Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanskuiper24
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-06 14:46
Hallo,

Ben vandaag begonnen met het overclocken van mijn i7 860 op een MSI P55-GD65 bord.
Hij draait nu op 3,8 ghz met een Vcore van 1,35 Vtt van 1,25 en Pll van 1,8.

Maar als ik de cpu nu stress met Prime95 dan gaat mijn multiplier omlaag volgens cpu-z en coretemp terwijl ik EIST enzo allemaal heb uitgezet? Is dit normaal of hoe kan dit?

Verder als ik mijn temperaturen uitlees onder het stressen geven coretemp en Speedfan rond de 95 graden aan en de software van mijn moederbord 60. Welke moet ik nu geloven? Want 60 lijkt mij koel en 95 weer te warm..

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

de temps die je Bios aangeven zijn het dichts bij de werkelijke temps (hooguit 1c er vanaf) als ook in je bios de temps nogal schommelen gok ik op een brak meterje (niet schadelijk, wel irritant als je wilt OC'en)

Speedfan wil het wel eens vaker fout hebben.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanskuiper24
Oke. Maar idle geven alle programma's wel dezelfde temperatuur als de bios aan. Stressed kan ik de temp in de bios jammer genoeg niet uitlezen :S Maar aangezien coretemp weleens de 99 graden aantikt bij mij en dan gaat mn computer niet uit? Ik dacht zelf dat de temp van coretemp niet klopte en dat die daarom niet uitging.. Misschien hebben jullie nog ideeën ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCD_viewer
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Realtemp gebruiken, lees ook de betekenis van de waarden.

Verplichtte kost: het i5/i7 topic doorlezen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanskuiper24
Met realtemp ook hele hoge temperaturen.. Is het normaal als je stopt met stressen van de cpu dat de temperatuur in 5 sec ongeveer 45 graden zakt? Als dit niet normaal is zitten alle programmatjes ernaast. Bij mijn programma van MSI duurt het veel langer voordat de temperatuur zakt. Ongeveer 2 minuten en dan is die weer normaal. Maar leest de MSI software misschien de CPU uit en niet de cores?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 193705

Als die 95 graden wel klopt is ook meteen verklaard waarom je multiplier omlaag gaat: je processor wordt te heet en wordt automatisch teruggeklokt om beschadiging te voorkomen. Zitten de pushpins van je koeler goed vast en zit er koelpasta tussen?

Ik gok het daar op, kijk eens of je de fan op de CPU koeler sneller kan laten draaien en of het dan minder snel optreedt. Desnoods even de behuizing open zetten.

Je kan ook nog aan de heatsink van de CPU voelen terwijl de PC draait. Het verschil tussen 60 en 95 graden moet je wel kunnen voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanskuiper24
Hij heeft geen pushpins :P Corsair H50. Koelpasta zit er goed tussen. En kan ook niet aan het blok voelen omdat die de warmte niet doorgeeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-07 13:29
zet de cpu eens op stock, lees temp uit met realtemp en draai een uurtje prime95. Hoe ziet de airflow in de kast eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:32
Werkt de pomp uberhaupt wel?

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik zelf werk eveneens met de Corsair H50 waarbij het misschien niet onverstandig is je even te vragen waarop je de pomp aangesloten hebt op het moederboard. Het kan namelijk zijn dat je de pomp op een aansluiting gezet heb die toerentalgestuurd word door het bios, echter dat word dus afgeraden door Corsair. De pomp moet op een aansluiting zitten die toerental onafhankelijk werkt en liefst dan bv op een powerfan aansluiting.

Verder raad ik je aan bij overclocken ( mits je dat al gedaan hebt ) de radiator onder push/pull te zetten zodat je een betere luchtdoorstroom krijgt. Overigens dat toerental van de pomp moet je als het goed is ook kunnen uit lezen en die moet toch rond de 1400 rpm zitten. O ja en ook niet onbelangrijk dat je even kijkt of dat framepje waarin de kop en pomp zit wel goed vastgeschroeft zit, waarvan ik dan wel vanuit ga dat je dat nagekeken hebt.

[ Voor 11% gewijzigd door Roel1966 op 03-02-2010 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanskuiper24
Roel1966 schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 20:16:
Verder raad ik je aan bij overclocken ( mits je dat al gedaan hebt ) de radiator onder push/pull te zetten zodat je een betere luchtdoorstroom krijgt. Overigens dat toerental van de pomp moet je als het goed is ook kunnen uit lezen en die moet toch rond de 1400 rpm zitten. O ja en ook niet onbelangrijk dat je even kijkt of dat framepje waarin de kop en pomp zit wel goed vastgeschroeft zit, waarvan ik dan wel vanuit ga dat je dat nagekeken hebt.
Hoe krijg jij er een 2e fan opgeschroeft, het lukt mij niet :/
En mn pomp staat gewoon op de volle 100 %

edit: fan is inmiddels gelukt :)
maar ik heb het idee dat er te weinig water in zit en hij soms lucht pompt omdat ik dan het water hoor "klotsen" is er een manier om dit bij te vullen of iets?

