijd goedkoper dan leasen. Ten eerste omdat je de kosten en marge van de leasemaatschappij niet hoeft te betalen. Die komen slechts gedeeltelijk uit hun inkoopvoordeel, een ander deel betaalt toch echt de klant. Ten tweede omdat je verzekering veel goedkoper kan (zeker als je een aantal schadevrije jaren hebt). En tenslotte kun je besparen omdat je niet verplicht bent om nieuw te rijden.
De uitzondering zijn de auto's met 14% bijtelling. De verlaagde bijtelling op bv. een Prius is moeilijk goed te maken als eigen rijder.

[ Voor 33% gewijzigd door t_captain op 04-02-2010 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

En natuurlijk is het doel van een 'onkostenvergoeding reiskosten' niet bedoeld om eraan te verdienen... :z

Dat het soms lukt niet erop toe te moeten leggen is uiteraard prima, maar als het doel wordt 'verdienen', dan gaat er toch ergens iets mis.

[ Voor 38% gewijzigd door Ramzzz op 04-02-2010 14:05 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

t_captain schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 13:35:
Over de vraag of 19 cent / km wel of niet dekkend is: dat hangt nogal af van je auto. Met een diesel blijf je vrij makkelijk onder de 19 ct/km. Met een benzine is het wat moeilijker.

Ik heb wel eens een BMW 320d berekend (tweedehands van 3 of 4 jaar oud). De variabele kosten kwamen op zo'n 15 cent/km. Inclusief: brandstof (7 cent), banden (1.2 cent), extra onderhoudskosten (1.2 cent), extra afschrijving (6 cent).
De wegenbelasting (100 euro) en de verzekering (50-100 euro) komt daar wel nog bij. Met 3000 km per maand zou dat nog 5 cent zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Dat zijn geen variabele kosten. Ik ga er vanuit dat je de auto al hebt om prive mee te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Ik heb net een tegen bod gedaan. 150 Euro neto er bij op tellen en ik ben blij!!

Kijken of dat ook gaat lukken natuurlijk. Maar dat zal wel goed komen.
Anders neem ik de baan toch wel tegen aan geboden bod.

Heb wel argument aangegeven dat de auto als salaris ziet. En dat die inkomsten weg zullen vallen. morgen hoop ik daar meer over te horen hoop ik ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Gefeliciteerd met je baan en succes met de reistijd dan maar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 22:21

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

100% OV vergoeding is ook eerste klas? Misschien een betere kans op een OK zitplek, hoewel ik niet echt zicht heb op hoeveel vee de wagons ingejaagd wordt. Plus voordeel: Je kunt een boekje lezen of met een klein laptopje lekker wat aankutten. Sinds een paar weken heb ik een 12" Asus, ideaal licht dingetje en batterij gaat lang mee.

Uiteraard niet het eerste bod accepteren, maar gewoon hoger richten.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-09 22:48
Ramzzz schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 09:04:
[...]

Je brutoloon is gebaseerd op werken + reizen (leasebak). Als je nu 100% OV-kosten vergoed krijgt, dan ga je er in feite niet op achteruit, maar misschien zelfs erop vooruit, want je hebt ook de fiscale bijtelling op de auto niet!
Als je geen prive kilometers maakt met de lease auto en een km administratie bijhoudt heb je ook geen fiscale bijtelling.

Overigens ben ik zelf in het verleden ook overgestapt van een detacheerder naar een werkgever waar ik een vaste baan kon krijgen.
Bruto deed ik een klein stapje vooruit en netto een stap terug omdat ik bij de detacheerder ook nog ploegentoeslag had ( 20% )
De stappen die ik echter daarna maakte bij de nieuwe werkgever maakte het stapje terug ruimschoots goed en achteraf gezien is het een goede carriere move geweest.

[ Voor 30% gewijzigd door ninjazx9r98 op 05-02-2010 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinodambini
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-09 19:51

pinodambini

Dr. Z. Vago

En hoe is het tegenbod verlopen?
Pagina: 1