DOA beleid in NL ten aanzien van webshops

Pagina: 1
Acties:

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:06
Ik ben sinds december driemaal geconfronteerd met een DOA. Vroeger (toen mensen nog maar 40 werden) kreeg je meteen een vervangend product mee. We hebben het hier niet over een defect wat na verloop van tijd optreedt, neen, echt defect geleverd. In het eerste geval ging het om een massagekussen gekocht bij Pixmania en het tweede geval een laptop bij 4Launch. Je zou verwachten dat de verkopers na constatering van het defect meteen een vervangend product leveren. Niets is minder waar. Na constatering wordt jouw product aangeboden bij de fabrikant/leverancier/importeur. Pas wanneer zij het probleem hebben verholpen zal het product vervangen worden.
Kan iemand mij dan nog eens uitleggen wat het bestaansrecht van zo een winkel dan nog is? Informatie, betaal ik voor eventuele informatie!? Ik zou toch denken dat een winkel geld aan mij verdient, mede om service te kunnen verlenen. Ik haal graag het voorbeeld van de bakker aan. Het kan voorkomen dat je een brood koopt bij de bakker waar iets mee mis is. Je gaat terug en verwacht een nieuw brood mee te krijgen. Maar nee, de bakker zegt dat hij het brood gaat opsturen naar de boer waar de granen vandaan komen of de fabriek waar het meel vandaan komt. Aaargrh&^@%(&^%(&$(!$!!!! |:(

Vervolgens ben ik nog een paar webshops afgegaan en de voorwaarden eens gaan lezen. Deze werkwijze is meer standaard dan uizondering. Ik heb denk ik een diepe winterslaap in een stille grot gehouden want ik kan er met mijn volle verstand nog steeds niet bij dat men dit tegenwoordig normaal vindt. Ik ben dan ook erg benieuwd naar de meningen van mijn (broodnuchtere) mede-tweakers. Je koopt iets in een winkel wat defect blijkt te zijn, dan ga je toch ook meteen terug met de verwachting dat je meteen iets nieuws krijgt?

[ Voor 0% gewijzigd door Die Bruine op 03-02-2010 14:35 . Reden: typo ]

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

Verwijderd

Ik ben het volkomen met je eens "Die Bruine". er wordt zo veel bla. bla. gemaakt bij de introductie van een product, maar uiteindelijk ben jij de dupe als het een "fabrieksfout" betreft.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:03
Ik vermoed dat je voor de bottom-price bent gegaan gezien je aankopen bij pixmania en 4launch, hun survey scores hadden je kunnen waarschuwen dat deze bedrijven niet echt hoog scoren op het after-sales gebied. Serieuze vraag : Heb je dat meegewogen in je aanschaf beslissing?

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Prijzen zijn helaas geen echt betrouwbare indicator van de kwaliteit van aftersalesaangelegenheden... Dat laatste is ook een stuk lastiger te meten dan het bedrag dat je betaalt (al helpen de shopsurveys en dergelijke wel een klein beetje), vandaar dat het vaak aantrekkelijk lijkt voor de goedkoopste aanbieder te gaan.

Verder moet de overlast beperkt worden (zie ook begintmeta in "Vraag over garantieafhandeling monitor"), maar goed, dat is juridisch geneuzel...

[ Voor 7% gewijzigd door begintmeta op 03-02-2010 14:56 ]

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:06
Ik heb bij Pixmania nooit wat besteld vanwege hun slechte naam. De laatste tijd kon ik echter geen nieuwe meldingen vinden (van rond december). Tel daarbij op dat het Thuiswinkel logo was verschenen, dus dacht ik dat ze geleerd hadden van hun fouten. Ik gun iedereen een kans. Maar mooi niet dat ze hun manieren hadden verbeterd. Ik heb contact opgenomen met Thuiswinkel en drie werkdagen later krijg ik de mededeling van Pixmania dat mijn geld wordt terug gestort.
4Launch bestel ik al jaren. En met uitzondering van eens een keer 3 weken op mijn geld moeten wachten zag ik er geen problemen.
Dus wat betreft de goedkoopste, niet helemaal terecht. Pixmania was de enige winkel die ik kon vinden in NL die dat kussen kon leveren. 4Launch, ah die ken ik, dus ik bestel er ook. Het scheelt namelijk niet veel met de andere shops. Voor enkel Euro's ga ik niet krenterig doen. Ik had die week gewoon geen tijd om naar Computerland te gaan voor zaterdag. Ik bestelde uit gemak bij 4Launch omdat ik het dan waarschijnlijk ook nog eens eerder in huis zou hebben. En nog een punt, ook de winkels met goede aftersales reviews hanteren deze voorwaarden. Neem zelf maar eens een kijkje. Dan nog, ook een goede webshop dient service te leveren, dat is het bestaansrecht van een winkel (webshop is imho ook een winkel).

Ik moet wel zeggen dat de aftersales mij weinig kon schelen omdat ik uitsluitend producten koop waarvan ik weet dat ik rechtstreeks zaken kan doen met de fabrikant, dan wel serviceketen. Alleen heb ik nog geen rekening gehouden met DOA's en dat je tegenwoordig NIETS aan (veel) winkels hebt. Ik heb mijn les wel geleerd hoor.

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Een winkel ontleent IMHO meer bestaansrecht aan haar klanten, als de klant makkelijk tevreden is en bij winkels koopt waar geen of minder service wordt verleend...

• Pin0
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Volgens de Wet koop op afstand mag je toch binnen 7 dagen zonder opgave van reden je product retourneren. Enige wat je dan kwijt bent zijn de verzendkosten... bij een DOA is het netjes dat je het meld maar als het ook zo kan?

Pin0 geeft toe, dat hij de klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt...

Mijn Lego Mocs - LEGO idea: The Motorcycle Garage

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Klopt, maar theoretisch kost een DOA je natuurlijk niets. ;)

Verwijderd

Bovendien veroorzaak je een partij gezeik als je een product binnen zeven dagen onder het afkoelrecht terugstuurt en het is in werkelijkheid een DOA. Dan ziet de shop dus onverwacht een kapot product binnenkomen en krijg jij natuurlijk echt je geld niet terug. Dat moeten ze altijd nog pas overmaken nadat ze je product weer binnen hebben he :P

Kun je vervolgens gaan uitleggen dat het altijd al een DOA was...en dan geloven ze je vast nog wel :Y

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
't is niet verplicht een reden te geven bij gebruik van het teruggaverecht, maar het mag wel. Ik heb dan ook een keer wel gemeld dat het niet aan mijn verwachtingen/eisen voldeed omdat het product kapot/beschadigd is. Een beetje communiceren kan nooit kwaad.
Pagina: 1