[ Voor 12% gewijzigd door hanskuiper24 op 03-02-2010 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaroon
Er hoort sowieso wat lucht in het reservoir te zitten ivm expansie (info uit eerste hand). Beweeg voorzichtig je de kast eens heen en weer wanneer hij aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
dan is je h50 kapot, want die hoort echt niet te klotsen.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanskuiper24
Ik heb mijn processor nu even op stock gezet en als ik hem stress dan is die volgens Speedfan Realtemp en Coretemp 90 graden :O En volgens MSI control center(programma van mn mobo) 57.. Welk programma vertelt volgens jullie de waarheid? Mij lijkt het MSI control center.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPeek
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-07 19:46
hanskuiper24 schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 15:19:
Ik heb mijn processor nu even op stock gezet en als ik hem stress dan is die volgens Speedfan Realtemp en Coretemp 90 graden :O En volgens MSI control center(programma van mn mobo) 57.. Welk programma vertelt volgens jullie de waarheid? Mij lijkt het MSI control center.
Speedfan, Coretemp en Realtemp geven de temperaturen gemeten in de cores weer, het MSI Control Center de temperatuur van de zogenaamde 'case'. De max van de case is 67, de max van de individuele cores is 100 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanskuiper24
Maar hoe verklaar ik dan die absurd hoge temperaturen op stock snelheid met een h50 koeler:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-07 10:05

Saven

Administrator

hanskuiper24 schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 16:15:
Maar hoe verklaar ik dan die absurd hoge temperaturen op stock snelheid met een h50 koeler:O
Slechte montage, te weinig/veel koelpasta? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanskuiper24
Nee, alles zit goed dat vind ik juist zo raar :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanskuiper24
Saven schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 16:18:
[...]

Slechte montage, te weinig/veel koelpasta? :P
Saven, jij hebt toch ook een GD65 mobo en i7 860? Leest speedfan bij jou ook rare temperaturen uit vergeleken met MSI control center?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaroon
nedernakker schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 12:01:
dan is je h50 kapot, want die hoort echt niet te klotsen.
Als je het reservoir radiateurtje schut hoor je geklots en dat hoort zo. De pomp moet echter geen lucht pompen.

[ Voor 3% gewijzigd door Picaroon op 04-02-2010 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanskuiper24
Ik ga eerst nog even aan de studie en dan zal ik er nog is even goed naar kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Als je luchtbellen blijft horen dan is er inderdaad iets niet goed met de H50 en zit er te weinig vloeistof in wat je bij de H50 niet kan bijvullen omdat het een gesloten systeem is. In het begin toen ik de H50 pas gemonteerd had had ik ook 1 of 2 keer bij het opstarten even dat geluid alsof er luchtbelletjes in de pomp zaten maar dat is nu weg.

Hetgeen je nog eens kan nakijken is of die schroefjes van dat framepje waarmee de kop op de cpu zit nog eens na te trekken, want bij mij kon ik die nadat die een tijdje had aangestaan toch nog wel tamelijk na trekken. Vind dat persoonlijk ook wat minder bij de H50 en had liever gezien dat er van die schroeven met veertjes eronder bijgeleverd waren waardoor dat framepje dan beter aangedrukt bleef en de schroefjes niet los kunnen raken.

Meteen heb ik ook eens even de temps bij mij gekeken van de Core i7 920 die wel redelijk vergelijkbaar is met de Core i7 860, die alleen dan d.m.v. XMP maar heel licht overgeclocked is. Ik heb gemeten met Lavalys ( Everest ) welke gelijke temps heeft met CoreTEMP en dan zie ik idl, CPU 28 ( tcase ), Core 1 35, Core 2 35, Core 3 33 en Core 4 33 graden. Onder stress komt ie ongeveer op CPU 48, Core 1 en 2 rond 53 en core 3 en 4 rond 51 graden.

Ik vermoed dat er toch iets niet helemaal oke is met je H50 wanneer hij telkens bubbels blijft houden en ook omdat die temps toch aan de hoge kant zijn. Zou zelf dan een gemiddelde trekken en dan is het nog wel aan de vrij hoge kant vind ik persoonlijk, en zeker al met een waterkoeling zouden die lager moeten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 211238

Je zou natuurlijk ook even je stock cooler er op kunnen zetten om te checken of de temp sensors nou echt kapot zijn, of dat het toch aan de water cooling ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanskuiper24
Anoniem: 211238 schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 16:56:
Je zou natuurlijk ook even je stock cooler er op kunnen zetten om te checken of de temp sensors nou echt kapot zijn, of dat het toch aan de water cooling ligt.
Ik heb helaas geen stock koeler, heb deze processor tray gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaroon
tray? via een officieel kanaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanskuiper24
Gewoon van iemand op tweakers ;) hoezo?