[Car Audio] Subwoofer / versterker aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibson
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-04 10:58
Hey allemaal,
Ik ben een tijdje opzoek geweest op het internet voor antwoorden op mijn vraag maar kon het niet echt duidelijk vinden.. en voordat ik het fout doe vond ik het fijner om toch even bij de professionelere mannen informatie te innen.

Ik zal me eerst even voorstellen, naam ibsonic.. 20 jaar oud/jong.
Ik heb laatst een nieuw auto gekocht honda civic hatchback.. nu wil ik het geluid in orde hebben dus ben er al een tijdje aan het snuffelen hier en daar...

Wat ik belangrijk vind is dat ik gewoon mooie geluid heb. ik hoef niet het geluid/bas dat mijn nummerplaat er bijna van af trilt maar mooie geluid diepe bas..

Ik heb op dit moment een cd speler gekocht; Kenwood KDC-241SA.
Hierbij heb ik gewoon 4 speakeruitgangen.. maar geen subwoofer uitgang.

Ik heb laatst een subwoofer gekocht. Alleen nu is de vraag hoe moet ik het aansluiten, ik heb lopen nadenken.. waar ik aan dacht ging als volgt..

De speakers aan de voorkant laat ik gewoon rechtstreeks aangesloten zitten aan de cd speler. De speakers achter wil ik aan een versterker aansluiten via de input.. en via de output wil ik het weer naar de speakers toe.. ik wil de subwoofer ook aangesloten hebben. moet ik dan gewoon gaan "bridgen" zoals ze het noemen.. dus bij de versterker "OUT" bij de plus van de ene box en de min van de andere box ?

En er dan een Low Pass Filter tussen zetten ?

En waar ik ook aan dacht, bij de Input van een versterker moeten er RCA stekkers in die ik niet heb ?
daarbij heb ik deze nodig denk ik .. http://shop.conrad.nl/aut...en-toebehoren/379106.html

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen !

hier een tekening waar ik aan dacht misschien maakt dit het helderder?

Afbeeldingslocatie: http://i59.photobucket.com/albums/g308/ibociq/Tekening1-1.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-07 16:44
Welkom als je hier zojuist komt.

De high-to-low convertor heb je inderdaad nodig. Achteraf kan ik nu zeggen, had er maar goed op gelet bij de keuze van je radio, of er een line-out op zat op je radio. Ik ben zelf sindskort een ALPINE fan, die schijnt (daar spreken meerdere winkels over) de beste geluidsuitgangen te hebben richting de versterkers toe.
Ik zie dat je radio 80 euro ongeveer heeft gekost. Die 15 euro voor je lijn omvormer had je weer in je radio kunnen stoppen. Afijn maar hier heb je niet veel aan. Je hebt de radio nu al eenmaal.

Ik zou voor een 4 kanaals versterker gaan. Ik zou dat in serie aansluiten van speakers ten zeerste afraden. Door ze in serie aan te sluiten, verhoog je de weerstand voor de versterker. 2 speakers van 4 ohm ziet de versterker als 8 ohm. Jij maakt er een nog groter feest van door ze niet alleen in serie aan te sluiten, maar de verschillende kanalen ook nog eens gebridged van de versterker te pakken, terwijl de andere (achterspeakers) dit niet doen. Alleen al om te bepalen wat dit voor effect gaat leveren, en of je versterker het uberhaubt ondersteund en aankan, zou ik het al afraden.

Een 4 kanaals versterker: je hebt 2 kanalen voor je achterspeakers, en de andere 2 kanalen pak je bridged voor net dat beetje extra vermogen wat je nodig hebt voor je subwoofer.

Daarnaast.... Goedkoop is duurkoop. Je hebt trouwens geen losse filters nodig, want op de meeste versterkers zit al een crossover filter die je kunt stellen. Die werken goed genoeg voor hetgeen wat jij wil bereiken.

PS. een 4 kanaals versterker wil 2 RCA stereo inputsignaal kabels. Dan zou je dus OF een 4 kanaals HIGH-LOW convertor moeten hebben, of gebruik maken van een Y-kabel (splitser).

Als je dit alles niet meer kunt volgen, neem dan een andere radio. Bespaart je al dit gedoe, en ik kan niet geloven dat HIGH-LOW convertors en Y-kabels het signaal ten goede doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibson
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-04 10:58
jaa i know.. ik weet het, in de gebruikershandleiding die ik las online.. stond dat er een sub out op zat.. en in het klein.. "uitsluitend voor de kwc... en de kwc..." dus dat houdt in dat de mijne het niet had -_- maar goed, ik heb em pas 2 weekjes zo en kabels zijn al doorgeknipt omdat de auto van mij geen connector had, dus moet het wel op deze manier doen.. bedankt voor je snelle reply trouwens, dit is de enige forum waarvan ik een snelly reply kreeg..

even voor de duidelijkheid;

de twee boxen voor gewoon aansluiten aan de cdspeler..
dan heb ik nog 2 speakers over die ik kan aansluiten..
en gebruik ik deze Afbeeldingslocatie: http://images.conrad.com/m/3000_3999/3700/3790/3791/379106_RB_00_FB.EPS.jpg

4 kabels naar 2 rca stekkkers..
daarna gebruik ik een splitter
Afbeeldingslocatie: http://www.rondevries.nl/images/products/thumbs/9174.jpg
en vanuit daar ga ik naar een 4 kanaals versterker
IN
-rood
-wit
-rood
-wit

OUT
plus min naar 1 box
plus min naar andere box
plus min naar subwoofer

als ik het goed begrijp ?

en als ik bijvoorbeeld de low pass filter instell in de versterker gaan die dan ook niet naar de andere speakers ? daarom was de vraag of ik niet zon aparte filter nodig had alleen voor de sub..

groetjes,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:38

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Eea hangt af van de versterker die je aanschaft, Ik zou een 4 kanaals zoeken die "dubbel" uitgevoerd is (met aparte filtering voor front en rear). Ook zijn er versterkers die een "high input" accepteren. Dan heb je helemaal geen los kastje nodig.

Overigens wil ik je aanraden om niet je speakers achter, maar juist je speakers vóór de versterken; of zit je bij een concert ook met je rug naar het podium? :+

Wise enough to play the fool