• Thomix
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-06 20:04
Ik ben inmiddels bijna drie jaar trots eigenaar van mijn eigen huis, inclusief een hypotheek waar ik al die tijd aflossingsvrij de rente van heb betaald. Al die tijd was ik student zonder noemenswaardig inkomen en ik heb dus ook niks opgegeven bij de belastingdienst.

Inmiddels ben ik afgestudeerd en heb ik een baan: tijd voor aftrek! Maar die drie jaar zonder inkomen dan?

Weet iemand of heeft iemand ervaring met hoe ik alsnog wat kan met die paar jaar hypotheekrente? Kan ik dat met terugwerkende kracht aftrekken? Ben ik zuur? Is dit ingewikkeld genoeg om voor naar een accountant te moeten of kan ik het zelf oplossen?

Alvast bedankt!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:59
Als je geen noemenswaardig inkomen hebt gehad, zul je ook geen belasting af hebben hoeven dragen.
Dan kun je in die jaren dus inderdaad ook niets aftrekken.
Ik weet het fijne er niet van in deze situatie, dus een telefoontje naar de belastingdienst kun je er altijd aan wagen.

Ik zou het vreemd vinden als je over in het verleden betaalde rente nu extra aftrek zou kunnen krijgen. Bovendien zou ik het lekker zo laten als je dat financieel aankan. De aftrek is maar 30 jaar, dus dan heb je nu die 30 jaar nog voor de boeg.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-06 14:38

EXX

EXtended eXchange

Mijn eerste vraag zou zijn: hoe heb je zonder inkomen die rente kunnen ophoesten?

Afgezien daarvan: je had de afgelopen jaren gewoon een belastingaangifte moeten doen. je box 1 inkomen was dan waarschijnlijk negatief geworden. Dat heet een beperkt verrekenbaar verlies. Dat houdt in dat de negatieve waarde IIRC binnen 5 jaar nog gebruikt kan worden als aftrekpost.

Bel even met de belastingtelefoon zou ik zeggen.

edit @ sanderb:
De 30 jaar begint volgens mij te tellen vanaf het moment dat de hypotheek afgesloten is, en niet vanaf het moment dat je werkelijk renteaftrek toepast.

[Voor 16% gewijzigd door EXX op 03-02-2010 17:00]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Je zou volgens mij het inkomen kunnen middelen: http://www.belastingmiddeling.nl/

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Wat je wel kan doen is geloof ik je inkomsten over de afgelopen x (dacht 5, maar kan ook 3 zijn) jaar middelen zodat het inkomen per jaar afneemt. Waarschijnlijk heb je daar volgend jaar het meeste aan. Met een beetje mazzel betaal je dan minder belasting.

Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:17
thnx voor de link ;) ben een tijdje weggeweest en kan dus middelen voor 3 jaar, levert me dan 750 op
correctie :( geldt niet direct als je in het buitenland woont

moet het nog maar eventjes goed nalezen!

[Voor 15% gewijzigd door Zorg op 03-02-2010 18:25]

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:07

Rudedadude

Maybe we were born to run

Wanneer je ook echt geen inkomen hebt gehad, zou je kunnen kijken of je een restant persoonsgebonden aftrek hebt opgebouwd (moet je via je aangiftes doen) . Ik weet even niet uit mijn hoofd of hypotheekrente ook onder de mogelijkheid van een restant persoonsgebonden aftrek valt, dat zou je even moeten uitzoeken.
Het principe is: je hebt meer aftrekposten dan inkomen (letterlijk inkomen, dus niet verschuldige belastingen) Wanneer je daarmee onder 0 komt kun je het negatieve bedrag meenemen naar een volgend jaar.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Thomix
Bedankt voor de info! Dat middelen ziet er interessant uit; even de belastingtelefoon bellen dan maar.

edit: Belastingtelefoon gebeld: je kan gewoon aangifte doen over die twee jaar zonder inkomen, daar komt dan een negatief inkomen uit en dat wordt met komend jaar verrekend. Makkelijk zat. Precies wat Woy zegt.

[Voor 51% gewijzigd door Thomix op 04-02-2010 13:52]

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Je zou ook nog hier naar kunnen kijken: http://www.belastingdiens...sten/aftrekposten-28.html

Dat betekent wel dat je alsnog aangifte moet gaan doen over de vorige jaren. Als je namelijk geen inkomen hebt maar wel rente af kunt trekken is het mogelijk dat je een negatief inkomen hebt, en dat kun je wel meenemen naar volgende jaren.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Anoniem: 84746

Ik heb dezelfde situatie gehad. Ik betaalde het huis van de huur die ik ontving van de kamers die ik verhuurd had en deel lening bij IBG. De huurinkomsten lagen onder de grens dus hoefde ik niet op te geven als inkomen.

Toen ik begon te werken had ik nog geen aangifte gedaan omdat ik niet werkte. Ik heb toen voor die jaren alsnog aangifte gedaan. Hierdoor kreeg ik een negatief verrekenbaar inkomen. Dit kon ik verrekenen met het inkomen van toen ik ging werken.

Daarnaast kan je inderdaad nog je inkomen middelen. Maar dat staat hier los van. Dat is altijd handig als je een tijd weinig verdiend hebt en daarna meer gaat verdienen. Maar hiervoor moeten je vorige aangiften eerst definities zijn.

Als je al wel aangifte heb gedaan over die drie jaar maar niet je hypotheek rente hebt aangegeven dan zsm je aangifte wijzigen (kijk op belastingdienst site). Als je dat niet gedaan hebt. Dan eerst alle aangiften alsnog indienen. Dan als deze definitief zijn middeling van je inkomen aanvragen. Middeling kan je maar 1x doen voor een bepaald jaar. Dus kijk wel of de jaren die je pakt het gunstigste zijn.

En vergeet niet de afsluit kosten van je hypotheek mee te nemen en de rest wat je mag aftrekken bij de aankoop van een huis. Succes. Als je het goed doet kan je redelijk wat terug krijgen.

• Thomix
Thanks Baco! Goed om te horen dat ik nog niet te laat ben, en dat van die hypotheekkosten is ook lekker :)

• Thomix
Hmm, over middeling vind ik:

"Had u in een kalenderjaar negatief inkomen? Dan stellen we uw inkomen van dat jaar op € 0."

Dat is dan wel weer een beetje jammer met drie jaar negatief inkomen... Begrijp ik goed dat dat me effectief geld gaat kosten, mocht ik willen gaan middelen?

• iisschots
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-05 16:55
Er is een regeling voor carryback/forward voor de hypotheekrente. Hoe dat precies zit weet ik niet, daarover kunnen ze bij de belastingtelefoon meer info over geven.

Hackerspace in Friesland | www.frack.nl | Bezig met opzetten, help mee!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee