Nieuwe netwerkapparatuur studentenhuis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sinds enige tijd woon ik in een studentenhuis met 10 huisgenoten. Erg gezellig allemaal, maar het netwerk laat te wensen over: binnen het netwerk bestanden uitwisselen gaat traag, de internetverbinding valt af en toe weg en streaming video gaat erg traag. Downloaden via torrents gaat vreemd genoeg perfect.

Ik wil de internetverbinding niet uitsluiten als oorzaak, maar een kijkje in de meterkast leert dat er een 19" 24 ports 3Com superstack II hub de touwtjes in handen heeft. Nu vermoed ik dat ik, door het vervangen van dit (lawaaierige) monster, de verbinding een stuk beter wordt.

Klopt dit? Hubs zijn natuurlijk niet efficient, en ik kan me voorstellen dat dit met streaming video / grote hoeveelheden data een bottleneck kan zijn. Wat ik echter vreemd vind is dat ik met torrents met gemak 1.5mb haal, wat overeenkomt met het huidige internetabonnement.

Stel dat ik de hub wil vervangen; zijn twee huis-tuin-en-keuken 8 port switches dan voldoende?

Alvast bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Je moet het zo zien:

Als je vanaf pc A naar pc B de volle 100mbit gebruikt in een filetransfer.. komt die data ook op de andere poorten aan.
Je deelt in feite met 10 man 100mbit.
Vaak is het echter zo hoe meer connecties je openknalt hoe meer prioriteit je in de praktijk krijgt van een hub, wat het torrentverhaal weer kan verklaren.
Verder kan slechte bekabeling een oorzaak zijn.

Koop gewoon op marktplaats een oude 10/100 switch, 2x 8ports is zonde; koop dan gewoon een 16 of 24 poorts switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Een hub of switch is echt niet sessie aware hoor..
Gewoon 16 poorts gigabit switch kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties zover!

Een 16 poort switch it is. Budgettechnisch ga ik wss wel voor een 100mbit apparaat.

Na wat rondbellen met oud-huisgenoten blijkt dat er ooit ISDN aangesloten is geweest. Toen dat niet meer nodig bleek is de hele kabelstructuur aangepast (lees: utp kabels ontmanteld, losse draadjes in stekkertjes)... Zal hier eens kritisch naar kijken en de huisbaas contacten.

Nogmaals dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

100mbit zal waarschijnlijk prima gaan werken aangezien de, waarschijnlijk, brakke bekabeling geen CAT 6 zal zijn en je nooit op je interne netwerk de gigabit snelheden gaat halen.

Daarnaast heeft misschien niet iedereen een GBit NIC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Verwijderd schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 09:53:
100mbit zal waarschijnlijk prima gaan werken aangezien de, waarschijnlijk, brakke bekabeling geen CAT 6 zal zijn en je nooit op je interne netwerk de gigabit snelheden gaat halen.

Daarnaast heeft misschien niet iedereen een GBit NIC.
Nee OK, maar Gigabit gaat ook wel gewoon over CAT5. Niet optimaal, maar het verschil is wel degelijk merkbaar met 100Mbit :)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waterwolf
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-08 20:04
Nee OK, maar Gigabit gaat ook wel gewoon over CAT5. Niet optimaal, maar het verschil is wel degelijk merkbaar met 100Mbit :)
Gigabit voor een klein netwerk heeft alleen nut als je continue bijzonder zware bestanden over je netwerk aan het pompen bent. Het is een overkill voor internetten en af en toe wat bestanden overzetten. In dit geval is er een beperkt budget, CAT5 bekabeling en PC's die waarschijnlijk niet eens Gigabit poorten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:55

PoweRoy

funky!

waterwolf schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 12:50:
[...]

Gigabit voor een klein netwerk heeft alleen nut als je continue bijzonder zware bestanden over je netwerk aan het pompen bent. Het is een overkill voor internetten en af en toe wat bestanden overzetten. In dit geval is er een beperkt budget, CAT5 bekabeling en PC's die waarschijnlijk niet eens Gigabit poorten hebben.
2x 8port gigabit switchen kosten 2x35 euro. Als je daar moeilijk over gaat doen. Gigabit switchen zijn nu onderhand standaard. Als je later glasvezel krijgt of dadelijk _wel_ grote bestanden gaat overzetten is het makkelijk dat je daar al rekening mee hebt gehouden.

De vraag alleen van mijn kant is het 5 of 5e. Als in misschien of wel gigabit.

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enveekaa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 22:45
Met cat5 kun je ook gbit halen hoor.

[ Voor 21% gewijzigd door enveekaa op 05-02-2010 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:51

lordsnow

I know nothing

enveekaa schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 14:31:
Met cat5 kun je ook gbit halen hoor.
CAT5e is bedoeld voor Gigabit. En CAT6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enveekaa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 22:45
Cat5 is geschikt voor gigabit, bekijk de specs van 1000BaseT maar.
Maar dat is muggenziften, je hebt gelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Bijna elke recente pc heeft wel een Gb kaartje
"binnen het netwerk bestanden uitwisselen gaat traag"
Duw er in godsnaam een Gbit switch in

altijd handig als je een filmpje overblaast

Iperf