Toon posts:

Geen internet, wel draadloos netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

mijn buurman had sinds enige tijd (meer dan een week) last dat hij zijn eigen draadloos netwerk niet meer kon vinden op zijn oude laptop. Ik heb toen wat research gedaan en ben vandaag langs geweest om te kijken of ik dit probleem kon verhelpen. Ik heb toen via een kabel contact gemaakt met zijn modem (192.168.1.1) en vervolgens het channel wat op 13 stond handmatig op channel 10 gezet. Na een reboot kreeg mijn buurman eindelijk resultaat en vond zijn netwerk terug!

Ik had mijn laptop (HP DV5000) voor de zekerheid ook meegenomen om alles nog te testen zelf. Ik kon netjes verbinding maken met het draadloze netwerk, wat momenteel nog onbeveiligd is. Echter daar stuiten we op het probleem dat we geen internet krijgen. Zowel niet op mijn laptop als op de laptop van mijn buurman. Dit probleem wist ik nog momenteel niet echt op te lossen en daarom dit topic.

De situatie bij mijn buurman.Hij heeft een modem van UPC en van daaruit gaat een netwerkkabel naar zijn draadloze Sitecom router die vervolgens draadloos verbinding moet maken met de laptop. Het netwerk wordt herkend en verbinding is er, echter geen internet. Ook niet wanneer we een netwerkkabel aansluiten op de laptop naar de router. Echter (!) wanneer we de laptop direct aansluiten met de netwerkkabel in de UPC modem dan krijgen we wel internet. Echter kan dit dus niet draadloos...

Ik heb gekeken naar pingen en het IP adres en dergelijke. Hij geeft aan dat hij kan pingen naar de router (ip 192.168.1.1) maar niet naar een internetsite als google. Zie de afbeeldingen.

Afbeeldingslocatie: http://img251.imageshack.us/img251/6280/pingtestm.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img710.imageshack.us/img710/9190/pingwebsites.jpg

Kort samengevat:
1. wel draadloos netwerkverbinding
2. geen internet op beide laptops
3. bekabeld internet werkt ook niet via de router
4. bekabeld internet direct op de UPC modem werkt wel
5. Pingen lukt, maar geen resultaat van websites

Ik hoop dat jullie mij en mijn buurman verder op weg kunnen helpen met het oplossen van dit probleem. In ieder geval alvast erg bedankt voor de reacties!!

Met vriendelijke groet,
Michael Sloot

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:47
Krijgt de router wel een IP van de modem?

• internetsmurf
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04:24
Probeer de laptop eens met een netwerkkabel met de router te verbinden. Probeer daar eens via de configuratie van de router het mac-adres te klonen of deze functie te vinden. Als je dit kan doen dan zou het moeten gaan werken en kun je ook draadloos op internet komen.

Verwijderd

Topicstarter
mad-dog schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 17:26:
Krijgt de router wel een IP van de modem?
Hoe kan ik dat testen inderdaad? Want blijkbaar zit de fout met het doorgeven van internet tussen het modem en de router neem ik aan??

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Is de UPC verbinding misschien gekoppeld aan het MAC adres van een ander apparaat dan de router?
Als dat het geval is, zul je uit moeten zoeken welk apparaat dat dan is, en daar het MAC adres van klonen naar de router.
Verwijderd schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 17:31:
[...]

Hoe kan ik dat testen inderdaad? Want blijkbaar zit de fout met het doorgeven van internet tussen het modem en de router neem ik aan??
Simpel, ga naar de management webinterface van de router (http://192.168.1.1/) en zoek de status pagina op. Daat moet een WAN address op aangegeven staan.

[ Voor 49% gewijzigd door CherandarGuard op 03-02-2010 17:34 . Reden: aanvulling ]

• internetsmurf
CherandarGuard schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 17:33:
Is de UPC verbinding misschien gekoppeld aan het MAC adres van een ander apparaat dan de router?
Als dat het geval is, zul je uit moeten zoeken welk apparaat dat dan is, en daar het MAC adres van klonen naar de router.
Als dit het geval is dan moet men het UPC modem uitzetten en na een minuut weer aanzetten. Hij pakt dan het mac-adres van het apparaat dat er aan hangt: de router dus.

Verwijderd

Topicstarter
internetsmurf schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 17:28:
Probeer de laptop eens met een netwerkkabel met de router te verbinden. Probeer daar eens via de configuratie van de router het mac-adres te klonen of deze functie te vinden. Als je dit kan doen dan zou het moeten gaan werken en kun je ook draadloos op internet komen.
Er staat. Current MAC Address: 00-02-a8-43-38-14
Daaronder staat use default en de optie met MAC clone. Moet ik handmatig dit aanvinken neem ik aan en dan via Clone het adres gebruiken wat al ingevuld staat: 00-14-a5-67-e0-98

Het Wan doet het dus inderdaad niet.

Afbeeldingslocatie: http://img251.imageshack.us/img251/3813/macadres.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img709.imageshack.us/img709/1851/geenwan.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2010 17:43 ]

• internetsmurf
Verwijderd schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 17:40:
[...]

Er staat. Current MAC Address: 00-02-a8-43-38-14
Daaronder staat use default en de optie met MAC clone. Moet ik handmatig dit aanvinken neem ik aan en dan via Clone het adres gebruiken wat al ingevuld staat: 00-14-a5-67-e0-98

Het Wan doet het dus inderdaad niet.

[afbeelding]
[afbeelding]
Maar heb je de modem van UPC al eens uitgezet en na een minuut weer aangezet. Doe dit eens. Als alles weer draait doe dan eens een mac clone. Pas de instellingen toe en probeer dan eens of er een internetverbinding is.

Verwijderd

Topicstarter
internetsmurf schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 17:45:
[...]

Maar heb je de modem van UPC al eens uitgezet en na een minuut weer aangezet. Doe dit eens. Als alles weer draait doe dan eens een mac clone. Pas de instellingen toe en probeer dan eens of er een internetverbinding is.
Ik ga het eventjes testen bij de buurman, eventjes een minuutje of 5. In ieder geval erg bedankt!! Tot zometeen

Verwijderd

Topicstarter
Nou weer een hoop geprobeerd en met vallen en opstaan uiteindelijk weer helemaal terug bij af.

Ik kwam zover dat we na het resetten van beide apparaten weer in het modem kwamen en daar kwam uiteindelijk bij "status" de WAN verbindingen met adressen en dit keer geen 000.000. te staan dus dat was al goed!! Toen had ik op dat moment nog geen internet. Toen geprobeerd met MAC Clone, en toen viel de status van WAN weer naar de 000.000.0.0 terug helaas en ook geen verbinding met internet.

Daarna alles weer de oude MAC en toen kwamen die instellingen terug van de WAN. Toen had ik op die oude laptop daar weer geen herkenning van het netwerk (probleem dus als eerst, enkel kanaal staat goed). Na een tijdje vind deze hem dan soms wel en soms niet. Voor vanavond laten we eventjes dit probleem zoals het is, maar zoek natuurlijk nog naar de goede oplossing. Resetten van de modem werken dus helaas niet.

Ik blijf het vreemd vinden dat via een directe aansluiting op het modem van UPC wel internet is bekabeld, maar naar de router niet. De WAN Status is nu in ieder geval verbeterd in de router. Probeer alles te vinden, firewalls uit en dergelijke maar probleem op beide laptops geen verbinding blijft.

Mijn complimenten voor jullie snelle reacties trouwens, echt super!!

Maar goed nu verder proberen...

• internetsmurf
Krijgen de apparaten van de router wel een ip-adres toegewezen? Met andere woorden staat de DHCP-server van de router wel aan zodat de router ip-adressen kan toewijzen aan de aangesloten apparaten. Als dit niet het geval is aanzetten en de laptops zo zetten dat ze automatisch een ip-adres ontvangen van de router.

• Electric Brainz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-02 13:24
Eerst is het belangrijk om er voor te zorgen dat de router überhoubt de verbinding tussen de modem en zichzelf werkt wil je er voor zorgen dat je internet hebt.

Je zegt dat als de laptop (van je buurman) direct op de modem aangesloten wordt er wel internet is. Dit wil zeggen dat het MAC adres van de netwerkkaart in de laptop herkent word door een van de servers van UPC. Om het juiste MAC adres te klonen ga je als volgt aan het werk.

In de eerst 2 afbeeldingen die je ons liet zien is het MAC adres niet gecloond, dit kan je zien bij bij systeem status, wat nog het zelfde is gebleven.
Wat je moet doen, is i.p.v. voor "default MAC adres" de optie "manual MAC adres" aan te klikken. Dan is het venster er boven niet meer grijs aangeduid waardoor je op de knop "MAC cloon" kan klikken. Daarna natuurlijk opslaan, en als het goed is krijgt je router dan wel de instellingen die nodig zijn. (Het is aan te raden dit met de laptop van je buurman te doen, gaat wat makkelijker met het cloonen van het MAC adres)

Als je er niet uitkomt hoor ik het wel.

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:54
Volg deze stappen en het moet werken, of je weet in ieder geval waar het aan ligt. Trek je niet van het mac ades aan, dit komt goed door de modem reset.

1. Reset de router weer even naar fabrieksinstellingen (Dit is wel belangrijk om problemen uit te sluiten)

Ok, nu gaan we eerst kijken of er internet binnenkomt:
2. Zet het UPC modem uit gedurende 1 min, niet korter langer mag wel.
3. Verbind jou laptopdirect met het modem (lan kabel uit het modem rechtstreeks in je lan poort van de laptop)
4. Zorg dat het modem weer aanstaat indien je dit nog niet had (normaal gesproken als het modem online is branden de eerste 4 lampjes, link knippert dit is geen probleem)
5. Wacht max 1 min en je zou op je laptop moeten kunnen interneten

-> lukt dit niet check of je laptop geen vast ip heeft ingesteld
-> kijk of bij internet explorer bij extra-> internet opties tabblad verbindingen niet is ingevuld in het 'witte vak' en bij LAN instellingen (alle vinkjes mogen uit)
-> kijk of wel kunt pingen (cmd -> ping www.google.nl), werkt dit wel dan zit je probleem in internet explorer (PC probleem, dit kan niet aangezien het bij je thuis op deze pc wel werkt)
-> branden de eerste 4 lampjes niet, dan is je modem niet online en kun je sowiezo niet internet
kijk in dat geval je coax kabel na, anders UPC bellen

Indien het internet op je lpatop werkt kunnen we verder
6. Zet het UPC modem uit gedurende 1 min, niet korter langer mag wel.
7. Verbind het modem direct met de router (lan kabel uit het modem rechtstreeks in je router, opletten dat dit in de juiste poort zit (WAN poort))
8. Zorg dat het modem weer aanstaat indien je dit nog niet had (normaal gesproken als het modem online is branden de eerste 4 lampjes, link knippert dit is geen probleem)
9. Sluit de laptop eerst bedraad op je router aan, test of het internet werkt.

-> indien dit niet werkt controleer nogmaals of je de router naar fabrieksinstellingen hebt hersteld, doe het zonodig nog eens.
-> indien je geen internet hebt kijk of je geen vast ip hebt ingesteld, als het goed is niet anders was je niet te deze stap gekomen of je hebt stappen overgeslagen.
-> kijk of je een goed ip hebt GEEN 169.x.x.x (10.x.x.x , 192.168.x.x, of in iedergeval een router adres), indien 169, router probleem vaak beveiliging (MAC filter) wees dus zeker dat router gereset is. (geen kabel probleem dan zou je niet tot deze stap zijn gekomen, geen LAN adapter probleem probleem dan zou je niet tot deze stap zijn gekomen)

Ervan uitgaande dat alles tot hier werkt
10. Verbind met het draadloos netwerk (waarschijnlijk nog zonder beveiliging)

-> indien dit niet lukt, wees zeker dat de router gereset is
-> kijk of het netwerk niet standaart beveiligd is, zoals ik je post lees is dit niet het geval.

11. controleer het internet

-> indien dit niet werkt, kijk of je draadloze kaart geen vast ip heeft

12. Beveilig je router

Sorry de uitleg is er uitgebeid maar als je hem helemaal volg weet ik zeker dat je een oplossing vind.
Succes en laat het even weten!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle hulp het is uiteindelijk gelukt na een aantal resets en alle draden nog eens goed na te lopen. Ook andere instellingen geprobeerd en een ander kanaal. Na een paar keer proberen kwam inderdaad uiteindelijk het mac-adres tot stand en ging alles na een aantal minuten goed werken dus superbedankt allemaal voor de goede tips!!

Topic mag gesloten worden. :)
Pagina: 1